Deset kroků ke zkvalitnění českého školství představili v úterý ve Sněmovně premiér Petr Nečas a ministr školství Petr Fiala. Podle premiéra patří mezi největší problémy českého školství zhoršující se výsledky žáků v matematice a čtenářské gramotnosti, rozdíly ve znalostech dětí z různých regionů, nízká prestiž učitelské profese a slabý zájem žáků o technické obory.
Z komentáře Moniky Horsákové na Rozhlas.cz vybíráme:
Kvalita školství odjakživa stojí a padá s kvalitou učitelů. Kdo má doma školáky nebo studenty, ví dobře, o čem mluvím. Oblíbenost předmětů se totiž u dítěte často odvíjí právě od osoby učitele. Nejde tedy ani tak o to, kolik testů člověk za svou „školskou“ kariéru napíše či kolik desater ministerstvo představí. Jde tady o to, jak zajistit, abychom na školách měli kvalitní a věci oddané pedagogy.
A to nevyřeší jen jejich platy, ale i změna přístupu k financování vysokých škol a také k ohodnocení vysokoškolských pedagogů, které je ve srovnání se základoškolským a středoškolským prostředím diplomaticky řečeno podhodnocené.
Přehrajte si celý příspěvek online
Monika Horsáková: K desateru českého školství
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
14 komentářů:
Přesně řečeno.
Základem jsou učitelé a jejich příprava a praxe.
Učitel učitelů dnes bere menší plat než učitel ZŠ. Bez možnosti odměn, příplatků, přesčasů.
Nic proti Nečasovi, ale na jeho vystoupení mne překvapila vcelku naivní myšlenka, která předpokládala, že když se některé školy zruší, že se tím zvýší kvalita pedagogických sborů. myslí si snad premiér, že ředitel propustí své "nekvalitní" učitele a nabere "kvalitnější ze sousední zrušené školy? Ale houby. Ze zrušených škol půjdou kantoři na pracák kvalita nekvalita.
Kvalitni ucitele pry uz ve skolach ani nejsou. Spis bych se priklonil ke klasifikaci 'potrebny' versus 'nepotrebny'.
Jak to, ze jeste zadny z vyzkumnych ustavu nenapadlo ucinit 'cestu do hlubin reditelovy duse' aneb 'po cem reditele touzi'.
Zeptejte se reditele, podle jakych kriterii vybira nove ucitele a pak se podivejte, jak se mu to posledni roky darilo. Podivejte se, kdo z ucitelu ma velke osobni hodnoceni a pak se podivejte na jeho praci.
Tam je zakopan jeden ze psu ceskeho skolstvi.
Sedych
A jeste k prvnimu prispevku. Zcela mimoradne souhlasim s Pytlikem, ze cim nizsi stupen skoly tim vzdelanejsi, kvalitnejsi a lepe placeny ucitel.
Netyka se to vsak ucitelu ucitelu. Jejich odmena za celozivotni praci spociva v pohrbeni v Naardenu.
"zeptejte se reditele, podle jakych kriterii vybira nove ucitele a pak se podivejte, jak se mu to posledni roky darilo"
Opět jedna naivní myšlenka. Nové učitele na školy prakticky nebereme. Žáků ubývá a pedagogické sbory se tenčí.
10. února 2013 16:51
Sedych, nejste náhodou středoškolskej? Tak honem s půlkou platu dolů, podle té pytlikovy poučky.
Sedych
ucitelu ucitelu. Jejich odmena za celozivotni praci spociva v pohrbeni v Naardenu
A kam by potom uložili učitele národů?
Jak? na stredni skole s platem dolu! Snad na zakladni pridat, ne?
Nejste Vy nahodou ministerskej?
Sedych
A kam by ulozili ucitele narodu?
No, ten uz tam lezi na vecnou slavu v hrobecku lehce zanedbanem.
Kvalita školství odjakživa stojí a padá s kvalitou učitelů.
Slečno (paní) Moniko, zřejmě jste posledních 20 let pobývala v podnětnějším prostředí, ČR to asi nebyla. Regionální školství je v rozkladu. Mimořádný úder školství zasadil "nejlepší" ministr školství všech dob. Byl to asi poslední hřebíček do rakve. Nechápu, proč by měly moje děti jít studovat na PdF, FF, PřF,..učitelské obory, když jsou tam tak mizerné platy a celé školství je finančně podhodnocené. Ve školství již asi zůstali pouze nadšenci a potom učitelé, kteří nesehnali jinou práci.
10. února 2013 23:23
Špatné školství - špatní učitelé (čili nemotivovaní, zapšklí, naštvaní, prskající, ti, co nesehnali jinou práci....). Přesně to říká p. Monika. V čem nemá pravdu?
Špatní učitelé do školství začali pronikat, když školství začalo skomírat a dobří učitelé začali ubývat. Dnes už skoro nikdo ani neví, co býval dřív dobrý učitel a jak to ve školách klapávalo. Zajímavé je, že každý z té doby vzpomíná na své učitele, aspoň na některé z nich, s láskou.
Ten prunik spatnych ucitelu do skol je uz skoro kalamitni.
Kdyz skolnik na prikaz reditele hlida hlavni vchod, jdou zadem pres branku. Kdyz se tam da zamek nebo pes, lezou strechou nabo kanalama.
Chtelo by to nejake feromonove lapace.
Sedych
Každý poloblb se třemi obecnými ví, že za jednu padesátikorunu mu v putyce nenalejou místo dvou piv čtyři.
Ne tak "zachránce školství" profesor Fiala. Ten patrně bude zkoušet jako Kristus pěti chleby a dvěma rybičkami nasytit davy.
Dobrým učitelem se člověk nenaučí být, prostě jím buď je nebo není. Mít charisma, přirozenou autoritu,empatii-to vás nenaučí sebelepší "učitel učitelů"ani za sebevětší příplatek.
Dobrým učitelem se člověk nenaučí být, prostě jím buď je nebo není.
Ale pendrek.
Dobrý učitel také zraje, jako víno. Nechte si povyprávět od některého učitele, kterého považujete za dobrého, jak probíhalo prvních 5 let jeho praxe.
Souhlasím, že naučit na vysoké se to nedá.
Tvrdím, že je k dobrému učitelování nutná určitá dávka talentu, a že když "to" v sobě člověk prostě nemá, tak se to ani nenaučí. (Podobně jako já se nikdy nenaučím malovat jako da Vinci. Ba ani jako běžný absolvent UMPRUM.)
Ale dobrý učitel se učí především praxí, zkušeností a empatií.
Okomentovat