Mráčky, prasátka nebo „V. jako viděla“ v mnoha prvních třídách vytlačilo tvrdé známkování. Někteří prvňáčci už od prvopočátku školní docházky čelí stupnici od jedničky do pětky. Odborníci a zkušení kantoři s tím nesouhlasí a i v politice zaznívá volání po zrušení známek.
Z článku Jiřího Macha v Novinky.cz vybíráme:
Podle dětského psychologa Miroslava Hudce není přísnost u prvňáčků na místě, protože první třída má být zejména obdobím adaptace na školu.
„Dítě by mělo nabýt dojmu, že je škola zajímavá a že je dobré do ní chodit. Pokud si odnese tento dojem, pak se pro něj udělalo víc, než kdyby se naučilo základy čtení, psaní a počítání,“ řekl Právu.
Přečtěte si: Dávat pětky prvňákům je sadismus. Prosadí se slovní hodnocení?
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
12 komentářů:
Prvňáček, který od samého začátku dostává pětky, patří buď zpátky do MŠ (tato možnost leta existuje) nebo do zvláštní školy. On si snad někdo myslí, že jeho výukové problémy vyřeši institut slovního hodnocení? Akorát v něm bude mít místo pětky slovně popsáno, že nic nezvládá, což je vcelku stejně brutální jako pětka. Jeho problémy mu však zůstanou.
Chybami se člověk učí, pravil klasik jakýsi. Od jakého věku asi tak by se mělo dítěti začít přiměřenou formou naznačovat, že nastává čas učení.
Aby nám pak dětičky později nevyčetly, že jsme jim tajili jejich hloupacatost.
Někteří prvňáčci už od prvopočátku školní docházky čelí stupnici od jedničky do pětky.
A to je celorepublikový výskyt, nebo jen ve Vašem okrese?
Asi stejná argumentační hodnota, jako zdůvodnění potřeby státních maturit tvrzením, že někde ty maturity fakt nestály za nic.
A napadlo někoho, že třeba prvňáci chtějí dostávat známky (pětka je fakt extrém), už proto, aby byli jako ti ostatní - starší - žáci?
Dítě by mělo nabýt dojmu, že je škola zajímavá a že je dobré do ní chodit. Pokud si odnese tento dojem, pak se pro něj udělalo víc, než kdyby se naučilo základy čtení, psaní a počítání.
No a je to konečně tady. Tak už si otevřeně řekněme, že účelem škol je pohlídat děti, zatímco jsou rodiče v práci a to způsobem, který by je bavil.
Do učeben nakupme počítače 1:1, posilme připojení na internet kvůli facebooku a on-line hrám a uvidíte, jak nebudou moct děti ráno dospat a pohrnou se do školy.
A nějaké trapné čtení a počty ať si strčí kantoři za klobouk.
Vypadlo mi P.S.:
Soudná učitelka v první třídě přece dávno ví, že napálit prvňáčkovi v půlce září pětku asi není ta nejlepší ukázka pedagogického přístupu. A že přechod ke známkování musí být postupný.
Na to opravdu pana Macha a Chládka nepotřebovaly.
Je to 23 let, co se pan učitel Stanislav Červenka rozhodl, že místo tradičního vysvědčení napíše svým žákům slovní hodnocení podobným způsobem, jak se v té době dělo v mnoha vyspělých zemích. Vypravil se do Prahy na ministerstvo školství a protože v té době bylo aktuální heslo "Zpátky do Evropy!", získal potřebné razítko. Slovní hodnocení se později ověřovalo a povolovalo, až se dostalo do zákona o vzdělávání jako rovnocenná varianta ke tradiční klasifikaci.
Vysvědčení by mělo být pojato jako "Zpráva o učebním vývoji žáka", nad kterou se sejdou všichni zúčastnění - rodiče, jejich potomek a vyučující. Shrnou výsledky a poradí se, co dál.
Ono k tomu stejně jednou dojde. Povinné slovní hodnocení alespoň na prvním stupni by proces proměny českého školství jen urychlilo.
"Povinné slovní hodnocení alespoň na prvním stupni by proces proměny českého školství jen urychlilo."
Jestli myslíte ten "proces změny", který v současnosti probíhá, tedy ten, který evidentně vede do pyhele, tak to ano, to s vámi souhlasím, ten by to vážně hodně urychlilo.
Chci věřit tomu, že všichni zúčastnění vnímají rozdíly mezi klasifikací, hodnocením a posudkem.
Tedy ve vztahu k žactvu.
Jen aby ten elaborát nenadělal v duši dítěte víc paseky než neosobní číslice.
Docela by mne zajímalo, do jaké míry je vyžadována pravdivost takového sdělení, jakým způsobem se dokládá, kdo je způsobilý to posoudit a jak probíhá arbitráž při neshodě názoru zůčastněných.
V první třídě (rok 1984) v prvním pololetí se mi na vysvědčení skvěla velká dvojka. Zdaleka to nebyla nejhorší známka,naše soudružka učitelka solila i trojky a pamatuju si, že čtyři spolužáci (z toho dvě holky) vyfasovali čtverec. No a pak že prý se mají dávat jen jedničky...
Také mám podobné vzpomínky, a to z roku 1969. Ale kupodivu jsem to já i mí spolužáci přežili bez psychické újmy, naprostá většina z nás má solidní rodinu i práci. Jen aby takto solidně dopadla i současná opečovávaná generace, které se úhýbá ve všem všudy.
Podle dětského psychologa Miroslava Hudce není přísnost u prvňáčků na místě, protože první třída má být zejména obdobím adaptace na školu
Dětský psycholog by měl vědět, že málokterá paní učitelka (kolik jich tak viděl při práci?) je významněji, tj. často a hodně - přísná. Pokud nasadí přísnější pohled nebo výraz, určitě to není kvůli nechápání látky, ale kvůli nevhodnému chování, opakovanému zlobení, vyrušování některými dětmi ve třídě. Aby tomu předešla, určitě zařazuje časté pohybové chvilky, střídá činnosti, dbá na aktivitu odpočinku o přestávkách... ale některé děti jsou prostě utržené ze řetězu a nedají si říci. Proto by pan psycholog měl také zdůraznit, že právě 1. třída je obdobím, kdy je nejvyšší čas (při dnešním věku žáků) začít s osvojováním pracovní kázně a discipliny - pro mnohé děti je to věc nevídaná a neslýchaná. Tohle by měli psychologové poradit rodičům, aby zvyklali děti na koncentrovanou práci s knihou nebo sešitem. Rodiče, umíte být aspoň občas přísní na svoje prvňáčky? Jde-li o přípravu do školy, je to určitě na místě. A pak by nejspíš byly většinou jen jedničky a dvojky a učitelky by byly usměvavé víly.
Nejsem psycholog a tak si nejsem ani jist, ale nemá být "obdobím adaptace na školu" už i poslední ročník školy mateřské?
Ve smyslu posilování smyslu pro pravidla, sebekázeň, povinnosti atd. Aspoň troškuuu...
Okomentovat