Tak například v oblasti regionálního školství došlo k tomu, že v tomto roce by se průměrný plat pedagogických pracovníků v regionálním školství měl zvýšit průměrně zhruba o 200 korun. To znamená, že na mnoho pedagogů se navýšení vůbec nedostane. V případě nepedagogických pracovníků dokonce ten nárůst bude nulový.
Děkuji za slovo, vážený pane místopředsedo. Vážený pane ministře, vážené dámy, vážení pánové, po téměř půl roce se s panem ministrem scházíme, abychom mohli projednat moji písemnou interpelaci, která se týkala výdajů na české školství v následujících třech letech. Mimochodem dodávám, že tato interpelace byla podána v létě 2012, takže obsah interpelace se týkal roku 2013 až 2015. Ve své interpelaci jsem vyjádřil skutečnost, že tehdy ve sdělovacích prostředcích i jinde se psalo a tvrdilo, že na příští tři roky, zmíněné roky 2013 až 2015, dojde k výraznému poklesu finančních prostředků směřovaných právě do českého školství.
Pan ministr mi odpověděl, ale já jsem s jeho odpovědí nebyl zcela spokojen. Proto se dnes touto interpelací a odpovědí pana ministra zabýváme.Všiml bych si a přesněji řečeno ocitoval poslední odstavec z odpovědi pana ministra Fialy. Tento odstavec zní: "Podíl výdajů MŠMT - bez podílu výdajů EU a FM - na hrubém domácím produktu v uvedených letech výrazně klesá, z 3,16 % v roce 2012 na přibližně 3 % v roce 2013, na přibližně 2,8 % v roce 2014 a na 2,58 % v roce 2015. MŠMT je si vědomo, že snížení výdajů kapitoly v roce 2014 by bylo nerealizovatelné bez výrazných zásahů zejména do platů v oblasti regionálního školství a v jiných úsecích kapitoly by mělo mimořádné závažné důsledky. Další velké snížení v roce 2015 by již neumožnilo rozvíjet jakoukoli vzdělávací politiku a vyžádalo by si zcela zásadní zásahy zejména do systému financování regionálního školství. Pokud tedy jde o ukazatele k návrhu rozpočtu výdajů na roky 2014 a 2015, považuje je MŠMT stále za otevřené."
Skutečnost, která se týká schváleného rozpočtu na rok 2013, tento pesimistický závěr v odpovědi pana ministra Fialy na moji interpelaci tomu odpovídá. Jenom stručně zopakuji některé vytažené aspekty a výsledky schváleného rozpočtu v kapitole školství na rok 2013, které považuju za velmi důležité. Tak například v oblasti regionálního školství došlo k tomu, že v tomto roce by se průměrný plat pedagogických pracovníků v regionálním školství měl zvýšit průměrně zhruba o 200 korun. To znamená, že na mnoho pedagogů se navýšení vůbec nedostane. V případě nepedagogických pracovníků dokonce ten nárůst bude nulový. Mohl bych z oblasti regionálního školství a jemu odpovídajícího rozpočtu jmenovat ještě další negativní údaje.
Všimnu si teď rozpočtu na rok 2013 pro podkapitolu vysoké školství. Tam sice došlo oproti roku 2012 k jakémusi mírnému nárůstu řekněme zhruba o 3 %, zaokrouhleno, ale příliš s tím nemůžeme být spokojeni z toho prostého důvodu, že v roce 2013 i po tomto navýšení bude část hrubého domácího produktu připadající právě na české vysoké školství přibližně 0,56 %, zatímco například v roce 2009, čili o čtyři roky dříve, to bylo 0,66 % z HDP. Čili je vidět, že situace se ani ve vysokém školství v roce 2013 z hlediska financování nebude vyvíjet zcela příznivě. Krásně je to vidět dokonce i na velmi významném ukazateli, který charakterizuje financování ze státního rozpočtu ohledně vzdělávací činnosti. Tímto ukazatelem je výdaj na jednoho studenta v roce 2013. Ten bude zhruba 65 tis. korun, zatímco nejvyšší byl v roce 2007, kdy to bylo více než 72 tis.
Čili je vidět, že skutečně pesimistická předpověď pana ministra ohledně financování školství ze státního rozpočtu pro rok 2013 se naplnila. A to jsem demonstroval jenom pomocí některých výdajů, některých položek ve schváleném rozpočtu.
Zřejmě se uskuteční i takovýto pesimistický náhled na rozpočet pro školství v roce 2014. Doufejme, že na rok 2015 dojde k zlepšení, protože tato vláda už s největší pravděpodobností nebude u vládní odpovědnosti. Přesto však vidím negativně, velmi negativně vývoj, co se týče financování pro české školství v nejbližších dvou letech.
Proto bych se na pana ministra obrátil s následující otázkou. On předevčírem spolu s panem premiérem na tiskové konferenci vytyčil deset bodů, které by měly vylepšit české školství a které chce tato současná Nečasova vláda prosadit. Například jeden z těch bodů, který se týká regionálního školství, je formulace, která zní takto: "Učitel jako respektované a ceněné povolání".
Vážený pane ministře, jak chcete tento bod naplnit, když dochází vlastně minimálně ke stagnaci učitelských platů? Já vždycky slyšívám příklady, které udávají i představitelé Ministerstva školství, že naším vzorem má být finské školství, které je opravdu na vysoké úrovni a progresivně se vyvíjí. Ale v těchto tvrzeních vidím právě v souvislosti s financováním českého školství obrovský rozpor. Ve Finsku je zájem o učitelské povolání obrovský. Jednak je to tam prestižní povolání, ale také učitelé ve Finsku patří k nejlépe placeným povoláním. Takže kladu otázku například z hlediska tohoto pátého bodu, který jste s panem premiérem vytyčili, jak chcete realizovat tyto body, tyto postupy pro vylepšení českého školství, když zároveň říkáte a připouštíte to, že financování českého školství půjde tzv. od deseti k pěti. Takže bych byl velmi rád, kdybyste na tuto podle mne kardinální otázku odpověděl a případně na tuto otázku zavedl diskusi.
Děkuji za pozornost.
Ivan Ohlídal: Interpelace ministra školství 7. února 2013
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
0 komentářů:
Okomentovat