Termín: 10. 2. – 24. 2. 2013
Otázka: Co chybí v návrhu ministra Fialy na zkvalitnění školství?
Jako vstup do diskuse jsou nabídnuty k polemice možné klady a zápory návrhu.
Klady návrhu:
- Dokument prezentoval ministr školství společně s premiérem, což logicky dodává návrhu větší váhu.
- Obsahuje většinu opatření, která jsou pro náš vzdělávací systém opravdu důležitá a akutně potřebná.
- Zdůrazňuje potřebu stejné kvality výuky pro všechny včetně podpory individuálního přístupu ke všem dětem, včetně těch se speciálními vzdělávacími potřebami.
- Obsahuje metodickou podporu pro učitele a snahu o zatraktivnění učitelského povolání včetně kariérního systému.
- Chce řešit financování regionálního i vysokého školství a oba tyto návrhy obsahují prvky udržitelnosti – tedy vědomí zvláštního statusu malých základních škol a myšlenku kontraktového financování vysokých škol.
- Navrhuje posílení akreditační komise jako samostatného správního úřadu.
- Ministr si je vědom omezených možností svého úřadu a současné vlády a vyzval celou politickou scénu a veřejnost ke spolupráci na realizaci tohoto programu.
Nedostatky návrhu:
- Chybí jasný příslib financování těch kroků, které nemají bez přislíbených peněz smysl.
- Návrh se nezmiňuje o mateřských školách a odborném vzdělávání, i když jsou to důležité součásti systému.
5 komentářů:
Reakce ucitelske verejnosti ... je mirne receno rezervovana.
To musim potvrdit. V diskusi na zminenem webu o ceskem mluveni jsem v polovině diskusni doby napocital celkem dvacet dva prispevku od asi deseti ruznych pisatelu a trinact souhlasnych reakci.
Jenom sam Pytlik toho o skolstvi namluvi vic.
Sedych
Všechny kroky pana Fialy jsou akademicky krásné a určitě dobře míněné. Mají dohromady jednu ukrutnou vadu. Počítají s tím, že svět školství je sebemotivovatelný a v zásadě sebeuvědomělý. Ale on není (stejně jako jiné světy). Nejsou takové děti, nejsou takoví jejich rodiče, nejsou tací učitelé, ani ředitelé. Celému školskému systému chybí přirozená motivace strachem, že nedosáhnu toho, čeho chci. Dokud se nevrátí situace na středoškolském i vysokoškolském vzdělávacím trhu do polohy racionálního strukturálního převisu poptávky nad nabídkou studijních příležitostí, je každé opatření směřující k podpoře kvality řádově méně účinné, než by tomu bylo v případě podpory vnitřně motivovaného systému. Jenže omezit nabídku jako systémové opatření je politicky krajně nepopulární (těžko se vysvětluje jinak, než úsporami).
Takže se tomu pan Fiala mazaně vyhnul. Tím učinil z celého záměru typické politické plácnutí do vody dobré tak leda k ohlupení mas. A v případě jeho, nedejbože, realizace nezpochybnitelným festivalem vyhozených miliard.
Vít Komárek
Vít Komárek
Souhlas, ale s podstatnou výhradou. Motivace strachem je možná použitelná na základní škole, ale "motivovat" tímto způsobem pracovníky není zrovna to pravé ořechové. A u lidí pracujících hlavou je to dokonce přímo kontraproduktivní. Nepředpokládáte doufám, že když budou třeba v CERNu mít strach, že jim vezmou finance, tak objeví Higgsův bozon do půl roku.
Ve škole, nad kterou se neustále vznáší riziko likvidace se rozhodně neučí dobře, to mi věřte.
Já souhlasím s p. Komárkem - i když pojem "strach" dnes asi není na místě a psychologové by nás hnali. Jenže jak jinak vyjádřit opak toho, získat vše bez námahy, snadno, mít předem jistotu, že školu absolvuju? A pokud ne, je tu tolik možností odvolání, soudních žalob... kdo by se trápil nějakými studijními povinnostmi, prosím vás.
Taky vidím, že řeči v uvedeném dokumentu jsou pouze na úrovni líbivých, bezchybně rormulovaných, leč neúčinných a tím prázdných proklamací. Není už totiž nikde řečeno, jakým způsobem bude toho všeho dosaženo a kdo co konkrétně má pro to udělat. Prostě tlachy politika, stejně jako těch všech ostatních.
Okomentovat