Přečtěte si: Je výuka dvou cizích jazyků nesmysl, nebo nutnost? Ředitelé jasno nemají

středa 20. února 2013 ·

Ministerstvo školství rozhodlo o zavedení druhého cizího jazyka na základní škole. Někteří ředitelé škol upozorňují, že žáci potřebují více hodin českého jazyka nebo matematiky, jiní zase novinku chválí jako praktický nápad.


Z článku Petry Procházkové v iDNES.cz vybíráme:

Problém, jak nalákat do školství kvalitního učitele, spočívá spíše v ohodnocení. Pokud jazyk ovládá na špičkové úrovni, má řadu jiných možností, jak se uplatnit.

"Ministerstvo si představuje, že takoví lidé jsou bez práce a že je jich dost. To ale není pravda, do kantořiny se vzhledem k nízkým platům nepohrnou. A ti, kteří kdysi učili ruštinu, jsou už v důchodovém věku," varuje prezidentka Asociace ředitelů základních škol Hana Stýblová.

14 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
20. února 2013 v 10:07  

Nápad to možná není špatný, ale jako mnoho jiného, je nedomyšlený do konce. Kupříkladu: Na co budou dětem dva roky cizího jazyka na ZŠ, když na učilištích a dokonce i na některých maturitních oborech druhý jazyk nebudou mít povinný? Postrádá to systém a návaznost.

Anonymní řekl(a)...
20. února 2013 v 10:55  

S tím jsou opravdu velké problémy.
Já obecně považuji povinný druhý cizí jazyk za nesmysl, ale to můžeme klidně přejít. Horší je, jak to případně zorganizovat.

Pokud budou mít žáci na ZŠ volbu cizího jazyka (omezme se jen na ten 2.), pak nelze za normální peníze zajistit jeho návaznost ve středních školách. Stane se, že v Horní Dolní si děti jako druhý jazyk vyberou španělštinu (dosaď si cokoliv jiného než angličtinu a němčinu). No a pak se dostanou na SŠ, kde budou přijati 1, 2, 3, 4, ... španělštináři. K tomu se tam řediteli dostanou 1, 2, 3, 4, ... ruštináři a 1, 2, 3, 4, ... francouzštináři. Buď tedy ředitel rozdělí třídu na nejméně 4 skupiny (Nj, Fj, Rj, Šj) přičemž třeba ve skupinách Fj, Šj, Rj, bude po jednom žákovi a v Nj po 13 (což je 5 skupin místo současných 2) nebo ti, co jsou v menšině, svůj původní jazyk ze ZŠ zahodí a začnou znovu nějaký jiný, což řediteli situaci moc neusnadní, protože zase bude mít 4 žáky začátečníky a ostatní pokročilé a hlavně pak budou mít tedy žáci povinné jazyky 3.

No a nebo bude muset být nařízeno, že 1. jazykem bude Aj a druhým Nj (dosaď si podle vlastní politické vůle), což je myslím zcela neprůchodné.

A teď babo raď!
Z výše uvedeného je tedy jasné jedno. Pokud chceme organizačně zajistit povinnou výuku dvou cizích jazyků už od ZŠ, buď to bude stát hodně ale opravdu hodně peněz nebo musíme dát befelem dva cizí jazyky všem stejné.
Pavel

Anonymní řekl(a)...
20. února 2013 v 11:09  

Tato situace s návazností na SŠ není hypotetická. Můj syn dělal na ZŠ jako druhý cizí jazyk ruštinu, po příchodu na gymnázium musel nastoupit do francouzštiny. A teď od 2. ročníku má ještě němčinu. Úplný polyglot.

Anonymní řekl(a)...
20. února 2013 v 12:27  

to bude stát hodně ale opravdu hodně peněz

S tím opravdu nepočítejte, protože rozpočet školství se bude i nadále snižovat. Je třeba "šetřit".

Ondřej Šteffl řekl(a)...
20. února 2013 v 12:44  

Jazyková vybavenost absolventů našich škol se sice zvolna zlepšuje, ale ve srovnání třeba se Skandinávií, je stále ubohá. Přidání druhého jazyka je jen další ministersko-úřednické opatření, které má jen malý vliv na to, co budou žáci skutečně umět, zda se třeba opravdu domluví cizí řečí.

Mnohem užitečnější by např. bylo, kdyby se Ministerstvo školství zasadilo, aby se v televizích méně dabovalo, aby i dětské pořady byly v původním (anglickém) znění, nebo kdyby ministerstvo podpořilo vyučování běžných předmětů cizí řeči (CLIL) přeložením nejužívanějších učebnic, přípravou a finanční podporou učitelů, anebo může z evropských fondů zaplatit „dovoz“ učitelů jazyků třeba z té Skandinávie. Určitě by taky pomohlo více vysvětlovat rodičům i dětem, zejména těm ze sociálně slabších poměrů, že bez znalosti cizího jazyka se budou těžko živit. To vše by dohromady stálo méně peněz a mělo by to větší efekt.

Anonymní řekl(a)...
20. února 2013 v 13:31  

To Šteffl
Souhlasím.
Pavel

Anonymní řekl(a)...
20. února 2013 v 15:02  

„dovoz“ učitelů jazyků třeba z té Skandinávie

Chápu Vás, ale zaplaťte takového finského učitele 20 000,-Kč hrubého. Bez peněz do hospody nelez, ....Pokud tedy bude mít ČR takový rozpočet jaký má, kde školství je hluboce podfinancované (za námi je v rámci EU jen Bulharsko), tak si můžeme bohužel o kvalitě nechat jen zdát. Za český rozpočet chceme finskou kvalitu? Zadarmo ani to kuře nehrabe.

Anonymní řekl(a)...
20. února 2013 v 15:15  

aby se v televizích méně dabovalo, aby i dětské pořady byly v původním (anglickém) znění,

Většina z obyvatel má satelitní nebo jiný příjem Tv signálu s řadou programů V Aj, Nj,...Stále si myslím, že pes je zakopán jinde. Problém vidím v motivaci. Nejen výuka jazyků, ale celkově vzdělanost upadá. Jistou negativní roli sehrála bezbřehost RVP a potažmo školních vzdělávacích programů. RVP vycházel z finského modelu, ale zdá se, že byl násilně implantován na české prostředí. Zbytek dojel Dobeš a nyní se rýsuje další hrůza pan Chladek

Anonymní řekl(a)...
20. února 2013 v 16:58  

Zahraniční učitelé na většině průměrných škol nevydrží, lépe řečeno po prvních shlédnutých hodinách utíkají. Dali by se zverbovat do jazykovek a rozšířených jazykových základek, snad, ale tam je stejně obsazeno. Takových 70 % školáků prostě na výuku kašle - šance do budoucna je nezajímají, jako ani v ničem jiném. Snad ještě vyvézt je na zahraniční pobyt, tam by se trochu rozhýbali a museli by se na ty mejdany domluvit s cizinci. Prostě 2. stupeň je učňák, motivace nulová.

Anonymní řekl(a)...
20. února 2013 v 17:08  

ale zaplatte takoveho finskeho ucitele

A nestacili by ucitele treba z Madarska? Ugorofin jako ugrofin.
A kdyby byli z oblasti Csallokoze, vyslo by to, vzhledem k platum ucitelu na Slovensku, mozna jeste lacineji nez u nas.
Sedych

Anonymní řekl(a)...
20. února 2013 v 19:49  

nestačilo by, aby naši žáci uměli
a) rodný jazyk tak, aby uměli přečíst a napsat to, co potřebují a maturanti samozřejmě zcela spisovně a bez chyb
b) cizí jazyk tak, aby se skutečně domluvili, rozuměli tomu, co jim kdo říká a uměli odpovědět tak, aby jim bylo rozumět. Je zajímavé sledovat v televizi i lidi z velmi chudých zemí, nebo utečence, který nemá ani boty, ale do televize umí na otázku reportéra odpovědět srozumitelnou angličtinou (i když to je vlastně také produkt určitého zotročení a globalizace).
Francouzi a číňané umějí a používají hlavně svou rodnou řeč a kdo se s nimi chce domluvit, ať se jí naučí.

Anonymní řekl(a)...
20. února 2013 v 21:18  

Na ZŠ by stačila angličtina. Jednotné a pevně dané osnovy, bez toho, aby si žáci neustále poplakávali svým rodičům, že po nich učitelé něco chtějí. To ale opravdu musí říct pánové nahoře: Konec flákání, jdeme se učit, a ne si jen tak povídat.
Stát musí dát najevo, že bude do školství investovat peníze z daní a že očekává výsledky, a to nejen od učitelů, ale také - a to především - od žáků.
Ti nahoře všechnu zodpovědnost hodili na ty dole. Učitelé, tvořte, starejte se,vysvětlujte... A kde je podpora učitelů? Finanční, materiální, metodická, morální? Nikde ji necítím. A obávám se, že nejen já, ale i mnozí další.
Kdyby takovým způsobem, jako je řízeno, či spíše neřízeno, školství, byly řízeny některé podniky, asi by dopadly špatně. Stejně, jako dopadá špatně školství.
Přiměřenost,selský rozum, a ne každý týden nějaké výstřelky a výkřiky do tmy. To školství potřebuje. Pořádek a práci. Nic jiného. Má na tom někdo zájem?

Tomáš

Anonymní řekl(a)...
21. února 2013 v 22:09  

Druhý cizí jazyk pouze pro víceletá gymnázia!

Anonymní řekl(a)...
22. února 2013 v 10:23  

Druhý cizí jazyk jako PVP bez nutnosti jej nabízet - problém malých škol...

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.