Hlad veřejnosti po co nejjednodušších informacích reflektují média s rychlostí sobě vlastní. Má to však zásadní háček. Sdělit jednoduchou a zároveň korektní informaci o složitém problému je extrémně náročné a vyžaduje to vysokou odbornost nejen na to informaci správně zkonstruovat, ale zároveň správně sdělit. Učebnicovým příkladem, jak se to opravdu nemá dělat, jsou nedávno publikované žebříčky škol podle výsledků maturitní zkoušky zpravodajským serverem Aktuálně.cz.
Zveřejněné žebříčky jsou totiž totálním informačním nesmyslem. Je to jednoznačně hloupá a extrémně škodlivá informace. Některým školám žebříčky náhodně nahrávají, jiným školám náhodně škodí na jejich pověsti, některým školám nahrávají a škodí zároveň. Srovnávají nesrovnatelné a navíc podle naprosto nesmyslných údajů. Jejich výpovědní hodnota je nulová s výjimkou výpovědi o jejich autorovi. Ta je naopak zcela 100procentní.
Za kardinální lapsus považuji průměrování výsledků za všechny obory školy a následnou prezentaci takového výsledku v oborových žebříčcích. Do výsledků jsou započítány výsledky opravných zkoušek loňských maturantů, smíchány jsou výsledky povinných i nepovinných zkoušek, není respektována průměrná hladina výsledků jednotlivých testů, bez ladu a skladu je kombinována vyšší a základní obtížnost zkoušky…Dalo by se pokračovat a pokračovat.
Ale největším monstrem jsou celkové průměry. Ve světle tohoto statistického myšlenkového výboje bledne i výkon Ministerstva vnitra při vylučování kandidátů na prezidenta. Podle těchto žebříčků totiž platí toto: má-li 1 žák ve třídě za 5 a ostatních 29 žáků za 1, je průměrná známka ve třídě 3.
Možná se podle toho dá spočítat, kolik v průměru vysoudí jedna střední škola na deníku Aktuálně.cz. Možná se podle toho bude stanovovat odškodné těm, kteří si na základě takových informací vyberou střední školu. Každopádně to však vede k otázce, jestli by nebylo dobré nějakým zákonem zakázat pracovat s čísly těm, kteří nerozeznají průměr od záměru. Pak bychom byli uchráněni takových nesmyslů, jako jsou podobné žebříčky, nebo zcestné informace o tom, že příprava státní maturity stála 1,4 miliardy korun.
Pavel Zelený
analytik občanského sdružení
MATT a HURRY, o.s.
Pavel Zelený: Zveřejněné „aktuální“ žebříčky škol jsou absolutním blábolem
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
5 komentářů:
Je tento Pavel Zeleny TEN Pavel Zeleny?
Parafraze na Obraceni Ferdyse Pištory.
Sedych
Nikomu nelze (ani zakonem) zakazat, aby ze sebe udelal troubu. Pokud budou k dispozici jakakoli cisla, bude si vzdy nekdo plest průměr a záměr. Jde proto spise o motivy, ktere k takove manipulaci vedou. A pri snaze o bombasticnost sdeleni pak zurnaliste nedokazi rozlisit mezi průjmy a zájmy. On ten Zeman ma dost pravdu s temi novinari....
Z čistě technického hlediska má p. Zelený pravdu. A my ostatní bychom se měli zamyslet nad tím, co jsme udělali proto, aby se děti ve školách učili alespoň základy statistického zpracování dat, jejich vyhodnocení a porozumění veličinám popisné statistiky. Možná by to bylo užitečnější než analytická geometrie v rovině.
Možná by to bylo užitečnější než analytická geometrie v rovině.
To je fakt. Určitě budou častěji počítat svůj průměrný plat, nežli hledat místo kam na trávníku umístit ostřikovač, aby pokryl co největší plochu.
A takových oblastí by se našlo. Třeba takoví nálevníci. No řekněte, kdy jste se naposledy dívali mikroskopem na vodu z kaluže?
Teď vážně.
Pochybuji, že se současným přístupem společnosti ke vzdělávání v oblasti matematiky, se běžná znalost statistiky povznese nad úroveň schopnosti spočítat průměr. Už výpočty s procenty dělají problémy většině středoškoláků. Ale v diskusi o tom, která oblast vzdělávání je "zbytečná", bych řešení neviděl.
Nemluvě o faktu, že tím, kdo potřebuje ve statistice dovzdělat, jsou především současní novináři a politici. Jakékoliv zlepšení znalostí u současných žáčků se reálně může ve společnosti projevit tak za 20 let a to už bude vlastně pozdě.
Možná by stačilo, kdyby se už teď někteří páni novináři raději zašli zeptat někoho povolanějšího dříve, nežli začnou ve svých článcích plést dohromady hrušky s jablky a tropickým ovocem.
...aby se děti ve školách učili... Někdo neumí interpertovat výsledky testování, někdo neumí shodu podmětu s přísudkem (viz úryvek), jiný zase procenta. A všichni lidé vědí všechno! Problémem je geometrický růst množství vědomostí a dat. Je zřejmé, že tento problém hned tak někdo nerozlousne a v Česku už teprve ne. Komenský byl jen jeden...
Okomentovat