Průzkum agentury SANEP: s návrhy senátora Chládka většina dotázaných nesouhlasí

pátek 15. března 2013 ·

Exkluzivní průzkum byl proveden ve dnech 2. – 6. března 2013 na vybrané skupině 6.517 dotázaných, kteří představují reprezentativní vzorek obyvatel ČR ve věku 18-69 let.

Stručné výsledky:

  • zahájení výuky v 9 hodin - 48 % dotázaných nepodporuje, 18 % spíše nepodporuje,
  • povinná školní docházka od 7 let - 46 % dotázaných nepodporuje, 16 % spíše nepodporuje,
  • hodnocení výuky na ZŠ - třetina hodnotí za 3, pětina za 4 a desetina dotázaných hodnotí za 5,
  • spokojenost s učiteli ZŠ - 12 % dotázaných nespokojeno, 26 % spíše nespokojeno.
Podrobné výsledky naleznete na stránce SANEP.

29 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
15. března 2013 v 4:34  

Pohledem se na ty grafy ... jsem si všiml, že jde o souhlas s podporou návrhů, nikoli se samotnými procesy. Zajímalo by mě, kolika % byli v průzkumu zastoupeni rodiče současných žáků a kolik bylo samotných žáků. Další je problém je skutečnost, nakolik učitelé např. zvládají slovní hodnocení. A nakonec poznamenávám, že obsah a styl slovního hodnocení je samostatná kvalita. Pokud to učitel nezvládá a slovní hodnocení nemá zatím dostatčnou vypovídací a motivační hodnotu, nebo průzkumníci, či respondenti neznají rozdíl mezi klasifikací a formativním hodnocením, pak je tento průzkum podobný obalu od žvýkačky, které se zatím nevyrábí. (To nezmanemá že souhalsím s Chládkem.)

Anonymní řekl(a)...
15. března 2013 v 6:41  

Slovní hodnocení nechť si pan Chládek někam strčí. Za české peníze nelze dosáhnout finské kvality. Jako rodiče a učitele mě zajímají výhradně známky. Nechť si pan Chládek tuto "revoluci" provádí s prázdnou státní pokladnou po parlamentních volbách v roce 2014. Ještě jsem od tohoto pána nikdy neslyšel informaci o výši učitelských platů. Mám obavy, že to bude v relaci více práce a méně peněz s dovětkem o učitelském poslání. S takovou ČSSD ztratí velmi mnoho hlasů.

Anonymní řekl(a)...
15. března 2013 v 9:21  

Dát rozmařilému, naivnímu puberťákovi větší kapesné, tak se jen víc oddá chlastu nebo hrám. Naše "demokratická" země je totéž v bleděmodrém - kolik peněz ze společného fondu už se u nás rozkradlo, prohýřilo, nevyužilo v pořádných projektech, které mohly mimochodem školství sakramentsky pozvednout... ?

S Chládkovými návrhy nesouhlasím. Ale zrovna tak nesnáším křiky - přidejte, a dost. Když dáš žebrákovi almužnu, možná se párkrát líp nají, ale styl nezmění. Když přidáš učitelům, možná ušetříme na lepší dovolenou a na relax, ale styl školství nezměníš. Většině učitelů víc vadí bordel a nepráce ve školách, než nízké platy - tím by se mělo začít, a nebo aspoń souběžně.

Anonymní řekl(a)...
15. března 2013 v 9:52  

Zjevně nikomu nevadí, kolik miliard se podařilo rozkrást nebo ztratit šíbrům z ODS na ministerstvu školství. A Fiala se jenom hloupě usmívá.

Anonymní řekl(a)...
15. března 2013 v 9:53  

Dokud se bude prace ucitelu a jejich platy porovnavat s almuznou a zebrakem, tezko se neco zmeni.

Jedine s cim souhlasim, ze je ve skolach obrovsky bordel (ale to neni to presne slovo), spis zmatek a skrze nesmyslne zakony a vyhlasky je uciteli i zaky cloumano na vsechny strany, v posledni dobe jako v bouri.

Anonymní řekl(a)...
15. března 2013 v 10:33  

No, nevím.
U nás ve škole žádný bordel není.

Anonymní řekl(a)...
15. března 2013 v 10:43  

10:33

To buďte fakt rádi.

Anonymní řekl(a)...
15. března 2013 v 10:52  

"U nás ve škole žádný bordel není."

Vám nevadí, že z devítek odcházejí pologramoti? A naprostá většina z nich má za 7 - 9 let vš titul, aniž by hnuli prstem a něco pořádného uměli? Že do učitele si dovolí každý kopnout, protože je to bezzubý tvor? Bez osnov, bez pák na žáky a rodiče ba i na vlastního ředitele, pouhý hlídač dětí, které mají ze školy holubník.

Janek Wagner řekl(a)...
15. března 2013 v 11:06  

"Vám nevadí, že z devítek odcházejí pologramoti? A naprostá většina z nich má za 7 - 9 let vš titul, aniž by hnuli prstem a něco pořádného uměli? Že do učitele si dovolí každý kopnout, protože je to bezzubý tvor? Bez osnov, bez pák na žáky a rodiče ba i na vlastního ředitele, pouhý hlídač dětí, které mají ze školy holubník." - Doložte to, prosím. A uveďte zdroj tohoto stavu. Určitě to není absence osnov, že?

Anonymní řekl(a)...
15. března 2013 v 11:09  

"U nás ve škole žádný bordel není."

Zalezi take na vedeni skoly. Muze se chovat rozumne a vuci nesmyslum shora fungovat jako tlumic nebo (bohuzel) na nekterych skolach v ramci zalibeni, strachu a priposranosti jako zesilovac...

To se promitne do vysledne atmosfery ve skole.

poste.restante řekl(a)...
15. března 2013 v 11:41  

Myslím, že většina návrhů pana Chládka se opravdu míjela účinkem a řešila spíše marginality.
Nástup školní docházky je věc individuální a měla by tak být i posuzována, což se v podstatě děje. Jestli nám přibývá dětí, které ve věku 6 let nejsou zralé pro školní docházku, pak se podívejme na příčiny, odlišme ty smyšlené od těch skutečných a ty potom zkusme řešit. Paušální odklad nástupu na 7 let neřeší nic.

Zahájení školní výuky od 9 hodin možná není tak velká pitomost, jak zprvu vypadá, když si ji dáme do kontextu s posuny letního času, obecně psychohygieny a koneckonců i spoustou zbytečně volného času dítek odpoledne, který svádí k nepravostem. Ono ani pro dospělé není zrovna přirozené vstávat po páté hodině, aby stihli být včas v zaměstnání.
Jenže jde o příliš složitý zásah, který by musel postihnout dopravní obslužnost, změnu režimu školních družin, posuny provozu zájmových kroužků, lidových škol, atd.
V sumáru je to příliš mnoho práce a vyplýtvané energie na dosažení výsledku s poměrně sporným efektem. Takže by lepší řešit něco užitečnějšího.

Slovní hodnocení už nyní využívat lze. Kdo tedy chce, dávno tak činí. Smysl to má snad na prvním stupni.
Nutit k tomu ty, kteří zájem nemají, povede pouze k formalismu ze strany učitelů a nepochopení ze strany rodičů.

O uniformách už jsme se tu bavili vícekrát. Sociální rozdíly jsou definovány na úrovni vlastnictví iPadu a dojíždění do školy autobusem, nebo limuzínou. To žádné uniformy nevyřeší.

No a hodnocení kvality výuky na školách ze strany laiků má přibližně stejnou relevanci jako hodnocení zdravotnictví. O špičkových výkonech nikdo neví a kde je průměr, to víme všichni.

Anonymní řekl(a)...
15. března 2013 v 11:47  

Add bordel - příklad z praxe: starosta odvolal naši široce uznávanou (kolegy i žáky!!!)ředitelku a místo ní ve zjevně předem rozhodnutém konkurzu dosadil svou "kamarádku". Sice má titul PaeDr, ale klidně vletí do hodiny a seřve nic netušící podřízenou před žáky za něco, co se ještě ani nestalo, odměny rozděluje podle toho, jak kdo donáší a mění koule na dveřích za kliky, aby mohla chodit na přepadové kontroly. Tomu říkám kvalitní vedení - atmosféra na škole podle toho vypadá. Neví někdo, kam si můžeme jít stěžovat?! A tím nemyslím lampárnu apod.

Anonymní řekl(a)...
15. března 2013 v 13:04  

"U nás ve škole bordel není."

Ale je, jenže ho nevnímáte.

Jedním z příkladů je suplování. Dřív se suplovalo všechno i šesté hodiny tělocvik a každá odsuplovaná hodina byla zaplacená. Dnes se děcka páté šesté hodiny pouští domů a suplování se de facto neplatí. Děckám odpadají hodiny jako na běžícím pásu a jsou rozjetá jak sentinel. Do toho přibývá projektů, divadel, kin, exkurzí, protidrogových prevencí, besed atd., že už se ani pořádně neučí. Vše ztrácí systém a řád, což nemůže vést k ničemu jinému než k úpadku.

Anonymní řekl(a)...
15. března 2013 v 13:06  

Dokažte to, prosím.

Důkazem kvality školství a jeho efektivity jsou především mezinárodně uznávaná srovnávací testování dovedností žáků. To vám jako důkaz nestačí - že se propadáme od doby, kdy se zrušily osnovy a zavedla "svobodná" výchova dětí v rodinách, ve školách se naopak zcela zrušilo jejich výchovné působení (aspoň oficiálně, papírově, začalo se psát "edukační cíle", místo výchovných a vzdělávacích, mnozí učitelé prostě výchovnou funkci školy odmítají)?

Jsem začínající učitelka na 2. stupni. Znám a užívám množství aktivizačních metod, snažím se o dialog místo monologu učitele, ovládám IT technologie a chci dobře učit. Leč od 7. třídy výše je absolutní nezájem něco dělat - zřejmě nemám zatím pověst zabijáka, jako pár zdejších starších kolegů, kterých se žáci podle svých vlastních slov bojí a proto se na ně učí, aspoň před písemkou. Koho se nebojí,nemá šanci cokoli dokázat, naučit, každá situace při vyučování se zvrhne ve frašku, na což všichni číhají a je po hodině. - Kolikrát se mi stalo, že se špičkový výtržník při vyučování odmítl se mnou bavit, prostě nereagoval, dělal sprosté posunky, žákovskou nedal, třída se chechtá. Odešla jsem pro ředitele, aby mi přišel pomoci. Pokaždé - seděl za svým stolem v ředitelně - mě vyhodil s tím, že to mám zapisovat do žákovských. Nemám jiné řešení, než loudit na třídní učitelce žákovské, po hodině, kdy už je trest neaktuální, stejně poznámky nikdo nebere vážně, žák mi žákovskou klidně hodí pod nohy. Stejně zdeptaní jsou ostatní, každý mi jen mávne rukou - holka, zvykej si a braň holý život, buď ráda, že nemáš monokla. Nevím, jestli vydržím být v tomhle "prostředí" do konce roku.

Janek Wagner řekl(a)...
15. března 2013 v 13:10  

Poslední PISA se týkala 15letých, kteří neprošli výukou dle RVP. Jejich rodiče pak většinou dospěli před převratem a zažili vznik lumpenkapitalismu v letech 90. Co mohli předat svým dětem v otázce vztahu ke vzdělání?

Takže tohle by asi ani osnovy nezachránily.

Anonymní řekl(a)...
15. března 2013 v 13:54  

"Ale je, jenže ho nevnímáte.

Jedním z příkladů je suplování. Dřív se suplovalo všechno i šesté hodiny tělocvik a každá odsuplovaná hodina byla zaplacená. Dnes se děcka páté šesté hodiny pouští domů a suplování se de facto neplatí. Děckám odpadají hodiny jako na běžícím pásu a jsou rozjetá jak sentinel. Do toho přibývá projektů, divadel, kin, exkurzí, protidrogových prevencí, besed atd., že už se ani pořádně neučí. Vše ztrácí systém a řád, což nemůže vést k ničemu jinému než k úpadku."

To u nás není.

Anonymní řekl(a)...
15. března 2013 v 13:57  

"Poslední PISA se týkala 15letých, kteří neprošli výukou dle RVP."

Pravda, pravda, ...

Anonymní řekl(a)...
15. března 2013 v 14:05  

Osnovy x RVP

Nedávno vyšla v Německu studie, dokumentující výrazný úpadek uměleckého školství po zavedení rámcového vzdělávacího programu v tomto úseku školství. Pokles získané dovednosti ovládat nástroj na hudebních školách je markantní, konzervatoře nemají kvalitní zájemce o studium. Učitelé i školní kontrolní orgány upozorňují na nízkou výstupní kvalitu absolventů hudebních základních škol - žák, který už nemá předepsáno, které skladby musí nacvičit k absolvování ročníku, není ničím tlačen k cvičení, ovšem má nižší výkonnost. Učitelé konstatují 30ti až 50ti procentní snížení dovedností žáků oproti stavu, kdy byly závazné osnovy.

Nekalým jevem je nárůst soukromých agentur a subjektů, které "vyučují hudbě", berou každého i bez minimálního talentového základu, kdo si zaplatí. Celkový propad kvality je markantní a prakticky vám to potvrdí každý učitel v pohraničí, kteří jezdí do Německa vyučovat. U nás se začíná situace po zavedení RVP do uměleckého vzdělávání nápadně podobat stavu tam, i když ne tak rychle - naše tradice jsou zatím v převaze a ne každý učitel se dá nějakým rvp zblbnout, jak sami říkají.

Anonymní řekl(a)...
15. března 2013 v 16:08  

Sdílím naprosto kritický názor na rvp. Je to vypatlanina chorých mozků na ministerstvu a jeho podministerstvech, kteří znají školy jen z lejster a hlášení. Dalo by se, ale s jiným vybavením škol, s jiným učitelským kádrem a s jiným postojem veřejnosti.

Anonymní řekl(a)...
15. března 2013 v 16:34  

To u nás není.15. března 2013 13:54
No, nevím.
U nás ve škole žádný bordel není.
15. března 2013 10:33

1) Jak Vám platí ředitel odsuplované hodiny? Pokud je neproplácí, tak máte ve škole ještě větší "bordel" než kdekoliv jinde.
2) Nedávno napsala jedna škola před zápisem do prvních tříd do místního tisku, že u nich neexistuje šikana, drogy a násilí. Za týden museli tutlat vážný úraz způsobený šikanou.
3) Takové řeči jsou nesmyslné a sebevědomí pana ředitele hodně přeceněné.

Anonymní řekl(a)...
15. března 2013 v 16:54  

ad 1) ředitel platí hodiny podle svého nejlepšího vědomí a svědomí tak, aby byli učitelé spokojeni.Jen spokojený učitel může dobře vyučovat a rád pro školu udělá i něco navíc. Pak jsou spokojení i žáci a jejich rodiče. Následně si nemůžeme stěžovat na nedostatek žáků.
ad 2) pokusy o šikanu se i u nás občas objeví. Zatím se všechny nám známé případy podařilo vyřešit. Nic netajíme.
ad 3) to nemohu posoudit.

Anonymní řekl(a)...
15. března 2013 v 17:01  

"Sdílím naprosto kritický názor na rvp. Je to vypatlanina chorých mozků na ministerstvu a jeho podministerstvech, kteří znají školy jen z lejster a hlášení."

Nezlobte se, ale to na mě působí jako řeči někoho, kdo nikdy RVP nečetl. RVP vám vůbec nebrání učit podle původních osnov. Stačí když si je zapracujete do svého ŠVP.

Anonymní řekl(a)...
15. března 2013 v 17:45  

Naprosta většina odborníků (učitelé ve školách s praxí) se narozdíl od odborníků při bývalém VÚP nebo při MŠMT vyslovuje v tom smyslu, že ŠVP a RVP je opravdu jenom binec a zbytečné papírování a že stačilo pouze rozvolnit a upravit využití disponibilních hodin, což by moderním trendům a běžným učitelům bohatě stačilo. Teď přestává fungovat i to, co aspoň trochu fungovalo.
Možná to je hezký námět na anketu pro čtenáře České školy nebo kampaně Česko mluví... Osobně mě daleko víc zajímá, co si myslí "staří" praktici, kteří s tou slavnou reformou musí denně žít a ne pořád ti stále stejní odborníci Feřtek, Hausenblas, Šteffl, Straková, Krčková, Brdička a další. Ale nic proti nim, jen je čas na reflexi.

Pytlik Blaha řekl(a)...
15. března 2013 v 18:25  

Osobně žádného odborníka na školskou problematiku, snad kromě pana Duhajského, neznám. Nevím tedy jaký názor převažuje.
Myslím si, že pokud se bude někdy někdo zabývat smysluplností rvp a jeho promítnutím přes švp do každodenní školní praxe, měl by se pedagogických pracovníků zeptat, jak se jim konkrétně do zkompetentňování promítají vzdělávací cíle z hlediska Bloomovy taxonomie, jestli jsou schopni vyjmenovat nějaké ty rozklíčované kompetence nebo jestli tuší, kde se jim prořezávají průřezová témata.
Myslím si, že něco tak okázale komplikovaného nemůže dopadnout jinak, než jako nepříliš povedená epizodka v tom načem bědném školním tápání.
Takový pseudovítězný oblouček. Možná to hezky vypadá, ale jinak to není k ničemu. S tím rozdílem, že ty oblouky se stavěly na památku skutečného vítězství.
Jako zajímavý experiment si zkuste ve vašem švp navrhnout nějakou změnu. Třeba proto, že ten kdo tu pasáž původně sepsal, byl tenkrát poněkud mimo. Tuším, že zažijete věci.
Osobně mi švp nevadí. Asi jako hudba při tanci.

Anonymní řekl(a)...
15. března 2013 v 19:33  

Marcel? Važte čas se zabejvat bláboly takovýho nýmanda. Plácá schválně kontroverzní blbiny jen, aby byl vidět. Učenlivý žák Ratha. Bohužel se v týhle zemi najde dost idiotů, kteří ho párkrát uviděj v televizi a daj mu hlas. Těm jsou tyhle kraviny určený. Normální myslící člověk o něj hrábě neopře.

Anonymní řekl(a)...
16. března 2013 v 10:01  

Stačí když si je zapracujete do svého ŠVP

Působíte na mě jako člověk, který ŠVP netvořil. Po páté verzi ŠVP je to již na zvracení. Něco ZADARMO vytvoříme a potom se necháme podrbat ještě školní inspekci. Nádherná ukázka toho, jak to nemá vypadat.

Anonymní řekl(a)...
16. března 2013 v 14:15  

Každá škola může nejakou látku v ŠVP zařadit do jiného ročníku. Pak se může stát, že se dítě přestěhuje a nějakým učivem vůbec neprojde. Prý ho to má učitel naučit individuálně - učivo za celý rok? No to se snad někdo zbláznil...

Anonymní řekl(a)...
17. března 2013 v 14:33  

Přesně tak. V některých případech se skutečně jedná o učivo za celý školní rok. Jsou děti, které si při své inteligenci poradí, ale jsou děti, a to i průměrné, které v některých předmětech (M, F, Ch, Aj) nemají ani při doučování šanci.

Anonymní řekl(a)...
17. března 2013 v 16:24  

Ze nemaji sanci ani pri doucovani?
To uz inkludujete?
Sedych

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.