Ministerstvo školství na konci loňského roku schválilo nový typ výuky psaní pomocí tzv. Comenia Scriptu. Osobně to pokládám za nový prvek ve výuce a nic proti tomuto novému typu písma nemám. Dnes se ale dozvídáme, že celý projekt možná skončí kvůli tomu, že by náklady na pořízení pomůcek pro výuku tohoto nového typu písma byly příliš vysoké.
Důvodem je monopol výrobce - vydavatele písanek a slabikářů. Ministerstvo tuto věc při schvalování nového typu písma nedomyslelo a silně podcenilo. Povolit nový druh výuky s vědomím, že výrobce pomůcek nemá konkurenci, a může si určit prakticky jakoukoliv cenu, je krajně nezodpovědné.
Pokud ministerstvo argumentuje, že školy dostanou na pomůcky více peněz a tudíž si budou moci nové písanky dovolit, je to vědomé matení veřejnosti. Byly to totiž pravicové vlády, které výdaje na školní pomůcky razantně snížily a současné navýšení vrací objem prostředků do roku 2007, ale s přidáním placení nemocenské, která s nákupem pomůcek rozhodně nemá cokoliv společného.
Apeluji proto na ministra školství Petra Fialu, aby tento problém začal co nejdříve řešit a zabránil ohrožení tohoto projektu.
Zdroj: ČSSD.cz
Marcel Chládek: MŠMT nemůže podporovat monopolní postavení
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
22 komentářů:
Je to úplně stejné jako při očkování proti tetanu. Dříve se povinně očkovalo po 10 letech a doktoři nás honili jako naduté kozy. Dnes chybí rozkradené peníze ve zdravotnictví.Proto se bude přeočkovávat po 20 letech. V případě překročení je třeba přeočkovat třemi dávkami, přičemž druhá dávka se dává šest týdnů po první a třetí šest měsíců po druhé.
Písanky jsou dražší, protože se tisknou v malém nákladu. Problém není v monopolu...
je to vědomé matení veřejnosti
Což o to. Hlavně jestli to není spíš vědomý tunel.
To se někomu přizná na něco monopolík a pak se přes školy protaví státní penízky.
Nápad → kampaň → monopol → státní dotace.
A pořád se ti zkouší. Znova a znova. Ale to už bych zase záviděl.
Písanky používá asi tisíc žáků, to znamená roční tržby 150 000 Kč. To musí být pro nakladatelství a autory opravdu vejvar!
O tunelu na peníze směrem k autorce a napojené firmě, která se nevzdala licenčních poplatků se psalo už při testování písma v roce 2010. Ministerstvo o tom dobře vědělo...
Psala o tom Česká grafologická komora, viz http://www.lidovky.cz/comenia-je-jen-velky-byznys-tvrdi-odbornice-na-pismo-f9a-/veda.aspx?c=A121218_144407_ln_domov_khu
http://www.grafologickakomora.cz/files/Comenia-psychologievyrazu.pdf
Comenia Script je jen velký byznys,
Písmo Comenia Script z hlediska psychologie výrazu
Česká grafologická komora je banda šarlatánů, která nemá jedinou kvalifikaci nové psací písmo a věci související hodnotit.
Co si myslí ČGK je mi úplně jedno, jejich pseudonauka nemá žádné relevantní zázemí a řadím jí do jednoho balíku s astrology, barváři života atd.(prosím neplést se soudními znalci, resp. písmoznalci). Že si ale MŠMT mělo pohlídat licenční podmínky nového písma byla obrovská chyba. Ostatně pod vedením Dobeše nebyla jediná.
Já tímto typem písma píši, pač jinak pravopis po mé osobě nepřečte ani prase. Jinak jsem úspěšný vydavatel regionální historické literatury. Učitelé neblbněte, buďte pluralitní.
Obrat 150 000 ročně za písanky, to je asi 15 000 ročně pro jejich autorku a 15 000 pro nakladatelství. Zbytek spolkne tiskárna a distribuce + daně. Tomu říkám nebezpečný monopol hodný tiskové zprávy ČSSD!
To musí být pro nakladatelství a autory opravdu vejvar!
No jo, no. On ten fotovoltaický vejvarový bilion z našich daní možná také začínal jako pár projektových panelů na střeše některé z průmyslových škol.
"Ale, ale, pane řediteli, vy nám nějak nejdete s dobou. Stále postaru písmenka, stále postaru? Však on už bude brzo konkurz, že? Takže si objednejte sto písanek... do konce kvartálu."
Snad ještě máme v živé paměti, jak inspektoří dohlíželi, aby se náhodou v ešvépé neobjevilo ono zpátečnické "žák se učí".
A to, že Dobeš nastoupil v květnu a schválení experimentu s písmem se chystalo už předtím v rozporu mezi sebou není?
"Vývar" to je - pro slečnu/paní Lencovou, která diplomovou práci dotáhla do úspěšného konce.
Spíš řekněte svůj názor na to, že se děti naučí psát "tiskace" a učitelé/rodiče/prarodiče budou psát "psace".
Já si nemůžu pomoct, ale přijde mi přirozenější, když lidská ruka klouže po papíře, když píše. Stroj tiskne, tedy vyráží celé písmeno najednou, protože to jinak neumí. Nepovede to dítě k tomu, že se naučí bodat do papíru - tedy vyrážet tam znaky? Pak ale nebude mít v ruce vycvičený cit. Ono je něco jiného, když k tomu přejde člověk, který už psace psal, než takhle začít a nepoznat jiné tahy.
Od prvního ročníku gymnázia jsem psal písmem velice podobným (maturitní písemka z Čj byla graficky tragická, ale stejně za jedna, ruskou jsem musel psát azbukou, no a od VŠ do dnešní doby jsem zase na svém "Skriptu" už cca 25 let a nijak mi psací písmo nechybí. Kdyby v okolí byla možnost dát dceru do ZŠ s Comenia Skriptem, hned bych to udělal, takhle se v první třídě trápí s psacím písmem a ptá se, proč je jiné než v knížkách.
Kdo opravdu učí, tak ví, že přestože všechny děti projdou výcvikem klouzání po papíře a cvičí se tak jejich psací cit, určitá část z nich to nezvládne. Nechci řešit proč, jen vím, že jim stačí poradit psát tiskace a problém se vyřeší sám. Už zase mohou komunikovat se světem i písemně. Píši tak sám od gymnázia, kdy jsem trvale dostával nedostatečné z ruštiny, protože učitelka nerozeznala moje psací a od o. Ruka klouže po papíru jak vzteklá, rozhodně to není Comenia script, ale je to čitelné. Umím psát dobře na klávesnici všemi deseti taktéž od gymnázia, ale rád si i dnes připravuji texty v ruce. A ještě bych chtěl upozornit na "zdegenerovaný" anglosaský svět, kde se nejprve učí písmo tiskací a teprve později psací, které však dospělí jedinci vůbec nepoužívají, protože rozhoduje to, co se člověk naučí dříve. Vaše problémy bych chtěl mít.
řekněte svůj názor na to, že se děti naučí psát...
Já jsem rád, že se děti pořád ještě psát učí.
Papír a tužka totiž zatím vycházi levněji než tablet.
V prvé řadě nevím, proč se tu řeší jestli se učit psát spojitým či nespojitým písmem, to je úplně jiná debata.
Příspěvek je o tom, že MŠMT svými "doporučeními" a "schváleními" de facto stanovilo, že každá škola, která bude chtít učit s nespojitým psacím písmem, si bude muset VŠECHNY učebnice, pracovní sešity či jiné pomůcky, papírové i elektronické, ve kterých se vyskytuje psací písmo (a že jich na prvním stupni je třeba dost), koupit jedině od nakladatelství, kterému paní Lencová jako jedinému poskytla licenci na jediné ministerstvem "posvěcené" písmo. Tj. jinými slovy zřídilo paní Lencové a jejímu spřízněnému nakladatelstvíčku (které jinak nemá s učebnicemi a vzděláváním nic společného) monopol na vše pro školu, co obsahuje nespojité psací písmo.
To ani zdaleka není o jedné tisícovce písanek!!! To je o částkách, ze kterých už docela dobře jde pár procenty obratu někoho uplatit!
Nemluvě o drobnůstce, že písmo se ověřovalo z grantu MŠMT ve výši 300 000 Kč, který obdržela PF UK, a ze kterého část doputovala i k paní Lencové.
monopol na vše pro školu
Nu, vítám Vás v klubu závistivců závidících myšlenku.
Tady pomůže jedině nechat to všechno zaplatit rodičům. Možná, že neudají ani těch tisíc kousků.
A už se ví, kdo se pod schválení toho monopolu na ministerstvu podepsal?
Nevíte někdo, jak to řeší ve Finsku? Jestli tam mají taky monopoly na písanky, barvy života, aj. soukromé legrácky?
"Nu, vítám Vás v klubu závistivců závidících myšlenku."
Pane Blaho, myšlenku obstarat si státní monopol na cokoli s použitím státního úředníka, případně několika úředníků, nikomu nezávidím, mj. proto, že věru není nová. Ani když je obohacena o nápad učinit tak pomocí zavedení jediného posvěceného typu písma, podle mě není hodna závisti.
Lidé zaujatí takovýmito myšlenkami mě pouze serou.
Okomentovat