Politická manipulovatelnost nastupující generace koření v instrumentálním typu výuky na školách všech stupňů. Nepěstuje se kritický vhled do skutečnosti, nýbrž pouze technika nutná ke zvládnutí centrálně určovaných standardů.
Přímá volba prezidenta rozdělila voliče s vysokoškolským vzděláním (řada z nich je pokládána za intelektuální elitu národa) do dvou skupin. Zajímavé názory přináší např. server Christnet.cz. Tomáš Halík v odpovědi Filipu Outratovi mj. napsal: „…nemohu přehlédnout podivné souručenství v táboře ´zemanovců´ či odpůrců Schwarzenberga – komunisté, populisté z ČSSD typu Jandáka či Zaorálka a odborových předáků, Klausova rodina s jeho Jaklem a Hájkem, fašisoidní ultrakatolíci z DOST a mezi umělci hlavně konzumní baviči a estrádní hvězdy; nenašel jsem tam dosud nikoho z těch, kterých si vážím.“
Bývalý ministr školství Petr Piťha se domnívá, že „kampaň i volby ukázaly, že je naše společnost dost ostře rozdělena“. A blíže vysvětluje: „Nesdílím názor, že jde o rozdělení na politickou levici a pravici. Jde o rozdělení na ty, kdo chtějí věcně řešit problémy, které před námi stojí, a na ty, kdo jednají podle krátkodobých a navíc osobních či skupinových zájmů nebo podlehnou povrchní přitažlivé agitaci.“
Pedagog a publicista Jiří Zajíc zase napsal: „Důvody voličského rozhodování (soudě podle toho, co jsem četl ve stovkách diskusních internetových i tištěných vyjádření) byly přitom mnohem víc na úrovni první signální soustavy, než té druhé. Natož aby se v tom objevovalo nějaké skutečně politické uvažování v širším historickém i mezinárodním kontextu. Proto se také snadno uplatňovaly různé ´podpásové údery´ a nakonec zvítězil ten kandidát, který nejvíce v průběhu kampaně lhal.“
Dodejme, že podle podobných kritérií jsou voliči hodnoceni i ve většině českých tištěných periodik, typickým příkladem je např. povolební sloupek Jiřího Hanáka v deníku Právo.
Stereotypy reprodukované školami
Na „správné“ straně tedy stojí přemýšliví stoupenci noblesy a cti, kteří podle Halíka reprezentují 99 procent vzdělaných lidí, mezi těmi ostatními není prý nikdo, koho by bylo možné si vážit. Inu, „co je bez chvění, není pevné“. Nepočetní, osamocení, z dobré společnosti vyřazení a úcty nehodní vzdělanci se pak snaží porozumět, proč jsou pokládáni za bytosti pomýlené či mravně pokleslé. Patrně dospívají k podobnému názoru jako Václav Bělohradský, který 19. ledna popsal v Právu (Podzámčí volí pankáče) jak „je nebezpečně snadné vytvořit v Česku simulakrum“. Tento termín Jana Čulíka (Britské listy) podle něho pojmenovává „obraz, který skutečnost nezobrazuje, ale nahrazuje a snadno může být proměněn ve fetiš“.
Vzájemné poměřování intelektuální zdatnosti jedněch či druhých nemá ale valný smysl. Domnívám se, že „nesnesitelná lehkost“ vzniku nereálných a iracionálních obrazů (předsudků) je způsobena nejen zvláštními rysy naší historie (ve zmíněném článku je Bělohradský uvádí), nýbrž i na našich školách převládající tradicí vzdělávání, která se konec konců na vzniku těchto zvláštností v minulosti rovněž významně podílela a v současnosti nadále podílí.
Nelze přehlédnout, že tyto kritickému rozumu se vymykající a velkou manipulativní energií disponující interpretace skutečnosti, jimiž lze úspěšně atakovat iracionální sféru lidského rozhodování, jsou značně rozšířeny též mezi umělci, vědci, špičkovými odborníky i studenty vysokých a středních škol. S byznysem a politickými elitami provázaná média dokážou stále účinněji mnohé příslušníky zmíněných skupin přesvědčit, aby ve volbách opakovaně dávali svůj hlas právě těm subjektům, které jejich legitimní zájmy zcela určitě hájit nebudou. Přitažli-vý ideál nezřídka dokáže zakrýt rozporuplnou, banální a nečistotami poskvrněnou realitu – zdá se, že dobro zase jednou vítězí nad zlem.
Odvážit se myslet
Účinným prostředkem obrany proti všem moderním formám manipulace, jimiž jsme téměř neprodyšně obklíčeni, je bezesporu kritický rozum. „Sapere aude!“ vyzývá každého člověka v roce 1794 Immanuel Kant. Má na mysli odvahu vzepřít se slepé podřízenosti pravidlům života a myšlení, která sice platí, ale nikdo neví proč. Jinak se člověk nevymaní z nezralosti, jejímž typickým znakem je nadřazení poslušnosti rozumu. Patrně se všichni shodneme na tom, že místem, kde by Kantova slova měla najít silnou odezvu a kde by se měl člověk dát na cestu zrání, je škola. Název závěrečné zkoušky na jejím středním stupni – maturita – to jen potvrzuje. Jaká je ale skutečnost?
Shoda panuje v tom, že kvalita vzdělávání na našich školách není dobrá. Není-li něco v pořádku, vždy se objeví ochotní reformátoři, kteří nabízejí jednoduchá a rychlá řešení. Např. informační server Česká škola přináší řadu příspěvků, z nichž vyplývá, že na našich středních školách se prý v důsledku kapitačního financování škol pohybuje značný počet fakticky nevzdělavatelných žáků. Ti, kteří to nechtějí uznat, jsou pak od praxe odtrženými humanology.
Hlavním opatřením, které neutěšený stav zaručeně zlepší, je přísná kontrola. Učivo se musí náležitě sjednotit, posílí se role různých standardů a plošného testování, učitelé budou „motivováni“ k lepší práci kariérním řádem. V dotazníku, který Cermat zaslal školám počátkem ledna, je mj. otázka, kolik procent žáků by mělo mít maturitu. Dá se asi očekávat, že většinový názor se bude lišit jen různým odhadem rozsahu nevzdělavatelnosti. Úctyhodný německý filosof se zřejmě mýlil. A stejně tak se mýlil i Komenský, když ve své Všeobecné rozpravě o nápravě věcí lidských napsal: „Z lidského vzdělávání se nevyjímá nic, leč nečlověk.“
Domnívám se v této souvislosti, že různá nedorozumění vznikají i v důsledku nerozlišování významu slov. Např. zdaleka ne vše, co se žáci ve škole učí, lze nazvat vzděláním, zdaleka na vše, co ve vyučovací hodině probíhá, lze nazvat vzděláváním.
Chytrost namísto inteligence
Nedávno uveřejnil Deník Referendum Peroutkovu úvahu Inteligence a kapitalismus, v níž autor zdůrazňuje zásadní rozdíl mezi chytrostí a inteligencí (podobně bychom mohli hovořit o rozdílu mezi vzdělaností a odborností). Chytrost může člověka „přivésti tak daleko, že nejvýhodněji dovede nastavovat hubičku pod stolem, z něhož padají drobty“, chytrost vede k egoismu. Inteligence je naopak principem nadosobním, je „neochočená“, jejím cílem je „rozumné uspořádání věcí“.
Odpůrci „humanologů“ jsou přesvědčeni, že většina žáků k inteligenci (nadále používám Peroutkovu terminologii) nikdy nedospěje, nemá tedy smysl se o to pokoušet. Ti nemnozí výjimeční si ji osvojí sami, výuku je tedy třeba zaměřit na chytrost. Takto jsou chápány tzv. vzdělávací standardy. Všichni se na důkaz jejich zvládnutí musí nejprve naučit zaškrtávat v testech A, B, C, D. Žákům i učitelům určená příručka k písemné maturitní práci z češtiny se svým pojetím slohu dá s jistou mírou nadsázky srovnat s návodem na obsluhu počítače. Kdo otrocky nevyhoví centrálně stanoveným předpisům, má smůlu. A tak si maturant, který se rozhodl pro vypravování na téma Jak jsem se stal pověrčivým, např. nesmí dovolit v závěru práce konstatovat, že jeho pověrčivost měla ve skutečnosti jepičí život.
V našich školách se v posledních letech zabydluje jakási „neoscholastika“, vyznačující se strnulým a skutečnosti se vzdalujícím způsobem myšlení. Dialogická forma výuky je potlačována, ohrožuje totiž plnění požadavků, které předepisují zmíněné standardy a z nich vycházející testy. Akcentována je „chytrost“, nikoli „inteligence“.
Obecně stále více platí to, co již před mnoha desetiletími napsal o charakteru literárního vzdělávání F. X. Šalda (O tzv. nesmrtelnosti díla básnického): „Ještě horší jsou konce slovesných arciděl klasiků antických. Takového Vergilia, Ovidia, Tacita, Demosthena, Thukydida. Kdo je čte dnes s radostí a rozkoší, aby sál z nich životní opojení? (…) Zmocnili se jich zato učenci, filologové, literární historikové, pedagogové, a prolézají je jako červi mrtvolu. Napjata na anatomickém stole v školní síni učební leží dnes zsinalá a zelená jejich někdy božská těla, zářící druhdy v slunci a větru, objímaná kdysi a celovaná kdysi velikým nebeským otcem…“
Upřednostňovaný typ výuky vede k manipulovatelnosti
Pomineme-li vznešenost Šaldových slov, zbude holý fakt: školy, až na čestné výjimky, dávají žákům („lidským zdrojům“) příležitost rozvíjet především rozum technický, nikoli však rozum morální či poetický. Takto redukované učení ztrácí svůj smysl, technický rozum nemá sám o sobě dostačující motivační potenciál. Proto je použita, dlužno říci, že s velmi pochybnými výsledky, jinak bezobsažná metoda „cukru a biče “. Absolventi mají sice potřebné certifikáty, později i akademické tituly, jsou většinou dobrými odborníky.
Kantova, Komenského či Peroutkova kritéria zralosti, vzdělanosti, inteligence však splňují jen částečně. Jejich veřejná angažovanost to pak výmluvně dokazuje. Mnozí z nich jsou snadno manipulovatelní a sami rádi ostatními manipulují. Těžko odolávají pokušení, jemuž je vystavují lákavé statusové symboly. V rozhodování o věcech veřejných dávají přednost esteticky založeným postojům, jejich pojetí „politické krásy“ je však značně kýčovité. Typickým příkladem je ponížený obdiv ke knížecí vznešenosti, který projevili např. Jiří Menzel či Zdeněk Svěrák.
Podíl školství na řadě neblahých sociálních i politických jevů je bohužel velice podceňován. Vinu mají nejen ti, kteří naše školství řídí, ale i mnozí učitelé, včetně vysokoškolských. O alternativách se nemluví, všechna důležitá opatření jsou dílem nepočetné skupiny odborníků. Spíše nahodile vznikající a roztříštěná diskuse se týká nepodstatných jevů, pokud něco nefunguje, zabývá se důsledky, ne příčinami.
Největším problémem současné podoby vzdělávání je její údajná samozřejmost, nezpochybnitelná nutnost. Troufnu si předvídat, že předem dané meze nepřekročí např. ani chystaná změna státní maturity. Vše nasvědčuje tomu, že upravená podoba této zkoušky bude opět „odměňovat“ především poslušnost žáka i učitele.
Skutečné vzdělání lze na našich školách poskytovat jen za cenu nikdy nekončícího souboje se systémem. Tatarkův „démon souhlasu“ je ale velmi silný soupeř. Ve školství i v politice. Sapere aude!
Převzato s laskavým souhlasem autora z DeníkReferendum.cz
Karel Lippmann: Politika a škola
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
27 komentářů:
Pokud jsem to správně pochopil, je to takříkajíc v pytli. S mírným ulehčením však mohu konstatovat, že ten pytel se týká centrálně testované češtiny, pár cizích jazyků a matematiky, což činí asi tak plus mínus třetinu běžné vzdělávací doby.
Ty zbývající dvě třetiny se můžeme dětičkám věnovati, co hrdlo ráčí.
V lehké nadsázce jsem říkával něco v tom smyslu, že standardně zkompetentňuji, a když se nikdo nedívá, tak si vždycky trošku zaučím, a to tak, aby si toho žáci radši ani nevšimli. Mohu klidně poodhalit i trochu více ze svojí kultivační kuchyně. Ve skutečnosti na pozadí toho všeho reformního kvasu dítka nenápadně vzdělávám. Do takové míry nenápadně, že si toho kolikrát nevšimnu ani já sám. A je téměř jedno, mně tedy určitě, jestli tak činím prostřednictvím informatiky, tělocviku nebo prostě jen tak.
Jsem přesvědčen o tom, že se mládež v tom našem dění orientuje až nečekaně dobře, řídíce se přirozenými zákonitostmi. Jako je třeba maximální možný zisk s minimem možných nákladů, což my zpravidla vyhodnotíme jako za našich mladých let nevídanou lenost. A tak podobně.
Nakonec k tomu, aby se naši žáci sami naučili zdárně proplouvat životem mají kolem sebe příkladů dost a dost. Třeba v tom, že i člověk duchovně značně plochý může klidně budit zdání hlubokého myslitele. Kolikrát stačí povytáhnout obočí a zlehýnka pokývat hlavou, pěkně za strany na stranu...
V článku jde mimo jiné i o to, že české školství má blízko k tomu se stát nástrojem produkce tupého davu. Pokud nepodpoříme takové učitele a rodiče, kteří přistupují k dětem s úctou a respektem. A chtějí dětem pomoci stát se svébytnými silnými osobnostmi, lidmi kteří nejsou manipulovatelní žádnými zájmovými skupinami nebo jakkoli inteligentními lháři a vychcánky.
kteří nejsou manipulovatelní žádnými ... jakkoli inteligentními lháři a vychcánky...
aby se jimi, v duchu našich tradic, sami stali?
Je to o morálce a přístupu k životu v celé společnosti, rodinami počínaje a profesním vyústěním dráhy jedince konče.
Dnes jel premiér do Bruselu žádat o finance a rád by získal bratru 20 miliard. Co hned člověka nenapadne: bude to vůbec stačit pro všechny ty tuneláře na to jejich odklánění do vlastních kapes?
S obsahem a myšlenkou článku souhlasím, ač nejsem středoškolský, totéž platí i pro základní stupeň. Celoživotní zkušenost ale říká: je to boj s větrnými mlýny. Ono je mnohem pohodlenější nemyslet a papouškovat, napodobovat. Pokud nevedou rodiče dítě k pracovitosti a cílevědomosti, nezbude, než vymyslet způsob čipování nemluvňat a naočkování jim nějakého toho viru snažení. Pak se možná i vynasnaží býti kriticky uvažujícími občany. Nebo se to snažení zvrtne v něco zcela opačného.
Pane autore,
pro většinu spolužáků je škola pakárna, která nestojí za námahu a nějaké myšlení. Škola je prostě dávačka, tak co byste chtěl. Myšlení je námaha a tu dám jen tehdy, když je z toho zisk - pro mě.
Úctu a respekt si každý musí zasloužit, nelze si je apropri nárokovat. Navíc musí jít o dvojstranný proces, což je dnes ve školství velký problém, neb většina dětí (nevědouc) naplňuje Ortegovy teze o masovém člověku, který zná jen svá práva a odmítá si připouštět povinnosti. Nejsem přesvědčen o tom, že tohle škola dokáže zvrátit, jde o proces v našem typu společnosti započatý někdy po 1. světové válce. Masovost, konsumerismus, svět vnímaný prizmatem sdělovacích prostředků - tohle kritizoval už Karel Čapek ve Válce s mloky. A dnešní doba jeho obavy potvrzuje stonásobně, navíc k tomu přiřadila ještě infantilnost.
Dysfunkce společnosti začíná u dysfunkčních rodin, škola v tomto bohužel mnoho nezmůže, maximálně bude místem pozitivní socializace, ale obávám se, že v našich časech již nikdy nebude "officinou humanitatis", žijeme totiž v době úpadku "západního" civilizačního okruhu - vytrhli jsme se z kořenů a idejí, které naší civilizaci dávaly "raison d ́être", společnost navzdory své masovosti stále více disociuje. Není to nic nového pod sluncem, bohužel je s tím vždy spojeno období chaosu, rozkladu, zbarbarštění. Můžeme budovat ostrůvky pozitivní deviace, ale ten základní pohyb bohužel nezvrátíme.
Autorovi samotnému slušela by větší skromnost a méně odsudku jemu nepohodlných postojů - to, že se jemu zdá, že pánové Svěráka Menzel vyjádřili "ponížený obdiv ke knížecí vznešenosti", je jeho náhled, s nímž budou jiní polemizovat a má daleko ke snaze o vyváženost, po níž článek volá.
Celkově tento text vyvolává spíše spermologický dojem - zobne se tu, zobne se tam, výsledkem pak je poněkud nesourodý slepenec.
Zdá se mi, že autorovy vývody jsou leckdy stejně zjednodušující jako to, na co on sám poukazuje. Příkladem budiž hned první věta. A v oblasti státní maturity se hluboce mýlí už v tom základním - nejde tu o souboj myslících s nemyslícími, ale mj. o souboj stereotypu a také alibismu se snahou zastavit pád středoškolského vzdělání; samozřejmě to neplatí absolutně. Je ovšem marné na to autora upozorňovat - vždy, když se diskuse dostane k něčemu konkrétnímu, opakuje své obecné myšlenky nebo debatu opustí. Bylo tomu tak i na tomto webu v diskusi o hodnocení maturitních písemných prací.
A děkuji p. Blahovi za vtipný komentář. V druhém odstavci mi připomněl mého bohužel již zesnulého kolegu, který mi jako učitelskému elévovi ještě v dobách socialistického školství na jednom školení řekl: Pedagogu, klidně vychovávej a vzdělávej, ale zůstaň člověkem.
Zda argumentuji nekonkrétně, ponechám na čtenářích. Kromě toho pan Soukal jistě zná mé články v ČjL, dokonce jsem mu zaslal i svou příručku k výuce literatury (přes 1000 stran). Nevím, co konkrétnějšího by ještě chtěl. Patrně abych konečně uposlechl jeho "upozornění".
Karel Lippmann
Můj příspěvek byl mj. o tom, že nelze přesvědčovat ty, kterí mají svůj názor dávno hotový a skutečnost je nezajímá.
Bez ohledu na předchozí konstatování: za příručku jsem p. Lippmannovi vděčný, je podnětná.
Ta příručka někde vyšla? Zajímala by mě. :-)
No, jestli mne na průběhu volební kampaně a povolebních komentářích něco opravdu "pobavilo", tak to byly postoje intelektuální a kulturní elity, která dokázala svou nadřazenost nad "lůzou" tak pěkně a demokraticky předvést a vysvětlit. :-)
Po přečtení některých komentářů by člověk málem dospěl k závěru, že volební právo by měli mít jen VIP-ky.
Pokud se výchovy k samostatnému a kritickému myšlení, potažmo odolnosti vůči manipulaci týče, nevšiml jsem si, že by někdo zakázal rodičům na své děti v tomto smyslu výchovně působit.
Ale škola už přece nezvládá tolik základních funkcí ve společnosti, tak je vcelku logické, že nezvládá ani politickou a mediální výchovu. Jen jsme potřebovali, aby to někdo vyslovil naplno.
Nevím sice, proč se pan Soukal pouští do analýzy mých kognitivních psychických procesů, ale i kdybych žil v izolaci na pustém ostrově, měl svůj názor "dávno hotový" a za žádnou cenu nebyl ochoten jej změnit,přesto se úzkostlivě vyhýbám pokušení prosazovat své představy o vzdělání a vzdělávání všem ostatním učitelům jako univerzálně platné. Přál bych si, aby centrálně stanovené rámce výuky jim naopak umožňovaly využít co nejširší repertoár odborně zcela obhajitelných obsahů a didakticky účinných forem (maturitu v této souvislosti pokládám za významný faktor). Žádné nezodpovědné kutilství!
Svou příručku zašlu na požádání zdarma v elektronické podobě.
Karel Lippmann
Vážený pane Lippmanne,
myslím, že naše názory jsou na ČŠ dostatečně známé a není třeba čtenáře unavovat jejich opakováním. Snad jen připíšu, že tzv. státní maturita vznikala jako reakce na neutěšený stav původních maturit a že jsem doposud nezaznamenal žádný jiný návrh jak situaci řešit, tedy s výjimkou vámi preferovaného starejme se každý jen sám o sebe.
státní maturita vznikala jako reakce na neutěšený stav původních maturit
A jsme zase u toho. Nezbývá tedy než znovu pokládat stále stejné otázky:
- kdo ten stav detekoval,
- na kolika školách se neutěšilo,
- kolik ředitelů škol bylo pranýřováno za zpackanou přípravu maturitních zkoušek,
- kolik předsedů zkušebních komisí bylo popotahováno za krytí té šlamastyky,
- kdo nese odpovědnost za instalování mizerných ředitelů a nanicovatých předsedů,
- zlepšila se státností společné části i část profilová,
- odpovídají výsledky nákladům,
- a tak dále....
Máte, pane Soukale, naprostou pravdu, že není třeba čtenáře ČŠ nadále unavovat. Pak ale nevím, proč mě obviňujete, že, podle Vás předčasně, "opouštím debatu". Rámec věcné diskuse však už jednoznačně přesahuje Vaše tvrzení, že preferuji, aby se každý staral sám o sebe. To už je trochu moc.
Karel Lippmann
"- kdo ten stav detekoval,
- na kolika školách se neutěšilo"
Pane Blaho, vy přece dáte na lidovou zkušenost a výzkumům se smějete, tak po nich nevolejte ani teď. Kdo někdy zasedal v maturitní komisi, ví o neutěšeném stavu dost. A není to jen o maturitě.
Máte pravdu, že odpovědnost za stav plyne z mnoha faktorů. Ale to ještě není důvod strčit ruce do kapes a nechat to být. Jak byste to řešil Vy osobně?
Jak byste to řešil Vy osobně?
Pominu-li skutečnost, že já sám vzdělané maturanty k ničemu nepotřebuji a že Vy se neumíte ani podepsat, přestože víte, co mne rozveselí, záleží na tom, do jaké míry až bych byl ochoten pokřivit si charakter. Víte?
Abych se mohl stát školním inspektorem nebo krajským zastupitelem přes školství. Tak co byste radši?
P. Blaha
Myslím, že charakter nám v našem věku už hned tak něco nepokřiví, teda díky bohu a pokud je ještě vůbec co křivit... tím nemyslím vás.
Do politiky nechoďte. Leda byste to s tou nápravou školství myslel vážně.
Váš Alois Hlustvisihák
Pane Lippmanne,
já Vás neobviňuji, já pouze konstatuji fakt - stačí, když si najdete naši poslední diskusi na tomto webu; položil jsem Vám otázky k hodnocení písemné práce.
Pokud jsem přehlédl nějaký Váš alespoň trochu konkrétní návrh jak zajistit, aby kdekoli vydané maturitní vysvědčení držitele např. skutečně kvalifikovalo pro vysokoškolské studium, velmi rád se Vám omluvím.
Pokud jde o písemné práce, museli bychom mít před sebou konkrétní texty, což je zde nemožné. Ale něco přece: Doba k napsání kvalitní písemky je dnes příliš krátká. Napsat dobrou práci předpokládá jistou míru motivace. Sám bych měl s většinou dosud nabízených témat potíže. K ničemu většinou nemotivují, žák jen cosi musí. Dříve jsem se při vymýšlení témat vždy snažil, aby žáci motivaci měli, aby téma vycházelo z něčeho, co se při předchozí výuce v různých předmětech osvědčilo a žáky zaujalo.
Na maturitu pohlížím zcela jinak než je běžné. Preferoval bych komplexní celkové maturitní hodnocení žáka (jednorázová zkouška by byla jen jeho součástí). V této souvislosti nabídnu dva citáty z článku "Škola jako zrada dospělých na dětech" (Souvislosti 1/43/2000) sociálního ekologa a pedagoga Bohuslava Blažka: 1)"Škola, která vidí těžiště své práce v přípravě žáků k úspěchu v testech na další vzdělávací stupeň školy, je systémově patologická, protože vlastně udržuje žáky ve svém umělém světě a oddaluje jejich konfrontaci se životem." 2) "Šikana nezačíná až na vojně, šikana je stavební princip školství založeného na srovnávání měřitelných výkonů, ve kterém starší = lepší. Učitelé jsou mazáci, žáci bažanti. V tomto modelu školy studovat na učitele je studovat na možnost generační pomsty." Je to řečeno příliš tvrdě, podstata je ale, podle mého názoru, pravdivá. Nejzávažnějším limitujícím faktorem kvalitního studia je zvyšující se absence motivačních faktorů, které nahrazujeme donucováním. Do tohoto bludného, infernálního kruhu jsme se dostali především proto, že bohužel platí, co mi před časem napsala jedna významná poslankyně: "... vzdělání již není kulturní hodnotou, je hodnotou tržní, kdy absolventi hodlají směnit mnohdy ani ne nabyté znalosti či vědomosti, ale doklad o absolvovaném studiu za peníze. I tomu je třeba se přizpůsobit, raději než tomu bránit."
Karel Lippmann
starší = lepší. Učitelé jsou mazáci, žáci bažanti
Pane Lippmanne, promiňte, ale nedíval jste se právě na nějaký starší film? U nás se ženské, než vyrazí do tříd, křižujou, polykají prášky a ozbrojují se - aspoň pepřákem nebo pytlíkem kari koření. Z hodiny chodí jako zombie a přestávka nestačí, aby chytily dech. Jediný chlap ve škole neví kam dřív skočit s domlouváním darebákům mezi čtyřma očima. Začíná to už od nejnižších ročníků. Neříkejte, že 8letý sprateček je obětí testování a šikanování ze strany učitele. Chtělo by to zřejmě exkurzi k základům škol.
Hlustvisihák
studovat na učitele je studovat na možnost generační pomsty
Teď se mi najednou rozjasnilo. Konečně jsem pochopil, že jsem vlastně studoval pedagogické minimum jen proto, abych se mohl mstít neviňátkům. Možná jsem tajně doufal, že se mi dostanou do rukou děti mých spolužáků, kteří mne v dětství šikanovali a já se budu moci jejich prostřednictvím pomstít. Tahle prostá věta mi nejspíš změnila život...
Kam se hrabe Freud na kolegu Blažka.
:-)
udržuje žáky ve svém umělém světě a oddaluje jejich konfrontaci se životem
Jen jestli to není tak, že žáci se životem konfrotují svoje umělohmotné učitele, což oni, učitelé totiž, nelibě nesou.
Učitelé jsou mazáci, žáci bažanti.
Aháá! Konečně vím, co mě tak uspokojuje na tom, když na měkké i děti vyskakují na židličku a na tvrdé y sedají na zem. A čím rychleji, tím lépe. Jenom mě mate, že se jim to líbí a sami si o to říkají, často chtějí i po pěti minutách ještě.
OU
Vážený pane Lippmanne,
děkuji za odpověď. Musím ale podotknout, že pokud si vzpomínám, diskuse, kterou jsem zmiňoval, a moje dotazy směřovaly k hodnocení písemné práce, nikoli k tomu, o čem píšete vy.
Tím nechci říct, že bych Vaše vyjádření přecházel a že bych se nad Vašimi připomínkami nezamýšlel. Stejně jako nad větou, kterou jste věnoval konkrétní podobě maturity.
Jistě si vzpomínáte, že jsme diskusi směřující ke zkvalitnění všech aspektů maturitní písemné práce navrhovali (s J. Kostečkou) např. v souvislosti s loňským otevřeným dopise ministru školství. Zájem o ni ovšem není velký, tedy pokud mohu soudit ze sledování volně přístupných webových stránek. Pravděpodobně nejvíc tématem žijí členové Asociace středoškolských češtinářů, přičemž interní diskuse nepochybně zintenzivní, jakmile budeme moci spustit web. Cílem ASČ mj. je prostřednictvím maturitní zkoušky podporovat kvalitní výuku. Pokud jste z mé poslední odpovědi nabyl dojmu, že já osobně vidím smysl své práce především v tom připravit žáky na zkoušky a přijímací testy, pak upozorňuji na zkratku "např.", kterou jsem užil.
Co se týče motivačních faktorů, za jeden z nich považuji to, že student bude mít jistotu, že jeho maturitní výkon bude posouzen spravedlivě a co možná nejobjektivněji. Zdůrazňuji, že ho zdaleka nepovažuji za faktor jediný.
Ekonomické, resp. tržní vlivy bezpochyby školství ničí, výrazně ovlivnily také maturitu v celém posledním dvacetiletí. Soudím, že kdybychom více než o nárůst počtu maturantů a vysokoškoláků dbali o to, jaké vzdělání mládeži po základní škole poskytujeme, problémy, s nimiž se dnes potýkáme, by nebyly tak velké. Jinými slovy, nynější stav nespadl z nebe - někdo nám doslova vnutil konkrétními politickými a ekonomickými kroky, resp. nečinností.
Češtinářské maturitě se dnes část studentů vysmívá, možná ne vždy oprávněně, ale je zřejmé, že někteří z učitelů se práce s textem bojí jak čert kříže a že by přivítali možnost vrátit se k „osvědčenému“ stylu, tj. zkoušet to, co si sami předtím do hlavy naládovali. Odbourání centrálního hodnocení písemných prací pak školám „ulevilo“ do té míry, že se leckde už ani neobtěžují s tím, aby pracovali s kritérii hodnocení, nebo se dokonce vrátili k praxi „jedna slohovka v maturitním ročníku stačí“; vím také o škole, kde se v maturitním ročníku zatím bez slohové práce obešli úplně. Zatímco někde studenti poctivě čtou, jinde odmaturují - možná i s lepším výsledkem - ti, kteří ani nevědí, jak knihy z jejich „čtenářského“ seznamu vypadají. Do toho je tu a tam možné narazit na větu typu „devalvace maturitního vysvědčení mě nezajímá“, samozřejmě od těch, kteří sice za maturitní hodnocení nemají žádnou zodpovědnost, o to víc však radí (jména netřeba připomínat). Dost mi to vadí a nemohu přijmout názory, podle nichž je lepší všechno nechat osobní zodpovědnosti a volnému vývoji, s nevysloveným dovětkem, že pokoušet se o centrální změnu je omezování učitelské svobody. Tím spíš, že tyto názory nahrávají mediálně zdatným manipulátorům, kteří proti nové maturitě vedou křižácké tažení. V tomto kontextu prosím vnímejte mé vyjádření; nijak se nevztahovalo k Vašemu osobnímu pedagogickému působení.
Jinak jsem vždy připraven k diskusi nad čímkoli konkrétním, co se týká maturitní zkoušky z češtiny.
B. Blažek již bohužel nežije, a tak se ho musím zastat. Rozhodně si nemyslel, že učitelé si vybírají své povolání proto, aby se na dětech mstili. Jenže vstoupí do systému, který od nich vyžaduje ony měřitelné výsledky, a oni pak mají těžkou volbu. Podřídí se samozřejmosti. Osobně jsem po čtyřicetileté praxi dostatečně schopný vnímat realitu. Nejsem naivka, abych si myslel, že na žáky není třeba vytvářet určitý tlak. Avšak aby tento tlak pozitivně (neformálně) působil, musí být splněny určité podmínky, např. musí být "souběžný" se smyslem toho, co se má žák naučit, a nesmí se stát dominujícím prostředkem "motivace". A také nestačí žákům říkat, že to či ono učivo budou někdy v budoucnu možná potřebovat. Vybavuje se mi stará česká filmová komedie, v níž jeden učitel stereotypně odpovídá na dotazy rodičů slovy (tuším): "nedbalý, líný, neprospívá". Myslím, že nemá příliš smysl různé varianty tohoto hodnocení žáků stále opakovat.
Měření znalostí testy a dle centrálních kritérií opravovanou písemku za motivační faktory bohužel považovat nemohu, právě naopak. Drtivá většina mých studentů (i studentů "v péči" dalších kolegů-češtinářů) testy za objektivní prostředek k prověření svých skutečných znalostí a schopností nepokládá, (nezřídka uspějí ti průměrní i podprůměrní, naopak dobří mohou mít potíže, např. si stěžují, že se na stereotypní úlohy po určité době jen s obtížemi soustřeďují, ostatně já sám mám podobný problém)a s velice "těsnými" kritérii hodnocení příliš krátkých slohů, kdy už z tohoto důvodu každý nedostatek příliš "vyčnívá", se jen obtížně vyrovnává. Návod, který jim nedávno CERMAT rozeslal, je jednak jako studijní materiál svou podstatou nepřijatelný (učit se k maturitě podle návodu tuto zkoušku degraduje na závěrečný test v autoškole), jednak, jak už to v podobných případech vždy bývá, uvádí nedostatky, které jsou vcelku jednoznačné, bohužel v praxi je takových jednoznačných situací velice málo a potom záleží na učiteli, jak je vyhodnotí. Tady už jednoznačná přesnost končí, jazyk a sloh nejsou hodinový stroj. Je-li to učitel "jejich", vědí, co mohou čekat, je-li cizí...
Na fakt, že patrně existují školy s podivným přístupem ke vzdělávání by se nemělo reagovat plošnou "léčbou". Když si zvrtnu kotník, také si nedávám studený obklad na celé tělo.
Karel Lippmann
Vážený pane Lippmanne,
opět bych s Vámi v některých věcech polemizoval, ale nechám si to na specializované fórum, pokud tedy přijmete mé pozvání. Uvedu pouze jednu věc - za materiál ke slohovkám bych Cermat určitě neplísnil, není určen pro dobře vyučované studenty, naopak pouze reaguje na stav, který centrální hodnocení odhalilo, a supluje něco, co má v popisu práce někdo úplně jiný.
Co se týče témat slohových prací, nejen já bych myslím uvítal článek o Vašem pojetí s konkrétními příklady, tedy pokud si je nechráníte jako know how. Určitě by to bylo zajímavé téma např. pro Český jazyk a literaturu a já osobně bych o něj usiloval pro web ASČ.
Okomentovat