Vyjádření ČŠI k nabídkám některých komerčních subjektů odvolávajících se na tzv. plošné testování v 5. a 9. třídách.
Česká školní inspekce se setkává s tím, že školy jsou oslovovány komerčními subjekty (např. 111 TABLET SCHOOL) s různými nabídkami odvolávajícími se na druhou celoplošnou generální zkoušku ověřování výsledků žáků na úrovni 5. a 9. ročníků základních škol, či obecně na systém testování. Česká školní inspekce neposkytuje žádnému komerčnímu subjektu data ani jinak nespolupracuje na inzerovaných aktivitách (např. inzerovaná příprava na celostátní testování). Činnosti České školní inspekce vztahující se k zjišťování výsledků vzdělávání a jeho přípravě jsou zveřejňovány na domovských webových stránkách (www.csicr.cz) a na webových stránkách projektu NIQES (www.niqes.cz).
Nastavení zjišťování výsledků vzdělávání realizovaného Českou školní inspekcí nevyžaduje cílenou přípravu škol na testy. V rámci stále probíhajícího ověřování (proběhlé pilotní ověření v roce 2011, první celoplošná generální zkouška v roce 2012 a pilotní šetření a druhá celoplošná generální zkouška v roce 2013) probíhá stále vývoj v pojetí testových úloh. Cílená příprava tak není ani možná.
Po celoplošné zkoušce Česká školní inspekce testové úlohy zveřejní.
Vyjádření ČŠI k nabídkám některých komerčních subjektů odvolávajících se na tzv. plošné testování
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
24 komentářů:
Cílená příprava tak není ani možná.
Jen aby ses milá školní inspekce česká nedivila. Příštích mnoho let se nebude konat nic jiného.
Většina škol dělá vše možné, aby při druhé generálce jejich žáci uspěli. Pokud to takhle zůstane, pak se nebude na školách v devátých a pátých třídách učit, ale jen připravovat na srovnávací testy. Ona ta hrozba hloubkové a mimořádné návštěvy ŠI pro poslední školy v testování funguje.
To je asi otázkou kvality příslušného učitelského sboru. Pokud vím, u nás se nic takového neděje. Jarka
otázkou kvality příslušného učitelského sboru.
Nebo zeměpisném umístění v sociálně vyloučené lokalitě.
Jarka
No tak buďte všichni u Vás šťastni, jak kvalitní učitelský sbor to tam máte.
P.S.: A myslíte, že stejně kvalitní jsou i všechny učitelské sbory ve státě, anebo je možné, že někde se ve snaze maskovat "vlastní nekvalitu a neschopnost" skutečně sníží k tomu, aby výuku přizpůsobili nácviku na testy.
Opravdu by mne totiž zajímal názor ze strany kvalitních učitelů.
A jaké jsou donucovací prostředky? Když učitel nebude chtít nacvičovat, dostane padáka? Jestliže je učitel kvalitní, tak něco do těch žáků dostat musí. Ti, co nechtějí, se stejně nezlepší ani oním nácvikem, ne? Ti, co umí, to v celkovém hodnocení moc nevytrhnou (myslím tím po nácviku, jelikož se už o moc nezlepší, když testujeme minimální znalosti).
Takže se mi to zatím jeví jako takové držení se při zdi ustrašených učitelů, jadrněji se to dá napsat o fous lépe. Možná se pletu, možná se na to nedívám z dobrého úhlu. Předem díky za diskuzi.
No nedělejme si iluze. ČŠI vyvozuje nepříjemné závěry pro celou řadu škol už na základě loňské technické generálky. Takže v tomto směru bude jen hůř.
Jinak mne docela překvapuje naivita ČŠI, která se snad domnívala, že se testování soukromé firmy, které budou nabízet přípravu, nechytnou.
Zárověň ne překvapuje sebevědomí ČŠI, která předpokládá, že si tyto soukromé subjekty nejsou schopné najít lidi, kteří dokáží testy obdobné NIQES sestavit. Fimy si je samozřejmě najdou a možná lepší než ty, kteří zaměstnává ČŠI.
Soukromé fitmy si mohou nabízet, co chtějí. ČŠI jim do toho nemá co kecat. A pokud bude to, co firmy vyvinou, kvalitní, bude se to prostě používat. Pokud to bude nekvalitní, tak asi nebude. Prostě zákon trhu milá ČŠI.
Zdá se mi, že dískutující moc nepochopili to sdělení. A nebo kdo chce psa bít... V té zprávě není nic zpochybněo, školská inspekce jen píše, že s tím nic společného nemají a že žádné speciální přípravné testy pro zkoušku plošného testování nejsou třeba. To je všechno. K nám to taky přišlo a smazala jsem ihned. A není to nic proti soukromým firmám. Diskuze by měly být korektní a věcné a hlavně by měly reagovat na skutečný obsah sdělení, ke kterým se diskuze vede. Anna
Anna.
Přesně tak, jak píšete. Je to tak samozřejmé, že mne ani nenapadlo tímto směrem uvažovat. ČŠI sděluje, že nikomu neposkytuje podklady a s žádnou komerční firmou nespolupracuje. Čili, pokud by někdo tvrdil, že provádí školení nebo nějaké přípravné kurzy k testování ve spolupráci s ČŠI, pak lže a jde o klamavou reklamu.
Na druhou stranu lze samozřejmě očekávat, že se objeví firmy, které budou nabízet přípravu k testům, nebo třeba ke státní maturitě. Jsme svobodná země a takovéto podnikání není nezákonné. Když jim někdo bude chtít platit, je to jeho problém.
A pokud se uskuteční byť jen část některých šílených plánů politiků, či zmagořených aktivistů, jak s výsledky testů naložit, pak se vsaďte, že podobné podnikání bude dobrý byznys.
10:34 možná se na to nedívám z dobrého úhlu
Myslím, že se na to opravdu díváte špatně. Apriori předpokládáte, že učitelé mají strach, že díky testům někdo (ČŠI) odhalí, že učí špatně. Kdyby to bylo tak snadné, už by dávno podobné hodnocení výkonu učitelské práce používal celý svět.
I při testování minimálních znalostí můžete uspět na 5, nebo na 50 bodů. Pokud se najde pitomec, který na základě plošných testů sestaví "žebříček škol" a pokud se najde jiný pitomec, který na základě podobného žebříčku bude rozdělovat peníze školám nebo učitelům, pak zkuste odhadnout, jaké to bude mít důsledky.
Dosavadní zkušenosti ukazují, že pitomci prvního i druhého typu je naše země bohatě zásobena.
Naopak, nemyslím si, že se bojí, že učí špatně. Nerozumím ale tomu, proč by měly školy nacvičovat na testování, když učí dobře. Aby byly výsledky o pár bodů lépe? Stejně se většina škol shledá v nějakém průměru podle Gausovky :)
Ani, jestliže Vaše pozice na Gausově křivce ovlivňuje, zda dostanete na provoz o 200 000 víc nebo míň ....?
Já bych se ČŠI až tak nezastával. Myslím si, že její úloha je jiná, než bomabardovat veřejnost alibistickými sděleními typu: já s tím nemám nic společného. Bylo by rozumnější, kdyby si ČŠI hleděla své práce a např. si uvědomila, že ty pitomosti, které vyvodila a zveřejnila na základě TECHNICK0-ZPACKANÉ GENERÁLKY, si mohla nechat od cesty.
A což jestli si inspektoří už sumírují nějaký ten projektík na přilepšenou a ejhle, komerce jim leze do zelí. Nebo do žita?
Tak, vy někteří komerční subjektové, v našem žitě vám, věru, pšenka nepokvete!
Bylo by rozumnější, kdyby si ČŠI hleděla své práce
Ba ne, ono u nás platí, že co se nenapíše do každých novin, nevyhlásí v rozhlasu a ještě obden nepřipomene na iternetu, to jakoby mnozí nevěděli. Cožpak tu bylo málo podvodů, jak se někdo vydával za potentáta od plynárny, elektrárny, pojišťovny, různých nadačních fondů, kasičky na povodně, a bůhví čeho - aby se vzápětí ukázalo, že je to podvodník, který zneužil zájmu neznalých dobráků? Našinec je stále ještě moc důvěřivý. A kdo by pro děti nedal/neudělal to nejlepší?! Jen ať ČŠI dá jasnou zprávu, co je od nich, a co dělal soukromník pod jejich logem, ne s cílem pomáhat žákům s přípravou, ale nahrabat si. Pak ať si škola teprve vybere, co koupí a co ne.
"Nacvičovat na testování" je kravina, v podstatě to ani nejde. To zase nějaký jeliman šíří nesmysly. Víte, kolik set ba tisíc příkladů byste se musel našrotit zpaměti? Ha ha, to kdyby se žák opravdu učil, měli bychom jen excelentní absolventy.
"co dělal soukromník pod jejich logem"
Žádný soukromník pod jejich logem nic nedělá, pouze při propagaci produktu říká, že se dá využít při přípravě na srovnávací testy. A to je dost velký rozdíl.
A že se nedá na srovnávací testy připravit? Už jen propočítání několika sad podobných úloh posune žáky o dost kupředu proti těm, kteří se s podobně zadanými úlohami nikdy nesetkali. Samozřejmě, že platí, že z blba génia neuděláš, ale na úrovni trojkařů a dvojkařů se dají udělat zázraky.
V podtstatě to je jakobyste říkal, že jakékoliv procvičování čehokoliv nemá smysl. A to je přece pěkná blbost.
No právě - ono je "připravit" a "připravit" - se na testy. Spočítat kvanta příkladů je přece ideální pro každého, konečně se k tomu donutí. Mluvit ale o "nekalé přípravě", která spekuluje o tom, co tam určitě bude a co ne (mimochodem, jak to může ten chytrák tušit), je naivismus. A nakonec - pořád lepší, když počítají aspoň něco, než nic (děje se).
To zase nějaký jeliman šíří nesmysly.
Přečtěte si, prosím, text jedné "jelimanky".
http://www.tydenik-skolstvi.cz/archiv-cisel/2011/04/zkusenost-z-usa-co-se-netestetuje-to-se-neuci/
http://www.tydenik-skolstvi.cz/archiv-cisel/2011/25/zkusenosti-z-usa-nedomyslena-reforma-ma-fatalni-dusledky/
To podstatné již shrnuli předřečníci. Příprava na test spočívající v procvičování učiva - no to je přece právě to, po čem jako učitelé voláme.
Ale pokud například vím, že některé oblasti budou testovány naprosto určitě - protože jsou zařazeny v RVP, protože byly testovány ve všech předchozích testech,... - pak přípravu v této oblasti "nepodcením". I za cenu toho, že nestihnu probrat vůbec, anebo jen "letecky" jiné téma, které sice je také důležité, ale RVP jej nevyžaduje a v testech má jen vedlejší, nebo vůbec žádný význam.
A tak se nám "vytratilo" téma výrazy se zlomky na druhém stupni ZŠ, středoškolskou matematiku pomalu opouštějí derivace a integrály, ...
Ale co já můžu vědět. Jsem jen jedním z jelimanů. U nás určitě nic takového nehrozí a naše testy budou určitě o tři řády lepší, nežli jinde.
Kdybych si jen vzpomněl, ta hlava děravá... jak to jen bylo?
Bělouš? Běhoun? ... Jo, už vím... Běloun!!!
No, a teď zas pro změnu nevím, proč si na něj mám co vzpomínat.
"Ale co já můžu vědět. Jsem jen jedním z jelimanů. U nás určitě nic takového nehrozí a naše testy budou určitě o tři řády lepší, nežli jinde."
To, co popisujete, je ovšem problém nekvalitních testů a jejich nedomrlých tvůrců a nikoliv těch, kteří žáky na testy připravují. Pokud neumí ČŠI udělat koplexní testy, které by prověřovaly všechny oblasti, tak ať radši nedělá žádné.
Mnohem radši testování v pojetí ČŠI, než miliardová rozkradené státní maturita v pojetí CERMAT. I když inšpektoři mají své nedostatky a třeba já jsem u nás na škole narazil jednou na fakt velké pitomce z ČŠI, tak ti břídilové z přípravy maturit by se od nich mohli učit.
To, co popisujete, je ovšem problém nekvalitních testů a jejich nedomrlých tvůrců a nikoliv těch, kteří žáky na testy připravují.
Ale samozřejmě. Mne ani nenapadlo vztahovat vinu na učitele en bloc.
Nekvalitní testy, to je ale jen část problému. I když testy budou perfektní a promyšleně připravené, není prostě možné postihnout jejich prostřednictvím celou šíři učiva jednoho předmětu. Dokonce ani prostřednictvím otevřených úloh to nejde dokonale provést. (Kromě faktu, že například při ústním zkoušení vidím, že žáka stačí lehounce "naťuknout" a už se rozjede sám. - V testové otázce ovšem "vyhoří", protože neodpoví.)
Čili obecně řečeno, testování ano, ale nikoliv celoplošné. A rozhodně jej nechápat jako všespasitelné.
Články paní Bradley pak upozorňují na významné riziko, které hrozí, když se z testů stane nikoliv prostředek zpětné vazby, ale cíl výuky. A já mám mnoho obav a důvodů domnívat se, i z průběhu debat třeba na tomto webu, že podobné nebezpečí velice reálně hrozí i u nás.
Dobrý den Vážení kolegové.
Jsem majitelem uvedeného vydavatelství 111 TABLET SCHOOL s.r.o. Při vývoji multimediálních učebních pomůcek 111 Testů AJ5, AJ9 je využito zkušeností českých, britských a kanadských kolegů, kteří přímo učí danou věkovou skupinu žáků - 5. 9. ročník ZŠ. Naše MUP mají formu multimediálních testů a jsou primárně určeny na výuku a opakování učiva žáky ve škole, ale také doma na jejich vlastních PC a tabletech. Žáky jsou přijímány velmi pozitivně. Proto se nebojíme tvrdit, že jsou efektivní pro přípravu žáků na celostátní testování. Jsme malé soukromé vydavatelství, team pro věc zapálených lidí a externích spolupracovníků přímo z praxe ZŠ. Nekvalitní práce a MUP u nás nepřichází v úvahu. Pokud máte zájem o podrobnější informace, navštivte náš web. Děkuji za Váš zájem. Miloš Šmilňák
Okomentovat