Společnost Pew Internet nedávno publikovala hned dvě studie dotýkající se využití technologií v americkém školství. O té první (How Teens Do Research in the Digital World [1]) informoval již nedávný článek kolegy Kafky Bez učitelů se moderní technologie neobejdou. My dnes její výsledky propojíme s nejnovějšími údaji, jež přinesla druhá studie, která byla pod názvem „How Teachers Are Using Technology at Home and in Their Classrooms“ zveřejněna letos 28. února. [2] Jejím hlavním cílem je poukázat na mínění učitelů v oblasti zavádění a dostupnosti nových technologií pro vzdělávací proces.
Hlavní závěry
Z hlavních závěrů druhé studie vyplývá, že 92% učitelů v USA si myslí, že internet má velký význam pro získávání výukových materiálů, 69% učitelů se domnívá, že internet jim umožňuje sdílet myšlenky a nápady s ostatními kolegy, 67% učitelů si myslí, že díky němu lépe komunikují s rodiči a 57% tvrdí, že jim umožňuje lepší interakci se studenty. [2, str. 2]K dalším zajímavým závěrům patří, zvláště při srovnání s českým školstvím, míra používání moderních technologií přímo ve výuce, či při plnění konkrétních úkolů. 73% učitelů tvrdí, že oni nebo jejich studenti používají při výuce mobilní telefony, 45% používá čtečky a 43% pracuje s tablety. [2, str. 2]
Pohled na důležitost využití technologií
Na tomto místě bz mohlo být zajímavé se pokusit srovnat výsledky obou studií. V té první byli učitelé tázáni, jak vnímají přínos technologií u studentů, a to především možnosti vyhledávání informací on-line. Ta druhá pak v podstatě to samé zjišťuje u učitelů samotných. Z čísel vyplývá, že skoro ¼ učitelů se domnívá, že oni sami nové technologie a s nimi přicházející přístup k mnoha informacím potřebují více než žáci. Vezmeme-li v úvahu tradiční vnímání učitele coby zprostředkovatele přístupu žáků k poznání, nemůžeme se ani moc divit.Digitální propasti
Na problematiku rozdílů v dostupnosti digitálních technologií druhá studie pohlíží ze dvou úhlů. Prvním jsou rozdíly v dostupnosti technologií ve škole a doma. 54% amerických učitelů si myslí, že žáci mají ve škole dostatečný přístup k technologiím, ale pouze pětina tvrdí, že to samé platí i o dostupnosti technologií v domácím prostředí. [2, str. 3] Tato propast mezi dostupností technologií ve škole a v domácím prostředí narůstá tím více, čím jsou mezi studenty větší socioekonomické rozdíly.Druhým pohledem na digitální propast jsou právě rozdíly ve složení studentů dle příjmové kategorie. Zajímavý je pohled učitelů působících v různých příjmových skupinách. 70% učitelů učících v oblastech s vyššími příjmy tvrdí, že škola dělá dobrou práci a poskytuje v oblasti technologií dostatečnou podporu učitelům. U nízkopříjmových skupin toto procento klesá na 50. [2, str. 4]
Dalším zajímavým, ale určitě ne překvapivým zjištěním je sebejistota při využívání technologií mladými a staršími učiteli. Učitelé mladší 35 let jsou z 64% sebejistí při využívání technologií, kdežto v oblasti nad 55 let se toto množství snižuje na 44%. [2, str. 5]
Vyhledávání informací na internetu
99% amerických učitelů vyhledává informace on-line, 90% pak k vyhledávání informací používá Google. Z tohoto velkého počtu si jsou přibližně tři čtvrtiny jisti tím, že umí dobře informace vyhledávat. [2, str. 5]V oblasti využití digitálních encyklopedií (hlavně Wikipedie) je výše zmíněných 99% učitelů na tom vzhledem ke zbytku populace také lépe. Celkem 87% z nich uvádí, že online encyklopedie běžně využívá. Přitom u celé dospělé americké populace je to pouhých 53%. [2, str. 6]
Dalším důležitou cestou, kudy získávají učitelé informace, je stále ještě tradiční elektronická pošta. 80% z nich dostává nejméně 1 krát týdně pomocí emailu zprávy, které jim umožňují sledovat vývoj v jejich oboru. [2, str. 6]
Učitelé a technologie
Následující tabulka popisuje využívání nových technologií učiteli ve srovnání se zbytkem populace. [2, str. 6]technologie | učitelé | ostatní |
mobilní telefon | 94% | 88% |
chytrý telefon | 58% | 45% |
přenosný počítač | 93% | 61% |
stolní počítač | 87% | 58% |
tablet | 39% | 24% |
čtečky | 47% | 19% |
sociální sítě | 78% | 59% |
2 komentářů:
Nemusí platit nutně, že co je americké, je dobré a ani to, že když je to tak u nich, bude tomu tak i u nás. Nicméně nespatřuji žádné nadšení z vysokého procenta užívání Wikipedie učiteli. To je spíše smutný jev, který nedává učitelům nijak dobrou známku při vědomí, že obsah Wikipedie je kontaminován informacemi zhusta nepřesnými, o to však dostupnějšími. Je to sice dál, ale zato horší cesta...chtělo by se říci. A na takto nekvalitních informacích stavět výuku dalších generací - to je nezodpovědné.
Ještě více skličující je poslední tabulka. Ukazuje, že v Americe jsou učitelé z hlediska tykání si s technologiemi nepochybně nadlidmi. Má zkušenost říká něco po výtce jiného. A to nemluvím o Americe.
Tedy rozhodně se nechci nějak holedbat, ale se svými žáky při výuce využívám denně a ve všech vyučovacích hodinách informační a komunikační technologie takovou měrou, že když si dva z nich zapomenou vypnout mobil, jsme rázem na sto třinácti procentech.
Okomentovat