Pro správné srovnávání školení na interaktivní tabule je nutné si všímat nejen ceny, ale i kvality, doby trvání (počtu hodin), kolik školení potřebujete ke znalostem „začátečníka“ či „pokročilého“ a podobně.
Pravidelně se setkávám s tím, že učitelé či ředitelé školy, kteří plánují zakoupit interaktivní tabuli (nebo ji už zakoupili) si neví rady s tím, jaké školení zvolit. V tomto článku převzatém z www.interaktivniskoleni.cz uvádím obecný návod, na co se máte ptát nebo co srovnávat, pokud jste v podobné situaci.
Školení se obecně srovnávají velice těžko. Dostanete neúplné informace, málo podrobností a v cenové nabídce je jednoduše ke srovnání pouze cena. Ale na to pozor. Na první pohled nejlevnější školení jsou většinou ta nejdražší, protože jich potřebujete mnohem více než těch kvalitnějších.
- Co by vás mělo zajímat aneb 7 zlatých otázek?
- Co vše si během školení procvičíte? Neboli podrobný obsah školení.
- Kolik hodin školení trvá a musím se učit i „doma“?
- Kolik školení musím projít, abych se stal „začátečníkem“ nebo „pokročilým“ uživatelem?
- Kdo je školitelem = jak dlouho školí a zná produkt?
- Kvalita školení – reference a certifikáty.
- Bude školení u nás nebo někde jinde?
- Co dostanu navíc?
1. Co vše si během školení procvičíte = podrobný obsah školení?
Zjistěte si podrobný a konkrétní obsah školení. Nebojte se ptát, pokud již rovnou v popisu školení podrobnější členění dle jednotlivých bodů není. Během školení byste měli probrat dostatečné množství voleb a funkcí software, který zajišťuje kvalitní použití interaktivní tabule a zapojení žáků. Když bude bodů málo, budete se nudit a málo se naučíte. Pokud je bodů mnoho, nestačíte vše sledovat a pochopit a informace vás jen unaví.
Na dobrých školeních se navíc vždy seznámíte s připojením tabule k PC a projektoru, abyste případnou technickou nesrovnalost snadno odstranili.
2. Kolik hodin školení trvá a musím se učit i „doma“?
Důležitá je na školení i doba, po kterou je pro vás vyhrazen lektor. Klasicky se uvádí ve „vyučovacích“ hodinách = 45 min. Většina školení využívá fyzické přítomnosti lektora v učebně, některá však mají část koncipovanou jako e-learning. To rozhodně není pro osvojení správných návyků u interaktivní tabule to pravé. Pro naučení se ovládání software na počítači se použít dají, ale k čemu škola tedy pořizovala interaktivní tabuli, když kantor vše řídí od klávesnice a myši? Jak bude výuka názorná a jak zapojí žáka do výuky?
Osobní vedení lektorem fyzicky přítomným společně s vámi u jedné interaktivní tabule je to nejlepší, co existuje. Vidíte, co a jak dělá, jak se tabule dotýká, kam si stoupá a rovnou si to jdete vyzkoušet. Poradí vám s vašimi chybami a neustále kontroluje Vaše začátečnické kroky. Přesně taková jsou správná školení.
3. Kolik školení musím projít, abych se stal „začátečníkem“ nebo „pokročilým“ uživatelem?
V ovládání interaktivní tabule můžete dosáhnout několika úrovní. Ty první se většinou nazývají „začátečník“ a „pokročilý“. U některých interaktivních tabulí potřebujete pro získání znalostí „začátečníka“ projít třeba 3-4 školení (například 3x po 4.000,- = 12.000,-), u jiných stačí jedno (např. za 7.999,-). U druhého tak máte stejný či lepší výsledek s úsporou 33% z ceny školení a to již na prvním stupni – „začátečník“. Další cenová porovnání naleznete postupně na www.interaktivniskoleni.cz.
Ovládání tabulí je někdy prostě zbytečně složité a někdy je více intuitivní. Proto doporučuji spíše tabule a jejich obslužný software, které na vás nekladou zbytečné nároky a nevyžadují přílišné náklady časové i finanční pro zvládnutí ovládání základních funkcí.
4. Kdo je školitelem = jak dlouho školí a zná produkt?
Školitel by měl znát dobře nejen hardware (interaktivní tabuli, projektor, PC), software (ovladače tabule, výukový SW) a prezentační dovednosti (jak používat tabuli, kde stát apod.). Ale měl by mít také zkušenosti z andragogiky (výuky dospělých), znalosti práce s dětmi a náhled do oblasti školství ČR. Pokud má být toto vše splněno, musí mít dlouholeté zkušenosti ve všech zmíněných oborech. Má-li navíc školitel od výrobce interaktivní tabule nebo software certifikát, je to zárukou jeho spolupráce, nejnovějších informací i kvality a zkušeností.
Při dodržení těchto předpokladů bude pro vás čas strávený na školení přínosný a odnesete si co nejvíce informací, které při výuce následně zužitkujete. Vaše DUMy budou navíc správné a snadno použitelné.
5. Kvalita školení – reference a certifikáty.
Ověřit kvalitu školení je vždy složité. Napovědět vám mohou reference k jednotlivým školením, které mají být vždy podepsané. Pro vás je pak jednoduché zavolat uvedené kontaktní osobě a zjistit si její zkušenosti. Určitým vodítkem může být i certifikace školení. Pro české školství je vyžadován certifikát Ministerstva školství mládeže a tělovýchovy (MŠMT) v systému „Dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků“ (DVPP). Pokud jste interaktivní tabuli pořídili z grantu nebo dotace, často je podmínkou vyplacení této dotace právě účast na takto certifikovaném školení, které provádí certifikované školicí středisko.
Další certifikáty můžou pocházet od výrobce interaktivní tabule nebo software a většinou se vážou přímo k osobě lektora.
6. Bude školení u nás nebo někde jinde?
Školení by mělo vždy probíhat v místě instalace techniky (interaktivní tabule, projektoru, PC, hlasování), což znamená přímo u vás. Při školení si totiž nastavíte tuto techniku tak, jak budete chtít a vše si rovnou vyzkoušíte. Odladí se také možné kolize PC, dalšího hardware a software. Při této variantě je potřeba počítat i s náklady na dopravu školitele.
Pokud školení probíhá mimo vaší budovu, nebudete to zkoušet na vlastní technice. Po návratu pak budete vše muset nastavit či kalibrovat od začátku. Navíc k tomu musíte přičíst vaše cestovní náklady i čas strávený na cestě na školení a zpět. Školení je prakticky vždy pro více účastníků a s každým z nich se tyto vaše náklady výrazně zvyšují.
7. Co dostanu navíc?
Ke každému školení by mělo patřit něco navíc, co vám pomůže i v následující práci s interaktivní tabulí a větším zapojení žáků do výuky.
U některých školení automaticky získáváte e-mailovou a telefonickou hot-line (poradnu) ZDARMA. Můžete se na odborníky obrátit s libovolným problémem z oblasti interaktivních tabulí, hlasování, výukového software, vystupování před publikem, prezentačních dovedností atd. Cokoliv vás napadne nebo si nestihnete zapamatovat na školení vám jednoduše a rychle zodpoví. Pokud navíc zavoláte přímo od interaktivní tabule, případný problém vám pomůže odstranit ihned a to klidně v průběhu výuky nebo prezentace. S námi máte jistotu a pomoc na dosah ruky.
5 komentářů:
Jestli jsou školení stejně "kvalitní" jako tento článek, jako že asi jsou, tak si školství v dnešní podobě nezaslouží přežít.
Není snad nic méně atraktivního a nemootrného, než int. tabule. Ale když už je školy nakoupily a zavázaly se je používat... Co na tom, že to nikoho nebaví, že obyčejný webový prohlížeč nebo obyčejná kniha dokáží více...
Žáci, podívejte, to je obrázek... A tady to si přečtěte... A hele, ono to i mluví...
Je vidět, že naprosto netušíte, jaké jsou možnosti a výhody interaktivní tabule např. v geometrii. To, že vy zřejmě využíváte na vaší škole int. tabuli jako předražené promítací plátno, protože si na ni neumíte nychystat skutečně interaktivní materiály, je ale jen váš a váš problém.
Asi jste neabsolvovali kvalitní školení.
Zajímalo by mě, jak se ty skutečně interaktivní materiály dají vytvořit bez porušování autorského zákona.
Tvrdím, že tabule jsou out a byly tak akorát dobrým byznysem pro několik firem. Přínos ve výuce nevidím. Nemluvě o poměru cena / kvalita.
Zájem o proškolení bude mít jen takový učitel, který je přesvědčen o užitečnosti tabulí. Neměli by povolaní dělat větší osvětu a objasnit, co se s tabulemi dá dělat, aniž by to bylo pouhé promítací plátno pro prezentace?
Patřím k aktivním uživatelům dotykové SmartBoard tabule a chválím její možnosti. Množství kvízů, opakovacích cvičení s přetahováním a zařazováním, vybíráním správných řešení, doplňováním výsledků, atd., vyhovuje mně i žákům, Bezva jsou i interaktivní učebnice, i když zatím ne dokonalé. Nejsem ale odborník, tak by někdo mohl stručně a jednoduše vysvětlit, co se s tím dá dělat. Ovšem bezdotykové tabule - nevím, nevím, tam té inteaktivity asi moc nebude.
Kvalitní optimální výklad a výuka s ukázkami ve dvou hodinových lekcích je nádherný začátek. Pochvala a uznání za výborný výklad panu Borovičkovi z firmy ...
Pak je třeba, aby všichni, kdo byli na školení, měli po odchodu lektora možnost si během hodiny, nejpozději jednoho dne vyzkoušet co nejvíc z toho, co viděli. Je třeba, aby ti, kdo mají k interaktivní tabuli přístup se vzájemně učili a zdokonalovali a hlavně aby umožnili přístup i ostatním. Ti jinak během týdne nemají nic, než pocit odkopnutí, že nepatří k vyvoleným ve škole, kteří mají moderní vybavení a v prostředí nenápadného nelítostného konkurenčního boje mezi kolegy(němi) se cítí poražení(é).
Další školení už mohou být interní, kdy školejí již zaškolení učitelé(učitelky) své kolegy(ně).
A jakákoliv další školení jsou také obohacující, i kdyby jenom pro srovnání různých forem výuky a hlavě se vždy vyskytnou nějaké zajímavé a použitelné novinky.
Okomentovat