Jan Wagner: Causa 111 TABLET SCHOOL (aktualizováno)

pondělí 4. března 2013 ·

Plošné testování vyvolalo zájem řady podnikatelů, postup některých je ale přinejmenším sporný a jejich nabídky školám vyvolávají řadu otazníků. Otazníky vyvolává ale i reakce ČŠI.

V minulém týdnu společnost 111 TABLET SCHOOL s.r.o. rozeslala e-mailem na základní školy nevyžádanou obchodní nabídku (vynecháváme detaily nabídky a barevně zvýrazňujeme sporné části):

Dobrý den,
vážená paní kolegyně, pane kolego, prosím, věnujte čas této důležité informaci.

Dnes byla do Vaší ZŠ poštou doručena naše nabídka nových multimediálních učebních pomůcek (MUP) pro PC a tablety pro přípravu žáků na celostátní testování a výuku AJ v 5. a 9. ročníku ZŠ.

Protože nás několik ZŠ požádalo o upřesnění způsobu návratnosti ceny za tyto MUP a vyplácení provize z prodeje MUP, posílám Vám tuto informaci. Chápeme Vaše překvapení a jsme rádi, že nastalo.

Nákup MUP, příklad:

  1. ZŠ zakoupí MUP 111 Testů AJ5 za 6184,- Kč (Cena s DPH 21%)
  2. 111 TABLET SCHOOL vyplatí maloobchodní provizi 20% (30%) na bankovní účet konkrétní osoby, která podepsala Dohodu o provedení práce. Použití vyplacené provize je zcela volné, je to legálně vyplacená, zdaněná odměna za zprostředkování prodeje MUP Vaší ZŠ.
(Pokud Vám nevyhovuje vyplacení provize osobě, ale raději byste měli cenu MUP o 20% nižší, napište to prosím ručně do objednávky a pak už neposílejte Dohodu o provedení práce)

Tím je nákup MUP ukončen a další postup je zcela na ZŠ, zdali využije možnost prodeje kopií MUP žákům.

Návratnost ceny a vytvoření zisku ze zakoupené MUP:
  1. ZŠ na základě Absolutní licence získané nákupem MUP legálně nakopíruje CD 111 Testů AJ5 a za poplatek který si sama určí (doporučujeme 100,-Kč) prodá kopie žákům 5. ročníku. Žáci si už pak sami nakopírují data z CD do svých domácích PC a tabletů.
  2. Následující šk. rok ZŠ kopírování a prodej zopakuje.
  3. Následující šk. rok ZŠ kopírování a prodej zopakuje.
  4. a tak dále
Tímto způsobem se cena MUP nejenom vrátí, ale MUP bude přinášet Vaší ZŠ zisk. Podrobný návod, jak tento zisk zaúčtovat Vám v krátké době poskytneme. Připravuje ho náš daňový poradce.

Žáci nemají oprávnění sami kopírovat MUP a předávat si je mezi sebou. Jsou to de facto "pracovní sešity", které mají do AJ v 5. ročníku zakoupit.

Na tuto nabídku reagovala vzápětí Česká školní inspekce ve Vyjádření ČŠI k nabídkám některých komerčních subjektů odvolávajících se na tzv. plošné testování, kde kromě jiného konstatovala, že cílená příprava na plošné testování není možná. Zajímavé, že ČŠI původní námi použité vyjádření bez upozornění změnilo, když z něj odstranilo jméno společnosti 111 TABLET SCHOOL. Jednatel společnosti 111 TABLET SCHOOL Ing. Miloš Šmilňák nás pak v pátek ráno požádal o změnu tohoto vyjádření i na České škole. To jsme odmítli a vyzvali ho k samostatnému vyjádření prostřednictvím tiskové zprávy. Jednatel nám ji sice přislíbil na páteční odpoledne, do nedělního večera ale nedorazila.

Ke cause se nám vyjádřil i tiskový odbor ministerstva školství, který citoval původní vyjádření ČŠI a k nabídce 111 TABLET SCHOOL se vyjádřil takto:

V současné době jsou sice platné standardy pro AJ, ale od září budou významně upraveny, se zveřejněním se počítá v červnu – červenci 2013. Uvedený produkt proto nemůže být s nimi v souladu.

A tím spíše nebude v souladu v dalších letech, až bude dokončeno ověřování systému zjišťování výsledků žáků.

Pokud lze uvedený produkt chápat jako pracovní sešit v elektronické podobě (který nemá schvalovací doložku), je v zásadě možné se dohodnout s rodiči žáků o jeho úhradě. Nelze ale úhradu po žácích požadovat.

Nelze také připustit, aby byli žáci, jejichž rodiče produkt nekoupí, jakkoliv znevýhodněni.

Otázku provize (označená jako odměna za zprostředkování nákupu, na základě DPP) by měli posoudit právníci, každopádně by se jednalo o neetické jednání, neboť ředitel školy spravuje veřejné finanční prostředky.


Kvalitu školám nabízeného produktu můžeme zatím posoudit jen z videa. Grafické řešení i ovládání připomíná výukové aplikace z doby před 10-15 lety, srovnání s aktuální nabídkou výukových aplikací pro tablety snad ani není možné. I jeho předpokládaná distribuce na CD je dnes poněkud zastaralá, stejně jako doporučované kopírování dětem na CD.



Aktualizace: 111 TABLET SCHOOL nám zaslalo v pátek slíbenou tiskovou zprávu až dnes, tedy v pondělí 4. března 2013 v 7.22. Zveřejnili jsme ji zde: Miloš Šmilňák: ČŠI napravila chybu - název 111 TABLET SCHOOL s.r.o. v tiskové zprávě ČŠI.

9 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
4. března 2013 v 1:10  

'20 % legalne vyplacene, zdanene odmeny za zprostredkovani prodeje', to je bezna praxe managementu skoly? A vztahuje se to i na investicni akce radu milionu korun a i z evropskych penizku?
To by se pak clovek ani nedivil, ze se za par let obmeni vozovy parcik celeho reditelstvi a sprizneneho okoli.
Nejak tu motivaci popostrcit musime.
Sedych

111 TABLET SCHOOL s.r.o. řekl(a)...
4. března 2013 v 14:12  

Děkuji panu Wagnerovi, že uveřejnil i část naší obchodní nabídky. Máme skutečně poctivý, kvalitní produkt, není se za co stydět, ani za otevřenou a zcela legální nabídku provize komukoliv, kdo zprostředkuje prodej našich učebních pomůcek školám. Navíc dáváme možnost slevy z ceny místo provize.

Snad každý typově nový produkt se setkává s určitou mírou nedůvěry. My však věříme, že učitelé a žáci, kteří vyzkoušejí naše multimediální učební pomůcky (MUP), ocení jejich nadstandardní přínos.

Několik poznámek k textu:

Je uvedeno: "Kvalitu školám nabízeného produktu můžeme zatím posoudit jen z videa". Zde bych chtěl poznamenat, že na našem webu jsou vedle videoukázky zveřejněny i dvě nezávislé recenze. http://www.111tabletschool.com/u269ebniacute-pom367cky.html

K MUP poskytujeme záruku spokojenosti. Pokud MŠMT vydá inovované vzdělávací standardy, naše MUP upravíme podle nich a ZŠ, které si MUP již zakoupily, dostanou upravené MUP zdarma.

Grafické zpracování a ovládání je záměrně velmi jednoduché, až retro. Důraz je kladen hlavně na odborný obsah.

Děkujeme za Váš zájem a podporu.

Miloš Šmilňák, ředitel vydavatelství 111 TABLET SCHOOL

Anonymní řekl(a)...
4. března 2013 v 17:10  

Vida, vida, retro se vrací do škol.

Simona CARCY řekl(a)...
4. března 2013 v 23:02  

Šmilňákova parta proste v honbe za nejakym tim penizkem prevzala spolecnosti i soudy jiz odsuzovane a odsouzene praktiky, kdy dodavatel leciva tlacil do ordinace svuj produkt za uplatu, ale kdyz ji lekar nechtel, tak si marzi nechal.
Provedeni vsak bylo u zdravotniku i po obchodni strance vskutku profesionalni. I korumpovat chce umet. To co predvedla Šmilňákova stojedenactka je obchodni amaterismus (byt mozna se slusnym produktem, coz neumim posoudit z dostupneho materialu). ČŠI Nemela celkem na vybranou a pokud nekdo poda oznameni, mel by soud rozhodnout o distribuci nevyzadanych obchodnich sdeleni.

Anonymní řekl(a)...
4. března 2013 v 23:07  

No nevim jak kdo, ale ja nedostanu z CD do svyho iPadu vubec nic. Treba mi 111 Tablet School poradi...

Datel řekl(a)...
5. března 2013 v 8:25  

Kupte si něco normálního(míněn přístroj).

111 TABLET SCHOOL řekl(a)...
14. března 2013 v 6:08  

Pro kolegu s iPadem: Doporučujeme použít pomocný NB s Bluetooth, nebo online úložiště, napr Dropbox.com.
Všechna data z CD nakopírujete do jedné složky v iPad. Testy se pak zobrazují jako off line internetové stránky, není potřeba mít extra čtečku.

Odborné recenze 111 Testů AJ5:

PhDr. Petr Chalupský, Ph.D., vedoucí katedry AJ, PdF, UK Praha

Odborná recenze na multimediální pomůcku „111 Testů AJ5 ED 2013“. Výrobce: 111 Tablet School s.r.o.

111 Testů AJ5 je multimediální učební pomůcka pro žáky 5. ročníku ZŠ, jejímž cílem je zefektivnit a individualizovat výuku AJ. Tato pomůcka pokrývá rozsah učiva AJ v 5. ročníku ZŠ a je určena jak pro školní výuku, tak pro samostatnou domácí přípravu žáků. Je tvořena souborem 111 testů a je ji tedy možné použít i jako prostředek výuky i diagnostiky dosažené jazykové úrovně žáka, navíc poskytuje i zpětnou vazbu uživateli, který si může po každé otázce či úkolu zkontrolovat správnost svého řešení. Jednotlivé testy mají rozmanitou podobu – kvízy, doplňovačky, multiple-choice, řazení slov, překlady, přiřazování k obrázkům, atd. Grafika testů je barevně i designově zajímavá, pestrá, ale ne křiklavá či podbízivá. Multimediálnost a interaktivnost pomůcky jí umožňují rozvíjet hned několik jazykových dovedností najednou, zejména čtení, poslech, psaní, slovní zásobu, výslovnost, gramatické jevy, ale i „jazykovou logiku“, tedy přemýšlení v osvojeném jazyce. Testy pracují se situacemi z reálného života žáků, z jejich vlastní zkušenosti, a se zájmy a koníčky pro tuto věkovou kategorii charakteristickými. Předností je také to, že audio pasáže jsou namluveny dětmi obdobného věku, jsou tedy srozumitelné a žákům i po akustické a intonační stránce blízké.

(Zde následují formální a jazykové připomínky, které byly zapracovány v rámci druhé korektury, pozn. redakce.)

Přes tyto drobné výhrady jsem přesvědčen, že jednotlivé testy jsou zajímavé, adekvátní, obsahově i metodicky dobře strukturované. Proto může 111 Testů AJ5 být velmi dobrou a účinnou učební i testovací pomůckou anglického jazyka nejen pro žáky 5. třídy ZŠ, ale i jejich rodiče a učitele.

111 TABLET SCHOOL řekl(a)...
14. března 2013 v 6:10  

Odborné recenze 111 Testů AJ5

Mgr. Josef Nevařil, Ph.D., vedoucí katedry AJ, PdF, UP Olomouc


111 Testů AJ5 – multimediální učební pomůcka pro žáky 5. tříd základní školy pro předmět anglický jazyk

Předložený materiál obsahuje 111 testů, úloh, určených žákům 5. tříd ZŠ k procvičování různých aspektů anglického jazyka (především poslech s porozuměním, čtení s porozuměním, ústní projev, slovní zásoba, gramatické jevy).

Ovládání CD je jednoduché, žáci by měli být schopni bez větších obtíží s materiálem pracovat samostatně ať už ve škole, nebo doma. K tomu přispívá i fakt, že pro zadání jednotlivých úloh byla zvolena čeština, tedy mateřský jazyk žáků i jejich rodičů, kteří tak budou moci svým dětem v případě nutnosti poradit i tehdy, pokud angličtinu sami neovládají.

Dalším pozitivem je fakt, že materiál poskytuje okamžitou zpětnou vazbu. Žáci mohou vzápětí po vyřešení úlohy zjistit, jak úspěšní byli, které odpovědi mají správně a které ne. Zároveň mají vždy možnost chybně zodpovězené otázky řešit znova a dosáhnout tak na lepší hodnocení. Hodnocení je vždy vyjádřeno procentem správných odpovědí a někdy také slovy např. „Správně! :)“, „Ne, zkus to znovu“, atd. což přispívá k jeho srozumitelnosti (žáci 5. tříd ještě nemusí znát procenta).

Z pedagogického hlediska má předložený materiál dva nedostatky:
- učiteli není umožněno zpětně vyhodnotit, které úkoly, s jakým úspěchem a kolikrát žáci řešili. Materiál tedy nelze využít k diagnóze problémů, které žáci s učením se cizímu jazyku mohou mít. (Technicky v současnosti není možné, pozn. redakce).
- úlohy zaměřené na ústní projev vyžadují od žáků sebehodnocení, což objektivně není v jejich silách. Tyto úlohy by měly být koncipovány tak, aby hodnocení ústního projevu prováděl spolužák, rodič nebo učitel. (V těchto úlohách bylo v tomto směru doplněno zadání, pozn. redakce.)

Celkově lze materiál hodnotit kladně, jistě má potenciál plnit cíle, které si jeho autoři vytyčili, tedy být účinnou učební pomůckou, která bude sloužit žákům 5. tříd a pomůže jim zvládnout nástrahy učení se anglickému jazyku.

(Zde následují formální a jazykové připomínky, které byly zapracovány v rámci druhé korektury, pozn. redakce.)

Unknown řekl(a)...
11. května 2013 v 3:25  

Přestože věřím v obrovský potenciál multimediálních pomůcek při výuce jazyků, tuto aplikaci neshledávám užitečnou ani pro práci ve třídě, ani doma. Vycházím z toho, co autor představuje v prezentaci na webu, a předpokládám, že to, co předvádí, je to nejlepší, co nabízí. I z toho mála se dají udělat jisté závěry.

Vadí mi spousta věcí, a to předesílám, že se nebudu vyjadřovat k jeho orchestraci barnumské reklamy.

Vadí mi neprofesionalita, vadí mi výslovnost typu "Helou kic, hef fan", nerozumím tomu, proč ji jeden z nezávislých odborníků ještě vypichuje jako přednost. Chlapečkovi by tu jeho výslovnost možná řada dospělých Čechů záviděla, ale pořád se jedná o výslovnost bez odpovídající intonace a s důrazem na úplně špatných slovech [... What is iiit?]. Nejen angličtina, ale i čeština dostává v tomto projektu zabrat: na stránce indexu (obsahu) jsou chyby v interpunkci. Děsím se, že stejným způsobem bude procvičovat i češtinu? Skutečnost, že žáci 5. tříd většinou ještě neznají předpřítomný čas, nezakládá důvod, aby si fixovali masabobštinu typu "I make every audio here."

Videoukázka předvádí některé ze 111 minimalistických drilů o 6 až 13 položkách na každý tzv. test, který není žádným testem, ale cvičením v aplikaci Hot Potatoes. Proč ne, není to nic proti ničemu, Hot Potatoes jsou přece freeware, ale pak tomu nebudu říkat unikátní multimediální průlom a chlubit se spoluprací s kanadskými odborníky. Nebo že by šlo o pány z http://hotpot.uvic.ca/, kteří o tom možná ani nevědí? Zrovna Hot Potatoes jsou pro komplexněji pojímanou diagnostiku zcela nevhodným prostředím - nemají k tomu totiž vůbec žádné nástroje. Veškerá multimediálnost prostředí spočívá v klikání myší, poslechů podomácky vyrobených audiosouborů, sem tam nějakém vepisovacím cvičení, do křížovek dokonce, jak se píše v instrukcích v obsahu, mají žáci vepisovat slova bez mezer mezi nimi. Tyto vizuální nesmysly pak má žák číst nahlas a fixovat si je. Stejně tak z metodického hlediska považuji za diskutabilní ono pravidelně se opakující: přečti nahlas... na výslovnost máš audio ... Cožpak neexistuje software na nahrávání vlastního hlasu, jenž by pomáhal při osvojování si korektní výslovnosti cizího jazyka?

Úplně nejvíc mi vadí statičnost celé aplikace. Proč nevyužít skutečný potenciál multimédií? Protože by to dalo hodně práce, chtělo by to tým odborníků a zcela určitě by se to nedalo bastlit na koleně jako hromada drilů v režimu one man show.

Chápu, že jako komerční subjekt se pan majitel nemůže vyhnout marketingovým výkřikům typu - jak je to všechno unikátní, jak je to multimediální a jak se to dětem líbí. Jak se jim to líbí samozřejmě nemohu posoudit, protože své žáky bych před tímto produktem důrazně varoval, ale unikátní to může být leda pro něj, pokud nemá s ničím jiným zkušenost a nemá to s čím srovnávat. S Hot Potatoes běžně pracují učitelé u nás na škole, výsledky jejich práce jsou technicky srovnatelné a šijí je svým žákům přímo na míru, tedy na to, co zrovna probírají. Moc rád bych věděl, který páťák zná nebo si zapamatuje frázi "eat leaves off of the trees"? O tom, jak je pan obchodník odtržený od reality svědčí i jeho vlastní slova na webu: Všichni žáci bez výjimky se (sic) tak mohou bez stresu, individuálně, v klidu domova trénovat a pak ve škole zažívat svůj zasloužený úspěch. Už vidím, jak všichni žáci bez rozdílu, tedy včetně těch ze sociálně slabých rodin, se v klidu domova drilují na tabletech.

Podle mého názoru je celý projekt diletantský, po technické stránce je sto let za opicemi, což nemůže zachránit ani ohánění se tablety. Jeho tvůrce - soudě podle ukázek - nemá potřebné pedagogické zázemí pro výuku cizího jazyka, přestože se nám snaží evokovat existenci týmu odborníků v pozadí. Je to CD o 111 cvičeních vytvořených v softwaru Hot Potatoes, tečka.

Nechápu, jak se pod takovýto projekt mohli podepsat recenzenti z oboru. Věru ctihodní to mužové.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.