Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání (CERMAT) dlouhodobě varuje před nekorektní či nesprávně interpretovaným zveřejňováním výsledků maturitní zkoušky, je však povinen v souladu s ustanoveními zákona o svobodném přístupu k informacím, informace, které nejsou osobního charakteru či, které nemají charakter tzv. informace veřejně nepřístupné, oprávněným žadatelům zpřístupnit. Při každém takovém zpřístupnění CERMAT upozorňuje žadatele na úskalí, která s dalším nakládáním s takovými informacemi souvisí. Zejména se to týká další interpretace a publikace výsledků škol.
V této souvislosti a zejména s ohledem na publikovanou aplikaci výsledků na zpravodajském serveru aktualne.cz se CERMAT distancuje od takových a podobných publikací výsledků. CERMAT tímto upozorňuje, že jakékoli řazení škol podle celkových průměrů výsledků, bez ohledu na strukturu předmětů, strukturu žáků, strukturu oborů a bez ohledu na další informace vypovídající o škole jako takové, nemá žádnou vypovídací schopnost o kvalitě školy. Takto zveřejněné výsledky mohou v mnohých případech výrazně poškodit renomé školy. Jistý smysl mohou mít jen údaje za jednotlivé dílčí zkoušky, a i ty musí být doprovozeny fundovaným komentářem a upozorněním na rozhodné faktory, které k daným výsledkům vedly nebo je ovlivnily.
CERMAT varuje všechny uživatele takovýchto rádoby strukturovaných publikací výsledků před jejich přímým užitím. CERMAT si uvědomuje, že nemůže nikomu, kdo v souladu se zákonem takovéto informace získá, zabránit v jejich užití a ve snaze předejít nekorektním interpretacím a nesprávným nakládáním s výsledky připravuje pro maturitní zkoušku 2013 komentovanou publikaci anonymizovaných výsledků neprodleně po jejich zpracování a validaci.
Ing. Jiří Zíka
ředitel CZVV
Jiří Zíka: Nesprávně publikované výsledky mohou poškodit renomé školy
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
18 komentářů:
Ano, už uvažujeme o žalobě na aktualne.cz pro poškození dobrého jména. Snad to přispěje ke kultivaci novinářů.
Bohužel letošní přijímací řízení už tím může být nevratně ovlivněno.
Pokud chce nekdo sestavit zebricek automobilu v republice podle registracni znacky, pak jen vrozena plachost mi brani vyjadrit naplno, co ziska. To snad chapou i senatori opozicnich stran. Jenze patri k pochybnemu bontonu teto doby si prihrat politickou polevku pripadne kopnout do Cermatu. A svedomi? No to je jednoduche, delaji to vsichni, tak na tom neco bude. Jo, je - priznani vlastni omezenosti
To aby se v Bucovicich u Slavkova u Brna zblaznili. Kdo se jim tam ted prihlasi, kdyz vychazi najevo, jak tam chudaky zaky buzeruji a vselijakemu drilu podrobuji.
Oni jsou vubec na tom Brnensku nejaci divni. Pozor, deti, opatrne!
Sedych
Co chcete po novinářích. Pouhým rozkliknutím odkazu příslušné školy se dalo zjistit víc, ale to už novinářům prostě nevysvětlíte. Ono by to totiž už vyžadovalo jakousi anlýzu informací, ale to bychom po nich chtěli vážně moc. Byl by to moc velký nápor na jejich inteligenci a pracovitost.
Žebříček škol vytvořili v Anglii pouze jednou. Potom se jim téměř rozpadlo regionální školství. Vícekrát to již neudělali. Nelze totiž srovnávat nesrovnatelné.
Jak můžeme srovnávat PORG s nějakým vesnickým gymnáziem. Na první jmenované jde skutečně vybraná skupina, na druhé jdou dvojkaři, trojkaři. Jiní prostě v tomto městečku nejsou.
Jisté pozitivum tady vidím - ředitelé budou nuceni vymýtit z učebních plánů nesmyslné volitelné předměty a velmi rychle posílit hlavní vyučovací předměty. Není přece možné, aby v Čj v deváté třídě soupeřila škola s 3 hodinami se školou, která má díky disponibilním hodinám oněch hodin pět. To samé matematika, Aj,..
Normální ředitel ZŠ si také rychle uvědomí, že dělat 10x do roka "křoví" na akcích pořádaných starostou, nesmyslnými sportovními akcemi v průběhu výuky, nicneříkajícími projekty,... se ztrácí víc jak polovina vyučovacích hodin. Asi se bude muset začít opět učit a zase učit. Jinak onu školu přeskočí ty "pilnější" školy. Zřizovatel si ty pilnější školy přečte - žebříček škol.
Jak můžeme srovnávat PORG s nějakým vesnickým gymnáziem.
Nebudu pojednávat o kriteriích pro sestavování všelijakých pořadí, ale v tomto případě je PORG "až" dvacáté šesté. Před ním jsou návsové Bučovice, Konice, Trhové Sviny atd. Jestli to také nebude tím, že děti "ze vsi" jsou pořád ještě zvyklé pracovat a rodiče občas i dohlédnou.
Třeba. Nevím. V každém případě se mi dětí z okolních obcí jeví spíše takové "normálnější" a "funkčnější". A pokud nejsou zrovna z učitelské rodiny, tak jsou zpravidla i nekonfliktní.
Z diskusí o plošném testování lze bohužel vyvodit smutný závěr: převažuje názor, že kvalita vzdělání se zlepší tehdy, když jeho obsah a smysl zredukujeme na několik stránek katalogu požadavků a jednotlivé položky pak prověříme testovými úlohami, jejichž možnosti jsou navíc limitovány tím, že odpověď je dána předem a musí být jednoznačná. Sestavovat podle nich (a podle výsledků podobně omezených slohových prací či ústních zkoušek) žebříčky kvality škol je jen dalším krokem k devalvaci vzdělání, na jejímž počátku stála před několika lety proměna studentů a učitelů na lidské zdroje. Tyto podivné bytosti, podřízené výhradně trhu práce (o němž navíc mají jen mlhavé představy), se možná zamlouvají některým ekonomům a politikům, ve skutečnosti však stále více postrádají motivaci k učení. Představa, že ji lze plně kompenzovat novými, centralizovanými zkouškami je zcestná. Výsledkem je pravý opak.
Karel Lippmann
Drahý pane Lippmanne. Pokud mate pocit, ze svět daného předmětu není dostatečně popsán na par stránkach katalogu požadavku, pak by bylo dobře, kdybyste napřel své sily k jeho odbornému doplnění. Pokud však se vám do toho nechce, nebo nevíte jak, neshazujte palicate plošné testy. Simona
Pokud je někdo přesvědčen, že obsah a smysl vzdělání lze zachytit seznamem dílčích položek, ať už jakkoli rozsáhlým, pak mu bohužel nemohu vyhovět a žádný vlastní seznam nesestavím. Vzdělání je totiž struktura, ne suma. Je hledáním vztahů a jejich smyslu, hledáním a zohledňováním nových faktů, falzifikací ztrnulé scholastiky atd., zkrátka zodpovědným přemýšlením. Místo toho testy vybízejí k biflování a nanejvýš mechanickým myšlenkovým operacím. Jejich značně zjednodušující charakter ale nutně neznamená, že nekladou nároky na přípravu. Často bývá mnohem složitější naučit se "otrocky" něco, co nemá smysl. Zkuste např. zvládnout zpaměti některou z rolí v Ionescově Plešaté zpěvačce.
Karel Lippmann
Pokud má někdo školu s požadovaným vzdělávacím programem v dosahu xx kilometrů jedinou, asi neřeší umístění v tabulce, spíš hledá reference od lidí, kteří školu znají nebo si udělá obrázek při návštěvě školy při dni otevřených dveří.
Školy, které nejsou na špici tabulky mají také svou výhodu protože i takovou školu někteří žáci hledají, aby ji zvládli spíš než nějakou elitní školu s drilem a nej nej hodnocením. Žáci hledají podle svého zájmu i schopností, které kupodivu umějí dobře odhadnout. A pokud ne, žádají brzy o přestup na jinou školu, tu na zadních místech tabulky a obvykle školu s vhodnou úrovní najdou.
Jiří Zíka: Nesprávně publikované výsledky...
Nesprávně publikované výsledky mohou být tak akorát ty vzhůru nohama.
Otázkou spíš je, proč informace, které jsou doopravdy jen obtížně uchopitelné, vůbec existují a k čemu jsou. To ta procenta přepočítávali ti zpropadení publikátoři?
Pokud se těmito žebříčky chce někdo řídit nebo z nich cokoli vyvozovat, nechť tak činí. V zemi, kde náměstek ministra do televize prohlašuje, že oprávněnost použitého způsobu výpočtu je věcí právního názoru, se není věru čemu diviti.
Ředitelům, kterým se z nějakého důvodu moc nelíbí pořadí školy, za kterou nesou odpovědnost, nezbude než doporučit, aby si pro příští rok zajistili maturanta, rodilého mluvšího třeba jazyka anglického, který nepovinně odmaturuje ke stu procentům. Jeho případný neúspěch v ostatních předmětech se rozpustí ve výkonu spolužáků a školu to popostrčí v tom unikátním průměru průměrných úspěšností dílčích zkoušek o pěkných pár míst dopředu. A když by se jim to povedlo ještě s nějakým matematikem nebo češtinářem, pak to bude mít charakter katapultu a zřizovatel s inspektorem padnou na zadek s ústy dokořán.
"Otázkou spíš je, proč informace, které jsou doopravdy jen obtížně uchopitelné, vůbec existují a k čemu jsou. To ta procenta přepočítávali ti zpropadení publikátoři?"
Informace, které jsou jen obtížně uchopitelné existují, protože existuje zákon 106. S tím nic nenaděláme...
A ano, celková procenta přepočítávali autoři z aktualne.cz, proto se tam objevil onen matematický lapsus, který dávám na roveň sčítání procent o různých základech na ministerstvu vnitra.
A kdyby se, Pytliku, kdyby se...
Meli byste tomu vasemu nepovinnemu anglanovi poslat pametni list. Bez neho byste byli az za Sobeslavi.
Svalit na zakon 106 o svobodnem pristupu k informacim odpovednost za jejich existenci je docela sverazne.
Asi vynadam svemu lekari, az mi zase najde chorobu.
Sedych
Je mezi přítomnými ještě někdo, kdo se domnívá, že nedojde k podobnému "využití" informací získaných z celoplošných testů na základních školách?
To poste.restante
To je výzva k sázkám? Jaký je kurz? Ale tady je vítěz tak jasný, že radši vsadím Sportku, abych dorovnal rodinný rozpočet. Zpátky do práce!
PS: Také jsem věřil, že vzhledem k faktům a argumentům druhý cizí jazyk na základce nebude a šup, už se chystáme od září učit. Čím víc do kravičky nafutruješ předem, tím víc mlíčka vyteče dole. I na pole toho bude víc. Je pravda, že krávu jsem ještě zvracet neviděl, ale spousta lidí (dětí), když se přežerou nebo se jim udělá z něčeho šoufl, tak to potupně vrhnou zpátky. Už se mi zase chce...
Sázím se jen tehdy, když jsem si opravdu hodně jist, že vyhraju. Tentokrát bych si vsadil, ale bojím se, že kurz by nebyl nic moc. :-)
Okomentovat