EDUin vítá navržená opatření a připomíná, co by bylo ještě možné zlepšit.
Opatření spojená s letošní státní maturitou, která dnes představil ředitel CERMAT Jiří Zika, znamenají významný posun v transparentnosti a uživatelském komfortu státní maturity. Připomínáme ale, že je třeba ještě ujasnit, kdo rozhoduje o obtížnosti úloh a z nich sestavených testů, a jakým způsobem se budou řešit úlohy, na jejichž kvalitu budou existovat rozdílné odborné názory.
Tato opatření navržená CERMAT považujeme za výrazný a pozitivní krok:
- Samostatný portál, který umožní zveřejnění anonymizovaných dat ze státní maturity až na úroveň žáka – velmi důležité pro korektní informovanost o výsledcích škol.
- Zveřejnění složení validační komise a validační zprávy – zvyšuje transparentnost a důvěryhodnost maturitní zkoušky.
- Předložení zkušebních testů k debatě ve školách – alespoň částečná možnost debaty o kvalitě testů.
Zbývá ještě dořešit:
- Kdo a podle jakých parametrů stanovuje náročnost testů – tady potřebujeme jasnou a srozumitelnou informaci. Zatím to není známo.
- Zda budou zveřejněna zdůvodnění správných odpovědí u všech testů – tady není jasné, zda toto bude či nebude obsahovat validační zpráva.
- Kdo a jakým způsobem rozhodne ve sporných případech, tedy v případě rozdílných odborných názorů na korektnost některé úlohy – tato informace zatím explicitně nepadla.
Tomáš Feřtek, tiskový mluvčí EDUin, řekl: „Zveřejněná opatření jsou významná a mají šancdi zvýšit kredit a uživatelský komfort státní maturity. Především oceňujeme ochotu publikovat anonymizovaná maturitní data až na úroveň žáka. Za podobně důležité považujeme zveřejnění složení validační komise a publikování validační zprávy. Tedy pokud to znamená, že zpráva objasní, proč členové komise považují tu či onu úlohu za korektní či nekorektní. Zbývá ale sdělit veřejnosti, jak budeme řešit případy, kdy se externí odborné posudky a názory validační komise budou lišit. Takové případy se už v minulých dvou ročnících maturity vyskytly. Stejně tak je nutné zveřejnit, kdo a podle jakých parametrů určuje obtížnost jednotlivých testů. To zatím nevíme a právě v tomto směru se v minulém ročníku maturity objevily výrazné problémy v případě těžšího testu z matematiky.“
0 komentářů:
Okomentovat