Další dvě minutová videa ze série Víte, že… se snaží přehledným a veřejnosti srozumitelným způsobem vysvětlit problémy vzdělávání v České republice. První z nich se věnuje nerovnostem v přístupu ke vzdělávání, druhé srovnává financování školství v ČR a dalších vyspělých zemích OECD. Smyslem těchto videí je motivovat veřejnost k tlaku na politickou reprezentaci, jež by měla hledat řešení těchto problémů.
Všechna videa s titulkem Víte, že… připravilo pro EDUin občanské sdružení KVAS.
Toto video pojmenovává sociální nerovnosti ve vzdělávání. Patříme k zemím, kde je nejvyšší závislost mezi vzděláním, kterého dosáhli rodiče a kterého dosahují jejich děti. To znamená, že samotné školy neumějí žáky motivovat k lepším výkonům. Druhým problémem je silná selekce – rozdělení dětí do různých vzdělávacích proudů podle talentů, handicapů a sociálního zázemí. Právě to způsobuje jednak velké finanční ztráty státního rozpočtu a také propad Česka v mezinárodních srovnáních výsledků žáků.
Video zhlédněte ZDE
Druhé video upozorňuje na to, že školství v České republice je dlouhodobě podfinancované. Tento známý fakt začne být zajímavý ve chvíli, kdy se na něj podíváme ve srovnání s ostatními zeměmi. Pak zjišťujeme, že patříme až na chvost vyspělých zemí. I to je jeden z důvodů dlouhodobého propadu výsledků vzdělávání.
Video zhlédněte ZDE.
Všechna videa jsou připravena jako upoutávka a motivace k účasti na půlroční debatní kampani Česko mluví o vzdělávání. Její stránky najdete ZDE.
Tomáš Feřtek, tiskový mluvčí EDUin, řekl: „Další dvě videa, která nabízíme k šíření médiím i veřejnosti, se snaží upozornit na příčiny propadu našeho vzdělávání. Velmi by nás potěšilo, kdyby se je podařilo prostřednictvím médií a sociálních sítí rozšířit tak, aby přispěla k objasnění skutečných příčin propadu vzdělávacích výsledků. Jen tak je totiž možné začít s hledáním reálných a realistických řešení problémů, do nichž jsme se dostali.“
Dvě videa na téma sociální nerovnost a peníze ve školství
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
11 komentářů:
Druhým problémem je silná selekce – rozdělení dětí do různých vzdělávacích proudů podle talentů, handicapů a sociálního zázemí. Právě to způsobuje jednak velké finanční ztráty státního rozpočtu a také propad Česka v mezinárodních srovnáních výsledků žáků.
Možná jsem něco přehlédl, ale jaká studie to dokazuje? Může existovat korelace mezi selektivitou a výsledky mezinárodních testů, ale za prvé to ještě ještě neprokazuje, že jedno je důsledkem druhého; za druhé se tato korelace počítá ze souhrnných údajů za jednotlivé země, jejichž podmínky se mezi sebou dost liší.
Pokud jde o reprodukci sociální nerovnosti, není přece zásadní motivovat k lepším výsledkům, ale k vyšším životním cílům. Pokud žák aspiruje jen na středoškolské vzdělání a stačí mu povolání s nižším statusem, může se škola umotivovat k smrti. Obávám se, že se zase hází na školu to, co má zajišťovat rodina.
Talenty, handicapy, sociální zázemí...
Rozhodně se tu třískají hřebíky hlava nehlava.
1. Počítám, kolik asi po republice studuje na gymnáziích dětí přistěhovalců z různých ramtárií, kteří sem přišli za aspoň trošku lepším živobytím.
2. Už se ví, z jakých sociálních vrstev se rekrutují sami vzdělavatelé?
3. Svým vlastním sociologickým šetřením mezi vrcholovými sportovci jsem dospěl k závěru, že největší sportovní talent mají poměrně bohatí lidé.
To jsou věci.
"největší sportovní talent mají poměrně bohatí lidé"
Stejně je tomu v hudbě a výtvarničině. To víte, je to drahý koníček.
Jestliže inspekci musí ke změně "inspirovat" kontrolovaní, pak její dosavadní potenciál a činnost nestojí za nic. Kdyby tam takový potenciál byl, měnila by se inspekce přirozeně díky svým zjištěním, které má 20 roků před nosem. Ze své činnosti není schopna rozpoznat, že by mohla být školám prospěšná. Nic neiniciovala, ani to, že na vysvědčeních nejsou kompetence, ale pořád jen známky. Když to řeknu slušně, tomu se říká provozní slepota.
z jakých sociálních vrstev se rekrutují sami vzdělavatelé?
Upřímně, jen blbec by hnal své dítě do pedagogického procesu dnešní doby. Malé výdělky, velká odpovědnost, tlaky ze všech stran (rodiče, žáci,ředitel,inspekce,zřizovatel,novináři,politici,...). To neustojí jen tak někdo. Zatím jsem (možná nemám štěstí) nějakého bohatého učitele neviděl. Špičky v jakémkoliv oboru se vždy (a je to zákonité) hrnou tam, kde je největší finanční ocenění. A nějaké "poslání"? To je dnes tak akorát ke smíchu.
To znamená, že samotné školy neumějí žáky motivovat k lepším výkonům. Druhým problémem je silná selekce – rozdělení dětí do různých vzdělávacích proudů podle talentů, handicapů a sociálního zázemí.
Zajímavé. V mé rodině jsem byl prvním, kdo dosáhnul VŠ vzdělání. Matka neměla ani maturitu a otec si ji dodělával spolu s Marečkem a Hliníkem večerně.
Nevšimnul jsem si během celého vzdělávání, základkou počínaje, že by mne škola nějak ke studiu motivovala. Na to jsem si stačil, kupodivu, sám.
Na to jsem si stačil, kupodivu, sám.
Vítám Vás v klubu, pane poste.restante. Také jsem si sám, zpravidla, určoval běh věcí.
No, to jsme ale dopadli. Co?
Pokud to mělo cílit na rodiče, tak se to moc nepovedlo - jako rodič říkám:
Děkuji, nechci, aby moje dítě chodilo do školy s těmi, co jsou vyobrazeni na té animaci (doufám, že je to dostatečně politicky korektní). Velmi také uvítám, pokud nebude mít ve třídě "hlupáky" a bude mezi stejně "chytrými" dětmi. Takže jestli to stát za pouhých deset miliard zařídil, tak mu tímto děkuji. Skvělé, jen tak dál, diskuze není potřeba. :-)
nebude mít ve třídě "hlupáky"
A co v běžném životě? Tam hlupáky nepotká? Možná některé i větší, i s diplomem. Vytváření "elit" není v současném světě na pořadu dne. To se budou někteří na chodníku vyhýbat postiženým, vytvoří se speciální nemocnice pro bohaté, kam ani šmudla chudák nenakoukne? Jinými slovy "sociální segregace". S tou rasovou segregací se současný svět jaksi vypořádal a vypořádává. Můžeme ještě tento názor a z něho vyplývající systém nazývat demokracií?
Budete se možná divit, ale potká se s nimi jen minimálně. Velká část žije v sociálně vyloučených lokalitách, další jsou ve vězení, bez práce doma nebo někde u pásu. Pokud nebude chodit do pochybných hospod a jezdit hlavně autem, tak je šance potkat někoho "hloupého" dost malá.
Mnoho věcí jde zařídit za příplatek nebo z protekce. V žádném případě neříkám, že je to správně.
Mám obavy, že je toto systémově nastavené a potom říkám, že je to špatné.
Okomentovat