Návrh ČSSD posunout povinnou školní docházku o rok narazil u vládní koalice. "Považuji to za výstřel do tmy," míní šéf poslanců TOP 09 a bývalý učitel Petr Gazdík. A "plošný odklad" pro všechny prvňáky se nelíbí ani jeho kolegům z ODS a LIDEM. Nejsou na něj peníze. A hlavně: není k němu důvod.
Z článku Lucie Nekvasilové v Týden.cz vybíráme:
Jakékoliv odkládání nástupu do školy požaduje za nešťastné i šéfka nejmenší vládní strany LIDEM a místopředsedkyně vlády Karolína Peake. "Nejsem specialista na školství, ale jako matce mi to připadá jako neuvěřitelná pitomost. Obě moje děti šly v necelých šesti letech do školy a měla jsem pocit, že je to za pět minut dvanáct, protože už se ve školce nudily," zavzpomínala.
Přečtěte si: Do školy až od sedmi let? Nesmysl, zní z vládní koalice
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
13 komentářů:
Ano, to je ono. To je ten nejvetsi problem, kter mame v te nasi republice. Od kolika let jit do skoly. Na to jsem cekali.
Ja se asi pose..
Tak to pozor. Tato idea pochazi z tvurci dilny myslitele Pytlika:
1- 03 az 06 let ms
2- 07 az 10 let 1st zs
3- 11 az 14 let 2st zs
4- 15 az 18 let ss
Navic to ma strukturu mocniny dvou (4 x 4 = 16 let).
Uplne by stacilo dodat na zakladni skoly lehke matracky, aby deti v tom poslednim roce materske skoly mely na cem spat po obede.
Casem by tato zvyklost pronikla urcite i na zakladni skolu a bylo by zase o kompetenci vic. Skoly by to promitly do ucebniho planu, urcily relaxacniho kordinatora a pak se predhanely v nabidce, kde se zackum spinka lepe. Par projektu z evropskych fondu a je hotovo.
Sedych
No jistě že je to pitomost. Povinný poslední ročník mateřinky zdarma a v 6 letech do školy všichni. Radek
Možná bychom měli přestat s našimi dětmi experimentovat a vrátit se k normálnímu učení. K normálním přijímacím zkouškám na SŠ a k normálním kvalitním vysokým školám, na které nebude chodit 60 % populačního ročníku, ale jenom ti, kteří na vystudování pořádné VŠ mají schopnosti.
Pitomost to je, ale ne proto, že se nám to nelíbí.
Koneckonců v různých zemích je věk zahájení školní docházky různý.
Hlavní důvod je v tom, že jde o zbytečný zásah do systému, který funguje a není žádná objektivní příčina, proč jej měnit.
Školní zralost je u každého dítěte individuální a individuálně je třeba ji také posuzovat. Půlroku v tomhle věku je velice dlouhá doba. Každé univerzální pravidlo uplatňované bez výjimek je v tomto ohledu škodlivé.
(Jeden můj potomek dosáhnul věku šesti let v červnu a těžce jsme váhali. Jenže jemná motorika vytrénovaná kreslením a schopnost hodiny se soustředit na nějakou činnost. Shodly se učitelky při zápisu, učitelky v MŠ i psycholožka, že odklad by byl naprosto zbytečný. A měly pravdu.
Druhý potomek narozený v prosinci. Roztěkaný, nesoustředěný, jemná motorika běsná, potíže s výslovností. Shodly se učitelky při zápisu, učitelky v MŠ, psycholožka i náš vlastní dojem, že odklad je to nejlepší. A myslím, že jsme udělali dobře.
Takže zobecněno.
1. Většina dětí je ve věku šesti let pro školní docházku zralá a individuální případy je třeba individuálně řešit.
2. Pokud v poslední době žádostí o odklady přibývá, je třeba se prát, zda není příčina spíše v nedostatečné péči v rodině. Nějak se totiž nemohu zbavit dojmu, že na mou generaci měly matky nějak víc času.
Podle tohoto návrhu bychom si mohli myslet,že naši rodiče školu vůbec nemohli zvládnout a byli naprosto k ničemu. A ono je to jinak. Snažili se, pracovali a dosáhli úspěchu. Ne z ničehoa bez práce, ale aktivitou, snahou a pílí. A dnes opakovaně si někdo myslí, že vymyslí něco zázračného a děti se přes svůj odpor něco naučí. To ale nejde.
Je přece dávno potvrzeno výzkumy, že dítě s odkladem šk. docházky se během roku či dvou tak "rozjelo", že se pak ve škole začalo nudit. Souhlasím, že mnohdy za zpožděné dítě mohou rodiče. Kdyby se mu alespoň normálně věnovali, mohlo by být i červencové dítě zcela připravené na školu. Obě naše ratolesti jsou v září, šli o rok déle, a bylo to spíše na škodu. Dnes bych to víc promyslel.
A co to zkusit opačným směrem: Školu otevřít dětem už od 4 let, jako v Nizozemsku. Začíná se dobrovolně a způsobem, který je obvyklý v naší mateřské škole. Odpadají odklady. Místo věkově diferencovaných tříd se pracuje ve smíšených skupinách. Individuální přístup je mnohem snadnější, než v tradiční škole. Berme v úvahu,že ten náš systém je legislativně zabetonovaný od konce 19. století. Zdá se, že je potřeba mnoho věcí změnit. Je vůbec možné změny dělat v tak pevně zaběhnutém systému?
Sedychu, Sedychu, ty kluku ušatá, co ty o tom víš.
V každém případě, ti děkuji. Myslitele světového významu vždy doprovázeli tesači jejich výroků do kamene, aby ty skvosty byly uchovány i pro budoucí pokolení.
Myslím si, že problém spočívá spíše v tom, že mnohé děti v šesti letech nezvládají to, co by obecně zvládat měly. A ani snad nejde až tak o stříhání papíru nebo vázání provázků, ale o to, že nemívají základní civilizační návyky, hygienické i sociální. Na rozdíl od jiných, které se třeba už ve školce nudí, a školu by zvládaly i ve věku nižším. Čímž zdravím nizozemského pana Václavíka.
Vím o případech, kdy rodiče žádali o odklad i proto, aby dětem nebo sobě prodloužili mládí. Rád bych je ubezpečil, že to hravě dorovnají na škole vysoké. Pokud jim potomek dostuduje do třiceti, budou ještě rádi.
Domýšlím, že takoví šetnáctiletí deváťáci musejí být pro učitele velmi inspirativní v rozmanitosti svých aktivit.
Pane Chládku. Je nám jasné, že většina dětí ČSSďáků má na školu až v sedmi letech, proč to však nutíte i ostatním?
19.2 22:56
Nesmíte vlastní komplexy projektovat na ostatní tak okatě.
:-)
Takže to možná bude kompromis a koaliční dohoda na zahájení školní docházky mezi 6 a 7 lety. Do školy se bude chodit v 6 a 1/2.
Školní rok bude začínat 1.února a bude končit zase 31. ledna, s letními prázdninami, jako v některých jiných civilizovaných zemích.... blbost.
Nebylo by lepší se zase normálně vrátit ke Komenskému?
19. února 2013 22:56
A tak pane řediteli, snad máte nějakou úroveň. Za ty peníze.
Okomentovat