Cesta ke kvalitnímu vzdělávání vede přes kvalitní učitele, méně administrativy, více času na žáky a studenty a lepší podmínky pro strategický rozvoj vysokých škol, říká ministr školství Petr Fiala. Slibuje proto snížení byrokratických nároků na učitele a snahu zatraktivnit matematiku a technické obory dětem už od útlého věku. Řadu uvedených opatření nicméně chystali už Fialovi předchůdci a neuspěli. Změny chce současný ministr prosadit i pomocí větší diskuse s odbornou veřejností, což naopak mnozí šéfové resortu nedělali. O svém projektu 2 x 5 kroků ke zkvalitnění českého školství mluvil v dnešních Otázkách Václava Moravce.
Z článku ama v ČeskáTelevize.cz vybíráme:
Fiala vnímá jako palčivý problém různou kvalitu vzdělávání v krajích ČR. "Rozevírají se nůžky ve financování jednoho žáka ve stejném oboru v různých krajích. Víme, že děti v různých krajích mají rozdílné výsledky, takže musíme pro děti vytvořit srovnatelné podmínky," uvedl Fiala. To v praxi znamená omezení pravomocí krajů. Nyní zřizovatelé škol inkasují od státu peníze podle počtu žáků v kraji a sami pak určují výši příspěvku pro každou jednotlivou školu.
Záznam pořadu na iVysílání.
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
29 komentářů:
Kdo to viděl celé, může Fialovi doporučit jediné.
Bez peněz do hospody nelez.
A když už tam bez nich lezeš, tak si alespoň nic neobjednávej! (A mlč někde v koutě, ať si tě nikdo nevšimne, že ses tam přišel jen ohřát.)
Všechny ty krásné řeči končí u vládního (čti Kalouskova) záměru co nejdřív zkrátit prachy na vzdělávání ze 140 mld. na cca 120, který Fiala souběžně s úžasnými myšlenkami o vylepšování vzdělávání bezelstně(?) prezentoval.
Občas přitom budil dojem, že profesorský titul z politologie může získat i člověk, který neví, že 1 + 1 jsou opravdu jen dvě a právě dvě.
Ale, ale pane ministře! Už Vám došlo, že jste nechal rozkrást mnoho miliard z evropských fondů, které právě umožňovaly některé z těchto změn provést?? Hnulo se ve Vás svědomí? Kdy odstoupíte?
Co myslel ministr tím modelovým ŠVP pro ZŠ a MŠ?
No tak nevím proč by měl Fiala odstupovat. On je na rozdíl od několika svých předchůdců v kauze nevyužití peněz z EU vcelku nevinně.
Teď už mu bohužel nezbývá nic jiného, než šít horkou jehlou projekty (např. ten na podporu přírodovědného a technického vzdělání) plné nesmyslů, jen aby se do konce programového období vyčerpaly peníze. je mi ho vcelku líto, protože ten nepořádek na MŠMT musí být po těch plantácích, co tam byli před ním, strašlivý.
Mně je pana ministra líto. Tak, jako mi je líto každého politika, který byl proti své vůli k výkonu funkce přinucen násílím, a teď to musí odnášet za svoje předchůdce, koaliční partnery, opozici, hospodářskou recesi, výkyvy počasí, skvrny na slunci, hormonální nevyváženost sousedovic kocoura...
Fiala v tom není nevinně. V prvé řadě mohou za katastrofu s názvem OP VK úředníci, to ano.
Fiala jim ale jde na ruku a nedělá nic. Fiala by byl dobrý ministr na fungujícím ministerstvu s kvalitními úředníky. Takhle to jenom vede od pěti k nule...
Kdyby jeden nevěděl, jak to ve skutečnosti na našem ministériu je, slzu by uronil a vrhnul se tomu pašákovi okolo krku. Tak perfektně připravené PR už jsem dlouho neviděl. Jedna floskule za druhou, pěkně seřazené, na všechno precizní obecná odpověď, všechno víme a se vším si poradíme. Než promluvil pan profesor Hejný. Tam se nám ministr odkopal. V jedné minutě dokázal souhlasit se dvěma zcela opačnými koncepty kontroly našeho učitelstva. Jeden by řekl, že takhle příkladně si vynadat sám sobě umí málokdo. To je holt problém těch, kteří správně učebnicově píárově vždy souhlasí, aby nepobouřili. Ale tady to fakticky neklaplo. Chce to trochu zažít, pane ministře, a ne se problému věnovat jen tehdy, když jdu k Moravcovi to telky.
Ono tam bylo spousta fantasie. Nejdřív poslal Kalouse od háje s úsporama (ať si na financích kecaj, co chtěj, nějaký výhledy, já je zaříznu), pak se zasnil nad smluvníma platama ve školách (to byla obzvlášť psinózní pasáž - ještě že nedodal, že v tom souhlasí s odborářema) a prodribloval mezi šťouravými dotazy, kde na to všechno vezme (to nech na mě Vašku). Ó, takové poetické nedělní odpoledne. Místo pohádky. brekekeks
Fiala je hrobník evropských fondů a z politického a manažerského hlediska také hlavní viník jejich katastrofy. Pan Fiala by měl už jít pryč.
Nemyslel jsem si, že to někdy bude ještě možné, ale Fiala je podstatně horší ministr než jeho předchůdce a než řada dalších ministrů školství. Dokonce by se chtělo napsat nejhorší ministr od revoluce, bohužel.
"Fiala je hrobník evropských fondů a z politického a manažerského hlediska také hlavní viník jejich katastrofy."
Blbost, o způsobu čerpání fondů ve školství v tomto programovém období se zozhodovalo před šesti lety. Teď, kdy už programové období končí, se už prostě žádné zázraky udělat nedají. To fakt může napsat jenom ten, kdo o způsobu čerpání peněz z EU vůbec nerozumí. A bohužel právě takoví a ještě takoví, kteří nemají ponětí o realitě na školách, o tom bohužel kdysi rozhodli.
Faktem je, že Fiala s tím nic nědělá. Čert ví, proč. Protože ta poslední výzva je tak trapná a realizace projektů tohoto typu tak nereálná, že by fakt bylo lepší ty prachy nechat ležet, než je rozkrást, protože při těch realizacích se bude podvádět o dušu, bo normálně to nikdo nedá dohromady.
Omlouvám se za domyšlené vulgarismy, ale mám dojem, že jinak to nejde říct. Z h.... bič neupleteš. Když upleteš, nezapráskáš. Když zapráskáš, jedině sebe.
Pan ministr něco povídá, ale ví, že nic nedokáže.
Pan ministr je prostě prach obyčejný kariérista. Nic víc nic míň.
Ale, ale. Urážet inteligentní lidi snad nemusíme. Fiala je politolog světové úrovně s obrovskou publikační činností. Po odborné stránce se mu naposledy mohl rovnat jen prof. Piťha (pro zapomnětlivé ministr školství ze začátku 90. let). Ostatní bývalí ministři školství mu nesahají po této stránce ani po kotníky.
Bohužel neměl vůbec zapotřebí si kariéru na MŠMT budovat a udělal velkou blbost, že se nechal ukecat a vlezl tam.
Nebo že by Buzková mu po ty kotníky sahala? No jestli ne, tak mám typ na Gajdůškovou, ta to určitě dokáže. Ostatně ČSSD má plno odborníků, v poslední době zejména na velezradu, školství a církevní restituce.
Politolog svetove urovne by mohl vladnout znacnou mirou proziravosti a sebereflexe.
Ale kdo z nas by byl schopen celit zbesilemu natlaku vladnouci kliky: Pudes na ministra nebo sec mazec.
Nerozumim sdeleni 'v kvalite a financovani skolstvi se rozeviraji nuzky'.
Paralelu vnimam tak, ze jedno jde nahoru a druhe dolu. Ale co jde kam?
Sedych
Sice nevím, jak se pozná špatný politolog od dobrého. Ale Fiala je prostě špatný ministr. Tím hůř, jestli je inteligentní. Právě ta jeho profese o něm vypovídá víc než dost.
Na první pohled je zřejmé, že prostě dostal nabídku, která se neodmítá. Chce mít v životopise, že byl dva roky ministrem.
Fiala není žádný politolog světové úrovně, prostě tele, co "politologii" jako novou věc chytilo za pačesy a drží se jí. Jinak je vzdělán jako učitel pro druhý stupeň ZŠ, což ale nikdy nedělal. Ministr je zdaleka nejhorší od revoluce. Odborně je nula.
4. března 2013 19:51
Mozna je pan Fiala politolog svetove urovne, nevim, v tomto oboru se vubec nevyznam. Ale rec jde stale o tom, zda je alespn obrym ministrem skolstvi. A o tom vskutku nejsem presvedcen.
Mimochodem: Zkuste se chovat podle sve rady a nenavazejte se do do pi Buzkove. Pokud si dobre vzpominam, za jejiho pobytu ve funkci doslo k snad jedinemu zvyseni ucitelskych platu. (Predem upozornuji: INDOS si laskave nechte od cesty - ten pr...ojekt zdedila po Zemanovi)
4. března 2013 19:51
Už to, že tam vlezl, ho degraduje o několik tříd dolů. ODS - jak jinak.
ODS různých Fialů, Zaorálků, Nantlů, erotických masérek Podubeckých a podobných zlodějů je prý stále ochotno volit 13 % lidí. To je nepochopitelné...
http://www.novinky.cz/domaci/295090-podpora-ods-klesla-poprve-od-sarajeva-pod-15-procent.html
A vy si snad myslíte, že ČSSD nemá podobných týpků dost? Abyste se nedivil.
A ještě k tomu zvýšení paltů za Buzkové, zvýšen byl tarif na úkor peněz na nenárokové složky. Vlk se nažral a koza zůstala celá tzn. platy učitelů zůstaly sotva na úrovni republikového průměrného platu.
Jo a dalším zářným způsobem navýšení platů bylo "liškovné", o které se šábli hlavně ředitelé a zástupci se zdůvodněním, že oni přece hlavně tvořili ŠVP.
A dalším zářezem do pažby bylo navýšení platů začínajících kantorů za Dobeše, čímž se akorát dosáhlo demotivace starších, protože ti už čučí leta tam, kde byli.
A cucet teprve budou, az spadnou na uroven tech zacinajicich.
Sedych
V každém případě, už aby byl hrobník Fiala pryč!
Nedávno jste zřejmě vyzýval k odchodu hrobníka Dobeše. Takových hrobníků ještě bude!!
Pozorováním kolegů však začínám mít spíše pocit, že hrobníky školství začínají být sami učitelé. Chtěli by od veřejnosti respekt, přitom mnozí chodí do školství až na velkou přestávku a v jednu mizí. Mnozí z nich rezignovali na jakoukoliv výuku se slovy, však oni se na tu střední stejně dostanou. Mnozí z nich upustili od spravedlivého přísnějšího známkování, jenom, aby měli pokoj od rodičů. I tento alibismus nejhrubšího zrna nás sráží do propasti. Prostě si za mnohé můžeme sami, bo netáhneme za jeden provaz.
Ruku v ruce s tím se táhne alibismus ředitelů, kteří ve snaze nemít žádné problémy nejsou schopni vyslovovat své názory a kdejaký nesmyslný papír přinutí kantory vyplnit, i když ho po nich v podtstatě nikdo nechce. Jeden vymyslí hovadinu, aby se zavděčil inspekci, a už za ním skáčou do studny ředitelé okolních škol, aby náhodou nebyli horší. Ono si totiž většinu byrokratických hovadin na školách vymýšlejí ředitelé!!!
Chtěli by od veřejnosti respekt, přitom mnozí chodí do školství až na velkou přestávku a v jednu mizí.
Inu, to víte, většina učitelů už dnes dělá práci jako hobby, ale vydělat si musíme někde jinde.Mám tomu ale rozumět tak, že když mne potkají ve dveřích školy o půl šesté odpoledne, tak moje prestiž ve společnosti stoupne?
kdejaký nesmyslný papír přinutí kantory vyplnit, i když ho po nich v podtstatě nikdo nechce
V současnosti sepisováním "byrokratických hovadin", kam řadím i aktualizaci ŠVP, trávím více času, nežli reálnou přípravou na výuku.
Takže se ptám. Jsem ještě učitel, nebo spisový referent? Princip "předběžné předposranosti" velí řediteli mít v pořádku především papíry. Na kvalitu výuky se přece nikdo neptá. Ani inspekce ne, natožpak zřizovatel.
Mnozí z nich upustili od spravedlivého přísnějšího známkování, jenom, aby měli pokoj od rodičů.
S jedním grázlíkem, který je líný chodit na výuku a tak nebyl kvůli vysoké absenci v pololetí klasifikován, mám tolik papírování a práce navíc, že naprosto chápu každého kolegu, který se na to příště vykašle. A takových mám ve třídě deset. Přitom jemu současná legislativa umožňuje prakticky cokoliv a já musím být schopen dokladovat každou pitomost ve čtyřech podepsaných kopiích.
Nemělo by to snad být zájmem žáků samotných, (a jejich zákonných zástupců,) aby studovali a plnili si včas předepsané povinnosti?
5. března 2013 15:03
Dobeš byl proti Fialovi hvězda zářící. Fiala by opravdu měl vzít poslední zbytky rozumu do hrsti a zmizet navzdory Tvým obhajobám. Vždyť každý vidí, že jsi ministerský úředník.
5. března 2013 15:03
Dobeš byl proti Fialovi hvězda zářící. Fiala by opravdu měl vzít poslední zbytky rozumu do hrsti a zmizet navzdory Tvým obhajobám. Vždyť každý vidí, že jsi ministerský úředník.
Revize:
...rezignovali na jakoukoliv vyuku se slovy, vsak oni se na tu vysokou stejne dostanou.
...upustili od spravedliveho prisnejsiho znamkovani, jenom, aby meli pokoj od reditele.
Dodatek:
...naucili se neprivozovat si problemy a provadet jen aktivity 'nadtarifni'.
Sedych
Okomentovat