Projekt tréninku maturitních písemek zahájen

úterý 5. března 2013 ·

Občanské sdružení MATT a HURRY, o.s. zahájilo 1. března projekt Trénink maturitních písemek. Je přímo zacílen na podporu přípravy maturantů na maturitní písemky, které byly při loňské maturitě problémem pro třetinu maturantů. Ti teď mají možnost zjistit, jak by u písemky dopadli, jaké chyby dělají a případným dalším tréninkem je mohou odstranit. Na webu sdružení si vyberou a stáhnou zadání, písemku si mohou napsat kdekoli a kdykoli a pak ji pošlou do centrály sdružení k ohodnocení. Do tří dnů pak dostanou bodové hodnocení, opravenou písemku, komentář k chybám a doporučení, jak se jich vyvarovat.

Nabídka tréninku je adresována nejen jednotlivým maturantům, ale rovněž učitelům cizích jazyků i češtiny. Umožní jim zjistit, jak na tom jejich studenti jsou, ušetří výukový čas i vlastní práci s časově náročným opravováním písemek podle maturitní metodiky.

Specifikem tohoto neziskového projektu je, že v roli hodnotitelů budou působit výhradně centrální hodnotitelé loňské maturitní zkoušky, tedy učitelé, kteří prošli v loňském školním roce velmi náročným kalibračním tréninkem a jejichž rukama prošly stovky a tisíce písemek.

„Zapojení profesionálních hodnotitelů je jedinou cestou, jak maturant může získat odpovídající a spolehlivou předpověď výsledku ostré maturitní písemky. Teoretická znalost hodnotící metodiky u hodnotitele nestačí. Garancí může být jedině přímá zkušenost s centrálním maturitním hodnocením stovek a tisíců písemných prací,“ konstatuje vedoucí projektu Gabriela Sittová, která v uplynulém školním roce řídila kalibrační trénink tisícovky centrálních hodnotitelů maturitních písemek. „Bez účasti profesionálních hodnotitelů bych podobnou nabídku studentům hodnotila jako podvod na studentech.“

Jak se ukázalo vloni, maturitní písemka je pro velkou část maturantů trochu záludnou zkouškou. Svádí k tomu, že ji podceňují a domnívají se, že postačí „napsat pár řádek textu“. Jenže:

  • maturitní písemka je svými pravidly hodně odlišná od běžné praxe ve výuce; a pravidla jsou striktní; pokud maturant nemá příležitost se s nimi na vlastní kůži předem seznámit, bývá obvykle zaskočen buď u zkoušky, nebo pak následně hodnocením;
  • i když jsou pravidla pro psaní a hodnocení písemek známa a drtivá většina učitelů prošla školením, je hodně škol, kde se studenti ve výuce s takovou písemkou nepotkají; pro učitele je totiž opravování písemek podle maturitní metodiky časově velmi náročné;
  • centrální hodnocení písemek měří všem studentům stejným metrem; hodnotitel nezná autora písemky, nezná ani školu či obor, který vystudoval, nezná jeho studijní výsledky; hodnotí pouze text a hodnotí jej striktně podle hodnotící metodiky; je to tedy „padni, komu padni“, ať maturujete na gymnáziu nebo v nástavbovém studiu.
Při loňském zavedení centrálního hodnocení písemek propadlo u písemek z češtiny 3,5krát více a u písemek z němčiny 2,5krát více maturantů než v roce předchozím. Z němčiny přes písemku neprošlo 16 % a přes písemku z češtiny 7 % maturantů. V některých oborech středních odborných škol, v učilištích a v nástavbovém studiu představovaly písemky velmi vážné riziko pro více než polovinu maturantů.


Nově vzniklé občanské sdružení MATT a HURRY, o.s. se chce angažovat v tematické oblasti maturitní zkoušky, vzdělávací politiky, a tím i v dalších tématech týkajících se školství. Jednou z jeho činností je zpracování odborných analýz a produkce nezávislých a odborně fundovaných informací a stanovisek k otázkám vzdělávání a školství.

Neváhejte nás kontaktovat na telefonním čísle 777 337 299 nebo 281 861 450 nebo e-mailem na adrese info@mattahurry.cz.

Pokud není výslovně uvedeno jinak, vycházejí datové informace o maturitní zkoušce z oficiálních datových zdrojů poskytnutých Centrem pro zjišťování výsledků vzdělávání (CERMAT) dle zákona o svobodném
přístupu k informacím. Za jejich korektní zpracování a interpretaci je ve sdružení MATT a HURRY,o.s. odpovědný Pavel Zelený, bývalý ředitel CERMATu.

Jak funguje maturitní trénink a co vše se z hodnocení písemky student dozví, najdete na www.mattahurry.cz.

20 komentářů:

Pytlik Blaha řekl(a)...
5. března 2013 v 1:04  

Už jsem si začínal myslet, že na celém webu "Oka nového svítání" nenajdu žádné jméno. A ejhle! Vykoukly na mne čtyři garantky, čím jsem připraven o nemálo štěpných průpovídek. Škoda. Tak jen dvě:
1. Je nějaká garance vrácení alespoň části peněz, pokud se maturita nezadaří ani po tomhle steroidním tréninku?
2. Teď teprve začínám doopravdy intentenzivně litovat, že se státně nematuruje z té naší ICT.

Anonymní řekl(a)...
5. března 2013 v 8:44  

Gabriela Sittová, která v uplynulém školním roce řídila kalibrační trénink tisícovky centrálních hodnotitelů maturitních písemek konstatuje: „Bez účasti profesionálních hodnotitelů bych podobnou nabídku studentům hodnotila jako podvod na studentech.“
Rád bych pochopil jak hodnotí to, že za spousty milionů vyškolené a nakalibrované hodnotitele Cermatu bez uzardění zneužívá při hodnotitelské prostituci jako jejich soukromý pasák. To nikomu nevadí?

Anonymní řekl(a)...
5. března 2013 v 10:02  

Kakraholte, žádná láce...

Anonymní řekl(a)...
5. března 2013 v 11:25  

To Anonymní z 5. března 2013 8:44:
A jejejej... tady někdo neumí ukočírovat svou závist... :-)

Anonymní řekl(a)...
5. března 2013 v 11:45  

Mně tohle nepřipadá jako špatný nápad. Když už si cermat vymyslel takové hodnocení, co je špatného na tom využít ty miliony i pro žáky. Tušíte vůbec, s čím se musíme potýkat? Nacvičovat s děcky písemky. Oprava jedné takové práce mi zabere dvě půldne, když to mám udělat poctivě. Myslím, že to je dobře vymyšlené. Nenechte se otrávit obsedantní závistí. Po delší době zase něco, co má pro mě smysl.
Zeman

Anonymní řekl(a)...
5. března 2013 v 12:08  

Pro Zemana:
Možná byste tomu lépe porozuměl, kdybyste si kdy cokoli pořídil za peníze z ESF. Třeba auto. Takové auto nesmíte komerčně půjčit ani svému zaměstnanci za úplatu. Nebo silniční radar - ani piráta na něm nesmíte vyfotit a zkasírovat. A tady se vyškolily tisíce hodnotitelů a jejich nabyté know how trefně zmínění pasáci komerčně zužitkovávají do své kapsy, aniž si tím růžovění lící přivodili. Co v na to, pane ministře Fialo?

Anonymní řekl(a)...
5. března 2013 v 12:25  

Takže když se nechám za prachy z ESF vyškolit, tak takto nabyté vědomosti musím zapomenou či potlačit v případě, že bych je chtěla použít pro jiný účel, než pro který bylo jejich nabývání určené, a tvářit se, že jsem jich nikdy nenabyla? To jste tím chtěl říct? :)

Pytlik Blaha řekl(a)...
5. března 2013 v 13:05  

Správně by bylo, kdyby každý, kdo si chce přivydělávat hodnocením maturitních prací, se nechal vyškolit a atestovat za svoje peníze a pak svoje kompetence nabídl státu nebo komukoli jinému podle toho, kdo zaplatí víc.
Jestli stát nabízí Zadara, je to jeho věc, přece. Není to tak třeba i s absolventy pedagogických fakult? Já jsem si svoji pedagogickou způsobilost pořídil za stovku měsíčně až do důchodu. Včetně prázdnin, tuším.

Anonymní řekl(a)...
5. března 2013 v 13:18  

Střízlivě uvažováno, po dlouhé době toto vypadá jako užitečný nápad.
Ale jako vždy až praxe ukáže...

Anonymní řekl(a)...
5. března 2013 v 14:37  

Možná to je zase v tom Cermatu všechno jinak, ale my jsme měli na škole dva projekty za evropské peníze a všechno jsme museli zveřejnit. Autorská práva, neautorská práva, bez pardónu si s tím může nakládat kdo chce, jak chce. A všem bylo řečeno, že to tak platí pro všechny.

Anonymní řekl(a)...
6. března 2013 v 12:21  

To je asi díra v předpisu. Pokud je možné se za ESF peníze vyškolit, a pak tyto získané znalosti zpeněžit jinde, je to lege artis. Morální to samozřejmě není.

Anonymní řekl(a)...
6. března 2013 v 19:18  

Prosil bych ty, kdož tady křičí něco o pasení, prostituci atd., aby zkrotii své hormonální pnutí, omyli si jistou část těla vlažnou vodou a uvědomili si, že rozhodnutím veleslavné kastrační komise MŠMT došlo ke zrušení centrálního hodnocení u prací z ČJaL. Minimálně u této skupiny hodnotitelů jsou podobné invektivy zcela mimo mísu, protože již do maturit nezasahují způsobem, pro který byli připraveni. Jiné je to u cizích jazyků, kde model centrálního hodnocení zůstal - tam je otázkou, zdali si CERMAT neošetřil, že se po nějakou dobu nesmějí zapojit do podobných aktivit organizovaných jiným subjektem - většina firem si takto hlídá know - how. Jestli CERMAT ne, jeho chyba. Jestli ano, je třeba vyvodit důsledky.

obyčejná učitelka řekl(a)...
6. března 2013 v 21:02  

Upřímně - výborně vymyšlené. Promyslet podnikatelský záměr (vyškolit si hodnotitele ze státní kasy), prosadit státní maturitu a pak se živit tím, že budu studenty na tu maturitu "připravovat" (bez uvozovek to fakt nejde :/), to svědčí o moderním myšlení. Tak si začínám pro sebe tipovat, kolik současných inspektorů za rok zaměstná firma poskytující procvičování na plošné testy...

Anonymní řekl(a)...
7. března 2013 v 6:50  

Pro anonymni, 6.3., 16:18 - Pak je to navic jeste podvod, pane kolego (pani kolegyne), protoze je zakum slibovano, aby si zkusili testy, ktere budou opraveny stejnym principem jako u maturity same, ale ono tomu tak nebude, takze krome paseni tu mate jeste podvodne jednani. Zadni centralni honotitele v cestine nebudou, tak proc na jejich vuni nachytavat zaky, ze? Diky za tip.

Anonymní řekl(a)...
7. března 2013 v 8:26  

Anonymní 7. března 2013 6:50:
Ale kdeže podvod, kam Vás vedou slepé vášně! Předně nejde o testy, ale o písemnou práci - to je ale marginální. Důležité je, že i když v ČJaL bylo zrušeno centrální hodnocení, sám způsob hodnocení změn nedoznal, takže vichni učitelé, kteří budou opravovat PP, se mají řídit jednotnou metodikou, kterou nejlépe ovládají ti, kdo se loni zapojili do centrálního hodnocení (jiná otázka je, kolik se jich bude takto chovat - jsem pevěn přesvědčen o tom, že na mnoha školách se bude podvádět, obzlváště poté, co aktualne.cz podělalo vše svým stupidním žebříčkem vzniknuvším z loňských dat). Takže žádný podvod.
Je vidět, že toho o maturitách víte poměrně málo, a tak nahrazujete fakta domněnkami a interpretacemi, které mají potvrdit Váš názor a rozhořčení, ale realitě jsou poněkud vzdáleny.

Obyčejná učitelka 6. března 2013 21:02:
Madam, nejste při vší úctě ponělud paranoidní? To si opravdu myslíte, že duo Zelený - Sittová vymyslí centrální hodnocení, pak přesvědčí ministra, aby Zeleného vyhodil a oni si mohli založit soukromou agenturu? To už zavání Severní Koreou...
Navíc zapřaháte koně před vůz - nejprve byla prosazena státní maturita, teprve pak se začalo školit (jinak by z EU nekáplo ani Euro), a to dokonce ve dvou vlnách podle toho, jak se měnil způsob hodnocení. Také bohužel víte velmi málo, ale máte jasný názor. Proč mi to tak připomíná dobu předlistopadovou???? Doporučuji nevěřit tomu, co píší novinářští nedouci a manipulátoři jako Feřtek, Kvačková či jiní jim podobní. Informace se dají dohledat, chce to jen trochu času.

Anonymní řekl(a)...
7. března 2013 v 10:49  

Myslím si, že jde o bouři ve sklenici vody. Pochopil bych, že nějaká firma nabídne tuto aktivitu v okamžiku, kdy je hodnocení stále centralizované, objektivní. V případě, kdy sice platí stejná kritéria hodnocení jako vloni, ale hodnotí učitelé na školách, moc neúspěšných žáků nebude, to mi věřte. Také věřte, že si tento vztah dokáží odvodit i samotní žáci ;).

Anonymní řekl(a)...
7. března 2013 v 20:45  

Insider
ve skutečnosti je Šteffl i Zelený jen výkonnym nástrojem Al-Kajdy a Sittová navíc řídí zpravodajskou síť EduUcho. Cermat verbuje pod krytím opravování slohů nebohé učitelky a cvičí z nich skvělé sebevraždné teroristky (v hantýrce se tomu říká kalibrace) a Scio do toho lifruje semtex a posílá je přes Eduin do Afriky do Čečny. Ty evropské peníze do maturit jsou ve skutečnosti skrytým bruselským kofinancem těchle operací, aby si Francouzi taky mohli to tom bóžim světě do někoho zastřílet, protože jim teď moc nejde zbrojní obchod. Lidi, vždyť ty modrý bedny na testy jsou ve skutečnosti muniční obaly. Už jste to všichni pochopili? Všechno je to do puntiku vymyšlené. Jste jen loutky na krytí těhle geopolitických her. Mužici, pěšáci, nuly.

Anonymní řekl(a)...
7. března 2013 v 21:36  

K dokreslení situace je třeba připojit, že centrální hodnocení bylo zrušeno a sbor hodnotitelů de facto rozpuštěn MŠMT na návrh maturitní komise. Návrhy na zachování sboru alespoň pro účely metodické podpory a pro budoucnost zůstaly bez odezvy, a jak to vypadá, celá investice bude z hlediska státu promrhána.

Anonymní řekl(a)...
20. března 2013 v 17:31  

Všiml jsem si, že v o.s. MATT a HURRY, ke kterému se vztahuje komentovaný článek, pracuje pan Zelený. Chci se zeptat, zda je to tentýž pan Zelený, který byl odvolán z postu ředitele CERMATu po chybách loňských jarních maturit.

Anonymní řekl(a)...
26. března 2013 v 15:32  

Přesně tak, je to stále on a stále totéž. Evergreen, že?

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.