Matematika nejsou počty, ale způsob myšlení. To zdůraznil didaktik matematiky Milan Hejný, který propaguje nový způsob výuky matematiky, v jehož rámci žáci sami objevují metody řešení úloh. Proto se ve vysílání Hosta Radiožurnálu mezi 10. a 11. hodinou mluvilo především o matematice.
Z článku Šárky Ševčíkové v Rozhlas.cz vybíráme:
Právě toto objevování souvislostí považuje Milan Hejný za podstatu matematiky. „Malou násobilku se sice můžu naučit nazpaměť, ale je lepší, když vidím její využití v praxi,“ uvádí příklad.
„Laťka výuky musí být však nastavená tak, aby ji dítě zvládlo,“ upozorňuje s tím, že motivací není dobrá známka, ale spíš vnitřní pocit a radost z vyřešení úlohy. „Důležité je přátelské klima ve třídě. Pak vstupuje také faktor hledání pravdy. Děti často upřednostní pravdu před vlastním egem. A to je jim osm devět let,“ zdůrazňuje Milan Hejný.
Záznam pořadu v MP3
Přehrání online
Přečtěte si: Milan Hejný: Škola by měla dětem otevírat svět matematiky
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
5 komentářů:
Škoda, že se pan Hejný vrátil z exilu teprve minulý týden. Vyučovat se takhle matematika alespoň posledních dvacet let, kde my už mohli být.
Fíni by se k nám jezdili učit...
Já b\ch řekl, že "zázrak" z toho dělají novináři a někteří "alternativci". A PR společnosti Fraus. Pan Hejný, stejně jako Fr. Kuřina z Hradce Králové říkají podobné názory více jak třicet let a patří mezi významné matematické didaktiky. Přesto - žádná metoda není samospasitelná.
Pro krtka:
Nezaznamenal jsem žádný případ, kde by z toho někdo dělal zázrak nebo něco samospasitelného (ale mohl mi uniknout nějaký výrok méně inteligentního novináře). Pokud tím nemyslíte prezentaci a srovnání naprosto reálných výsledků, např. matematických dovedností v jednotlivých ročnících 1. stupně, takových už pár existuje a pravda, rozdíly ve prospěch Hejného metody jsou veliké.
Pro oba: to, že se Hejného metoda rozšířila a začali se o ni odborníci i veřejnost více zajímat až když do ní (resp. do učebnic, které ji podporují a také do školení učitelů-uživatelů) investovalo - notabene se značným rizikem a za velikých počátečních nákladů - soukromé nakladatelství, zatímco MŠMT ji ostentativně ignorovalo a v podstatě tak činí dodnes, je velká ostuda našeho státem provozovaného školství.
Neboli, s tím "exilem" (spíše ale "vyhnanstvím") má Pytlik Blaha svým způsobem pravdu. Akorát ten návrat nebyl před týdnem, ale cca před pěti lety, když vyšly první učebnice a začaly se šířit informace i jinak, než na přednáškách a seminářích, které stíhal odučit prof. Hejný a jeho asistentky osobně.
Pan Hejný správně zdůrazňuje psychologické stránky výuky a přijímání poznatků žákem. Tady vidím největší problém. A netýká se jen matematiky. Kolik žáků je u nás v současné době motivováno k tomu, aby se do školy šli něčemu naučit?
Více než metody je třeba zvýšit prestiž školy a to, čemu se říká klima. I když význam obou faktorů je stejně velký.
"Nesnáším brokolici. Sice jsem ji nikdy nejedl, ale určitě je hnusná. A s těmi vitamíny to taky určitě nebude tak horké, jak se říká."
Okomentovat