Výsledky zkušebního testovaní žáků 5. a 9. tříd, které dnes zveřejnila Česká školní inspekce, dopadly podle mého názoru podle očekávání - tedy alespoň, co se týče spodní příčky, kde se umístily nejhůře regiony s vysokým počtem sociálně vyloučených lokalit.
Jsem přesvědčen o tom, že je nutné varovat před tímto "žebříčkováním" základních škol na základě tohoto testování. Jak jsem psal již v době, kdy s tímto nápadem na plošné testování žáků 5. a 9. tříd přišel exministr Josef Dobeš, toto testování může být dobrým sluhou, ale špatným pánem.
V případě, že budou ředitelé a pedagogové žebříčky používat pro zlepšení své práce v té či oné škole (tedy například posílení konkrétních předmětů a oblastí), nejedná se o nic špatného.
Pokud se ale budou podobné žebříčky vytvářet za účelem tvrdé soutěže mezi jednotlivými školami, je to špatně. Žádný ředitel nebude chtít, aby byla jeho škola označena za méně kvalitní - a bude tedy naléhat na učitele, aby "zabrali" v testovaných předmětech, což se bude dít na úkor netestované látky.
Tyto žebříčky a testování také úzce souvisí s veřejným slyšením, které proběhlo v Senátu P ČR. V dnes projednávané petici „Nerušme základní školy praktické" jde právě o problematiku začleňování dětí s určitým handicapem či z vyloučené lokality do hlavního vzdělávacího proudu. Více než 70 tisíc petičních podpisů dokazuje, jak je toto téma společensky výbušné.
Pokud by se totiž podobné testování stalo bernou mincí a hodnotila by se podle něj kvalita té či oné školy, bude to mít obrovský vliv právě na začleňování - který ředitel by tedy měl zájem o horší žáky, pokud by věděl, že mu mohou zhoršit skóre?
Věřím, že si ministerstvo školství plně uvědomuje úskalí plošného testování žáků 5. a 9. tříd základních škol a bude k němu přistupovat s plnou vážností – tedy jako ke sluhovi, a nikoliv jako k pánovi či dokonce biči na jednotlivé školy.
Marcel Chládek: Testování žáků 5. a 9. tříd může být dobrý sluha, ale špatný pán!
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
2 komentářů:
Dobry sluha a zly pan, pravite senatore?
'To je jako s manzelkama', rikaval Pytlik, kdyz jeste srsel vtipem.
Sedych
Pokud vím, tak jediné, co ČŠI včera vynesla, byla výroční zpráva, ve které se píše, že výsledky testů jsou horší v některých regionech a ve školách, kde navíc učí více nekvalifikovaných. Takže žádná nečekaná zjištění a už vůbec ne žebříčky. Navíc co se týká výsledků testování, nejsou to žádná nová data, ale totéž, co vyšlo po generálce jen trochu víc v kontextu.
Okomentovat