Anna Putnová: Povinný druhý jazyk a optimalizace základního školství

pátek 1. března 2013 ·

Úpravy Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání přinesou několik podstatných změn, a to především povinnou výuku druhého cizího jazyka nejpozději od 8. třídy základní školy.


Jazykové vzdělání patří k zásadním faktorům určujícím konkurenceschopnost země. Schopnost komunikovat v jiné řeči či řečech než mateřštině, předurčuje i profesní úspěch lidí na pracovním trhu. Studie OECD opakovaně prokázaly, že úroveň znalosti jazyka je z hlediska konkurenceschopnosti jedním z nejvýznamnějších faktorů, dokonce významnějším než podpora přílivu zahraničních investic. V tomto duchu je žádoucí, abychom maximálně usilovali o zlepšení jazykových schopností našich dětí. Povinnou výuku, kterou MŠMT zavázalo všechny základní školy v druhém stupni od začátku školního roku 2013/2014, nutno nahlížet i z hlediska této perspektivy.

Přesto Česká školní inspekce uvádí, že asi jedna třetina škol bude mít potíže s naplněním tohoto požadavku. Proto musíme vidět tento krok MŠMT také jako cestu k přirozené optimalizaci sítě škol, ke které nutně povede. Nakonec to bude na rodičích. Budou posílat děti do školy, která není schopna kvalitně zajistit další jazyk, nebo podstoupí určité nepohodlí spojené s dojížděním pro lepší vzdělání dětí? Pokud zvolí druhou variantu, bude to znamenat jistou formu selekce škol.

Je to opatření tvrdé, ale výsledky se během několika let projeví jak v případě optimalizace sítě škol, tak tlaku na pedagogické fakulty. Od nich se teď očekává, že připraví motivované a zapálené mladé jazykáře.

Anna Putnová
předsedkyně sněmovního Výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu

16 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
1. března 2013 v 7:03  

Soudružko Putnová,

zkuste vytáhnout svou osezenou konzervativní zadní tvář z (moravské) Prahy a rozjeďte se do regionů. To za prvé. Za druhé - zkuste prosím konečně použít tu šišku, která vám ukončuje krk, k přemýšlení v souvislostech - to bych, přiznám se, čekal od někoho, komu byla udělena docentura. Pak možná přijdete na to, že problém s naplněním daného požadavku budou mít v první řadě menší venkovské školy, které jsou ale pro komunitní život a vůbec pro zachování života v dané lokalitě naprosto nezbytné. Necháme je tedy padnout? Opět zaúřaduje neviditelná ruka trhu? Venkov nechť se definitivně vylidní a všichni budeme bydlet v "Krně"?
Chcete, vy akademická slepice, zapálené mladé jazykáře? Tak je v první řadě zaplaťte a dejte jim perspektivu kariéry. Prosazujte více peněz na financování škol - v rámci zemí OECD jsme v tomto směru stále na chvostě.
Jste opravdu tak selektivně hloupá, nebo vám někdo za tohle platí? Pak je mi milejší poslední špindíra Perlovky, ta si alespoň na nic nehraje a každý den riskuje, nosíc svou kůži na trh.

Charlie řekl(a)...
1. března 2013 v 7:29  

Ostatně, proč by si skladník nemohl přečíst Vergilia v originále.
Jsem zvědavý, kdy podobné nařízení bude vydáno i pro střední školy, v tomto případě rozumějme učiliště.

Anonymní řekl(a)...
1. března 2013 v 9:17  

Mnoho žáků má potíže s pochopením textu ve svém rodném jazyce, v angličtině nejsou schopni ani si objednat jídlo v restauraci a do toho se teď bude zavádět další cizí jazyk? Kde se vezmou kvalitní vyučující a z čeho je školy budou platit?

Nezaměstnaný učitel

Anonymní řekl(a)...
1. března 2013 v 9:27  

Znám mnoho "zapálených" učitelů jazyků, často i rodilé mluvčí, kteří ze škol utekli kvůli nekázni a nezájmu žáků všeobecně - nejen ve výuce jazyka. Nejdříve musí někdo nějak zlepšit pracovní morálku žactva, pak můžeme začít učit. Když učitel 20 min stráví čekáním na klid a domlouváním ke klidu, motivuje div ne divadýlkem, a stejně to není nic platné - žáci se chtějí jen bavit, ne učit.

Anonymní řekl(a)...
1. března 2013 v 9:30  

"více peněz na financování škol"

Aby se ještě více zakonzervoval současný binec? U nás chtějí zbudovat druhý bufet, ten první nestačí dovážet hamburgry a colu. Možná by se pak mohly přikoupit další interaktivní tabule, s kterými nikdo nepracuje, ale škola se jimi chlubí. Takhle, jo?

Anonymní řekl(a)...
1. března 2013 v 11:48  

Evidentně jste vůbec nepochopili, co chtěla Putnová říct, ať už je soudružka nebo není. Prostě škola, která nebude schopná solidně výuku němčiny zajistit, dá rodičům vzdělavatejnějších dětí jasný signál k tomu, aby dítě přihlásili na osmileté gymnázium či přehlásili na pružnější základku. V konečném důsledku to skutečně povede k jisté selekci škol.

Kamínek řekl(a)...
1. března 2013 v 12:05  

Na jinou základku přejít žák ve spoustě měst nemůže, neboť se musí striktně dodržovat z nařízení zřizovatele spádové obvody škol ... Jádro pudla je opravdu zašité v problému velmi obtížné vzdělavatelnosti části populace ... a teď mě napadá - budou žáci po ZŠ pokračovat ve dvou povinných jazycíh i na učilštích? Pokud ne, je to absolutně zbytečná akce a ty dvě hodiny týdně by byly užitčnější pro volitelné předměty nebo ČJ a M.

Anonymní řekl(a)...
1. března 2013 v 13:04  

"schopná solidně výuku němčiny zajistit"

Ale pochopili jsme, jenže tyhle úvahy jsou trochu mimo. Např - řekněte mi, kolik rodičů dá dítě na jinou školu jen kvůli nějakému druhému cizímu jazyku? Kdyby tak kvůli levnějším obědům, ale toto...
A kdo je tam jako bude dovážet - taxislužba?

Mimochodem, děti se dávají tam, kde mají lepší známky. Za co je dostávají, na tom nezáleží, přece.

Anonymní řekl(a)...
1. března 2013 v 14:22  

Druhý jazyk má smysl pro někoho, kdo má o (další) vzdělání zájem. Pro spoustu dětí by měly daleko větší přínos dílny nebo kuchyně nebo šití apod., protože to v praxi uplatní mnohem víc. To by se ovšem ve spoustě škol nesměla dílna zrušit a) z důvodu bezpečnosti dětí (= jsou levý jak turecká šavle) a b) byly potřeba hodiny pro výuku Ikt, tak na co dál držet dílnu
P.S. Léta jsem učila Nj jako 2. jazyk

Anonymní řekl(a)...
1. března 2013 v 14:53  

Přesně tak. Kluk neví, k čemu je kladívko a jak opilovat železnou hranu. Chápu školy, že kvůli úrazům nechtějí dílny, ale přece nějaké řešení musí být! Co to jsou ty otevřené dílny? - a nebo si v projektu nárokujte vždy jednoho bezpečáka, třeba bodygarda, na hodinu dílen v osmičkách. A co rodiče - co takhle na ně taky přenést odpovědnost!? Poškodíš - zaplatíš.

Anonymní řekl(a)...
1. března 2013 v 15:48  

Jé, to by bylo hezké! Nebyly by v dílnách opět základy těch tolik potřebných/proklamovaných technických oborů? Jak se má dítě přihlásit na technický (rozuměj rukodělný) obor, když z domova netuší, jak vypadá vercajk a co je to kladný a záporný pól?! Já osobně to sice nepotřebuju - nač brát manželovi iluze o jeho potřebnosti :-) - ale ono umět vyměnit žárovku nebo připojit zásuvku bez čekání na nedostatkového řemeslníka není zas tak na škodu!!!

Pytlik Blaha řekl(a)...
1. března 2013 v 16:19  

nač brát manželovi iluze o jeho potřebnosti

Také nevařím, nemyji nádobí, neperu, nežehlím, neuklízím, nevysávám, nerozhoduji o penězích... a ani je nevydělávám.
Iluse jsou halt iluse.

Anonymní řekl(a)...
1. března 2013 v 16:47  

připojit zásuvku

Pozor. Hlavně nepropojit fáze a nulák. Raději to opravdu nechejte odborníkovi. Učitel se nemá plést "odborníkům" do řemesla. Mrtvý manžel, dobrý manžel?

Anonymní řekl(a)...
1. března 2013 v 18:05  

Kde je svoboda vlastní volby a rozhodování? Zase někdo přikazuje, nařizuje a stanovuje povinosti? Brrrrr. K věci:

Pravdu mají přispěvatelé ze 7:29 i 9:17, který říká mj.
...učitelů jazyků, často i rodilé mluvčí, kteří ze škol utekli kvůli nekázni a nezájmu žáků všeobecně - nejen ve výuce jazyka... Když učitel 20 min stráví čekáním na klid a domlouváním ke klidu,... - žáci se chtějí jen bavit, ne učit.

A navíc, který druhý jazyk, aby v něm mohli žáci ZŠ pokračovat v přechodu na SŠ, což bývá problém a škola nutí žáka do jiného jazyku, než se učil, jen aby naplnili třídu méně žádaného jazyka.

I dnes některé SŠ raději učí jeden cizí jazyk, aby mohli místo učitele cizího jazyku mít dalšího kvalitního učitele odborných předmětů.

A hlavně, pokud cizí jazyk učí našinci, žáci se v cizině těžko domlouvají a musejí se doučit vůbec porozumět co jim kdo říká a naučit se správnou výslovnost, aby i jim bylo rozumět.

Anonymní řekl(a)...
1. března 2013 v 18:12  

To má školství zase jednou předsedkyni sněmovního výboru jedna báseň. Jestlipak tato paní viděla někdy v poslední době školu, žactvo a učitele z blízkosti alespoň 10-ti metrů? Před všemi spásnými reformami bych některým lidem naordinovala alespoň týdenní exkurzi do praxe.

Anonymní řekl(a)...
2. března 2013 v 0:15  

Uvedený názor paní Putnové je samozřejmě nesmysl. Jenže to ví asi skoro každý učitel z praxe. Dva jazyky na zš jsou za současné situace fata morgána a eurohujerismus ...

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.