Absolventům chybí zkušenosti z reálného světa, zatímco encyklopedických znalostí pobrali tolik, že je většinou nevyužijí. Stačilo by přitom občas vypadnout ze školy.
Z článku Bohumila Kartouse v iHNed.cz vybíráme:
Téměř každý učitel základní školy vám potvrdí, že si vlastně s dětmi v posledních ročnících školy vůbec nevědí rady a stěžují si na jejich apatii.
Ale místo toho, abychom se snažili poskytnout našim dětem potřebné impulzy a hledali cesty, jak je pro vzdělávání nadchnout, vzdělavatelé si lámou hlavu nad tím, jak děti k zájmu o školu donutit. Od toho se odvíjí volání po restrikci v podobě přísných zkoušek a testů, které jen obnažuje holý fakt, že smyslem takového opatření není snaha pozdvihnout vzdělávání, nýbrž snaha vrátit škole její ztracenou autoritu a učitelům jejich klid, na který byli zvyklí.
I samotným učitelům by pomohlo, kdyby se místo ubíjející rutiny mohli jeden den v týdnu věnovat svému vlastnímu vzdělávání nebo se společně se svými žáky pustili do přirozeného vzdělávání vyplývajícího z konfrontace s okolním světem. Jeden den týdně mimo školu by - paradoxně - pomohl celé škole.
Přečtěte si: Jak vylepšit školu? Vypadnout z ní!
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
4 komentářů:
Jak vylepšit školu? Vypadnout z ní!
To rozhodně. Trvalé vypadnutí mnohých dětiček by školy pozvedlo na dramaticky vyšší úroveň.
Stačilo by přitom relativně málo: zrušit povinnou školní docházku.
Bývávaly zajímavé příležitosti, kterak přivést žáky k novým zkušenostem. Namátkou brigády v zemědělství nebo alespoň týdenní sportovní kurzy s ubytováním mimo maminčin servis bez ohledu na počasí a bez možnosti omluvit skrzevá rodinné důvody.
A což teprve takový měsíční pobyt v pracovním táboře s pravidly "potravinový příděl podle množství a kvality práce" a "teplá voda podle pořádku na světnici" by měl bezesporu vyšší zkompetentňovací potenciál než sada DUMů pro interaktivní tabuli i s přilehlými besedami a exkurzí do muzea v okresním městě.
Voni jsou Kartous hlava votevřená, vo tom žádná. Dyž nakoukneme do jeho sívíčka, přečtem si todle: "V roce 2000 jsem byl přijat ke studiu na PdF MU v oboru Základy společenských věd a na FSpS v oboru Tělesná výchova, obojí se zaměřením na učitelství pro střední školy. Od dokončení studia v roce pracuji pro společnost Scio, která se zabývá produkcí vzdělávacích a evaluačních nástrojů (testy, internetové kurzy, srovnávací zkoušky, projekty pro školy postavené na hodnocení). Mimo jiné pro společnost zajišťuji poradenské a prezentační články v médiích." No a sme doma. Panáček v životě nestál za katedrou (s výjimkou praxe na škole), ale všemu rozumí a do všeho kecá. Typickej SCIOman.
Když k nám přijde Uč. zpravodaj s pěknými články pana Kartouze, hned je další papír do sběru. Mluvit o vzdělávání to každému jde, zvlášť když je to mluvení placené z grantů EU.
On je to takový typický rys pro český národ. Každý přece ví, jak trénovat národní fotbalový tým. A každý přece rozumí školství. :)
Okomentovat