Nedávno byla zveřejněna zpráva Horizon Report 2013. Máme ve zvyku o ní každý rok touto dobou naše čtenáře informovat. Jedná se o výstup projektu NMC (New Media Consortium) a EDUCAUSE (mezinárodní asociace vysokých škol) předpovídající, které typy technologií budou v příštích letech mít na školství největší vliv. Nebudu vás tentokrát unavovat detaily vzniku této zprávy, které jsou obsaženy v minulých článcích, a podíváme se na věc trochu jiným úhlem pohledu. Již vloni jsem začal používat přehledné zobrazení všech Spomocníkem od roku 2009 v rámci Horizon Reportů publikovaných progresivních technologických řešení pěkně přehledně v jedné tabulce. Má to tu výhodu, že lze rozeznat i určité trendy ve vývoji této prognózy budoucnosti. Jenže Horizon Report je vydáván již od roku 2004. Proto jsem s potěšením zaznamenal, že jeden ze známých amerických odborníků na vzdělávací technologie - koordinátor technologií obvodu Canyons v Utahu - Darren E. Draper, jenž provozuje blog Drape's Takes, přišel s podobným přehledem, avšak rozšířeným na všechny ročníky [1].
Podívejme se na celý dosavadní desetiletý vývoj projektu Horizon Report jeho očima.
Celkový přehled vydaných Horizon Reportů
Uplatní se za | |||
1 rok | 2-3 roky | 4-5 let | |
2004 | Výukové objekty | Rychlé prototypování (3D tisk) | Kontextové programování (Rozšířená realita) |
Škálovatelná vektorová grafika | Víceúčelové interfejsy | Znalostní (sémantický) web | |
2005 | Celoživotní vzdělávání | Inteligentní vyhledávání | Sociální sítě |
Všudypřítomné bezdrátové (mobilní) připojení | Výukovéhry | Kontextové programování (Rozšířená realita) | |
2006 | Sociální sítě | Mobilní telefony v kapse | Rozšířená realita a vizualizace |
Osobní vysílání | Výukovéhry | Kontextové prostředí (Rozšířená realita) | |
2007 | Uživateli generovaný obsah | Mobilní telefony | Nové formy vědeckého publikování |
Sociální sítě | Virtuální světy | Masivní víceuživatelské hry | |
2008 | Všudypřítomné uživatelské video | Rychlé mobilní sítě | Kolektivní inteligence |
Kolaborativní weby | Sdílení dat | Sociální operační systémy | |
2009 | Mobilní zařízení | Zjišťování pozice | Sémantické aplikace |
Cloud computing | Osobní web | Chytré objekty | |
2010 | Mobilní konektivita | Elektronické knihy | Snímání dotyku a pohybu |
Volné výukové materiály | Rozšířená realita | Vizualizace dat | |
2011 | Elektronické knihy | Rozšířená realita | Snímání dotyku a pohybu |
Mobilní zařízení | Výukovéhry | Analýza výuk. výsledků | |
2012 | Mobilní aplikace | Výukovéhry | Snímání dotyku a pohybu |
Tablety | Analýza výuk. výsledků | Internet věcí (Chytré objekty) | |
2013 | MOOC | Hry a gamifikace | 3D tisk |
Tablety | Analýza výuk. výsledků | Nositelné technologie |
Celý článek na spomocnik.rvp.cz
0 komentářů:
Okomentovat