Reforma regionálního školství, která by měla platit od příštího roku, přidělává vrásky Plzeňskému kraji. Ten má podle návrhu dostat na základní školy méně peněz. Reforma by měla platit za rok, politici a starostové jsou ovšem skeptičtí.
Z článku ane v ParlamentníListy.cz vybíráme:
Ministerstvo školství stanovilo jeden pevný oborový normativ na žáka v celé ČR pro městské i vesnické školy; kraje je nemohou měnit. "Jednotný normativ je dobře," řekl Levá. Plzeňský kraj je venkovský, a budou tak více financované malé školy. "Ale zase budou chybět peníze v městských školách a na střední školství, které má dostat jen 70 procent současného příspěvku. Bylo dobře, když kraj mohl s penězi disponovat a reagoval na to, co firmy v kraji potřebují," uvedla.
Reforma navrhuje dvě doplňující paušální částky pro zřizovatele mateřských a základních škol. Podle Levé vycházejí ale tyto částky pro městské školy "trochu krutě". Dostanou jen 900.000 korun na všechny školy ve městě, což je velmi málo, uvedla. Střední a vyšší odborné školy doplňující částky nedostanou. U nich se podle Levé zřejmě čeká, že to kraje dofinancují, ale není jasné, zda na to budou mít a nebudou preferovat například opravy silnic. "Pro nás by vyvstala kategorická otázka reálné existence některých středních škol," uvedl Zdeněk Čížek z Plzeňského kraje.
Přečtěte si: Obávaná reforma školství má platit za rok, starosti dělá již teď
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
10 komentářů:
Vypadá to vskutku na redukci středních škol.
No nezlobte se na mne, je to sice v tom článku trochu zmateně popsáno, nicméně mi z toho vyplývá, že doposud byly městské školy upřednostňovány? Jinak mi reforma přijde docela rozumná, protože ve městech je na poměrně malém prostoru naskládáno třeba 10 škol a zánik jedné není z hlediska přesunu a dojíždění žáků nijak tragické. Zrušení vesnické školy a dojíždění dětí na vzdálenost třeba i 30 km s možností využití jednoho autobusu ráno a dvou odpoledne by bylo podstaně problematičtější.
A s poloprázdnými středními školami se jednou ten ordung udělat musí.
Konečně někdo šlápne krajům na krk. Doposud osekávaly normativy pro ZŠ na kost a SŠ přilepšovaly na úkor ZŠ. Ten systém, že kraj, jako zřizovatel SŠ měl tuto možnost zavání střetem zájmů, nemyslíte?
Mne vubec nevadi, pokud se nejaka skola v okoli te nasi zoptimalizuje.
Sedych
Doposud osekávaly normativy pro ZŠ na kost a SŠ přilepšovaly na úkor ZŠ
V mém kraji to rozhodně pravda není.
nemáte pravdu. Dělají to všechny kraje, pravda některé víc a některé míň, stačí se podívat do různých zpráv.
Dělají to všechny kraje
A takhle odkaz by nebyl?
Mnohé kraje už "optimalizovaly". Sám učím na zoptimalizované škole. Což přeloženo znamená, že se propouštělo a ještě víc se bude. Ale hřeje mne u srdce vědomí, že zůstanou jen ty kvalitní školy se samými kvalitními učiteli. Škoda, že asi nebudu mezi nimi.
No ona ta optimalizace SŠ většinou spočívá v tzv. sloučení a v ušetření jednoho ředitelského místa. Stejně se nemůžou ve sloučených školách vyučovat dohromady gymnazisté s ostatními. takové sloučení je prostě blbina. Propouštění pak většinou není vůbec způsobeno slučováním, ale prostě a jednoduše úbytkem žáků, ke kterému by na školách došlo i bez slučování.
Takže shrnutí optimalizace=slučování je prostě blbost. Některé střední školy se prostě budou muset zrušit. za dvacet let po totáči se jich napovolovalo tolik, že jich přibylo jako hub po dešti a situace je neúnosná.
Stejně se nemůžou ve sloučených školách vyučovat dohromady gymnazisté s ostatními
Přesto se tomu tak mnohde děje
Propouštění pak většinou není vůbec způsobeno slučováním
Někde ano, někde ne. Nelze zevšeobecňovat. Došlo například ke sloučení dvou vcelku naplněných škol. V důsledku dojde k sestěhování do jednoho areálu a logicky musí dojít také ke snížení počtu tříd. Příčina propouštění tedy není jen v poklesu počtu žáků, ale ve snížených výkonech sloučené školy.
Především ale příčina propouštění spočívá ve stávajícím systému financování škol.
optimalizace=slučování je prostě blbost
Souhlasím. Ale děje se to, protože je to jednoduché a na první pohled se zdá, že se vlastně nic hrozného nestalo. "Spolknutá" škola pak zanikne postupně a nenápadně, bez křiku. Z pohledu zřizovatele dobrá finta, ne?
Vy někde vidíte kolem sebe smysluplné slučování podobných škol.
V mém okolí je to gymnázium a SOU
nebo gymnázium a SZŠ
Významtěchto koků mi skutečně zůstává skryt, protože gymnázium má třídy naplněné a navíc výuka je snad kromě Tv, Vv a Hv natolik rozdílná, že se žáci ve výuce ani spojovat nedají.
Okomentovat