Právě jsem dokončili v šesté třídě v matematice kapitolu o úhlech a poměrně dost jsem používala tablet. Tady je přehled aplikací, které jsem využila. Stále tablet využívám především jako demonstrační nástroj, i když řada aplikací by byla mnohem přínosnějších pro samostatnou práci žáků. Náhledy aplikací najdete buď přímo na iTunes nebo v galerii na konci článku.
GeoBoard
iPad web aplikace
Geoboard asi není třeba představovat, aplikace pro tablety existují v mnoha variacích. Stále mne překvapuje, jak pozitivně na něj žáci reagují a že někteří kolegové neznají ani klasickou hřebíkovou variantu.
Takže Geoboard pro modelování třeba dvojic úhlů a v kombinaci s fixem na tabuli opravdu perfektní pomůcka.
GCSE Geometry
iPad Android
Jediná z aplikací, kterou jsem zaplatila, stála cca 3€ a ještě chvíli ji budu používat, protože tyto testy nejsou zaměřeny jenom na úhly. Tady občas text potřeboval překlad, takže společná práce s promítáním nebyla na závadu. Testy zaznamenávají úspěšnost, ale ta se dá resetovat, takže test lze použít opakovaně nebo se může vystřídat víc žáků na jednom tabletu. V případě samostatné práce doporučuji testy projít předem kvůli anglickým textům.
Testy jsem využívala pro krátké opakování na začátku hodiny, překládala jsem, žáci si zapisovali odpovědi a pak jsme společně kontrolovali.
Existují i další aplikace tohoto výrobce určené pro přípravu k testům z algebry a pod.
Angles?
iPad
Jednoduchá (japonská) aplikace zaměřená pouze na úhly. Má 4 úrovně, takže lze procvičovat i dvojice úhlů a různé kombinované úlohy, což není úplně časté. Tady překlad není potřeba, takže by aplikace byla ideální pro samostatnou práci. My jsem to zvládli se střídáním, podobně jako u obyčejné či interaktivní tabule.
Angle Meter
iPad
Podobné aplikace najdete i v Google Pĺay pro Androidy, takže řada dětí je může mít v mobilu. Pokud máte AppleTv, pak je to ideální nástroj pro demonstraci velikosti úhlů kolem nás. Pokud máte iPad na kabelu jako já, tak je to horší. Ale nasnímat obrazovku není problém.
Geometry Angles
1. iPad 2. i Pad
Další aplikace zaměřená na úhly, opět velké množství příkladů různých typů úloh (odhad velikosti, některé dvojice úhlů, úhly v trojúhelníku). Někde je třeba doplnit výsledek, někde je výběr odpovědí. V případě samostatné práce doporučuji testy projít kvůli angličtině, někde je třeba s překladem pomoci.
Při hledání odkazu do článku jsme na stránkách výrobce narazila na další jeho aplikace, které sice vizuálně vypadají spíše amatérsky, ale podle náhledů by mohly být v matematice dobře použitelné. A také na free aplikace Parallel Angles, která kapitolu o úhlech doplňuje o chybějící části.
Převzato z blogu autorky Co jsem vyzkoušela ve škole a okolním vesmíru
12 komentářů:
Jitko, jste obdivuhodná průkopnice výuky moderními metodami.
V klasickém vyučování se ale stále dobře používá vodováha a olovnice k určení základních směrů na zemi, kompas k určování směrů vzhledem k severnímu pólu, úhloměr k určování nejrůznějších úhlů, například sklonu skluzavky, stříšky, směru parabolické antény k satelitu, směru ke slunci (sextant).
Děti by se měly naučit používat nejběžnější měřické pomůcky, půlit úhel kružítkem, nakreslit pravý úhel, 45°, 60°, atd pomocí kružítka a pravítka. A používat i další pomůcky, provázky a hřebíčky, laťky, papírový úhloměr, improvizované kružidlo, pravý úhel z latí 3-4 a 5 metrů pro vytyčení pravého úhlu na pozemku, různé optické pomůcky, zrcátka, dřevěné klíny, atd.
Jak tu psal David Hawiger, aby se z digitálních pomůcek nestaly nepostradatelné pomůcky, bez kterých by to nešlo.
Jenze s provazky a latkami po vas ani pes nestekne.
Natoz pak kocka.
A jeste vas ze zastydleho rakouskeho uheractvi obvini.
Sedych
Nikde jsem nepsala, že nepoužívám nic jiného :) Když se podíváte na můj blog, tak tam najdete i sešit do matematiky. A tento přehled aplikací je jenom doplněk a malá část aktivit v hodinách.
On Vas taky nikdo z niceho neobvinuje.
Stacilo tam ale pripsat, ze se tablet hodi pro pripad, ze prave nemate po ruce kus provazu nebo zrcadlo.
Sedych
Jitko, jednoznačný obdiv a uznání vašeho moderního i lidského pojetí vyučování.
Děkuji, Jitko, za zajímavý článek, ukazující různé aplikace pro iPad zaměřené na výuku úhlů.
Myslím, že je určitě velmi potřebné umět používat moderní technologie, protože pokud se jim budeme záměrně vyhýbat, tak jen se zrcátkem a provázkem se brzy pro děti staneme dinosaury.
janazaru:
Ano, do te doby, nez budete stat venku na zahrade/dvore a potrebovat ten pravy uhel v realu...
se brzy pro děti staneme dinosaury
Jak symbolické. Dinosauříci jsou u dětí hitem mnoha posledních let. To není jako v politice vezdejší.
Kdybych chtěl být uštěpačný, řekl bych, že k úhlovému hračičkování s tabletem se uchyluje ten, který to s provázky a laťkami neumí, protože tomu nerozumí.
Než kolegyně rozhořčeně vystartují, připomínám, že říkám "ten" ne "ta".
Zvláštní, jak se někteří diskutující urputně drží starších metod a nové zatracují. Používám staré i nové. Jestli ono to s tím, kdo co neumí, nebude třeba jinak :)
Diskuse o podobných aktivitách by přece nikdy neměla být vedena v duchu: buď - anebo.
Pokud žákovi pomůže tablet pochopit učivo, je to skvělé a je to fajn. Díky kolegyni Rambouskové za podnětný příspěvek.
Pokud by učitel pod vlivem "elektronického opojení" měl tendence "zapomenout" na klasickou výuku s papírem a kružítkem, je nezbytné mu vyjmout baterky. A nejen z tabletu.
Protože když žák nespočítá 1/5 ze 100 bez kalkulačky, nejspíš se v jeho výuce někde stala chyba.
Zvláštní, jak se někteří učitelé stále urputně drží představy, že použijí-li na na novějším technickém vybavení novější vybavení programové, budou moderní nejméně pro zbytek tohoto století, pletouce si ovšem učební pomůcku s metodou poznávání.
Celý svůj profesní život pracuji s oněmi modernějšími technologiemi a doopravdy jsem si nevšiml, že by tyto nějak významně popostrkovaly myšlení mých žáků někam dopředu. Spíš mívám poslední dobou dojem opaku. Ale je to jenom a právě můj subjektivní pocit, ničím nedoložený.
Skutečnost, že posledních deset až dvanáct let se stále silněji hovoří o poklesu vzdělanosti za potvrzení oprávněnosti mých pocitů nepovažuji, neboť tato dovození mohou být způsobena nevhodnou metodou sběru informací nebo maskováním manipulace s veřejností.
Že se nám ovšem pitomci rozmnožili, kam jen oko dohlédne a url informaci dospecifikuje, je zjevné.
Nicméně tabletům není proč se vyhýbat. Koneckonců se dají využít k prezentaci pravého úhlu a dokonce i jako odrazná plocha, nemluvě o velmi atraktivní demonstraci volného pádu.
Okomentovat