EDUin: Pět bodů ČSSD pro zlepšení školství kombinuje rozumné nápady i omyly

pondělí 25. února 2013 ·

Komentujeme návrhy, které předložil stínový ministr školství Marcel Chládek.


Stínový ministr školství za ČSSD Marcel Chládek prezentoval v opozici k 2x5 krokům ministra Fialy ke zkvalitnění školství pět bodů pro zlepšení předškolního a základního vzdělání, jak je navrhuje sociální demokracie. Pozornost věnovanou tomuto segmentu vzdělávání lze ocenit, některá navrhovaná opatření se ale podle našeho názoru míjejí s tím, co opravdu může pomoci školám i dětem.

Poslední rok MŠ povinný a zdarma.

Komentář EDUin: Věnovat větší pozornost předškolnímu vzdělávání je na místě. Stejně tak považujeme za rozumné poslední rok mateřské školy nezpoplatňovat. Současné zavedení poplatku jako opatření, které má snížit množství odkladů, je mylné. Ekonomická motivace při rozhodování o školní zralosti dítěte není na místě.

Pozdější nástup do 1. třídy – od sedmi let.

Komentář EDUin: Zavádět toto opatření plošně nepovažujeme za prospěšné. Současné individuální posuzování školní zralosti je vyhovující. Náklady na faktické prodloužení školní docházky o další rok by byly velmi vysoké.

Nesouhlas s plošným rušením praktických škol.

Komentář EDUin: Stínový ministr zmiňoval praktické školy jako inkluzivní opatření a řekl, že pokud budou fungovat jako doposud, není rozumné je rušit. To považujeme za zásadní omyl. Dosavadní způsob jejich fungování je opakovaně kritizován ze zahraničí a vysloužil si i rozsudek Mezinárodního soudu pro lidská práva. Z hlediska cílů vzdělávání je klíčové rozhodnout, zda chceme, či nechceme přivést postupně děti s mentálním či fyzickým handicapem do hlavního vzdělávacího proudu tak, jako je to v úspěšných evropských vzdělávacích systémech.

Zavedení pracovního a technického vyučování od 1. třídy základní školy.

Komentář EDUin: Považujeme za žádoucí, aby se do mateřských a základních škol vrátil mnohem větší podíl manuálních činností. Je ale otázka, zda je vhodné to udělat zavedením další předmětu – dílen a technické výchovy. Waldorfské a montessori školy, které manuální zručnosti věnují velkou pozornost, se snaží integrovat co největší kontakt s hmatatelným světem do všech předmětů. Školní vzdělávací programy to umožňují a jde o efektivnější cestu. Není rozumné na každý nový požadavek zavádět nový předmět.

Odmítnutí domácího vyučování na druhém stupni základních škol.

Komentář EDUin: Zavedení možného domácího vzdělávání na druhém stupni považujeme za rozumný krok. Argument, že ho budou zneužívat ti, kteří se chtějí vyhýbat školní docházce, se za celou dobu dosavadní existence domácího učení nepotvrdil. Naopak, tento způsob vyučování využívají velmi angažovaní rodiče, kteří dbají na kvalitní vzdělávání dětí. Domácí vzdělávání nemá být určeno jen pro děti s postižením, má být projevem různých vzdělávacích cest, které mohou vést k jednomu cíli. Domácí vzdělávání se navíc týká tak omezeného počtu rodin a dětí, že není třeba je nijak úředně omezovat.

Tomáš Feřtek, tiskový mluvčí EDUin, řekl: „Marcel Chládek řekl, že tato opatření předkládá sociální demokracie k diskusi. To vítáme, protože některá z těchto opatření jsou sporná, omezují svobodnou volbu rodičů a dětí v oblasti vzdělávání a směřují k jednotnému vzdělávacímu modelu. Jejich zavádění nepovažujeme za přijatelnou cestu k modernizaci vzdělávací politiky.“

2 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
25. února 2013 v 10:39  

Poslední rok MŠ povinný a zdarma.

Povinné? Ne pro dítě (povinná školní docházka nechť začíná od 1. třídy). Ano, povinná pro mateřské školy, ať mají takovou kapacitu a kvalitu, aby byly schopné dítě do posledního roku před ZŠ povinně přijmout.
Mateřské školy zachovat v rozsahu a kvalitě včetně kvality vzdělání učitelek jako v dobách, kdy fungovaly, tedy i zcela zdarma. Hravé, společenské.
Jediná změna: zcela nekompromisně chránit zdraví dětí a nepřijmout ráno dítě, které je zjevně nastydlé nebo nemocné a během dne nakazí ostatní.

Pozdější nástup do 1. třídy – od sedmi let.

Nesouhlas. Normálně jako dnes od 6 let (samozřejmě plus mínus vzhledem k vývoji a datu narození) bez jakýchkoliv úvah ekonomů o nákladech na prodloužení školní docházky.

Nesouhlas s plošným rušením praktických škol.

Nejde jen o praktické školy. Umožnit dětem, aby chodily do školy, kde se mohou rozvíjet a vzdělávat podle svých schopností.
Například i středoškolák nadaný na matematiku se hlásí na věhlasné gymnázium a průměrný si zvolí průměrné. Nadaný žák jde na průmyslovou školu a ten, kdo má jiné schopnosti si zvolí vzdělání podle nich, například učební obor, pro který má vlohy a zajímá ho.
Praktická škola nemusí být separovaná, ale v řekněme integrované škole mohou být třídy pro děti s pomalejším nebo těžším učením s upravenými učebními plány, aby byly ve společném prostředí školy s ostatními žáky, ale s vyučováním, které jsou schopné zvládnout a které jim bude k užitku.

Je pravda, že specializované praktické školy jsou schopné vysoce kvalifikovaně a s velmi efektivním přístupem dávat vzdělání dětem se specifickými vzdělávacími potřebami a že se děti v těchto školách cítí dobře, ve své komunitě, kde si rozumějí.
Je pravda, že děti v těchto školách nemají srovnání s prostředím a vrstevníky v jiných druzích škol a jsou někdy v celoživotním omylu.

Zavedení pracovního a technického vyučování od 1. třídy základní školy.

Ruční práce byly vždy běžnou součástí výuky na základních školách. Zručnost, trpělivost, ovládání emocí při neúspěchu, radost z krásných výrobků a dárků pro maminku. Naco zase dělat zvláštní RVP a dopodrobna předpisovat jakési pomatené kompetence.

Odmítnutí domácího vyučování na druhém stupni základních škol.

To je popření svobody přístupu ke vzdělání. Nejde o zneužívání, ale o alternativní možnost, například při dlouhodobém onemocnění dítěte, aby se mohlo oficiálně a legálně vhodnou formou vzdělávat doma, například rodiči nebo docházkou učitelky (nejen jako dnes, že dítěti spolužák přinese na ukázku sešity co se bere).

Anonymní řekl(a)...
25. února 2013 v 15:27  

Chceme zavádět technické vyučování od 1. tříd a přitom jsme ho pomocí RVP a ŠVP zlikvidovali na 2. stupni.
Školy dostaly nesmyslnou možnost vybrat si z možných náplní pracovního vyučování a jak to dopadlo? Téměř všechny školy vyautovaly dílny a nasadily digitální technologie.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.