Nabídka účasti v projektu.
Co nabízíme?
Nabízíme účast v projektu All inclusive***, jehož součástí je vzájemná spolupráce speciální a běžné školy
v případě konkrétního dítěte. Pedagogové by měli vytvořit plán začlenění dítěte se znevýhodněním do školního vzdělávacího procesu. Může se jednat o jakoukoli učební jednotku, jednorázový projekt, nebo
o dočasnou docházku do jednoho předmětu. Docházení dítěte do třídy není denní, ale jak se bude vyvíjet, to vyplyne ze spolupráce. Jde o to zkoumat, jaké jsou možnosti a společně vytvářet vzdělávací aktivity, při kterých budou pracovat děti celé třídy společně.
Proč se takového projektu zúčastnit?
Důvodů může být několik. Pro učitele běžné školy určitě může být důvodem vyzkoušet si přímou práci s jedním konkrétním dítětem s postižením v prostředí běžné třídy v jakémsi „chráněném“ programu a bez nároku na každodenní přípravu. Tato zkušenost může být dobrá v případě, že takové dítě do vaší třídy někdy v budoucnu přijde. Také dovednost konstruktivní a intenzivní spolupráce mezi speciálním pedagogem a pedagogem běžné školy, vzájemné obohacení o metody práce i znalosti a zkušenosti, může být obohacením. Společně pozorovat, jaký má vliv na učení dětí jejich vzájemný kontakt, může přinést mnoho pro váš profesní rozvoj. A nezanedbatelné je i to, že vaši žáci mohou zblízka pozorovat, co to znamená inkluzivní postoj.
Jakou můžeme poskytnout pomoc?
Pomůžeme spolupráci zkoordinovat. Poskytneme své zkušenosti z míst, kde se inkluzivní vzdělávání podařilo. Můžeme diskutovat o tom, co se nedaří a hledat společně řešení. Nabízíme také metodickou pomoc v přímé pedagogické práci.
Komu je nabídka určena?
Nabídka je určena speciálním pedagogům, kteří:
- pracují ve speciální vzdělávací instituci s konkrétním dítětem (případně dětmi), i s těžším, příp. mentálním postižením, u kterých uvažují nad možností vzdělávat je v běžné škole nebo se o to alespoň pokusit.
- chtějí poskytnout své odborné zkušenosti. Konkrétní dítě, kterému by bylo třeba pomoci, neznají, ale považují za zajímavé společně s pedagogem běžné školy pro nějaké dítě vytvořit plán práce a reflektovat ji, společně ji také provádět a prožívat. Přemýšlet o možnostech a míře začlenění dítěte se znevýhodněním do běžné třídy.
- mají ve třídě dítě s postižením a uvítali by pravidelnou a intenzivní metodickou pomoc při společném vzdělávání ve třídě…
- ještě takové dítě ve třídě nemají, ale uvažují o přijetí dítěte se znevýhodněním do třídy; uvítali by jak metodickou pomoc, tak například pomoc při přípravě třídního kolektivu ke vstupu dítěte s postižením, připravit třídní klima, poskytnout například formou prožitkové dílny budoucím spolužákům dítěte prostor, aby mohli vyslovit a zpracovat své pochyby, očekávání…
- jsou ochotni takové dítě do třídy přijmout a chtěli by si takovou možnost vyzkoušet; uvažují o tom, že je možné a dobré vzdělávat děti společně…
- mají ve své škole děti se znevýhodněním, mají bohaté zkušenosti s inkluzivní výukou, a chtějí tyto své zkušenosti poskytnout; myslí si, že mohou poskytnout dalšímu dítěti možnost vyzkoušet vzdělávání
v běžné škole…
- vytvoří plán pravidelného společného učení dítěte se znevýhodněním společně se třídou (forma a časový harmonogram- jak dlouho i jak často – určuje tento tým po zvážení všech možností)
- vzdělávání se účastní oba pedagogové
- o své spolupráci vždy napíšou zprávu – rozsah této zprávy zvolí každý sám, zprávu mohou psát i společnou, obsahem by měla být reflexe jejich spolupráce a dopad na všechny zúčastněné děti; (součástí zprávy mohou být i reakce dětí)
737 248 459
0 komentářů:
Okomentovat