Jak do škol dostat kvalitní a mladé učitele? Odpověď hledá kampaň Česko mluví o vzdělávání. Na pedagogické fakulty podle průzkumů nastupují spíše slabší studenti středních škol. A pokud už vystudují, od nástupu za katedry je často odradí nízký plat.
Z článku ire v ČeskáTelevize.cz vybíráme:
Každá atestace by měla učitelům zajistit i zvýšení platu. O kolik, to ale ministerstvo školství zatím spočítáno nemá. Zvýšení ale podle Lukáše Teplého z odboru strategie MŠMT nebude asi nijak dramatické. Jak ale říká ředitel ZŠ Kunratice Vít Beran: "Bez finančního ohodnocení kariérního postupu asi nemá smysl něco takového zavádět."
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
10 komentářů:
Fakt? A já bych řekl, že učitelů je dost, sehnat dnes místo učitele je celkem problém. I za ten mizerný tarif.
Ano, tak to je. milý anonymní. Smlouvy na dobu neurčitou nám zakonzervovaly školství - dokud neudělá učitel velkou botu, může za svůj mizerný plat učit na půl plynu a místečko má jisté.
Nevyhovuje to nakonec státnímu rozpočtu, tedy všem?
Mně už tohle "objevování Ameriky" a "vymýšlení trakaře" fakt nebaví.
Řekněme si to na rovinu. Stát na rovinu řekl ústy ministra školství Fialy, že peníze na školství (z nichž drtivou většinu tvoří platy) sníží ze 140 mld. na 120 mld. Všechny civilizované země přitom vědí, že je to málo, podílem těchto peněz k HDP jsme na samém chvostu celého OECD.
Takže je zbytečné, aby celé "Česko mluvilo o vzdělávání" a vymýšlelo si, co užitečného by se měly děti naučit a jak kvalitně by je to učitelé měli učit.
Bude to dál přesně jak napsal Puďa - v outsiderském školství budou učit outsideři a vytvářet tím nové outsidery.
A za pár let už na tom budeme tak, že ani nebude, kdo by pochopil (a příslušně dle toho konal), že například důchodová reforma se nedělá tím, že stát dělá agenta soukromým důchodovým fondům, ale tím, že stát vytváří kvalitní školství a podporuje rodinu, která kvalitně vychovává děti. A pak klidně vystačí s jediným, provozně levným a nerozkraditelným průběžným důchodovým systémem.
Vítejte ve světlých zítřcích.
"Mě" ne "mně". Chtěl jsem napsat "leze krkem", ale pak jsem se rozhodl být slušnější... :)
Nastupující učitel dostává 20 000,- hrubého, kantor učící 35 let 24 000,- To je opravdu "velký rozdíl". Platová nivelizace se zákonitě musí projevit na kvalitě práce. Opravdu jsem zvědavý na to, kde ministr školství Fiala "ušetří" oněch chybějících 20 miliard. A "učit" na některých ZŠ v sociálně vyloučených lokalitách (přibývají jako houby po dešti) je pomalu za trest.
Peníze ve školství jsou zásadní. Pokud nedokážeme dát na školství z HDP tolik %, kolik vyspělé země (6%), budeme mít pořád svázané ruce a šikovné mladé lidi, kteří se rozhodují kam po maturitě a dali by pak opravdu do učení dětí srdíčko se nepodaří oslovit v potřebném rozsahu. To outsiderství pak reálně hrozí.
Je to otázka národních priorit, zdali existuje upřímný zájem mít kvalitní státní školství.
Osobně vidím značný problém také v tom že učitel v ČR nemá zastání v právu. Má za všechno odpovědnost a může být rodiči lehce vydírán, nebo využíván jako levný opatrovník. Neškodilo by přenést část odpovědnosti za děti ve škole na jejich rodiče, jak je tomu v Kanadě (BC). Podstatně by se zlepšila ochota rodičů spolupracovat se školou při výchově jejich dětí.
Šmilňák
Asi brzo přijde doba, kdy exekutoři budou ve velkém nahánět dlužníky z řad málo zaplacených učitelů.
Zajímalo by mě, kde je část HDP, když máme podfinancované školství, zdravotnictví, kulturu atd. HDP má vždy 100 %, ne nějaké částky. V porovnání s Evropou nám chybí vydat na tyto oblasti možná 10 - 15 %. Chtěl bych vědět, co máme nadfinancované oproti Německu nebo Francii. Jsou to snad státní zakázky? Vím, že to snad do této debaty nepatří, i když kdoví...
HDP za rok 2012 byl 3,84 biliónu korun. Výdaje státního rozpočtu byly, jestli tuším, 1,17 biliónu korun. Takže sice HDP má 100 %, rozpočet má 100 %, ale jsou to jiné částky!
Ale souhlasím, že výdaje jsou strašně malé. MŠMT dostalo 0,135 biliónu za rok 2012, tedy 3,5 % HDP (ale chápu, že možná šly další prostředky do vzdělávání z jiných kapitol), vůči rozpočtu je to 11,5 %. Kontrolujme politiky, jestli tyhle dvě čísla nepletou - a nejsou tím pádem spokojení!
Průměr OECD na vzdělávání je 6,2 % z HDP!!! Tedy pro náš současný rozpočet by to měla být pětina peněz pro vzdělávání. A to je průměr EU.
Na stránce http://www.mzv.cz/oecd.paris/cz/zpravy_udalosti_aktuality/oecd_predstavila_svuj_prehled_vzdelavani.html je možné se podívat i na poslední odstavec (případně si na dalších odkazech přečíst celou zprávu). Lidské zdroje ve školství v ČR jsou prostě k vyhubení. A přiznám, že zrovna kariérní řád nás přestárlých sborů opravdu nezbaví.
Quo vadis, české školství?
Mnozí učitelé svádějí vlastně existenční zápas při tak nízkém platovém ohodnocení, zvlášť, mají -li kupříkladu 2 dospívající a studující děti, nebo je- li matka učitelka samoživitelkou. To se to potom učiteluje s chutí a nadhledem... Kvalita života se promítá do kvality práce a to se takto nese dál.... Čeká nás všechny skvělá budoucnost. Málokdo z nás si dokáže nejspíš představit onu budoucí realitu.
Okomentovat