Přečtěte si: Německý recept na nezaměstnanost? Podpora učňovského školství

středa 6. února 2013 ·

Nezaměstnanost mladých v západní Evropě láme rekordy, Německo se ale tomuto trendu vymyká, a to i díky učňovskému školství, na kterém se přímo podílejí soukromé podniky. Po obnově systému, který dříve fungoval i v tuzemsku, volají přitom také české firmy, které v současné době často marně hledají technické pracovníky.


Z článku ket v ČeskáTelevize.cz vybíráme:

Německý recept přitom zní: nespoléhat jen na absolventy vyhlášených univerzit, ale také na to, co velká část Evropy považovala za přežitek, tedy na řemesla. V takzvaném duálním systému vzdělávání zajišťují praktickou výuku přímo soukromé podniky, které si tak vychovávají své budoucí zaměstnance. "Jsem spokojený. V žádné jiné zemi to takhle nefunguje," podotkl učeň Tamino Kirchner.

9 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
6. února 2013 v 7:40  

Měli jsme učňovské školství, nemáme. Pomazané hlavy chtěly více maturantů a vysokoškoláků.

Ale není to také tím, že Německo má silnější a vnějším vlivům lépe odolávající průmysl?

Anonymní řekl(a)...
6. února 2013 v 8:49  

60% populace na VŠ je realita

30% z oněch 60% jsou evidentně budoucí instalatéři, zedníci,... s diplomem.

Pytlik Blaha řekl(a)...
6. února 2013 v 9:08  

Dovolím si uvést krátký úryveček ze svého rozepsaného sci-fi románu z prostředí české školy Já, vzdělanec:
"Koukej už konečně něco dělat, nebo tě na žádné učiliště nevezmou a skončíš někde na gymlu jako ten sousedovic moula."

Anonymní řekl(a)...
6. února 2013 v 10:10  

V posledních měsících se začíná používat jako nějaký náhlý deux ex machina, který spasí naše upadající odborné školství pojem duální systém vzdělávání.

V zemích, kde dobře funguje (například v německu a dalších západoevropských zemích), jsou ale dobře vybavené a spolupracující obě strany: školství i zaměstnavatelské sféra. I když i v těchto zemích mají své zkušenosti a problémy, například pro firmy je jedna z překážek zvyšující se počet nařízení a předpisů, které musí plnit a výuka žáků (učňů) se jim nevyplácí.

V našich podmínkách je snad jenom několik málo podniků (kromě stravovacích a ubytovacích služeb a obchodu, kde odborné vzdělávání ve spolupráci s reálnou praxí funguje dobře), které by byly schopny zajistit efektivní a kvalitní praktickou část vzdělávání na svých pracovištích a ještě ustát vlivy školství a jejich někdy nesmyslných požadavků na plnění RVP.

Jak chtít po firmách aby se účastnily praktického vzdělávání žáků, když nemají práci ani pro své zaměstnance, snižují stavy (propouštějí) a samozřejmě nepřijímají ani brigádníky. Takže si žáci nejen neseženou vhodnou brigádu ve svém oboru, ale ani nenajdou vhodnou firmu, u které by mohli mít tak zvanou "praxi" a získat potvrzení pro školu, že splnili praxi, kterou jim není většinou schopna zajistit ani škola (Máte jiné zkušenosti? Podělte se o ně).

Pojem učňovské školství a učeň, výuční zkoušky a další podobná slovní spojení byl u nás zrušen aby se odstranila nerovnost mezi žáky normálních škol a žáky škol, kde se vyučují učební obory. Čtyřleté obory s maturitou (například mechanik elektronik) které mají jako součást výuky i odborný výcvik už ani nemají samostatný dokument pro prokázání získané kvalfikace odborným výcvikem - výuční list, jako by to bylo stigma pro ty méně chytré. Stále je co narovnávat, navázat na tradici i na zkušenosti ze zahraničí.

Anonymní řekl(a)...
6. února 2013 v 17:33  

Jak chtít po firmách aby se účastnily praktického vzdělávání žáků

A nebylo by průchodné žádat právě na tohle granty od EU? Na podporu takových firem, které by praktické vzdělávání byly schopny s určitou injekcí zajistit? Zvýhodnit je nějak, atd. Rozhodně stojí za to zkusit udělat vše pro tuto potřebnou věc.

Anonymní řekl(a)...
6. února 2013 v 18:50  

Nic nového... navrhuji znovu zavést odvětvové řízení odb. školství,podpořit podniky se zájmem o učně, likvidovat nesmyslná RVP a podobné kurikurální koniny, přinutit školství aby odbornou maturitu dalo na SOU jen už vyučeným, redukovat nesmyslná maturitní a VŠ studia...jenže KDO to zajistí ? Stát : Unavení a špatně placení kantoři ? Ředitelé - kariéristé ? MŠMT ? Pdg komora ? Kdo ?

Anonymní řekl(a)...
6. února 2013 v 20:59  

Kdo to zařídí!!?

Pište Fialovi.
Ale on prý má přeplněnou schránku.

Anonymní řekl(a)...
7. února 2013 v 11:42  

V německém školství jsou učňové za svou práci placení. U nás dostávali učňové ve 2.pol.20.stol jakési kapesné ve výši závislé na celkovém hodnocení (docela motivující) a určitý podíl z výplaty za jejich pracovní výkon na pracovišti.

Na internetu je je zajímavý článek Řemesla - motor německého hospodářství převzatý z magazínu Plus, Česko-německé obchodní komory ČNOPK.

poste.restante řekl(a)...
7. února 2013 v 22:04  

Vždycky mne potěší, když někdo přijde na to, že to, co jsme s velkou slávou zrušili, můžeme zase zavést, protože někdo jiný v zahraničí to moderně a správně používá a my se máme tudíž odkud inspirovat.
Škoda jen, že tento znovuobjevný proces trvá přibližně 20 let.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.