Kulatý stůl SKAV a EDUin se bude konat ve čtvrtek 14. března 2013 od 10 hodin v aule ZŠ Vodičkova 22, Praha 1.
Cílem kulatého stolu je hledat odpovědi na otázky:
- Za co má společnost učitele dobře (i finančně) ohodnotit?
- Jak má být nastavena celoživotní profesní podpora učitelů? Jak s tím souvisí kariérní systém?
- Jaké další profese a pozice by měly být na škole zastoupené, aby se učitelům lépe učilo?
- Pomohlo by zvyšování prestiže učitelského povolání, kdyby existovala organizace typu profesní komora? Jaké jiné recepty existují?
- Nikola Křístek, člen výkonné rady Unie center pro rodinu a komunitu
- Prof. PhDr. Vladimíra Spilková, CSc., vedoucí katedry primární pedagogicky, Pedagogická fakulta UK
- Mgr. Jaroslav Štercl, předseda Asociace pedagogů ZŠ ČR
- Mgr. Lukáš Teplý, MŠMT
Kulaté stoly jsou pořádány v rámci kampaně Česko mluví o vzdělávání. Do diskuze bude tentokrát zapojeno aktivně i publikum.
15 komentářů:
Chybí mně mezi diskutujícími ministr Kalousek. Bez něj to bude opět mlácení prázdné (a to doslova) slámy.
Cena je dnes v naší společnosti vyjádřena financemi, tak to prostě je. Pokud někdo tvrdí něco jiného, vymýšlí si jen proto, aby nemusel učitelům dát peníze. Pokud nebudou ve školství peníze nebo pokud budou vydávány za nesmyslné "projekty" a "výzkumy", může debatovat, kdo chce a o čem chce, ale bude to k ničemu.
Tak, jako to je k ničemu v současnosti.
Naprostý souhlas.
Navíc toho zbytečného mlácení pantem přibývá geometrickou řadou. Čím míň peněz na školství máme, tím víc mlátíme pantem a chceme dělat převratné změny. A proboha za co?
Ale on tam ten Kalousek nebude pořád. Navíc peníze jsou otázka relativní. Podle jakýchsi hlav pomazaných (psychologové se jim říká) se prý přidáním peněz pracovníkovi dlouhodobě nezlepší jeho pracovní výkon...
Nebo se nechce zlepšovat, ale jen přidat za už tak dobrou práci?
"Navíc peníze jsou otázka relativní. Podle jakýchsi hlav pomazaných (psychologové se jim říká) se prý přidáním peněz pracovníkovi dlouhodobě nezlepší jeho pracovní výkon..."
Nuuudaaaaa
"Jak udělat z učitelské profese ceněné povolání?"
Odpověď se skrývá v otázce. - CENĚNÉ povolání. Čili je to otázka ceny. Ceny práce. Bohužel (anebo bohudík) cenu této práce nestanovuje trh, ale ministerská vyhláška.
přidáním peněz pracovníkovi se dlouhodobě nezlepší jeho pracovní výkon
Za sebe mohu slíbit, že když mi přidají k platu 1/5 základu, tak krátkodobě dám odhadem na 3 roky pokoj.
"přidáním peněz pracovníkovi se dlouhodobě nezlepší jeho pracovní výkon"
Jenom, abychom se nedočkali jednou tohoto: výzkumy je prokázáno, že snížením platu se pracovníkovi dlouhodobě nezhorší výkon.
Možná by stačilo, kdyby učitelé pořád nebrečeli a trochu s rozumem srovnávali svou pozici s realitou.
Čož ale neznamená, že realita je uspokojivá. Ale prostě vycházejme z parametrů nastavených EU.
Možná by stačilo, kdyby učitelé pořád nebrečeli a trochu s rozumem srovnávali svou pozici s realitou.
Já bych srovnával, až bych brečel. Ale pro slzy na tu realitu nevidím. A kteroupak vlastně realitu máte na mysli?
Tu virtuální, ve které žije MŠMT?
Dneska po mně chtěli v Penny za rohlíky reálné peníze, tak nevím o jaké realitě je řeč. :-)
vycházejme z parametrů nastavených EU.
Začínám v tom mít zmatek.
Tak chceme tady tu "finlandii", nebo nechceme? Nebo chceme ale "počesku" a za české peníze?
Jak udělat z učitelské profese ceněné povolání?"
Nezdá se mi, že by to bylo ještě možné, alespoň v nejbližších 10 – 15 -ti letech! Poptávka je totiž po certifikátech, nikoliv po vzdělání. Na předání certifikátu stačí ZŠ a několik vtipných kurzů hlavně společenského chování a snad i sebezáchovných i s nulovým výsledkem pro absolventa. Jinak je to o hlídání dětí, aby rodiče mohli usilovnou prací splácet své dluhy. Učitelé již nejsou potřeba, neboť celý proces jenom brzdí. Stejně se marně snaží vychovat žáky, kteří jsou povětšinou charakterovými saláty, lízači, morálními mrzáky, nezaměstnatelní, snadno zranitelní, snadno zmanipulovatelní, neschopní o něco usilovat, něco překonat, ať už jde o trojčlenku, procenta či výchovou svých rodičů danou neúctu k lidem, autoritám, k pravdě a ke spravedlnosti. Ostatně někteří učitelé nejsou jiní! Současný stav maximálně vyhovuje všem zainteresovaným, tedy rodičům, žákům a učitelům. A ještě si myslí, že nemají oči pro pláč! Kapesníky velkých rozměrů to rozhodně nespraví!
VM
učitelé pořád nebrečeli
Stále obtížněji se mně daří splácet vodné a stočné, elektriku, plyn, náklady na opravy, potraviny,...Taky má účast ve štrůdlu na sociálce se sociálně nepřizpůsobivými dozajista nevede k tomu, aby učitelské povolání bylo ceněným povoláním. Někdo tady chce za české peníze finskou kvalitu?
Je to demagogie nejhlubšího zrna.
peníze jsou otázka relativní
Tomu člověk asi neuvěří! V obchodech je vše zdarma? Vždy jsem učil, že odměna za vykonanou práci je přímá úměra. A ejhle, současná vláda to dokázala. Přeměnila to na nepřímou úměru. Za vyšší výkon nižší mzda. Daří se to náramně. Třeba takové vodné. Za menší spotřebu dám více peněz. Stále očekávám, kdy tato parta u moci zavede "chodníkovné" a poplatek za dýchaný vzduch v návaznosti na váhu těla.
současná vláda to dokázala. Přeměnila to na nepřímou úměru. Za vyšší výkon nižší mzda. Daří se to náramně. Třeba takové vodné.
vodné určuje vláda?
Kdybych neviděla, co vypouští naše školství za zmetky, taky bych křičela přidejte. Naše "produkty" základních a mnoha středních a vysokých škol jsou ale takovým neštěstím pro budoucí ekonomiku země, že by poslanci, kteří nechají tyto ztráty realizovat, měli jít okamžitě do výroby. Příští generace totiž rozhodně pracovat nebudou. Pozice pro ně nechť se připraví v médiích a v politice, to jim snad bude vyhovovat.
Jak udělat z učitelské profese ceněné povolání?
Jak dodat na vážnosti šaškovi a na důvěryhodnosti politikovi?
V našem případě stačí ještě trochu zvýšit nezaměstnanost. Kolik učitelů už slyšelo: "Když se vám něco nelíbí, pane kolego, třeba pracovní podmínky, nebo máte pocity vonuce, dejte si výpověď. Příležitostně vám ukáži ten stoh žádostí o záměstnání na mojí, eh, naší, samozřejmě, škole."
"dejte si výpověď."
A to se, vy hujeři, nedovedete mezi sebou domluvit a hnát toho šaška k zodpovědnosti? Dokázat, že vede školu do pilin? A říct mu - a tak dost, bratře, už tvým fórkům odzvonilo? copak dělají naše odbory, že nehájí pracovníky, naše média, že si nevšimnou do nebe volajícího bezpráví, naše soudy, že nehájí občany proti buzeraci šéfstva. A jen tak mimochodem - poserům se nikde a nikdy nepřidává.
Okomentovat