Překvapivá shoda: Společná škola pro všechny děti jako cíl vzdělávací politiky

pátek 8. března 2013 ·

Na stránkách ceskomluvi.cz si můžete přečíst první závěry debaty o selekci v českých školách a prohlédnout video propagující inkluzivní školu.


Pětačtyřicetivteřinové video určené k propagaci myšlenky vyjádřené heslem Spolu se učit, spolu žít zveřejnila včera Česká odborná společnost pro inkluzivní vzdělávání na stránkách kampaně Česko mluví o vzdělávání. Již druhým týdnem tam probíhá debata na téma, zda je rozumné, abychom dělili děti na základní škole do různých vzdělávacích proudů podle nadání a handicapů.

Klip natočený profesionálními filmaři pro Českou odbornou společnost pro inkluzivní vzdělávání vysvětluje, že pokud se mají děti naučit spolupracovat, musí mít možnost se během školní docházky potkat. To je ale za současné situace umožněno jen některým.

Video je součástí půlroční debatní kampaně Česko mluví o vzdělávání. Téma, zda nerozdělujeme děti příliš brzy do elitních, speciálních, praktických a „běžných“ škol, je třetím diskusním tématem dlouhodobé debaty o tom, jak má vypadat vzdělávací politika a cíle vzdělávání. V této debatě získala přes všechny pochybnosti inkluzivní škola jasnou většinovou podporu odborné veřejnosti.



Video s heslem Spolu se učit, spolu žít zhlédněte ZDE.

Celou debatu na téma: Je pravdivé tvrzení, že na našich školách příliš brzy rozdělujeme děti na „schopné“ a „méně schopné“? můžete sledovat ZDE a ZDE.

Tomáš Feřtek, tiskový mluvčí EDUin, řekl: „Je překvapivé, že v dosavadní debatě o selekci a inkluzi i jasní odpůrci diskutovaného omezování praktických škol vnímají jako žádoucí cílový stav společnou školu pro všechny děti. To je nečekané, protože ve veřejných debatách převažuje názor rodičů, kteří žádají časnou selekci dětí podle nadání a zdravotních handicapů. K přehnanému optimismu není v tomto případě důvod, ale jistá naděje, že by bylo možné dosáhnout v tomto směru shody, tu je.“

29 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
8. března 2013 v 17:14  

Výborně! To snad víme všichni, ale pak stejně nacpeme své děti do osmiletých gymnázií nebo praktických škol, za jejichž zachování píšeme petice a malujeme transparenty!

Anonymní řekl(a)...
8. března 2013 v 19:20  

No já fakt nevím, jestli děcku, které v 7. třídě neumí číst, může být v jedné třídě s ostatními až tak dobře, jak si někteří furt myslíte.

Dám vám takovou radu. Zkuste jeden měsíc cca 30 vyučovacích hodin týdně chodit např. na vysokoškolské přednášky z fyziky, kterým nebudete ani zbla rozumět. Navíc poproste přednášejícího, aby vás vyvolával k tabuli a dával vám z probraného učiva písemky. Zkuste si domluvit i asistenta, který by vám měl pomáhat (stejně vám, pokud nemáte patřičné předpoklady, nebude k ničemu).

Po měsíci nám tady napište, jak se cítíte (takto se totiž to dítě cítí taky), pokud ovšem už nebudete tou dobou v blázinci.

Anonymní řekl(a)...
8. března 2013 v 19:22  

... a pokud vyučující fyziky nebude mít nůž v zádech.

Anonymní řekl(a)...
8. března 2013 v 20:52  

Jaká překvapivá shoda? Kdo se shoduje? Fanklub společnosti eduin?
To anonymní 17:14 - Jaké nacpeme? Nechte si laskavě vybrat rodiče školu, jakou uznají za vhodné - ať je to 8leté gymnázium nebo zš pratická.

Anonymní řekl(a)...
9. března 2013 v 10:39  

Že jediná cesta, která nás odvrátí od segregační občanské války, je inkluzivní vzdělávání, je přemýšlejícím lidem tím jasnější, čím víc do toho vidí.
Jenže stejně zřejmé je, že tato sebezáchovná investice je (jako obvykle) hodně drahá a celkově náročná, složitá a dlouhodobá.
A první ze vzdělaných a inteligentních lidí, kteří by to měli vědět, ministr školství, se tváří, jako že to není pravda. Že by musel???

Anonymní řekl(a)...
9. března 2013 v 15:15  

"Nechte si laskavě vybrat rodiče školu, jakou uznají za vhodné"

Jednou taky takhle nechali rodiče vybírat a vybírat, až měli v celé zemi jen studenty VŠ a popeláře. Rodiče mají totiž svoji ratolest zasadně buď za nadanou až geniální, anebo přiznají, když už je to do očí bijící, že "na studia nemá" a jde na učňák nebo do zvláštní školy.
Prostě nic mezi tím neuzná průměrný český rodič za zájmu hodné.

Anonymní řekl(a)...
9. března 2013 v 22:41  

Tak budem čekat na komunismus. Už se těším (a cpu si koudel do prdele).
Děkuji, nechci!!!

Anonymní řekl(a)...
9. března 2013 v 22:49  

nás odvrátí od segregační občanské války, je inkluzivní vzdělávání,

Inkluzivní vzdělávání nezachrání vůbec nic. Pozitivní diskriminace je totálně na nic. Tím neříkám, že jsem pro rasovou segregaci jako v Izraeli. Jen tím chci říci, že až bude EU plně pod kontrolou islámu, tak si o nějakém multikulturním světě zbytek křesťanů a ateistů může nechat jen zdát. Tedy nevadí mně inteligentní a slušní lidé různé barvy pleti, vadí mně lidé, kteří se snaží posílat žáky různé barvy pleti s IQ 70 do běžných tříd hlavního vzdělávacího proudu.

Anonymní řekl(a)...
9. března 2013 v 22:49  

nás odvrátí od segregační občanské války, je inkluzivní vzdělávání,

Inkluzivní vzdělávání nezachrání vůbec nic. Pozitivní diskriminace je totálně na nic. Tím neříkám, že jsem pro rasovou segregaci jako v Izraeli. Jen tím chci říci, že až bude EU plně pod kontrolou islámu, tak si o nějakém multikulturním světě zbytek křesťanů a ateistů může nechat jen zdát. Tedy nevadí mně inteligentní a slušní lidé různé barvy pleti, vadí mně lidé, kteří se snaží posílat žáky různé barvy pleti s IQ 70 do běžných tříd hlavního vzdělávacího proudu.

Anonymní řekl(a)...
9. března 2013 v 22:53  

9. března 2013 22:41

Tyto myšlenky nejsou dílem bolševiků v EU. Je to dílo vzešlé z USA. Kdo by si před 10 lety pomyslel, že bude prezidentem USA Afroameričan.

Pytlik Blaha řekl(a)...
10. března 2013 v 0:38  

Bezesporu zajímavé téma. Leckdo se v něm najde. Už jen pojem "odborná veřejnost" je na pár štěpných poznámek. Nebo, co na to rodiče. Nebo dokonce občanská válka na obzoru.
Já jen, že shoda by nemusela být až tak překvapivá, kdyby se data posbírala a posčítalo by se, kolik běží, rozbíhá se nebo se připravuje inkluzivních projektíků, kolik se penízků protáčí a kolik lidiček, a odkud všude, se angažuje.
A až se inkluze rozběhne a usadí, přijde se s exkluzí. A zase budou diskuse, a odborná veřejnost, a projekty, peníze a inovativní realizátoři.
A možná, že si ani nikdo nevšimne, že jsou to stále titíž lidé.

Anonymní řekl(a)...
10. března 2013 v 8:21  

Inkluze je změna a změna je život. Pořád se někdo snaží něco měnit a jak píše Dr. Pytlík, až se inkluze prosadí a usadí, tak se zjistí, že to byl výstřel do tmy a začne se to zase měnit. Víc hlav víc ví, ale v tomto případě snese na jednu hromadu jenom více nesmyslů.

poste.restante řekl(a)...
10. března 2013 v 8:55  

Čistě ze zájmu, může mi někdo říci, kam až sahá inkluzivní představa? O pár řádek výš je článek o gymnáziu se školným 350 000 ročně, tak by mne zajímalo, jestli i tuto skupinu zahrnujeme do společné množiny inkludovaných šťastlivců.
Přiznám se, že jsem zatím nevyřešil jeden triviální problém. Jak inkludovat toho, kdo se inkludovat nechce?

Anonymní řekl(a)...
10. března 2013 v 9:41  

Ano, rozporů je v tom "spolu" a "ne spolu" víc než dost. Vlastně je to celé jeden velký rozpor.

Záměr asi bude, odvést učitele a didaktiky od témat důležitých. Třeba co by se měly děti ve škole učit a naučit. Kdybychom to věděli, mohlo by se klidně říci - na tohle žáci s IQ pod 70 nestačí. Ať pro ně NĚKDO zřídí školu, kde bude školné 300 000 ročně - někde se nějaké granty určitě najdou. A bude klid, konečně bude kam vrazit evropské peníze a nebudeme už rasisti.

Anonymní řekl(a)...
10. března 2013 v 10:29  

Dobrý student, odborník ve svém oboru, úspěšný podnikatel - ti všichni vědí, co je to stálo úsilí, že se jim vyplatilo tvrdě na sobě pracovat. Jejich spolužáci měli s nimi štěstí nebo alespoň příležitost vzdělávat se v podnětném konkurenčním prostředí. Všichni víme,jaké je dnes ve školách klima průměrnosti a šedi. Do toho příjde někdo s hňupovinou, která to všechno jenom zhorší. To může napadnout jenom nějakého sociálního experimentátora nebo matku od podsvinčátka, co to dělá pro nějakou zájmovou skupinu.
Bude jich tam nahoře dost, protože úspěšně mrví v posledních letech
skoro všechno na co sáhnou, ministr neministr. Člověk se nestačí divit, jak plodí jednu blbost za druhou. Udělají dvouletý projekt na cokoliv(RVP, ŠVP, maturity, testování, barvy), po těch dvou letech se to odpíská,
starosti se hodí na bedra plebsu (ředitelům, učitelům) neboť nejsou prachy, popřípadě se finacování hodí na krk krajům, obcím. Ble.

Anonymní řekl(a)...
10. března 2013 v 12:43  

10. března 2013 10:29

Souhlasím. Ani jeden z těchto "blbečků" nikdy neučil. Tito grázlové o učení žáků s IQ okolo 70 nemají ani tušení. Došel jsem k závěru, že je třeba je odstranit. A to za jakoukoliv cenu. Inkluze v podání EU je prostě mrtvá.

obyčejná učitelka řekl(a)...
10. března 2013 v 21:09  

Uvažovali jste (vy někteří diskutující a vám podobní) někdy o tom, že žák s často zmiňovaným IQ 70 může být vybaven jinými schopnostmi a dovednostmi, nebo aspoň vlastnostmi, které ostatní obohatí? A také o tom, že se stejné množství látky nenaučí v normální škole jako v nějaké "jiné" škole? Mám dvě takové děti v běžné třídě, a ubezpečuji všechny, že toho rozhodně nelituji!
Trochu mi to připomíná dobu, na kterou se stále vzpomíná, ale o ničem jsme se z ní nepoučili. A stále je opakováno: inkluze se netýká středních, natož těžkých mentálních postižení.

Anonymní řekl(a)...
10. března 2013 v 21:42  

No jo, pokud dítě aspoň trochu chce, tak to jde - zvlášť když je doma povzbudí a podpoří. Ale když nechce, nemusí být ani těch 70, ba ani 80, ba ani 110, a nenaučí se nic. O IQ to často vůbec není, v tom souhlasím.

Pytlik Blaha řekl(a)...
10. března 2013 v 22:45  

Vždycky jsem si myslel, snad i proto, že mám speciální pedagožku v rodině, že ve speciálních školách jsou dětem vytvářeny speciální podmínky. Tak nějak pocitově vnímám slovo "speciální" jako synonymum pro "lepší", nebo lépe "případnější".
Pokud děti v tomto typu školy strádají nebo pokud tam jsou umístěny proti svojí vůli a vůli svých rodičů, nezbývá mi, než se vyrovnat se skutečností, že jsem žil v bludu. No, nebude to poprvé a asi ani naposled.
Tak šup! s nebožátky do reality.
Ostatně někdy mám dojem, že s drobně zpomalenými dětmi už pár let pracuji běžně. I když už něco opakuji povícekráté, zdá se mi, že mne adept na vyšší úroveň vzdělání nevidí. A když vidí, tak neslyší. A když slyší, tak nerozumí tomu, co říkám. A když rozumí, neví, jak to udělat. A když ví, tak se mu nechce. A když chce, tak má strach, že se shodí před ostatními adepty. A když strach nemá... tak nejspíš zazvoní budík a já procitnu.

Anonymní řekl(a)...
10. března 2013 v 22:48  

Mno, máte asistenta, pokud ne, jak k tomu příjdou ostatní, kterým se máte věnovat rovněž? Píšete o třídě na druhém stupni nebo na prvním? Já bych pro inkluzi byl, ale to by se musela doslova zasypat financema.

obyčejná učitelka řekl(a)...
10. března 2013 v 23:26  

Nemám asistenta, těm dvěma se věnuji v době, kdy ostatní pracují samostatně nebo ve skupinách, nebo pracují na své maximum s ostatními. A nebo jim pomáhají ti nejlepší. A také se jim věnuji mimo vyučování. A peníze? Na jídlo, inkaso a knihy mám... ;)

Vl. Václavík řekl(a)...
10. března 2013 v 23:46  

Jedná se o téma dosti staré - koncepci jednotné školy u nás prosazoval pedagog a psycholog Václav Příhoda ve 30. letech minulého století. Bohužel okupace a válka vše zvrátila a pak už přišli komunisti se svou vlastní představou "jednotné školy". Na socialistckou školu může někdo nostalgicky vzpomínat ale uvědomte si, že po 40 let se zde vzdělávací systém rozvíjel odlišně, než tomu bylo ve vyspělých zemích.
Ta zažitá představa, že je dobré rozdělovat děti do různých proudů podle jejich nadání či handicapů, je zcela špatná. Aby se však mohlo inkluzivní vzdělávání uskutečňovat, musí se především změnit škola sama - způsob i organizace vyučování i práce a přístupy učitelek a učitelů. A samozřejmě se musí změnit financování. A do toho všeho se nějak nechce.

Anonymní řekl(a)...
10. března 2013 v 23:57  

10. března 2013 23:26

A my jsme zase měli v první třídě holčičku, která pištěla tak, že se opravdu nedalo učit. Je to opravdu případ od případu. Stále jsem totiž přesvědčený o tom, že do hrnku o příslušném objemu se opravdu více vody nevleze. Ve třídě je obvykle okolo 30 žáků a nedovedu si představit výuku, když se ve třídě objeví 5 jedinců s poruchou chování. Zřejmě se jedná ve vašem případě o první stupeň. Na druhém samozřejmě přibude hromada nových věcí a dotyční nebudou stíhat. Co pak? A když posbírám všechny podobné jedince ve třídách kde učím, pak si nedokáži představit odpolední práci s těmito žáky. Východiskem je navýšit rozpočet školství 2 krát. To aby bylo na speciální pomůcky,asistenty, psychology a pro učitele psychiatry.

Anonymní řekl(a)...
11. března 2013 v 0:01  

Reakce rodičů na zrušení osmiletých gymnázií by vedlo přinejmenším k defenestraci. Jinak s Vámi souhlasím v tom, že ve třídách by aspoň do 15 let měly být všechny děti.

Anonymní řekl(a)...
11. března 2013 v 0:10  

V nejake tride musi byt kazde dite do patnacti let sveho veku. Mame povinnou skolni dochazku. Bohuzel.
Dokud se nezrusi osmileta gymnazia, je smysluplna inkluze nemozna.
Sedych

Anonymní řekl(a)...
11. března 2013 v 0:16  

Zrusit viceleta gymnazia nebude jednoduche jako zvlastni skoly.

Staci porovnat socialni postaveni, vliv a motivaci rodicu zaku zvlastnich skol a zaku gymnazii...

pn

Anonymní řekl(a)...
11. března 2013 v 0:43  

Nebude se rusit vubec nic. Protoze by se musely zrusit vsechny vyberove zakladni skoly, tj. jazykove, matematicke, sportovni a nemohly by se zakladat skoly technicke, eticke, vlastenecke. Dokonce ani nulte rocniky pro socialne neprispusobene by neslo udelat. Z principu ani specializovane tridy nebo skupiny zacatecnici a pojkrocili ve vyuce jazyku.
Vcas si vrchni inkluziste uvedomili, ze by se tak pripravili o pestrost svych inovativnich penezotoku.
Nez to dojde i k pedagogickym misionarum, kteri v dobre vire a za stejne penize pracuji i vecer a o vikendech, jeste to chvilku potrva.
Sedych

Anonymní řekl(a)...
11. března 2013 v 12:51  

Obyčejná učitelka je vlasně neobyčejná? Jenže takových já znám a s jejich sebechválou mám svoje zkušenosti. Děti od nich většinou neumí ani základy.

obyčejná učitelka řekl(a)...
13. března 2013 v 16:30  

Takových neobyčejných učitelek je spousta. Jenom jim nestojí za to se tu s vámi hádat. V každé škole je spousta dětí s IVP a pracuje se s nimi určitě podobně, jako píšu výše. A nějaká koruna navíc by se určitě hodila, ale to se v diskuzích nevyřeší.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.