Nezaměstnanost mladých v západní Evropě láme rekordy, Německo se ale tomuto trendu vymyká, a to i díky učňovskému školství, na kterém se přímo podílejí soukromé podniky. Po obnově systému, který dříve fungoval i v tuzemsku, volají přitom také české firmy, které v současné době často marně hledají technické pracovníky.
Z článku ket v ČeskáTelevize.cz vybíráme:
Německý recept přitom zní: nespoléhat jen na absolventy vyhlášených univerzit, ale také na to, co velká část Evropy považovala za přežitek, tedy na řemesla. V takzvaném duálním systému vzdělávání zajišťují praktickou výuku přímo soukromé podniky, které si tak vychovávají své budoucí zaměstnance. "Jsem spokojený. V žádné jiné zemi to takhle nefunguje," podotkl učeň Tamino Kirchner.
Přečtěte si: Německý recept na nezaměstnanost? Podpora učňovského školství
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
9 komentářů:
Měli jsme učňovské školství, nemáme. Pomazané hlavy chtěly více maturantů a vysokoškoláků.
Ale není to také tím, že Německo má silnější a vnějším vlivům lépe odolávající průmysl?
60% populace na VŠ je realita
30% z oněch 60% jsou evidentně budoucí instalatéři, zedníci,... s diplomem.
Dovolím si uvést krátký úryveček ze svého rozepsaného sci-fi románu z prostředí české školy Já, vzdělanec:
"Koukej už konečně něco dělat, nebo tě na žádné učiliště nevezmou a skončíš někde na gymlu jako ten sousedovic moula."
V posledních měsících se začíná používat jako nějaký náhlý deux ex machina, který spasí naše upadající odborné školství pojem duální systém vzdělávání.
V zemích, kde dobře funguje (například v německu a dalších západoevropských zemích), jsou ale dobře vybavené a spolupracující obě strany: školství i zaměstnavatelské sféra. I když i v těchto zemích mají své zkušenosti a problémy, například pro firmy je jedna z překážek zvyšující se počet nařízení a předpisů, které musí plnit a výuka žáků (učňů) se jim nevyplácí.
V našich podmínkách je snad jenom několik málo podniků (kromě stravovacích a ubytovacích služeb a obchodu, kde odborné vzdělávání ve spolupráci s reálnou praxí funguje dobře), které by byly schopny zajistit efektivní a kvalitní praktickou část vzdělávání na svých pracovištích a ještě ustát vlivy školství a jejich někdy nesmyslných požadavků na plnění RVP.
Jak chtít po firmách aby se účastnily praktického vzdělávání žáků, když nemají práci ani pro své zaměstnance, snižují stavy (propouštějí) a samozřejmě nepřijímají ani brigádníky. Takže si žáci nejen neseženou vhodnou brigádu ve svém oboru, ale ani nenajdou vhodnou firmu, u které by mohli mít tak zvanou "praxi" a získat potvrzení pro školu, že splnili praxi, kterou jim není většinou schopna zajistit ani škola (Máte jiné zkušenosti? Podělte se o ně).
Pojem učňovské školství a učeň, výuční zkoušky a další podobná slovní spojení byl u nás zrušen aby se odstranila nerovnost mezi žáky normálních škol a žáky škol, kde se vyučují učební obory. Čtyřleté obory s maturitou (například mechanik elektronik) které mají jako součást výuky i odborný výcvik už ani nemají samostatný dokument pro prokázání získané kvalfikace odborným výcvikem - výuční list, jako by to bylo stigma pro ty méně chytré. Stále je co narovnávat, navázat na tradici i na zkušenosti ze zahraničí.
Jak chtít po firmách aby se účastnily praktického vzdělávání žáků
A nebylo by průchodné žádat právě na tohle granty od EU? Na podporu takových firem, které by praktické vzdělávání byly schopny s určitou injekcí zajistit? Zvýhodnit je nějak, atd. Rozhodně stojí za to zkusit udělat vše pro tuto potřebnou věc.
Nic nového... navrhuji znovu zavést odvětvové řízení odb. školství,podpořit podniky se zájmem o učně, likvidovat nesmyslná RVP a podobné kurikurální koniny, přinutit školství aby odbornou maturitu dalo na SOU jen už vyučeným, redukovat nesmyslná maturitní a VŠ studia...jenže KDO to zajistí ? Stát : Unavení a špatně placení kantoři ? Ředitelé - kariéristé ? MŠMT ? Pdg komora ? Kdo ?
Kdo to zařídí!!?
Pište Fialovi.
Ale on prý má přeplněnou schránku.
V německém školství jsou učňové za svou práci placení. U nás dostávali učňové ve 2.pol.20.stol jakési kapesné ve výši závislé na celkovém hodnocení (docela motivující) a určitý podíl z výplaty za jejich pracovní výkon na pracovišti.
Na internetu je je zajímavý článek Řemesla - motor německého hospodářství převzatý z magazínu Plus, Česko-německé obchodní komory ČNOPK.
Vždycky mne potěší, když někdo přijde na to, že to, co jsme s velkou slávou zrušili, můžeme zase zavést, protože někdo jiný v zahraničí to moderně a správně používá a my se máme tudíž odkud inspirovat.
Škoda jen, že tento znovuobjevný proces trvá přibližně 20 let.
Okomentovat