Anketa Nadačního fondu České bankovní asociace na podporu vzdělávání měla za cíl rozvířit debatu nad otázkou propojení výchovy a vzdělání. Veřejnost po tři dny diskutovala kromě jiného o smyslu vzdělání a jeho přesahu do žebříčku hodnot a morálky dětí.
V podpoře vzdělávání dětí se české banky angažují dlouhodobě, a to nejen v souvislosti s finanční gramotností, ale také podporou tzv. „soft skills“. Česká bankovní asociace se proto rozhodla společně s bankami iniciovat veřejnou anketu za účelem zjištění, jak se společnost staví k otázce vzdělávání dětí a co od škol vlastně očekává. Výstupy z diskuzí nad jednotlivými tématy budou odrazovým můstkem pro realizaci nastávajících aktivit Nadačního fondu České bankovní asociace na podporu vzdělávání.
„Výsledky diskuze nás utvrdily v domněnce, že otázka výchovy a vzdělání v sobě vždy nese potřebu dialogu. Ať už se jedná o dialog mezi rodičem a školou, nebo mezi učením se teoretických znalostí a praktickými dovednostmi pro život. Takové poselství by měly nést i budoucí projekty našeho nadačního fondu.“ komentuje anketu Jan Matoušek, náměstek výkonného ředitele České bankovní asociace.
Kdo má vychovávat - škola nebo rodiče?
V debatě na toto téma směřovaly příspěvky od rázného „Škola má školit – tedy učit“ či „Škola nesmí vychovávat“ a „Škola s výchovou nic moc nesvede“ až ke kompromisním návrhům jako „Jde nám přeci o stejný cíl“ nebo „Každý nese svůj díl zodpovědnosti“. Nechyběl ani názor, který zdůrazňoval zodpovědnost rodičů nejen za výchovu, ale také za vzdělávání svého dítěte. To odpovídá současnému trendu, kdy rodiče velmi pečlivě vybírají, do jaké školy své dítě pošlou. Zároveň se v několika názorech potvrdilo, že rodiče dnes již nejsou v otázce vzdělávání svých dětí vůbec pasivní a naopak očekávají od školy, že s nimi povede dialog, a jsou ochotni se školou aktivně spolupracovat.
Hon za kariérou nebo ctění hodnot? Umíme v našich dětech správně kombinovat obojí?
Diskutující kladli důraz na morální kredit dětí více než na kariéru. Kromě vyhraněných názorů „Agresivního syna podporovat nebudu“ nebo „Genetika rozhoduje“, ale objevovaly se také otázky, co je vlastně měřítkem úspěšnosti v práci - „Jaký je cíl honby za kariérou?“ či „Nestydím se při pohledu do zrcadla“. Mezi příspěvky vynikl názor „Naším úkolem je ukazovat cestu“ vyzdvihující základní princip role rodičů, kteří by měli umožnit dětem nahlédnout pod ochrannou rukou do všech možných částí společnosti, aby samy mohly vnímat a vybrat si takové vzdělání, morálku a kariéru, které rozumí a budou ji považovat za vlastní.
Jak připravit dítě do života? Kladete důraz na znalosti a učení nebo spíše na dovednosti pro život?
Prokázalo se, jak je formální vzdělání a vědění pro život úzce provázané. Příspěvky zdůrazňovaly například kritické myšlení – „Odpověď je v rozdílu mezi Čechy a Američany“ – ale i tradici v podobě odkazu na učitele národů, „Vydejme se cestou Jana Ámose Komenského.“
„Velmi mě zaujal příspěvek s názvem Využijme náš unikátní dar řeči, který upozorňoval na vzájemný vztah znalostí a dovedností jednoduchou, avšak originální cestou, a to prostřednictvím mezilidské komunikace. Ta je obzvláště v dnešní online zrychlené době opomíjena, a to bohužel i v rodinném kruhu. Přitom je komunikace samotným základem pro fungující vztahy, ať už rodinné či celospolečenské.“ ukončil diskuzi na toto téma Jan Matoušek.
Veřejná diskuze byla prvním krokem Nadačního fondu České bankovní asociace na podporu vzdělávání. Z diskuze vyplynula potřeba rodičů aktivně zasahovat do vzdělávání svých dětí a komunikovat se školou. Zároveň se prokázalo, že potřeba rozvíjet u dětí „soft skills“ je stále velmi aktuální. Aktivity nadačního fondu budou tudíž zaměřeny právě na tuto oblast vzdělávání, aby se vyhovělo současným požadavkům veřejnosti a aby měly reálný a žádaný pozitivní dopad na rozvoj dětí.
Anketa je zveřejněna na
http://dialog.ihned.cz/oxbridge/c1-59416920-kdo-ma-vychovavat-skola-nebo-rodice
http://dialog.ihned.cz/oxbridge/c1-59417280-hon-za-karierou-nebo-cteni-hodnot
http://dialog.ihned.cz/oxbridge/c1-59417290-jak-pripravit-dite-do-zivota
O anketě
Anketa probíhala 4.–8. března 2013. Vždy jedna otázka byla zveřejněna v pondělí, ve středu a v pátek. Anketu inicioval Kamarádi vzdělání, Nadační fond České bankovní asociace na podporu vzdělávání, partner projektu Česko mluví o vzdělávání.
Kdo má naše děti vychovávat? Chceme z nich mít kariéristy? Nejen na to se ptala v minulém týdnu veřejná anketa „Jaké budou naše děti“.
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
3 komentářů:
Vychovává se hlavně příkladem. Když se mnozí dospělí /včetně spousty politiků/ chovají jako dobytek, nemůžeme čekat, že to škola napraví.
škola nebo rodiče... a vůbec nikdo neuvažuje vliv televize kde už i nevinné děti v době kdy čekají na pohádku vidí věci ošklivé, které mají otřást i dospělými (různé upoutávky na večerní televizní pořady, apod.)
Přesně tak. Otázka nezní, kdo má vychovávat, ale kdo vychovává. Ať už vědomě nebo nevědomě.
Rodiče popřípadě různé instituce mohou ovlivnit, koho k dítěti pustí a do jakého prostředí jej pustí.
Vychováváme se, učíme se, tedy se ovlivňujeme navzájem a neustále. Jestli dítě nebo dospělý vsjo ravno.
K čemu všemu jsem byl za posledních pár let vychován a čemu naučen, toho se mi za celý předchozí život nedostalo. Konečně jsem pro praktický život lépe připraven.
Děkuji všem, co se zasloužili. Nikdy jim to nezapomenu a upřímně rád bych se revanšoval.
Okomentovat