Přečtěte si: Staré počítače, nevyužité interaktivní tabule. Školy v technice tápou

pátek 8. února 2013 ·

Základní školy mají stále velké potíže s moderními technologiemi. Počítače jsou často zastaralé, učitelé nemají nové programy. Na školách sice přibylo dataprojektorů a interaktivních tabulí, kantoři je ale při výuce moc nevyužívají. Ve výroční zprávě za školní rok 2011/2012 o tom informuje Česká školní inspekce.


Z článku Jana Jiřičky v iDNES.cz vybíráme:

Inspekce kontrolovala všechny základní školy, zjistila, že na prvním stupni 73 procent z nich moderní technologie při výuce vůbec nepoužívá. Podle ústřední školní inspektorky Olgy Hofmannové jsou problémem především nízké kompetence učitelů v informačních technologiích i nedostatek peněz na udržování techniky či výukové programy.

17 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
8. února 2013 v 11:53  

No bodejť by netápali. Ono to totiž vyžaduje nový přístup k přípravě na hodinu. Idea učitelů, že se dostaví s mančftem do PC učebny a děcka si něco pustí, je dost ošidná. Učitel musí programy znát, vědět, co a v jaké úrovni obsahují, musí připravit žákům zadání, aby každý věděl, co si pustit, jinak je to k ničemu.

Chce to prostě od učitelů určité úsilí, a toho se jim bohužel mnohdy nedostává. Pohodlnější je sedět ve třídě, nadiktovat dětem, že mají v pracovním sešitě udělat tu a tu stranu.

U nás na škole učitelé 2. stupně využívají PC už 15 let naprosto běžně. Učitele na 1. stupni k tomu ne a ne přinutit.

Anonymní řekl(a)...
8. února 2013 v 12:19  

Není dobré zevšeobecňovat - v naší škole i na 1. stupni používají učitelé počítače a interaktivní tabule s připravenými výukovými materiály.

Anonymní řekl(a)...
8. února 2013 v 12:32  

Zobecnit se to vážně nedá.

U nás je šest IA tabulí, z toho jedna dotyková. Zacházet s nimi umí čtvrtina učitelů, ostatní nechtějí.

Anonymní řekl(a)...
8. února 2013 v 12:37  

No jenže, jak vidíte podle zprávy ČŠI, tak se v globále zevšeobecnit dá, a situace není fakt nic moc. Asi jste ze škol, kde máte štěstí na schopného ICT koordinátora či ředitele.

Anonymní řekl(a)...
8. února 2013 v 12:51  

No, kdybyste věděli, jak to ČŠI zjišťuje, myslím, že byste tomuto tvrzení, stejně jako jejich ostatním, moc velkou váhu nepřikládali.
U nás během inspekce viděli cca 3% vyučovaných hodin a přesto ve zprávě konstatovali, že moderní didaktickou techniku moc nevyužíváme. Vymluvit si to nedali. Prostě, co je potřeba, aby nakonec bylo ve Výroční zprávě, to se píše do zpráv inspekčních.

Anonymní řekl(a)...
8. února 2013 v 12:58  

tak sama inspekce popira, ze je to jen v ucitelich, protoze tady jako duvod nevyuziti uvadi nedostatek penez na vyukove programy a taky nevite, kde ta technika je.
pokud je tabule v jine nez kmenove tride, logicky bude malo vyuzivana.
netvrdim, ze nektere kolegyne nemaji spatny vztah ci pristup k ict, ale neverim, ze az takove procento.
vycist jakesi jednoduche zavery lze vzdycky, ale ne vzdy jsou dostatecne vypovidajici.

pn

Anonymní řekl(a)...
8. února 2013 v 13:26  

No on je problém hlavně v tom, že p. Jiřička v článku tvrdí, že 73% škol ICT nepoužívá, ale ČŠI v té výroční zprávě píše, že v 73% hospitovaných hodin nebylo ICT použito a to je sakra rozdíl.

Anonymní řekl(a)...
8. února 2013 v 13:36  

Ten, kdo kontroluje nebo zjišťuje stav, by se měl nejen podívat, kolik je techniky fyzicky přítomno a k dispozici, neptat se jen vyučujících a ředitele, zda to využívají, ale také chtít ukázat zpracované materiály - stačí kouknout do počítače, kde bývá vše na různé předměty uloženo. U nás je patrné, že se s IT pracuje jen v češtině (Interakt. učebnice) a biologii. A v Hv, tam je to náhodu bomba :)

Nebo ať učitel ukáže flash, co používá.

Anonymní řekl(a)...
8. února 2013 v 13:51  

No to by měl asi dělat spíš ředitel.

Pytlik Blaha řekl(a)...
8. února 2013 v 14:06  

v 73% hospitovaných hodin nebylo ICT použito

Ono také záleží na tom, do kterých hodin chodili. Já třeba běžně počítač zapínám ještě dříve než otevřu třídnici.
A třeba v tělocviku ani ň. Vlastně jednou jsme po vzoru práčat metali myšmami. V rámci průřezového tématu výchovy k vlastenectví jsme se vrátili k husitským kořenům. Vzpomínám si, že neustále hýkají Semerád využil situace, aby mne ze zálohy podle udeřil kladivem, vymlouvajíce se, že si mne spletl se Zikmundem, tou liškou ryšavou.

Anonymní řekl(a)...
8. února 2013 v 14:12  

Je mi milejší učitel(ka) který(á) s křídou (nebo fixem) v ruce udělá u tabule výborný a pochopitelný výklad tak, že ho žáci nejen pochopí, ale jsou schopni si ho podle výkladu sami přepsat do sešitu i s obrázkem nebo grafem, způsobem, který viděli u učitele(učitelky), než když jim učitel(ka) promítne na interaktivní tabuli spousty různých obrázků, grafů a vzorečků v uměleckém a přezdobeném nebo zcela nepřehledném zpracování amatérských grafiků v ppt. nebo postahované z internetu.

A pro líné děti, nebo spíš ty, které se přizpůsobily době, učitel dá soubor na flešce pro domácí přípravu aby nemusely nic psát.

Skutečně dobrých vlastních příprav učitelů pro interaktivní tabuli nebo pro tisk, je málo.

Interktivní tabule nebo projektor a samozřejmě i PC nebo NB a další příslušenstvo mohou výuku velice zefektivnit, ale nejsou samospasitelné, vždy záleží na učiteli (učitelce), jak dětem problematiku vysvětlí a jak je to učí a naučí.

Nevybavené školy se musí proti dobře vybaveným cítit jako chudá noční košilka v pohádce Karla Čapka. A totéž i učitelé ve škole, která má jednu nebo pár vybavených učeben pouze pro vyvolené učitele a pro ostatní zbyde jenom tradiční křída-houba-tabule.

Pokud inspekce hodnotí školu pouze podle počtu PC a interaktivních tabulí, je slepá.

Anonymní řekl(a)...
8. února 2013 v 14:41  

Že nejsou IT samospasitelné a všezachraňující, je snad už dnes každému jasné. Pochopím, že někdo je prostě nevyužije vůbec. Ale většinou se na práci s nimi dá najít něco nového a dobrého. I z hlediska žáků - na ZŠ to dost ocení, když vidí, že učitel není PC analfabet. Je to takové občasné okořenění výuky a vzpružení pozornosti. Souhlasím, že není-li tabule v kmenové třídě, je to nepoužitelné - stěhovat se kvůli chvilce práce s IAT nemá cenu.

Anonymní řekl(a)...
8. února 2013 v 21:59  

Za 5 let se budeme bavit o "starém" šrotu. Problém vidím jinde. Kde škola získá peníze na nové a kvalitnější technologie? Z provozních peněz to asi nebude, projekty EU-OP VK brzy skončí. Co potom kolegové? Ignorant

poste.restante řekl(a)...
8. února 2013 v 22:33  

Souhlasím s Ignorantem. Pokud nebude nákup ICT a jeho využití ve škole řešen systémově, budeme se tady jen pořád dokola bavit o tom, jak je to špatné.

Cituji:
Česká školní inspekce navrhuje legislativně zpřísnit přijímání žáků do víceletých gymnázií, popřípadě zvážit zkrácení délky vzdělávacího programu víceletých gymnázií, a to na šestiletý cyklus," uvádí se ve výroční zprávě
Skvělé. Navrhuje ČŠI také, jak mají být financovány poloprázdné třídy víceletých gymnázií?
Nejfantastičtější ale je, že k těmto "převratným" závěrům dospěla ČŠI na základě technické generálky přípravy celoplošného testování.
Nepsali jsme náhodou zde na ČŠ, že přesně k těmto demagogickým a účelovým interpretacím výsledků testů dojde?

poste.restante řekl(a)...
8. února 2013 v 22:45  

A propos
na prvním stupni 73 procent z nich moderní technologie při výuce vůbec nepoužívá

Díky bohu za to.
Když pominu fakt, že 73% hospitovaných hodin není totéž, co 73% škol, pak blahořečím osudu, že učitelka mého syna v první třídě učí syna kreslit pastelkami, psát do písanky a ne používat Windowsovské Malování a psaní na tabletu.
Nic proti využití ICT ve výuce, ale proboha, kolegové, nemagořme žáky s počítači hned od prvního stupně více, nežli je zdrávo. Oni stihnou zblbnout z facebooku i bez naší metodické pomoci.

Pytlik Blaha řekl(a)...
8. února 2013 v 23:24  

Dětem se prý nedostává manuální zručnosti. Uvázat uzlík bývá problém.
Nejsem si jist, ale nebyla čistě náhodou manuální činnost příčinou zvýšené činosti duševní a tím i nezanedbatelného nárustu obsahu mozkoven našich praprapředků? Nebo naopak?

Anonymní řekl(a)...
9. února 2013 v 8:01  

Interaktivní tabule dokáže lecos, tak proč se na ní nenaučit vázat tkaničky?
Každá učitelka, která učí děti kreslit pastelkami a psát perem do sešitu, okrádá stát! Copak si to, kolegové, neuvědomujete? Daně, úplatky, dárky...
Ekonomickým zájmem některých konkrétních firem je dodat "šrot", protože za 3 roky je třeba nového, do toho "šrotu" náplň, která je stará už mnohem dříve, poskytovat údržbu, nadstavby, inovace a čím dál, tím lépěji a radostněji. Ó, kolik lidumilů se pohybuje v těch všech ovocnářských a jim pomáhajících firmách! V jednotě je síla!
OU

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.