Právě začíná soutěž samostatných odborných prací

pondělí 25. března 2013 ·

Národní ústav pro vzdělávání ve spolupráci s Hospodářskou komorou ČR vyhlašuje soutěž samostatných odborných prací. Tyto práce připravují žáci třetích ročníků v některých učebních oborech a v červnu je pak obhajují u závěrečných zkoušek.


Samostatné odborné práce představují novinku, která souvisí se sjednocováním závěrečných zkoušek. Pro každý obor vzniká jednotné zadání, na němž spolupracují zkušení pedagogové a zaměstnavatelé v daném oboru. Součástí jednotného zadání je v některých oborech také samostatná odborná práce. Školy pak mohou využít jednotná zadání při závěrečných zkouškách namísto toho, aby si je připravovaly samy.

Hospodářská komora ČR se stala společně s NÚV spolupořadatelem soutěže samostatných odborných prací od minulého školního roku a výsledky této soutěže zahrnula do svého systému oceňování žáků středních škol. „Je to hlavně z toho důvodu, aby se součástí hodnocení absolventů stala další podstatná kritéria, jako je samostatnost při práci, schopnost pracovat s informacemi a zájem dále se učit,“ říká Ing. Klára Šimotová z Hospodářské komory ČR. Každoročně vydává Hospodářská komora ČR nejlepším žákům učebních i maturitních oborů středních škol osvědčení a čestná uznání. Vyjadřuje tím svůj zájem na tom, aby do podniků nastupovali co nejlépe připravení absolventi.

Žáci obhajují své řešení při praktické zkoušce

Samostatné odborné práce jsou v současnosti zařazeny do jednotného zadání ve 12 oborech vzdělání. Na začátku 2. pololetí je žákům zadáno téma této práce. V některých oborech je stanoveno více témat, ze kterých si žáci losují. V průběhu jednoho nebo dvou měsíců pak sami vyhledávají potřebné informace a své texty zpracovávají na počítači. Přitom často využívají grafy a fotodokumentaci, kterou sami připraví. Například u kuchařů může být tématem rodinná oslava v trendu zdravé výživy. Žák napřed navrhne slavnostní menu, určí, kolik a jakých surovin bude potřeba, vykalkuluje cenu a popíše postup práce. Pak navrhne a zdůvodní úpravu pokrmů na talíři, výběr příloh a nápojů.

Při praktické zkoušce žáci obvykle dostanou za úkol provést nebo vyrobit to, co teoreticky popsali v samostatné odborné práci, a svůj postup obhajují před zkušební komisí. „To, že žáci musí své řešení obhájit, je velmi důležité. Pozná se na tom, jestli do problematiky opravdu pronikli a zda mají také schopnost prezentovat výsledky své práce, v některých oborech i v cizím jazyce. Takové dovednosti jim určitě pomohou najít dobré uplatnění v praxi,“ upřesňuje Ing. Dana Kočková, hlavní manažerka projektu Nová závěrečná zkouška 2, v jehož rámci probíhá reforma závěrečných zkoušek v učebních oborech.

Soutěže se může zúčastnit každá škola, která vyučuje některý z oborů, v nichž je samostatná odborná práce součástí jednotného zadání: Jemný mechanik - hodinář, Cukrář, Montér suchých staveb, Včelař, Kovář a podkovář, Kuchař – číšník (ve třech zaměřeních: pohostinství, kuchař, číšník), Operátor skladování, Kadeřník, Umělecký kovář a zámečník, pasíř, Umělecký keramik.

Další informace na www.nzz2.cz

2 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
25. března 2013 v 15:06  

"Samostatné odborné práce představují novinku, která souvisí se sjednocováním závěrečných zkoušek. Pro každý obor vzniká jednotné zadání, na němž spolupracují zkušení pedagogové a zaměstnavatelé v daném oboru.... "

Jaká novinka? Například v elektrotechnických oborech 26-5x-xx/H, E nebo /L (například mechanik elektronických zařízení a pod.) jsou samostatné práce učňů (dnes žáků) dlouhodobá tradice. Prakticky všichni žáci, kteří mají zájem o svůj obor vyrábějí nejrůznější zařízení podle SVÉHO VLASTNÍHO ZÁJMU a pokud jim je učiliště nebo škola umožní prezentovat, dají je na organizovanou výstavku, nebo je průběžné předvádějí spolužákům.
Většinou své práce dělali a dělají doma a částečně i v dílnách odborného výcviku, po pracovní době v kroužcích technické tvořivosti, případně po dohodě s vedením mohli na své práci pracovat navíc i v rámci odborného výcviku, když měli hotové zadané práce (a mimo jiné jsou některé vlastní práce žáků na vyšší úrovni, dražší a složitější, než může nabídnout odborný výcvik, protože na tak drahé a hlavně nové součástky nemá peníze).

Hlavním rysem je, že to jsou jejich práce, jejich nápady, jejich konstrukční řešení, jejich materiál, který si shánějí sami a vymýšlejí možnost jak ho použít a upravit pro jejich konstrukci (případně mohou nějaký materiál dostat i ze školy - různé zbytky plechů, kovů, drátů, vyřazený materiál, použitelné součástky z rozebíraných vyřazených zařízení apod.).

Na konci školního roku se už dávno pořádaly výstavky samostatných prací a v rámci možností byli nejúspěšnější žáci odměnění nějakou věcnou cenou. (Podobné výstavy na většinou vysoké úrovni pořádaly také různé radiotechnické a modelářské kroužky pod patronací Svazu spolupráce s armádou, tzv. Svazarmu).

Postupem vývoje dokumentační techniky jsou žáci schopni vytvářet i částečné nebo i úplné technické dokumentace, podle druhu a typu výrobku (pokud jsou některé části třeba): schéma, rozpisku materiálu, návrh plošného spoje a osazovací plán, technické výkresy mechanické sestavy, technický popis, naměřené hodnoty a parametry, stručný popis výrobku s technickými parametry, případně u obvodů řízených mikroprocesory (mikrořadiči) i odladěné programy (málokdo tuší, co je za tím mravenčí práce, přemýšlení, vymýšlení, konzultací, pokusů a omylů a radostných vítězství, radosti z fungujícího výrobku a zvýšeného sebevědomí).

Z praxe: před několika lety se nápad s vlastními pracemi žáků donesl a zalíbil teoretickému vyučování SOŠ a tak žákům zadal práce podle uvážení učitele. Katastrofa. Blábol, odtržený od praxe, nesmysl. A hlavně to ztratilo kouzlo chuti žáků dělat něco podle svého zájmu, zaměření a chuti. Také došlo ke konfliktu ve financování. Žáci jsou schopní do svého výrobku investovat řádově desítky až tisíce korun - výrobek je jejich, podle jejich představ.
Kdyby to měla financovat škola, chtěla by to co nejlevnější a vypadalo by to jako když místo svíčkové s knedlíkem je sekaná s chlebem.

Součást závěrečné zkoušky? Ano, ale pouze jako bonus, jako prezentace předchozí, mnohdy celoroční práce žáka. (U některých výrobků ani učitel nemá představu o složitosti výrobku a jeho konstrukčním řešení, hledání, vylepšování, studiu dokumentací, katalogů, radami s mistrem a kamarády a ocení to pouze podle toho, jak to vypadá a ocení lesklé knoflíky nebo nad nějakou maličkostí ohne nos). To snad stačí. Ostatní mají určitě také své zkušenosti

Pytlik Blaha řekl(a)...
25. března 2013 v 16:25  

NOVINKÁÁÁ.
Možná se ještě dožiju stavu, kdy nápad nestresovat žáky domácími úkoly bude už dlouholetou praxí a kdy někoho napadne, že by nebylo od věci umožnit dětem udělat si čas od času nějakou práci třeba doma, v klidu.
Pak už je jenom krůček k tomu, aby se zorganizovala výstavka nejlepších domácích úkolů, spojená případně se soutěží okresního a časem i krajského rozsahu.
Samostatnými dlouhodobými odbornými pracemi žáků, i jako součástí závěrečné zkoušky, jsme se zabývali tak dávno, že už ani nevím, kdy to bylo.
Nezbývá, než se smát, smát... a za břicho se popadat. Že jaká novinka!

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.