Pavel Zelený: Zveřejněné „aktuální“ žebříčky škol jsou absolutním blábolem

úterý 5. března 2013 ·

Hlad veřejnosti po co nejjednodušších informacích reflektují média s rychlostí sobě vlastní. Má to však zásadní háček. Sdělit jednoduchou a zároveň korektní informaci o složitém problému je extrémně náročné a vyžaduje to vysokou odbornost nejen na to informaci správně zkonstruovat, ale zároveň správně sdělit. Učebnicovým příkladem, jak se to opravdu nemá dělat, jsou nedávno publikované žebříčky škol podle výsledků maturitní zkoušky zpravodajským serverem Aktuálně.cz.


Zveřejněné žebříčky jsou totiž totálním informačním nesmyslem. Je to jednoznačně hloupá a extrémně škodlivá informace. Některým školám žebříčky náhodně nahrávají, jiným školám náhodně škodí na jejich pověsti, některým školám nahrávají a škodí zároveň. Srovnávají nesrovnatelné a navíc podle naprosto nesmyslných údajů. Jejich výpovědní hodnota je nulová s výjimkou výpovědi o jejich autorovi. Ta je naopak zcela 100procentní.

Za kardinální lapsus považuji průměrování výsledků za všechny obory školy a následnou prezentaci takového výsledku v oborových žebříčcích. Do výsledků jsou započítány výsledky opravných zkoušek loňských maturantů, smíchány jsou výsledky povinných i nepovinných zkoušek, není respektována průměrná hladina výsledků jednotlivých testů, bez ladu a skladu je kombinována vyšší a základní obtížnost zkoušky…Dalo by se pokračovat a pokračovat.

Ale největším monstrem jsou celkové průměry. Ve světle tohoto statistického myšlenkového výboje bledne i výkon Ministerstva vnitra při vylučování kandidátů na prezidenta. Podle těchto žebříčků totiž platí toto: má-li 1 žák ve třídě za 5 a ostatních 29 žáků za 1, je průměrná známka ve třídě 3.

Možná se podle toho dá spočítat, kolik v průměru vysoudí jedna střední škola na deníku Aktuálně.cz. Možná se podle toho bude stanovovat odškodné těm, kteří si na základě takových informací vyberou střední školu. Každopádně to však vede k otázce, jestli by nebylo dobré nějakým zákonem zakázat pracovat s čísly těm, kteří nerozeznají průměr od záměru. Pak bychom byli uchráněni takových nesmyslů, jako jsou podobné žebříčky, nebo zcestné informace o tom, že příprava státní maturity stála 1,4 miliardy korun.

Pavel Zelený
analytik občanského sdružení
MATT a HURRY, o.s.

5 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
5. března 2013 v 0:35  

Je tento Pavel Zeleny TEN Pavel Zeleny?
Parafraze na Obraceni Ferdyse Pištory.
Sedych

Simona CARCY řekl(a)...
5. března 2013 v 7:16  

Nikomu nelze (ani zakonem) zakazat, aby ze sebe udelal troubu. Pokud budou k dispozici jakakoli cisla, bude si vzdy nekdo plest průměr a záměr. Jde proto spise o motivy, ktere k takove manipulaci vedou. A pri snaze o bombasticnost sdeleni pak zurnaliste nedokazi rozlisit mezi průjmy a zájmy. On ten Zeman ma dost pravdu s temi novinari....

Pavel PEŠAT řekl(a)...
5. března 2013 v 10:16  

Z čistě technického hlediska má p. Zelený pravdu. A my ostatní bychom se měli zamyslet nad tím, co jsme udělali proto, aby se děti ve školách učili alespoň základy statistického zpracování dat, jejich vyhodnocení a porozumění veličinám popisné statistiky. Možná by to bylo užitečnější než analytická geometrie v rovině.

poste.restante řekl(a)...
5. března 2013 v 16:26  

Možná by to bylo užitečnější než analytická geometrie v rovině.
To je fakt. Určitě budou častěji počítat svůj průměrný plat, nežli hledat místo kam na trávníku umístit ostřikovač, aby pokryl co největší plochu.

A takových oblastí by se našlo. Třeba takoví nálevníci. No řekněte, kdy jste se naposledy dívali mikroskopem na vodu z kaluže?

Teď vážně.
Pochybuji, že se současným přístupem společnosti ke vzdělávání v oblasti matematiky, se běžná znalost statistiky povznese nad úroveň schopnosti spočítat průměr. Už výpočty s procenty dělají problémy většině středoškoláků. Ale v diskusi o tom, která oblast vzdělávání je "zbytečná", bych řešení neviděl.
Nemluvě o faktu, že tím, kdo potřebuje ve statistice dovzdělat, jsou především současní novináři a politici. Jakékoliv zlepšení znalostí u současných žáčků se reálně může ve společnosti projevit tak za 20 let a to už bude vlastně pozdě.
Možná by stačilo, kdyby se už teď někteří páni novináři raději zašli zeptat někoho povolanějšího dříve, nežli začnou ve svých článcích plést dohromady hrušky s jablky a tropickým ovocem.

Anonymní řekl(a)...
9. března 2013 v 22:08  

...aby se děti ve školách učili... Někdo neumí interpertovat výsledky testování, někdo neumí shodu podmětu s přísudkem (viz úryvek), jiný zase procenta. A všichni lidé vědí všechno! Problémem je geometrický růst množství vědomostí a dat. Je zřejmé, že tento problém hned tak někdo nerozlousne a v Česku už teprve ne. Komenský byl jen jeden...

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.