Ministerstvo školství dnes zveřejnilo výzvu, díky níž budou moci střední školy žádat o dotace na investice do přírodovědného a technického vzdělávání. Výzva byla vyhlášena v Operačním programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost (OP VK). MŠMT má připraveno za tímto účelem 1,8 miliardy korun, což je částka, která pokryje požadavky všech středních škol v ČR, vyjma Hl. m. Prahy.
Oprávněnými předkladateli žádostí budou kraje – jakožto zřizovatelé škol. Předpokladem realizace je partnerství středních škol a kraje. Kraj určí, které školy budou z projektu podpořeny. Podmínkou realizace projektu je však i podpora spolupráce základních škol a středních škol. MŠMT předpokládá zahájení realizace vybraných projektů v červenci až v srpnu 2013.
„Uvedená suma peněz by měla zcela zásadním způsobem přispět ke zmodernizování učeben a laboratoří. Naším cílem je také vzbudit zájem žáků středních a základních škol o přírodovědné a technické obory,“ vysvětlil smysl výzvy ministr školství Petr Fiala.
Výzva je zaměřena na tyto podporované aktivity:
- Využití modernizovaných učeben pro výuku a volnočasové aktivity žáků SŠ a zvýšení jejich zájmu o technické a přírodovědné obory.
- Spolupráce škol s aktéry na trhu práce (včetně zahraničních) s možností uplatnění inovativních forem spolupráce. Vzniknou tzv. otevřené dílny, které umožní pracovní vyučování žáků ZŠ. Žáci tak získají konkrétní představu o technickém nebo přírodovědném oboru formou osobní zkušenosti.
- Podpora výuky cizích jazyků a v cizích jazycích ve školách - zvyšování jazykové vybavenosti žáků v technických a přírodovědných předmětech.
„Výzva je koncipována tak, aby umožnila využít křížového financování až do výše 40 procent. Příjemce je povinen dokladovat využití takto modernizovaných učeben pro výuku. Finanční podpora z OP VK pokryje 100 procent výdajů, takže není nutné žádné kofinancování ze strany žadatelů,“ doplnil informace náměstek ministra pro evropské záležitosti Michal Zaorálek.
Více informací naleznete zde: http://www.msmt.cz/strukturalni-fondy/vyhlaseni-vyzvy-k-predkladani-individualnich-projektu-18
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost neumožňuje financovat projekty v Praze. Dle pravidel EU se jedná o bohatý region.
19 komentářů:
Chapu spravne, ze soukromych strednich skol se to netyka?
Není to nějak moc peněz? A proč nejdou nějaké peníze třeba na zlepšení výuky cizích jazyků nebo češtiny?
k bodu 2:
Spolupráce škol s aktéry na trhu práce (včetně zahraničních) s možností uplatnění inovativních forem spolupráce. Vzniknou tzv. otevřené dílny, které umožní pracovní vyučování žáků ZŠ. Žáci tak získají konkrétní představu o technickém nebo přírodovědném oboru formou osobní zkušenosti.
Jak si to autor představuje? Myšlenka pozávání technických a přírodních oborů osobní zkušeností je dobrá, ale způsob realizace je divný.
Úplně by stačilo, aby děti v ZŠ měly v průběhu docházky každý rok dvě-tři exkurze na nejrůznější pracoviště, nejen v technickém nebo přírodovědném oboru, ale na nejrůznější pracoviště, do kravína, elektrárny, do továrny se podívat na výrobní linku, do kamenolomu, do skleníků, do kravína, vepřína, hřebčína, do úřadu (jak to chodí v lidském mraveništi), do pekárny, do mlýna, na rybářské sádky, atd, atd.
Protoci se mnohe milionky a mnoha ocicka taky.
Uz nekdy nekdo poscital, kolik asi tak procent vynalozenych penez se doopravdy dostane na podporu nejakeho rozvoje neceho?
Nebo se stale ohanime pouckou, ze kdyz se kaci les, letaji trisky?
Sedych
Jak vidno, učitelstvo si neví rady s využitím milionků. Vypište veřejnou soutěž nebo projekt na pomoc zadavatelům projektů. Asi by pomohla databáze, kde by se našly vhodné vzory takových projektů.
Hele, ja nevidel milionek, uz ani napamatuju. Jak si pak mam vedet rady s jeho vyuzitim.
Sedych
Neskutečné. Skoro dvě miliardy jdou konečně do škol a chudáci v diskuzích na České škole zase plačou. To snad není pravda :-))) Chudáci...
pro anonymni 1.3. 2013 7:25
A vy jste co za chudáka?
Problém (snad) není v tom, že jdou (konečně) nějaké miliardy do škol, ale:
1. Kolik z nich doputuje opravdu až do škol a kolik bude cestou někde "odkloněno".
2. Na jaké a jak moc smysluplné účely se tyto peníze použijí.
Mohou se stejně tak dobře použít na natočení nějakého propagačního televizního spotu, jako to udělal ministr Dobeš s reklamou na státní maturitu.
Anebo se mohou použít třeba právě na zaplacení dopravy na zmiňované exkurze do firem.
Nebo třeba jako dotace pro Technické muzeum v Praze a Brně, na podporu jejich aktivit směřovaných vůči školám. Garantuju Vám, že vidět model parního stroje v chodu je něco jiného, nežli video z youtube.
Mohly by se použít na vybavení školních dílen a různých kroužků
atd.
Mohly.
Tak se tady zkuste domluvit!
Je-li někdo z technických a přírodovědných oborů a máte nějaké konkrétní nápady, jak využít Výzvy podle daných požadavků, poraďte ostatním. Ono to tu zase až tolik lidu nečte, aby vám konkurovali, nakonec - peněz je tam prý dostatek pro všechny.
Ať už ti křiklouni "dejte nám prachy" konečně zmlknou.
Ať už ti křiklouni "dejte nám prachy" konečně zmlknou.
Portál se jmenuje Česká škola, ne Česká nemocnice.
Tak proč sem montujete lékaře?
Omyl. peněz tam není dost pro všechny, ale jen pro SŠ. ZŠ jsou tam jenom takový přívěšek, něco jako slepé střevo. Na MŠMT kdosi nepochopil, že základy přírodovědného a technického vzdělávání mají žáci dost na základní škole, jinak se totiž na technickou SŠ ani nepřihlásí. MŠMT mělo tedy prvotně vytvořit podmínky základkám.
mají žáci dost...
Pardon, ale asi "dostat"...
"Skoro dvě miliardy jdou konečně do škol"
1/3 se zadrhne u řídících orgánů projektu, za 1/3 se nakoupí vybavení a prostředky s jejichž využitím bude problém a pak zbude oněch 600 milionů. Doufám, snad zbude. Nikomu z kolegů nepřeji potom vyplňovat kontrolní monitorovací zprávy o udržitelnosti projektu. MŠMT totiž potřebuje rychle rozfofrovat miliardy z EU. Konec žádostí se totiž rychle blíží.
No, když vidím tu snahu, ani se nedivím, že to u nás s čerpáním dopadá jak to dopadá.
Je tu vůbec někdo, kdo by o ty peníze stál a něco pro to udělal?
Ale jo, my bychom na základkách o nějaké peníze na vybavení fyzikálních a chemických kabinetů i stáli, jenže ne za podmínek tohoto projektu, kde se po nás chce, abychom SŠ dělali blbce.
Vždyť je to holý nesmysl, ty podmínky, které ministerstvo stanovilo. Zejména povinnost pravidelné výuky (či obdobné aktivity) žáků ZŠ v laboratořích SŠ. Každá SŠ musí mít 4 partnerské ZŠ, pro které to bude zajišťovat. Z toho dvě musí být z jiného města.
Tzn. dovážet žáky z jiných měst do SŠ na laborky? Např v našem okolí mají ZŠ vlastní laboratoře. Proč by k nám chodily. Víte kolik ty masové přesuny žáků budou stát? Navíc bude muset někdo za kolegy ze ZŠ i SŠ suplovat.
Někde to vychází tak, že ZŠ by musela být partnerem pro 3 SŠ ve městě a ještě pro nějakou mimo město a tam všude bude posílat pravidelně své žáky. Co to je?!
Mohl bych se rozepisovat i dále, ale nestojí to za to. Proč proboha nemůžeme dostat peníze na modernizaci laboratoří bez dalších podmínek?
Naprostý souhlas. Je to nereálná hovadina. Psali to asi ožralí.
Ve vedeni ministerstva je podmínkou IQ pod 80. To velmi dobře splňuje městský strážník "náměstek" Zaorálek, stejně jako erotická masérka Podubecká, náměstek Jiří "právník" Nantl (všichni tři ODS) a další. Čekali jste od nich snad něco rozumného? Jak Vás to napadlo? Nesledujete ministerstvo snad?
Okomentovat