Michal Špitálník: Jak vybrat školení na interaktivní tabule?

pátek 1. února 2013 ·

Pro správné srovnávání školení na interaktivní tabule je nutné si všímat nejen ceny, ale i kvality, doby trvání (počtu hodin), kolik školení potřebujete ke znalostem „začátečníka“ či „pokročilého“ a podobně.


Pravidelně se setkávám s tím, že učitelé či ředitelé školy, kteří plánují zakoupit interaktivní tabuli (nebo ji už zakoupili) si neví rady s tím, jaké školení zvolit. V tomto článku převzatém z www.interaktivniskoleni.cz uvádím obecný návod, na co se máte ptát nebo co srovnávat, pokud jste v podobné situaci.

Školení se obecně srovnávají velice těžko. Dostanete neúplné informace, málo podrobností a v cenové nabídce je jednoduše ke srovnání pouze cena. Ale na to pozor. Na první pohled nejlevnější školení jsou většinou ta nejdražší, protože jich potřebujete mnohem více než těch kvalitnějších.

  1. Co by vás mělo zajímat aneb 7 zlatých otázek?
  2. Co vše si během školení procvičíte? Neboli podrobný obsah školení.
  3. Kolik hodin školení trvá a musím se učit i „doma“?
  4. Kolik školení musím projít, abych se stal „začátečníkem“ nebo „pokročilým“ uživatelem?
  5. Kdo je školitelem = jak dlouho školí a zná produkt?
  6. Kvalita školení – reference a certifikáty.
  7. Bude školení u nás nebo někde jinde?
  8. Co dostanu navíc?

1. Co vše si během školení procvičíte = podrobný obsah školení?

Zjistěte si podrobný a konkrétní obsah školení. Nebojte se ptát, pokud již rovnou v popisu školení podrobnější členění dle jednotlivých bodů není. Během školení byste měli probrat dostatečné množství voleb a funkcí software, který zajišťuje kvalitní použití interaktivní tabule a zapojení žáků. Když bude bodů málo, budete se nudit a málo se naučíte. Pokud je bodů mnoho, nestačíte vše sledovat a pochopit a informace vás jen unaví.

Na dobrých školeních se navíc vždy seznámíte s připojením tabule k PC a projektoru, abyste případnou technickou nesrovnalost snadno odstranili.

2. Kolik hodin školení trvá a musím se učit i „doma“?

Důležitá je na školení i doba, po kterou je pro vás vyhrazen lektor. Klasicky se uvádí ve „vyučovacích“ hodinách = 45 min. Většina školení využívá fyzické přítomnosti lektora v učebně, některá však mají část koncipovanou jako e-learning. To rozhodně není pro osvojení správných návyků u interaktivní tabule to pravé. Pro naučení se ovládání software na počítači se použít dají, ale k čemu škola tedy pořizovala interaktivní tabuli, když kantor vše řídí od klávesnice a myši? Jak bude výuka názorná a jak zapojí žáka do výuky?

Osobní vedení lektorem fyzicky přítomným společně s vámi u jedné interaktivní tabule je to nejlepší, co existuje. Vidíte, co a jak dělá, jak se tabule dotýká, kam si stoupá a rovnou si to jdete vyzkoušet. Poradí vám s vašimi chybami a neustále kontroluje Vaše začátečnické kroky. Přesně taková jsou správná školení.

3. Kolik školení musím projít, abych se stal „začátečníkem“ nebo „pokročilým“ uživatelem?

V ovládání interaktivní tabule můžete dosáhnout několika úrovní. Ty první se většinou nazývají „začátečník“ a „pokročilý“. U některých interaktivních tabulí potřebujete pro získání znalostí „začátečníka“ projít třeba 3-4 školení (například 3x po 4.000,- = 12.000,-), u jiných stačí jedno (např. za 7.999,-). U druhého tak máte stejný či lepší výsledek s úsporou 33% z ceny školení a to již na prvním stupni – „začátečník“. Další cenová porovnání naleznete postupně na www.interaktivniskoleni.cz.

Ovládání tabulí je někdy prostě zbytečně složité a někdy je více intuitivní. Proto doporučuji spíše tabule a jejich obslužný software, které na vás nekladou zbytečné nároky a nevyžadují přílišné náklady časové i finanční pro zvládnutí ovládání základních funkcí.

4. Kdo je školitelem = jak dlouho školí a zná produkt?

Školitel by měl znát dobře nejen hardware (interaktivní tabuli, projektor, PC), software (ovladače tabule, výukový SW) a prezentační dovednosti (jak používat tabuli, kde stát apod.). Ale měl by mít také zkušenosti z andragogiky (výuky dospělých), znalosti práce s dětmi a náhled do oblasti školství ČR. Pokud má být toto vše splněno, musí mít dlouholeté zkušenosti ve všech zmíněných oborech. Má-li navíc školitel od výrobce interaktivní tabule nebo software certifikát, je to zárukou jeho spolupráce, nejnovějších informací i kvality a zkušeností.

Při dodržení těchto předpokladů bude pro vás čas strávený na školení přínosný a odnesete si co nejvíce informací, které při výuce následně zužitkujete. Vaše DUMy budou navíc správné a snadno použitelné.

5. Kvalita školení – reference a certifikáty.

Ověřit kvalitu školení je vždy složité. Napovědět vám mohou reference k jednotlivým školením, které mají být vždy podepsané. Pro vás je pak jednoduché zavolat uvedené kontaktní osobě a zjistit si její zkušenosti. Určitým vodítkem může být i certifikace školení. Pro české školství je vyžadován certifikát Ministerstva školství mládeže a tělovýchovy (MŠMT) v systému „Dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků“ (DVPP). Pokud jste interaktivní tabuli pořídili z grantu nebo dotace, často je podmínkou vyplacení této dotace právě účast na takto certifikovaném školení, které provádí certifikované školicí středisko.

Další certifikáty můžou pocházet od výrobce interaktivní tabule nebo software a většinou se vážou přímo k osobě lektora.

6. Bude školení u nás nebo někde jinde?

Školení by mělo vždy probíhat v místě instalace techniky (interaktivní tabule, projektoru, PC, hlasování), což znamená přímo u vás. Při školení si totiž nastavíte tuto techniku tak, jak budete chtít a vše si rovnou vyzkoušíte. Odladí se také možné kolize PC, dalšího hardware a software. Při této variantě je potřeba počítat i s náklady na dopravu školitele.

Pokud školení probíhá mimo vaší budovu, nebudete to zkoušet na vlastní technice. Po návratu pak budete vše muset nastavit či kalibrovat od začátku. Navíc k tomu musíte přičíst vaše cestovní náklady i čas strávený na cestě na školení a zpět. Školení je prakticky vždy pro více účastníků a s každým z nich se tyto vaše náklady výrazně zvyšují.

7. Co dostanu navíc?

Ke každému školení by mělo patřit něco navíc, co vám pomůže i v následující práci s interaktivní tabulí a větším zapojení žáků do výuky.

U některých školení automaticky získáváte e-mailovou a telefonickou hot-line (poradnu) ZDARMA. Můžete se na odborníky obrátit s libovolným problémem z oblasti interaktivních tabulí, hlasování, výukového software, vystupování před publikem, prezentačních dovedností atd. Cokoliv vás napadne nebo si nestihnete zapamatovat na školení vám jednoduše a rychle zodpoví. Pokud navíc zavoláte přímo od interaktivní tabule, případný problém vám pomůže odstranit ihned a to klidně v průběhu výuky nebo prezentace. S námi máte jistotu a pomoc na dosah ruky.

5 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
1. února 2013 v 10:19  

Jestli jsou školení stejně "kvalitní" jako tento článek, jako že asi jsou, tak si školství v dnešní podobě nezaslouží přežít.

Není snad nic méně atraktivního a nemootrného, než int. tabule. Ale když už je školy nakoupily a zavázaly se je používat... Co na tom, že to nikoho nebaví, že obyčejný webový prohlížeč nebo obyčejná kniha dokáží více...

Žáci, podívejte, to je obrázek... A tady to si přečtěte... A hele, ono to i mluví...

Anonymní řekl(a)...
1. února 2013 v 11:51  

Je vidět, že naprosto netušíte, jaké jsou možnosti a výhody interaktivní tabule např. v geometrii. To, že vy zřejmě využíváte na vaší škole int. tabuli jako předražené promítací plátno, protože si na ni neumíte nychystat skutečně interaktivní materiály, je ale jen váš a váš problém.

Asi jste neabsolvovali kvalitní školení.

Anonymní řekl(a)...
1. února 2013 v 12:44  

Zajímalo by mě, jak se ty skutečně interaktivní materiály dají vytvořit bez porušování autorského zákona.

Tvrdím, že tabule jsou out a byly tak akorát dobrým byznysem pro několik firem. Přínos ve výuce nevidím. Nemluvě o poměru cena / kvalita.

Anonymní řekl(a)...
1. února 2013 v 16:23  

Zájem o proškolení bude mít jen takový učitel, který je přesvědčen o užitečnosti tabulí. Neměli by povolaní dělat větší osvětu a objasnit, co se s tabulemi dá dělat, aniž by to bylo pouhé promítací plátno pro prezentace?

Patřím k aktivním uživatelům dotykové SmartBoard tabule a chválím její možnosti. Množství kvízů, opakovacích cvičení s přetahováním a zařazováním, vybíráním správných řešení, doplňováním výsledků, atd., vyhovuje mně i žákům, Bezva jsou i interaktivní učebnice, i když zatím ne dokonalé. Nejsem ale odborník, tak by někdo mohl stručně a jednoduše vysvětlit, co se s tím dá dělat. Ovšem bezdotykové tabule - nevím, nevím, tam té inteaktivity asi moc nebude.

Anonymní řekl(a)...
4. února 2013 v 10:28  

Kvalitní optimální výklad a výuka s ukázkami ve dvou hodinových lekcích je nádherný začátek. Pochvala a uznání za výborný výklad panu Borovičkovi z firmy ...
Pak je třeba, aby všichni, kdo byli na školení, měli po odchodu lektora možnost si během hodiny, nejpozději jednoho dne vyzkoušet co nejvíc z toho, co viděli. Je třeba, aby ti, kdo mají k interaktivní tabuli přístup se vzájemně učili a zdokonalovali a hlavně aby umožnili přístup i ostatním. Ti jinak během týdne nemají nic, než pocit odkopnutí, že nepatří k vyvoleným ve škole, kteří mají moderní vybavení a v prostředí nenápadného nelítostného konkurenčního boje mezi kolegy(němi) se cítí poražení(é).
Další školení už mohou být interní, kdy školejí již zaškolení učitelé(učitelky) své kolegy(ně).
A jakákoliv další školení jsou také obohacující, i kdyby jenom pro srovnání různých forem výuky a hlavě se vždy vyskytnou nějaké zajímavé a použitelné novinky.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.