Nejít do školy, ať už z jakéhokoliv důvodu, je na středních školách stále oblíbenější. Česká školní inspekce jich zkontrolovala skoro tři a půl tisíce a zjistila, že každý pátý student v lavicích chyběl. Nejvíce absencí, včetně těch neomluvených, mají učni.
Z článku jav v ČeskáTelevize.cz vybíráme:
Pohled na více než polovinu prázdných lavic není podle zjištění školní inspekce na středních školách zas až tak výjimečný. Nejhorší je situace v učilištích. V době, kdy je navštívili školní inspektoři, při vyučování chyběl každý čtvrtý žák. O něco lépe než učiliště jsou na tom se zameškanými hodinami maturitní obory odborných škol, v nich nenašli inspektoři každého pátého studenta.
Přečtěte si: Místo vyučování do skateparku - záškoláctví v Česku na vzestupu
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
4 komentářů:
Článek se hemží chybami v názvosloví i jménech (zkrácené citace):
Česká školní inspekce ..zjistila, že každý pátý student v lavicích chyběl. Nejvíce absencí, včetně těch neomluvených, mají učni.
Nejhorší je situace v učilištích. .. chyběl každý čtvrtý žák. O něco lépe než učiliště jsou na tom se zameškanými hodinami maturitní obory odborných škol, v nich nenašli inspektoři každého pátého studenta.
Všichni jsou to podle školského zákona ŽÁCI a ne studenti a učňové.
A novinář napsal i špatné jméno: ředitel SŠ COPTH na Praze 9 Josef Doležal – ve skutečnosti se jmenuje Josef LEŽAL.
K absencím. Není to tak zlé, jak se novinář snaží popudit veřejnost. Důvody nepřítomnosti jsou různé, včetně různých zdravotních nebo osobních a rodinných důvodů, které se někdy berou lidsky a někde surovým a pro žáka ponižujícím ŽON (žádnou omluvu neuznávám) nebo „džentlmena omlouvá pouze smrt“.
Kupodivu ani žáci starší 18 let, kteří si mohou omlouvat své absence sami, to nezneužívají a většina z nich normálně chodí. Nenasazujte na žáky oborů s výučním listem, že se flákají. Většina z nich má nějaké absence stejně jako žáci jiných typů škol, většinou ze zdravotních důvodů a většinou omluvené. Někteří jsou i flinkové, kteří mají velké absence, někdy i neomluvené a hrozí jim neklasifikace, což většinou dobře vědí a balancují na hraně. No a co… když není klasifikován, požádá si v pololetí o doklasifikaci a když prokáže že umí, dostane známku. Když ne, může jít do dalšího pololetí s pětkou a záleží, jestli dostane známku na konci ročníku.
Jsou ale i žáci, kteří mají 100% docházku.
Neomluvená absence se nachytá velmi snadno, například nasčítáním pozdních příchodů, nebo když učitel podle svého rozhodnutí neuzná omluvenku, nebo žák rovnou a bez lhaní prohlásí, že omluvenku nemá, že mu bylo zle a k doktorovi nešel, protože věděl, že je to zbytečné, a zbytečně by mu platil 30,- Kč (a je lepší, když se z opice vyspal a na praxi nešel aby ještě nezpůsobil úraz).
Novinář popichuje, že žáci jezdí na skejtbordech… netuší, že mnozí žáci jsou ve velmi svízelné rodinné, finanční nebo osobní situaci a tak místo na praxi jdou na brigádu, aby si přivydělali, nebo se střídají se sourozencem, jeden den jde on, druhý den sourozenec, protože dojíždění vlakem je šíleně drahé (zkuste se podívat, kolik stojí vlak třeba 30 km tam a 30 km zpátky, to je pěkná finanční zátěž).
Pokud odborný výcvik žáky baví, není s docházkou problém. Televizní reportéry už také zaujalo kolik lidí v pracovní době běhá po městech. Jsou jiní než žáci?
Televizní reportéry už také zaujalo kolik lidí v pracovní době běhá po městech.
Před 25 lety, že?
Jinak váš rozbor je poměrně rozsáhlý a obsáhlý. Dobrý třídní ví, co má ve své třídě a taky zřejmě ví, že když žák na SŠ nechce, nic (mu) v podstatě nepomůže.
S tou špatnou životní situací je to mnohdy taky možné. Ale mnohdy ti, co argumentují cenou jízdného a tím ospravedlňují svoji absenci, vykouří denně krabičku cigaret. To jen tak pro úplnost.
Když už jsme u toho - jak byste postupoval v těchto sociálních případech? Řekl dobře, chápu? Ale budoucí zaměstnavatel to jistě chápat nebude a žákovi tím děláte s největší pravděpodobností medvědí službu.
Když to tolerovat nebudete, je dost možné, že žák začne do školy nedocházet ještě více.
Zbývá vyběhat mu na úřadě nějaký ten příspěvek na dopravu, za který si pak žák nebo jeho rodič/-e koupí kde co.
místo na praxi jdou na brigádu, aby si přivydělali,
Přivydělali a na co? Alkohol, cigarety,...v 90% případů. Zvláště jsou zajímavé brigády. Pokud o nějaké víte, sem s ní.
Případů, kdy sociální situace znemožňuje žákům dojíždění, by v běžné škole napočítal jen pár. Nevylučuji, že jsou lokality, kde tomu může být výrazně hůře. Obecně ale platí, že na nedostatek peněz si nejvíce stěžují žáci, kteří vykouří krabičku cigaret denně a o přestávce vytáhnou z batohu plechovku Red Bullu. Ti, kteří mají do kapsy vážně hluboko, si rychle spočítají, že dotované obědy ve škole také mají své plus.
Pokud se zjištění ČŠI týče, je obzvláště fascinující v kontextu s názorem jedné inspektorky, že neexistuje neomluvená hodina. Pokud byl žák omluven třeba i po dvou měsících, je třídní povinen omluvu uznat.
Chaos nastal v okamžiku, kdy legislativa umožnila rodičům omlouvat nepřítomnost žáka bez omezení. Pokud si vzpomínám, pak "za minula" důvod "nemoc" znamenal, že mám razítko od doktora a "rodinné důvody" obnášely například účast na pohřbu babičky a ne týdenní zájezd na lyžovačku do Krkonoš, jako dnes.
Neomluvené hodiny u dospělých žáků zamenají pouze jediné - kašlou na školu natolik, že jsou líní i sami si podepsat omluvenku a včas ji přinést.
Kardinální problém je ale jinde. Na střední škole by dříve absentéra vyloučili ze studia. Dnes na něj uděláme "tytyty", dáme mu důtku třídního a když už je toho opravdu přespříliš, tak trojku z chování. Z obojího si takový žák dělá jen legraci. Ví, že škola na něj bere peníze a na přihlášku to nemá ani ten nejmenší vliv. Koneckonců v talkshow v televizi říkal ten slavný zpěvák, že je měl taky.
Okomentovat