Přiznám svoji mlhavou představu o možnostech motivovat předškolní děti k technickým oborům, ale přesto mám pocit, že dnešním dětem motivace nechybí.
Z dokumentu MŠMT :
Přiznám svoji mlhavou představu o možnostech motivovat předškolní děti k technickým oborům, ale přesto mám pocit, že dnešním dětem motivace nechybí. Rozhodně poznávání techniky, a to s obrovským zájmem, se odehrává již ve velmi raném věku při všemožném zkoumání schopností technických hraček, mobilních telefonů, počítačů, fotoaparátů a všech těch, pro dnešní dítě přímo neodolatelných lákadel. Problém nastává podle mého názoru později, žijeme ve velmi mediálním světě a tak propagace a reklama má vždy na mladého člověka velký vliv. Můžeme tak vidět přímo defilé lidí, kteří sami sebe nazývají celebritami, jejich úspěchy, luxusem protkaný život. Sledujeme slávu sportovců, život politiků... že to není podstatné? Obrovský vzrůst zájmu o profesi lékaře zažívám od doby, kdy na sebe upozorňují bojem za svá práva. Pro mladého člověka znamená rozhodnutí studovat technický obor závazek dokončit obtížnou školu, což možná prohrává s atraktivitou takového oboru. Všimněme si, jaké vzory dnešní společnost dětem dává, kdo ze "slavných" o sobě s hrdostí říká, že je technicky vzdělán, že jej dokonce bavila fyzika nebo matematika. Kolik takových lidí dosáhlo např. na státní vyznamenání, nebo aspoň mediální propagaci jejich práce... Ptejme se tedy jinak, proč by se v dnešní době mělo pro profesi technika rozhodnout vyšší procento studentů než dosud? Omlouvám se, ale po mnoha letech strávených ve školství jsem mírný skeptik a tak si představuji ta školení, zaplacená soukromým firmám, která budou nás, učitele, vzdělávat o tom, jak nejlépe probudit zájem v dětech o technický obor. Pokud to půjde zaplatit z peněz EU, těším se na mnoho zajímavých hodin...
Podpora materiálního vybavení učeben mě naplnila obrovskou nadějí. Konečně dostanu pro výuku fyziky pomůcky pro laboratorní práce a demonstrační pokusy. Jen mě zarazila jedna věc, všiml si pan ministr, kolik to nové vybavení stojí. Katalogů se sice hemží docela dost, ale cena například jedné cívky zhotovené z plastu a samozřejmě vodiče, s velmi omezenou životností. je pro její účel skoro omračující. Slib mě ovšem velmi těší a věřím v jeho splnění. Podobná ujištění ovšem slýchám ve volebních programech téměř všech politických stran také o reorganizaci. Možná i zde by se dalo zamyslet nad modelem ze zahraničí využívajícím faktu, že každá škola nepotřebuje všechny moderní nákladné pomůcky celý školní rok a vezmeme-li v úvahu jejich údržbu, jistě by se dal hledat úspornější model. Chtěl jsem ovšem předem poděkovat za podporu lepšího vybavení, kterého se dočkám a raději nechci vidět stav učebnic, ze kterých se žáci učí....Teď si nějak nemohu vzpomenout, jak vysoké peněžní prostředky MŠMT na tuto podporu slíbilo ?
Přeji učňovskému školství podporu a také spojení s prosperujícími firmami, které přinesou jak pohled z praxe, tak i finanční podporu. Očekával jsem ovšem podrobnější materiál, jakým způsobem bude kvalita zvyšována. Například zamyšlení nad výstupy, kdy je vůbec potřebná forma maturitní zkoušky a jak by měla vypadat. Zda spousta dětí zbytečně neodchází studovat administrativně zaměřené maturitní obory bez nějaké větší perspektivy, namísto uplatnění v učňovských oborech. Z tohoto odstavce tak není možné dozvědět se nic bližšího o tom, zda se uvažuje nad změnami v přijímacím řízení, tedy vstupy na učňovské školy a také na výstupech, tedy změnami pro získání výučního listu. Už vůbec zde není zmíněno, že nadějné budoucí techniky je možné hledat také na gymnáziích a zda i zde bude prováděná nějaká forma podpory například při spolupráci s vysokými školami.
Poznámka na závěr:
Pokud bych nebyl již otupělý učitel , který nyní jen málo poslouchá politická prohlášení o školství a snad ještě méně jim věří, asi bych se podivil. Podpora matematiky...!? Kolik hodin matematiky zmizelo z rozvrhů dětí a kolik látky bylo odňato z učebnic. Vzpomeňme jen na téměř nepsaný normativ z dřívějších dob - Sbírka příkladů z matematiky, Běloun. Téměř každý rodič věděl, jaké znalosti musí mít dítě pro střední školu a měl možnost zjistit, jestli se výuka jeho dítěte odehrává podle očekávání k jeho spokojenosti. Odkaz na pomoc školám při tvorbě školních vzdělávacích plánů toho mnoho nezachrání. Omlouvám se za následující větu nematematikům, ale vždyť dnešní studenti gymnázií se nic nedozví o derivacích, což nelze pominout ve významu k fyzice a tedy i technice. Zmizela celá jedna učebnice... Možná by mělo konečně dojít k nějakému ujasnění, co vlastně od školského systému chceme, rozumně rozdělit počty hodin a vnést více řádu do ještě stále fungujícího chaosu.
Převzato s laskavým souhlasem autora z noviny.sista.cz
3 komentářů:
Ono tu opravdu nejde "jen" o nezájem žáků o matematiku. Ten se jeví ve všech předmětech, jen v té matematice je viditelný - tam to neokecáte.
Celkový úpadek učební a studijní morálky je vidět dnes a denně, a to doslova všude. Moje žena na základce denně brečí nad lemplovstvím a ignorancí žáků vůči jakékoli povinnosti, nemusí to být ani přímo učení. Právě jsem odepsal na dva e-maily studentů PedF, kteří se velmi podivují (v 1. ročníku studia), že u předmětu, který má status "povinný", kontroluji docházku - aspoň v prvních týdnech výuky semestru. Prý se to doslechli od spolužáků, a tudíž mi musí sdělit, že díky svým náročným pracovním povinnostem (jeden dělá technika v divadle, druhý něco rozváží) rozhodně nemohou docházet na výuku v mém předmětu a abych jim tedy přidělil náhradní úkoly - zřejmě chtějí něco opsat ze skritp a odevzdat to. Bohužel - učitel vyžadující osobní účast v semináři, aktivitu, diskusi o problémech - je dnes exot. A vy chcete něco zlepšovat... ?
Pán si plete zájem o techniku se zájmem o její využívání k blbostem. Je v tom bohužel dost podstaný rozdíl. Doby. kdy se žáci v infirmatice zajímali o to, jak to funguje, jsou dávno pryč.
Páne si zájem až tak neplete. Žáci jsou často schopni poměrně složitých operací např. s počítačem a jeho přestavbou. No a že je motivací hraní her, to ano,ale to článek nijak nevyvrací. Nevytrhoval bych z kontextu .....
Okomentovat