Následující text jsme našli na stránkách Krajské hygienické stanice Středočeského kraje se sídlem v Praze. Její pracovníci se nyní při kontrolách prováděných v rámci státního zdravotního dozoru ve školách na podmínky využívání interaktivních tabulí zaměří.
Dataprojektory a interaktivní tabule se staly v posledních pěti letech nepostradatelným pomocníkem, jak na základních školách, tak hlavně na školách středních. V dnešní době neexistuje téměř žádná škola, která tuto techniku nevyužívá.
Co vlastně je interaktivní tabule? Je to velká interaktivní plocha, v podstatě druh dotykového displeje, ke které je připojen počítač a datový projektor. Projektor promítá obraz z počítače na povrch tabule a přes ni lze prstem, speciálními fixy nebo dalšími nástroji ovládat počítač nebo přímo pracovat s interaktivní tabulí.
Tabule je většinou připevněna přímo na stěnu. V současnosti je šest základních druhů interaktivních tabulí, které se dělí podle druhu snímání pohybu na ty, které snímají elektrický odpor, elektromagnetické a kapacitní, infračervené, laserové, ultrazvukové a kamerové.
Podle druhu projekce jsou interaktivní tabule dostupné ve dvou podobách – s přední projekcí, kdy je projektor umístěn před tabulí, a tím vrhá stín na tabuli. Nevýhodou je, že dochází k oslnění přednášejícího nebo žáka pohledem do silného světelného zdroje projektoru. Další nevýhodou tohoto typu je dopad stínu, vrženého přednášejícím na tabuli. Druhým typem je interaktivní tabule se zadní projekcí obrazu, kdy je datový projektor umístěn za tabulí, a proto odpadá problém vrženého stínu a oslnění přednášejícího nebo žáka. Nevýhodou je mnohem vyšší pořizovací cena. Proto výrobci přišli s kompromisem a na trhu jsou nabízeny interaktivní tabule s krátkou projekcí, u kterých je datový projektor mnohem blíž povrchu tabule a promítá obraz směrem dolů pod úhlem 45 stupňů. Tím je sníženo riziko oslnění nebo dokonce poškození zraku.
Datové projektory použitelné ve školských podmínkách je možné podle principu jejich činnosti rozdělit na LCD projektory a DLP projektory. Obě tyto nejpoužívanější technologie mají své přednosti i zápory. Je obtížné určit, která technologie je obecně lepší. Mimo základní technologii, kterou datový projektor využívá, jsou rozhodujícími parametry dále světelný výkon projektoru a částečně i jeho kontrast. Při volbě vhodného projektoru je však třeba vzít v úvahu i světelné podmínky a rozměry interaktivní tabule (projekční plochy). V případě použití ve výuce je nutné dodržet legislativou dané limity osvětlení pracovních ploch žáků i klasické tabule.
Pro vlastní výuku již existují interaktivní učebnice, což je software pro interaktivní tabule, který umožňuje použití interaktivních materiálů jako jsou obrázky, audio, video, animace apod. přímo ve výuce.
Z hygienického hlediska je nebezpečím využití interaktivních tabulí ve školách kromě již zmíněné možnosti oslnění i zatemnění učeben téměř po celou dobu výuky. Školy ve snaze uspořit finanční prostředky na pomůcky nakupují zpravidla tabule s nejlevnějšími projektory, a tím pádem s nižším výkonem (to znamená i nižším kontrastem), což vede k nutnosti snížení hodnoty okolního osvětlení zatemněním. Vzhledem k tomu, že využití interaktivní tabule není promítáním, ale způsobem výuky, při níž se současně využívají další pomůcky, a je tedy vyžadováno odpovídající osvětlení pracovní plochy či klasické tabule, stává se mnohdy pracovní prostředí pro žáky z hlediska hygienických požadavků na osvětlení nevyhovujícím.
Z uvedeného důvodu se v letošním roce pracovnice oddělení hygieny dětí a mladistvých KHS Středočeského kraje při kontrolách prováděných v rámci státního zdravotního dozoru ve školách na podmínky využívání interaktivních tabulí zaměří.
Zuzana Jelínková
referentka odd. HDM ÚP Beroun
Zdroj: Krajská hygienická stanice Středočeského kraje se sídlem v Praze
Zuzana Jelínková: Interaktivní tabule - využívání nových učebních pomůcek ve školách
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
3 komentářů:
V Beroune si vsimli, ze u tabule je projektor a sviti. Dobra. Nektere maji mensi kontrast. Fajn. Jen mne zarazi, ze si nevsimli neceho zasadnejsiho. Vsichni dlouho vime, kolik viru a bakterii prebyva v klavesnici kazdeho pocitace. A to ho (vetsinou a prevazne) pouziva jeho hlavni uzivatel. Na dotykove plose interaktivni tabule spolu tanci ohmatky zaku cele skoly, u tech s elmag. perem se snoubi na jeho povrchu v tucnych vrstvach. To je prece jen vetsi vyzva pro mlade hygieniky, ne?
Paní CARCY, kdybyste viděla (spíše cítila), čím si děti o přestávce mažou ruce na oné místnosti, odhadla byste stupeň zamoření jejich organismu bakteriemi jako extra vysoký. Tedy jsou imunní, jinak by už celá škola lehla epidemií. A učitelstvo už je za ta léta imunní zřejmě rovněž tak.
Mladí hygienici prostě nemají co dělat, tak vymýšlejí nesmysly. Školy se musely vejít do finančních limitů, tuším do 40 tisíc, tak kde by vzaly na drahé kontrastní projektory. Není to trochu nefér, teď na ně poslat hygienu?
To mohli rovnou ušetřit za činnost kontrolorů z hygieny a přidat těch pár tisícovek na lepší dataprojektor.
Ale to ne, jedna ruka neví, co dělá druhá.
Okomentovat