Národní ústav pro vzdělávání ve spolupráci s Hospodářskou komorou ČR vyhlašuje soutěž samostatných odborných prací. Tyto práce připravují žáci třetích ročníků v některých učebních oborech a v červnu je pak obhajují u závěrečných zkoušek.
Samostatné odborné práce představují novinku, která souvisí se sjednocováním závěrečných zkoušek. Pro každý obor vzniká jednotné zadání, na němž spolupracují zkušení pedagogové a zaměstnavatelé v daném oboru. Součástí jednotného zadání je v některých oborech také samostatná odborná práce. Školy pak mohou využít jednotná zadání při závěrečných zkouškách namísto toho, aby si je připravovaly samy.
Hospodářská komora ČR se stala společně s NÚV spolupořadatelem soutěže samostatných odborných prací od minulého školního roku a výsledky této soutěže zahrnula do svého systému oceňování žáků středních škol. „Je to hlavně z toho důvodu, aby se součástí hodnocení absolventů stala další podstatná kritéria, jako je samostatnost při práci, schopnost pracovat s informacemi a zájem dále se učit,“ říká Ing. Klára Šimotová z Hospodářské komory ČR. Každoročně vydává Hospodářská komora ČR nejlepším žákům učebních i maturitních oborů středních škol osvědčení a čestná uznání. Vyjadřuje tím svůj zájem na tom, aby do podniků nastupovali co nejlépe připravení absolventi.
Žáci obhajují své řešení při praktické zkoušce
Samostatné odborné práce jsou v současnosti zařazeny do jednotného zadání ve 12 oborech vzdělání. Na začátku 2. pololetí je žákům zadáno téma této práce. V některých oborech je stanoveno více témat, ze kterých si žáci losují. V průběhu jednoho nebo dvou měsíců pak sami vyhledávají potřebné informace a své texty zpracovávají na počítači. Přitom často využívají grafy a fotodokumentaci, kterou sami připraví. Například u kuchařů může být tématem rodinná oslava v trendu zdravé výživy. Žák napřed navrhne slavnostní menu, určí, kolik a jakých surovin bude potřeba, vykalkuluje cenu a popíše postup práce. Pak navrhne a zdůvodní úpravu pokrmů na talíři, výběr příloh a nápojů.
Při praktické zkoušce žáci obvykle dostanou za úkol provést nebo vyrobit to, co teoreticky popsali v samostatné odborné práci, a svůj postup obhajují před zkušební komisí. „To, že žáci musí své řešení obhájit, je velmi důležité. Pozná se na tom, jestli do problematiky opravdu pronikli a zda mají také schopnost prezentovat výsledky své práce, v některých oborech i v cizím jazyce. Takové dovednosti jim určitě pomohou najít dobré uplatnění v praxi,“ upřesňuje Ing. Dana Kočková, hlavní manažerka projektu Nová závěrečná zkouška 2, v jehož rámci probíhá reforma závěrečných zkoušek v učebních oborech.
Soutěže se může zúčastnit každá škola, která vyučuje některý z oborů, v nichž je samostatná odborná práce součástí jednotného zadání: Jemný mechanik - hodinář, Cukrář, Montér suchých staveb, Včelař, Kovář a podkovář, Kuchař – číšník (ve třech zaměřeních: pohostinství, kuchař, číšník), Operátor skladování, Kadeřník, Umělecký kovář a zámečník, pasíř, Umělecký keramik.
Další informace na www.nzz2.cz
Právě začíná soutěž samostatných odborných prací
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
2 komentářů:
"Samostatné odborné práce představují novinku, která souvisí se sjednocováním závěrečných zkoušek. Pro každý obor vzniká jednotné zadání, na němž spolupracují zkušení pedagogové a zaměstnavatelé v daném oboru.... "
Jaká novinka? Například v elektrotechnických oborech 26-5x-xx/H, E nebo /L (například mechanik elektronických zařízení a pod.) jsou samostatné práce učňů (dnes žáků) dlouhodobá tradice. Prakticky všichni žáci, kteří mají zájem o svůj obor vyrábějí nejrůznější zařízení podle SVÉHO VLASTNÍHO ZÁJMU a pokud jim je učiliště nebo škola umožní prezentovat, dají je na organizovanou výstavku, nebo je průběžné předvádějí spolužákům.
Většinou své práce dělali a dělají doma a částečně i v dílnách odborného výcviku, po pracovní době v kroužcích technické tvořivosti, případně po dohodě s vedením mohli na své práci pracovat navíc i v rámci odborného výcviku, když měli hotové zadané práce (a mimo jiné jsou některé vlastní práce žáků na vyšší úrovni, dražší a složitější, než může nabídnout odborný výcvik, protože na tak drahé a hlavně nové součástky nemá peníze).
Hlavním rysem je, že to jsou jejich práce, jejich nápady, jejich konstrukční řešení, jejich materiál, který si shánějí sami a vymýšlejí možnost jak ho použít a upravit pro jejich konstrukci (případně mohou nějaký materiál dostat i ze školy - různé zbytky plechů, kovů, drátů, vyřazený materiál, použitelné součástky z rozebíraných vyřazených zařízení apod.).
Na konci školního roku se už dávno pořádaly výstavky samostatných prací a v rámci možností byli nejúspěšnější žáci odměnění nějakou věcnou cenou. (Podobné výstavy na většinou vysoké úrovni pořádaly také různé radiotechnické a modelářské kroužky pod patronací Svazu spolupráce s armádou, tzv. Svazarmu).
Postupem vývoje dokumentační techniky jsou žáci schopni vytvářet i částečné nebo i úplné technické dokumentace, podle druhu a typu výrobku (pokud jsou některé části třeba): schéma, rozpisku materiálu, návrh plošného spoje a osazovací plán, technické výkresy mechanické sestavy, technický popis, naměřené hodnoty a parametry, stručný popis výrobku s technickými parametry, případně u obvodů řízených mikroprocesory (mikrořadiči) i odladěné programy (málokdo tuší, co je za tím mravenčí práce, přemýšlení, vymýšlení, konzultací, pokusů a omylů a radostných vítězství, radosti z fungujícího výrobku a zvýšeného sebevědomí).
Z praxe: před několika lety se nápad s vlastními pracemi žáků donesl a zalíbil teoretickému vyučování SOŠ a tak žákům zadal práce podle uvážení učitele. Katastrofa. Blábol, odtržený od praxe, nesmysl. A hlavně to ztratilo kouzlo chuti žáků dělat něco podle svého zájmu, zaměření a chuti. Také došlo ke konfliktu ve financování. Žáci jsou schopní do svého výrobku investovat řádově desítky až tisíce korun - výrobek je jejich, podle jejich představ.
Kdyby to měla financovat škola, chtěla by to co nejlevnější a vypadalo by to jako když místo svíčkové s knedlíkem je sekaná s chlebem.
Součást závěrečné zkoušky? Ano, ale pouze jako bonus, jako prezentace předchozí, mnohdy celoroční práce žáka. (U některých výrobků ani učitel nemá představu o složitosti výrobku a jeho konstrukčním řešení, hledání, vylepšování, studiu dokumentací, katalogů, radami s mistrem a kamarády a ocení to pouze podle toho, jak to vypadá a ocení lesklé knoflíky nebo nad nějakou maličkostí ohne nos). To snad stačí. Ostatní mají určitě také své zkušenosti
NOVINKÁÁÁ.
Možná se ještě dožiju stavu, kdy nápad nestresovat žáky domácími úkoly bude už dlouholetou praxí a kdy někoho napadne, že by nebylo od věci umožnit dětem udělat si čas od času nějakou práci třeba doma, v klidu.
Pak už je jenom krůček k tomu, aby se zorganizovala výstavka nejlepších domácích úkolů, spojená případně se soutěží okresního a časem i krajského rozsahu.
Samostatnými dlouhodobými odbornými pracemi žáků, i jako součástí závěrečné zkoušky, jsme se zabývali tak dávno, že už ani nevím, kdy to bylo.
Nezbývá, než se smát, smát... a za břicho se popadat. Že jaká novinka!
Okomentovat