EDUin: Co přinesl týden 18. - 24. března 2013

úterý 26. března 2013 ·

Podívejte se, co přináší týdenní přehled bEDUin 12/2013.

Témata týdne:

atestace učitelů, nedostatek míst ve školkách, inkluze, lesní školky budou placené státem, v Bavorsku ruší školné na VŠ, soutěž pro školy o nejlepší Evropský den, projekt Romský mentor na českých školách, KSČM navrhuje omezit dotace soukromým školám

Výrok týdne:

„Nikoho nezajímá umístění tříletých dětí [do mateřských škol], takže je všem jedno, že většina matek vlastně přijde o práci,“ napsala na internetovém fóru Emimino.cz žena s přezdívkou Dana Klaudie (zdroj)

Novinky (výběr ze zajímavých událostí)

  • Atestace učitelů bez navýšení peněz nemá smysl zavádět: Ozývá se od ředitelů škol, kteří by přitom atestační systém a kariérní řád pro svou profesi přivítali. MŠMT se zřízením atestačního řízení počítá, ve financích zatím jasno nemá. Na www.ceskomluvi.cz se debatuje poslední týden o učitelské profesi – čtěte otázky do diskuse a sledujte záznam vystoupení panelistů z kulatého stolu. O tom, jak by měl kariérní systém vypadat, uvažuje v článku prof. Spilková. Zároveň se rozjíždí nové téma Jak máme ověřovat, co se děti ve školách naučily?, které se nechce omezit jen na otázku známkování. Tím se zabývá březnová zpráva OECD, která analyzuje vliv známkování na motivaci studentů.
  • Dostat dnes dítě do školky je těžší, než ho dostat na vysokou: Obrovské převisy, zvláště tříletých dětí, které se do školek nedostanou, bylo možné předvídat již několik let dopředu. V Brně například vznikla studie již před 4 lety s návrhem řešení, radním leží na stole dodnes. Politikům nedochází, že se jedná i o ekonomický problém, protože řada maminek nenastoupí do zaměstnání. Více čtěte zde, rozhovor Reflexu s Jindřichem Fryčem z MŠMT, který říká, že si máme počkat na rok 2020/21, kdy bude dětí méně, čtěte zde.
  • Jaká schopnost, znalost či dovednost vám nejvíce pomohla k úspěchu v práci a osobním životě? Na tuto otázku odpovídají na novém videu EDUin osobnosti z různých významných firem a společností.
  • I když je dokázáno, že segregace dětí je nevhodný model, Češi na něm trvají: Přestože tak obdivujeme finské školství, jedna věc se nám do krámu nehodí – společné školy pro všechny děti zatím nechceme, i když zkušenost říká, že to je opatření dobré. Ukázalo se to jak v diskusi na www.ceskomluvi.cz (závěry debaty zde), tak tento názor zaznívá i v duelu prezidentky Asociace ředitelů ZŠ Hany Stýblové a předsedkyně ČOSIV Kláry Šimáčkové Laurenčíkové. Shodou okolností zaslal minulý týden Krizový štáb mladých Romů premiérovi a ministru školství otevřený dopis, v němž žádají o to, aby romské děti nebyly nesprávně umisťovány do praktických škol spolu s mentálně postiženými dětmi.
  • Opravdu chodí děti ve Finsku od devíti do školy? Pracovnice finského ústavu pro pedagogký výzkum vysvětluje, jaká je ve skutečnosti situace (str. 7; v materiálu najdete i přehled zemí a odkdy v nich začíná povinná školní docházka). O finském vysokém školství čtěte také zajímavý článek české studentky studující na finské VŠ.

Inspirace z (a do) praxe

  • Volitelnost domácích úkolů má pozitivní dopad na dětí: Dvě základní školy zrušily povinné domácí úkoly a vyhodnocují efekt tohoto opatření. Zvláště děti ze sociálně slabších rodin se uklidnily, paradoxně se jejich výsledky zlepšily, řada dětí dělá úkoly dále, ale dobrovolně. Žádné zhoršení prospěchu školy nezaznamenaly.
  • Studentští mentoři: V rámci projektu Digital Youth Network 100 žáků 12. ročníku (poslední ročník SŠ) kalifornské střední školy mentoruje 200 žáků 6. třídy v Chicagu při psaní textů. Mladší děti od nich přijímají rady a poznámky lépe než od rodičů nebo učitelů. Přečtěte si, za jakých podmínek je mentorování možné.

Akce tohoto a příštího týdne (výběr z EDUkalendáře)

  • 26. 3. Česko mluví o ICT ve vzdělávání na konferenci Počítač ve škole (N. Město na M.)
  • 27. 3. Úvodní konference projektu K2 – kvalita a konkurenceschopnost v neformálním vzdělávání (Praha)
  • 28. 3. Konference „Vzdělávání 3. věku – příležitost pro společnost“ (Mladá Boleslav)
  • 3. 4. konference Zahrada hrou 2013 (Praha)
  • 4. 4. Kulatý stůl SKAV a EDUin: Jak změnit hodnocení na našich školách? (Praha)


0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.