Základní školy mají stále velké potíže s moderními technologiemi. Počítače jsou často zastaralé, učitelé nemají nové programy. Na školách sice přibylo dataprojektorů a interaktivních tabulí, kantoři je ale při výuce moc nevyužívají. Ve výroční zprávě za školní rok 2011/2012 o tom informuje Česká školní inspekce.
Z článku Jana Jiřičky v iDNES.cz vybíráme:
Inspekce kontrolovala všechny základní školy, zjistila, že na prvním stupni 73 procent z nich moderní technologie při výuce vůbec nepoužívá. Podle ústřední školní inspektorky Olgy Hofmannové jsou problémem především nízké kompetence učitelů v informačních technologiích i nedostatek peněz na udržování techniky či výukové programy.
Přečtěte si: Staré počítače, nevyužité interaktivní tabule. Školy v technice tápou
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
17 komentářů:
No bodejť by netápali. Ono to totiž vyžaduje nový přístup k přípravě na hodinu. Idea učitelů, že se dostaví s mančftem do PC učebny a děcka si něco pustí, je dost ošidná. Učitel musí programy znát, vědět, co a v jaké úrovni obsahují, musí připravit žákům zadání, aby každý věděl, co si pustit, jinak je to k ničemu.
Chce to prostě od učitelů určité úsilí, a toho se jim bohužel mnohdy nedostává. Pohodlnější je sedět ve třídě, nadiktovat dětem, že mají v pracovním sešitě udělat tu a tu stranu.
U nás na škole učitelé 2. stupně využívají PC už 15 let naprosto běžně. Učitele na 1. stupni k tomu ne a ne přinutit.
Není dobré zevšeobecňovat - v naší škole i na 1. stupni používají učitelé počítače a interaktivní tabule s připravenými výukovými materiály.
Zobecnit se to vážně nedá.
U nás je šest IA tabulí, z toho jedna dotyková. Zacházet s nimi umí čtvrtina učitelů, ostatní nechtějí.
No jenže, jak vidíte podle zprávy ČŠI, tak se v globále zevšeobecnit dá, a situace není fakt nic moc. Asi jste ze škol, kde máte štěstí na schopného ICT koordinátora či ředitele.
No, kdybyste věděli, jak to ČŠI zjišťuje, myslím, že byste tomuto tvrzení, stejně jako jejich ostatním, moc velkou váhu nepřikládali.
U nás během inspekce viděli cca 3% vyučovaných hodin a přesto ve zprávě konstatovali, že moderní didaktickou techniku moc nevyužíváme. Vymluvit si to nedali. Prostě, co je potřeba, aby nakonec bylo ve Výroční zprávě, to se píše do zpráv inspekčních.
tak sama inspekce popira, ze je to jen v ucitelich, protoze tady jako duvod nevyuziti uvadi nedostatek penez na vyukove programy a taky nevite, kde ta technika je.
pokud je tabule v jine nez kmenove tride, logicky bude malo vyuzivana.
netvrdim, ze nektere kolegyne nemaji spatny vztah ci pristup k ict, ale neverim, ze az takove procento.
vycist jakesi jednoduche zavery lze vzdycky, ale ne vzdy jsou dostatecne vypovidajici.
pn
No on je problém hlavně v tom, že p. Jiřička v článku tvrdí, že 73% škol ICT nepoužívá, ale ČŠI v té výroční zprávě píše, že v 73% hospitovaných hodin nebylo ICT použito a to je sakra rozdíl.
Ten, kdo kontroluje nebo zjišťuje stav, by se měl nejen podívat, kolik je techniky fyzicky přítomno a k dispozici, neptat se jen vyučujících a ředitele, zda to využívají, ale také chtít ukázat zpracované materiály - stačí kouknout do počítače, kde bývá vše na různé předměty uloženo. U nás je patrné, že se s IT pracuje jen v češtině (Interakt. učebnice) a biologii. A v Hv, tam je to náhodu bomba :)
Nebo ať učitel ukáže flash, co používá.
No to by měl asi dělat spíš ředitel.
v 73% hospitovaných hodin nebylo ICT použito
Ono také záleží na tom, do kterých hodin chodili. Já třeba běžně počítač zapínám ještě dříve než otevřu třídnici.
A třeba v tělocviku ani ň. Vlastně jednou jsme po vzoru práčat metali myšmami. V rámci průřezového tématu výchovy k vlastenectví jsme se vrátili k husitským kořenům. Vzpomínám si, že neustále hýkají Semerád využil situace, aby mne ze zálohy podle udeřil kladivem, vymlouvajíce se, že si mne spletl se Zikmundem, tou liškou ryšavou.
Je mi milejší učitel(ka) který(á) s křídou (nebo fixem) v ruce udělá u tabule výborný a pochopitelný výklad tak, že ho žáci nejen pochopí, ale jsou schopni si ho podle výkladu sami přepsat do sešitu i s obrázkem nebo grafem, způsobem, který viděli u učitele(učitelky), než když jim učitel(ka) promítne na interaktivní tabuli spousty různých obrázků, grafů a vzorečků v uměleckém a přezdobeném nebo zcela nepřehledném zpracování amatérských grafiků v ppt. nebo postahované z internetu.
A pro líné děti, nebo spíš ty, které se přizpůsobily době, učitel dá soubor na flešce pro domácí přípravu aby nemusely nic psát.
Skutečně dobrých vlastních příprav učitelů pro interaktivní tabuli nebo pro tisk, je málo.
Interktivní tabule nebo projektor a samozřejmě i PC nebo NB a další příslušenstvo mohou výuku velice zefektivnit, ale nejsou samospasitelné, vždy záleží na učiteli (učitelce), jak dětem problematiku vysvětlí a jak je to učí a naučí.
Nevybavené školy se musí proti dobře vybaveným cítit jako chudá noční košilka v pohádce Karla Čapka. A totéž i učitelé ve škole, která má jednu nebo pár vybavených učeben pouze pro vyvolené učitele a pro ostatní zbyde jenom tradiční křída-houba-tabule.
Pokud inspekce hodnotí školu pouze podle počtu PC a interaktivních tabulí, je slepá.
Že nejsou IT samospasitelné a všezachraňující, je snad už dnes každému jasné. Pochopím, že někdo je prostě nevyužije vůbec. Ale většinou se na práci s nimi dá najít něco nového a dobrého. I z hlediska žáků - na ZŠ to dost ocení, když vidí, že učitel není PC analfabet. Je to takové občasné okořenění výuky a vzpružení pozornosti. Souhlasím, že není-li tabule v kmenové třídě, je to nepoužitelné - stěhovat se kvůli chvilce práce s IAT nemá cenu.
Za 5 let se budeme bavit o "starém" šrotu. Problém vidím jinde. Kde škola získá peníze na nové a kvalitnější technologie? Z provozních peněz to asi nebude, projekty EU-OP VK brzy skončí. Co potom kolegové? Ignorant
Souhlasím s Ignorantem. Pokud nebude nákup ICT a jeho využití ve škole řešen systémově, budeme se tady jen pořád dokola bavit o tom, jak je to špatné.
Cituji:
Česká školní inspekce navrhuje legislativně zpřísnit přijímání žáků do víceletých gymnázií, popřípadě zvážit zkrácení délky vzdělávacího programu víceletých gymnázií, a to na šestiletý cyklus," uvádí se ve výroční zprávě
Skvělé. Navrhuje ČŠI také, jak mají být financovány poloprázdné třídy víceletých gymnázií?
Nejfantastičtější ale je, že k těmto "převratným" závěrům dospěla ČŠI na základě technické generálky přípravy celoplošného testování.
Nepsali jsme náhodou zde na ČŠ, že přesně k těmto demagogickým a účelovým interpretacím výsledků testů dojde?
A propos
na prvním stupni 73 procent z nich moderní technologie při výuce vůbec nepoužívá
Díky bohu za to.
Když pominu fakt, že 73% hospitovaných hodin není totéž, co 73% škol, pak blahořečím osudu, že učitelka mého syna v první třídě učí syna kreslit pastelkami, psát do písanky a ne používat Windowsovské Malování a psaní na tabletu.
Nic proti využití ICT ve výuce, ale proboha, kolegové, nemagořme žáky s počítači hned od prvního stupně více, nežli je zdrávo. Oni stihnou zblbnout z facebooku i bez naší metodické pomoci.
Dětem se prý nedostává manuální zručnosti. Uvázat uzlík bývá problém.
Nejsem si jist, ale nebyla čistě náhodou manuální činnost příčinou zvýšené činosti duševní a tím i nezanedbatelného nárustu obsahu mozkoven našich praprapředků? Nebo naopak?
Interaktivní tabule dokáže lecos, tak proč se na ní nenaučit vázat tkaničky?
Každá učitelka, která učí děti kreslit pastelkami a psát perem do sešitu, okrádá stát! Copak si to, kolegové, neuvědomujete? Daně, úplatky, dárky...
Ekonomickým zájmem některých konkrétních firem je dodat "šrot", protože za 3 roky je třeba nového, do toho "šrotu" náplň, která je stará už mnohem dříve, poskytovat údržbu, nadstavby, inovace a čím dál, tím lépěji a radostněji. Ó, kolik lidumilů se pohybuje v těch všech ovocnářských a jim pomáhajících firmách! V jednotě je síla!
OU
Okomentovat