Článek umožňuje nahlédnout pod povrch edukace dětí se speciálními vzdělávacími potřebami na Speciální ZŠ Poděbrady. Konkrétně se zaměřuje na problematiku využití dotykových tabletů při vzdělávání. Přináší informace o práci otevřené komunity iSen a o kurzech pro veřejnost, učitele i rodiče s tématikou využívání moderních technologií ve vzdělávání a komunikaci.
V dnešní době snad již nikdo nepochybuje o přínosu dotykových tabletů pro vzdělávání. Obecným možnostem jejich využití ve vzdělávání se na portálu RVP věnovali již před necelými dvěma roky např. Brdička (Nástup tabletů je definitivním vítězstvím 1:1) a Neumajer (Již brzy v našich školách: tablety a elektronické knihy). Otázkou však zůstává, jak, kdy a k čemu konkrétně můžeme my, učitelé, tablety ve své výuce využívat.
Jistě, existuje celá řada zahraničních příkladů praxe, která je již o mnoho před námi a z níž bychom se mohli ledasčemu přiučit. Kolik z nás, učitelů, má ale ještě ke své práci i sílu, motivaci a čas dovzdělávat se ze světových internetových zdrojů? A pokud nás nezastaví naše neznalost angličtiny, dokážeme pak adekvátně nové poznatky aplikovat do svého domácího českého prostředí?
Proto bych ráda upozornila na trojici českých partnerských webů: ipadveskole, ischool a iSen, které dohromady nabízejí velké množství informací, příkladů a ukázek práce s tablety přímo z našich českých škol. Nemysleme si, že tablety mají smysl např. jen jako rozšiřující doplněk ve výuce gymnazistů. Stránky ipadveskole.cz přinášejí informace o zavedení iPadů do vyučování nejen z gymnázií, ale i z mnoha jiných typů škol (v záložce případové studie). Jedná se jak o školy základní, tak o školy střední, umělecké, odborné, vyšší odborné i vysoké.
Využití tabletů na poli českého speciálního vzdělávání
I když by se zdánlivě mohlo zdát logické, že čím je dítě nadanější, tím je pro něj práce s tabletem podnětnější, podle zkušeností učitelů ze Speciální základní školy Poděbrady je tomu právě naopak. Dětem se speciálními vzdělávacími potřebami umožňuje práce s tabletem rozvíjet celou řadu dovedností a schopností; mezi nimi právě i takové, které děti z běžných škol mají již přirozeně zvládnuté. Přímo využívání tabletů v prostředí českého speciálního školství se věnuje iSen – neformální komunita učitelů, rodičů, terapeutů a dalších osob. Jejich cílem je:- využít a uplatnit v českém speciálním školství zkušenosti s využíváním iOS zařízení (iPhone a iPad) v zahraničí,
- demonstrovat možnosti využívání iOS zařízení pro komunikaci,
- „vyzkoušet a recenzovat vhodné aplikace“,
- vybudovat poradenský systém zaměřený na danou problematiku,
- poskytovat školení a metodiku k využívání vzdělávacích aplikací. [[1]]
Kdo za tím vším stojí?
Na videu k nám mluvily učitelky ze Speciální ZŠ Poděbrady – Mgr. Lenka Říhová (zástupkyně ředitelky) a Iva Jelínková (učitelka a metodik ICT). Zmíněné odbornice můžeme vnímat jako takové mluvčí komunity iSen. Práce a výsledky komunity však za sebou skrývají celý tým spolupracovníků, kteří stále získávají a zkoumají nové aplikace pro iPady, zjišťují a pečlivě zvažují, jak je využít při vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami, vhodně upravují anglické aplikace pro české podmínky a v neposlední řadě také školí další učitele a pracovníky.Při své návštěvě poděbradské školy jsem měla možnost alespoň na chviličku nahlédnout do družiny, kde jsem právě některé vyučující, kteří pomáhají rozvíjet a vylepšovat metodiku práce s tablety ve speciálním školství, našla plně zaneprázdněné.
Paní učitelky mi ochotně zajistily i ukázku konkrétní práce jednoho chlapce, který byl zrovna v družině. Připojuji z ní vlastnoručně natočené kraťoučké video:
Celý článek na spomocnik.rvp.cz
0 komentářů:
Okomentovat