Poslední měsíc přišel z ministerstva školství pár dobrých špatných zpráv. Česká školská inspekce informovala o zjištění, že nejhorších výsledků dosahují žáci v severočeských regionech. A nezávisle na tom si náměstek ministra školství Jiří Nantl v rozhovoru pro Aktualne.cz hlasitě povzdechl, že vzdělávací politika u nás není příliš informována pedagogickým výzkumem. Cože je na těchto špatných zprávách dobrého?
Dobré na těchto zprávách je, že současné vedení ministerstva o těchto skutečnostech ví, a že o nich i hovoří. To už tu dlouho nebylo, pokud tomu tak zde vůbec někdy bylo. Jsou to první kroky k tomu, aby se s tím začalo něco dělat.
První zpráva z ministerstva
Informace o slabých výsledcích žáků v severních Čechách pochází z pilotního celoplošného testování žáků 5. a 9. tříd. Na toto zjištění by sice bývalo stačilo otestovat nevelký náhodný vzorek škol a nebylo nutno dělat drahé celoplošné testování, ale to je jiná diskuse. Dosud jsme totiž žili ve sladkém nevědomí, kdy se stát o výsledky vzdělávání systematicky nezajímal, nikdo o nich nic nevěděl a ani za ně nikdo nenesl zodpovědnost. Takže jde o první vlaštovku sledování toho, jakých výsledků žáci a tedy i školy dosahují.
Moje intuice založená na práci s podobnými daty z mezinárodních šetření jako je PISA, TIMSS a PIRLS mi říká, že za špatnými výsledky žáků v severních Čechách stojí mimo jiné výrazně nižší vzdělanostní úroveň tamních rodičů. Na jedné straně to částečně sejme břímě zodpovědnosti za špatné výsledky z tamních škol, protože nejen ve škole se člověk moudrosti učí. Zároveň nám to ale říká, že by se tamním školám mělo dostat nadprůměrné podpory po stránce dostatku kvalitních učitelů, s čímž jdou ruku v ruce finanční prostředky.
Dalším krokem by mělo být využití těchto nových dat k analýzám příčin, proč to někde jde a jinde ne, zda reformní opatření ve školství zabrala či nikoliv. A tato zjištění by se měla využívat k volbě vhodných cest k nápravě nebo zlepšení. Ostatně tak jsme o tom psali před dvěma lety ve zprávě NERVu (str. 139-140).
Zjednodušeně řečeno, výsledky měření ukázaly na existenci problému. To je svým způsobem dobrá zpráva, protože teď už přeci stačí jen najít příčiny a odstranit je. Jenomže tu je ještě ta druhá zpráva z ministerstva.
Druhá zpráva z ministerstva
Náměstek Nantl to řekl poměrně otevřeně: Tento systém, který příliš nevyužívá výzkumu akademických institucí, je potom také mnohem náchylnější k ovlivňování zájmovými skupinami, protože zde chybí systematická nezávislá oponentura z odborných pozic. Nevím, kde je problém; prostě se to doposud příliš nedělalo.
Kvalitního empirického výzkumu, který by se seriózně zabýval otázkami školství a vzdělávání, se u nás dělá pomálu. Podívejme se třeba, nad čím vším a jak kvalitně se ve světě bádá. Například na tuto každoroční CesIfo konferenci v sousedním Mnichově nebo na přehled výzkumu v oblasti ekonomie školství a vzdělávání zde.
Situace je u nás přinejmenším stejně špatná, jako v celé oblasti našich společenských věd. Myslím, že odpověď na náměstkovu otázku znám. A není moc povzbudivá. Kvalitní empirický výzkum v oblasti pedagogického výzkumu a výzkumu kolem školství a vzdělávání na naších vysokých školách dělá hrstka lidí. Až na výjimky se tyto věci pořádně neučí. Na ministerstvech kvalitně zpracovanému výzkumu rozumí málokdo a pokud ano, tak mu nevěří. Ministerstva si při rychlé fluktuaci jejich vedení kvalitní výzkum zadat nechtějí a dost dobře ani neumí. A i kdyby si ho zadali, jen málokdo u nás dokáže zpracovat více, než jednoduché zavádějící excelovské tabulky průměrných hodnot. Je to jak vleklý neduh a žádný zázračný lék s okamžitými účinky na něj neexistuje. Začít by se však každopádně někde mělo a to u hodnocení a financování výzkumu v oblasti společenských věd, o čemž jsem ostatně již psal zde a zde.
Převzato z blogu autora na Aktuálně.cz
Daniel Münich: Dvě dobré špatné zprávy ze školství
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
11 komentářů:
Treti dobra spatna zprava je ta, ze jsme to vzali na vedomi, protoze to je asi tak vsechno, co s tim muzeme (a chceme) delat.
Sedych
Konečně jste to pane Münichu řekl.
Teď ještě - co s tím v NERVu a na vládě uděláte? Než bude pozdě. Protože staří, kteří uměli výzkumničit a zajímali se to, jsou před důchodem nebo v něm, a mladí podlehli byznysu, poctivý vydřený výzkum je nazajímá.
Mne na těchto článcích nejvíce baví, že ČŠI vychází z výsledků v podstatě neexistujícího testování. Protože to, co u nás před necelým rokem v 5. a 9. třídách proběhlo, se prostě seriózním testováním nazvat nedá a tudíž ani výsledky nelze považovat za seriózní.
Jednalo se prosím o TECHNICKOU GENERÁLKU a podle toho k tomu také řada škol přistoupila. Tam, kde technika nefungovala se testovalo několikrát, takže děcka na třetině škol testové otázky a odpovědi na ně znala. Sady otázek byly pouze provizorní, poslech v angličtině byl pouze provizorní apod. Co z tohoto proboha chce kdo vyvozovat.
A to, že výsledky v některých reionech budou slabší, ať děláme co děláme, vám řeknu i bez nějakých testů. Jak říká jedno přísloví: My můžeme koně dovést k vodě, ale pít už ho nepřinutíme.
(15:23) Vzal jste mi slova z klávesnice. Učinit tak dalekosáhlé závěry na základě technické generálky a ještě je prezentovat jako relevantní informace, to je do nebe volající diletantismus ze strany ČŠI.
A že o výsledky výzkumů nejeví MŠMT zájem, natožpak aby se jimi nějak řídil ministr při svém rozhodování? A kdy tady za posledních 25 let byl ministr školství, kterému by opravdu záleželo na školství, na učitelích a žácích, a nikoliv pouze na penězích, které rezortem protékají?
Na Pana Municha se nezlobte. Jeden z členů NERVu se kdysi vyjádřil asi v tom smyslu, že práci v něm přijal proto, že si myslel, že vláda opravdu chce slyšet rady, jak naložit s některými problémy. Později pochopil, že jeho účelem je vlastně jen poskytnout vládě alibi pro některé její kroky. Nyní v něm zůstává jen proto, aby se alespoň pokusil vládě rozmluvit ty pitomosti, které se chystá učinit.
Kdybyste nebyli "do nebe volající diletanti", přečtete si tu výroční zprávu a zjistíte, že výsledky testování potvrdily to, co jiné nástroje, o které se ta zjištění opírala (mimochodem už i dříve, než nějaké testování bylo) a ne přesně opačně, jak je to možná atraktivnější pro zdejší diskuzi, jen to nikdo neřekl, i když to možná psali v Blesku.
To, jaká je situace v našem školství už vím nějaký ten čásek. Přečetl jsem si to v Blesku předloni. :-)
Kdybyste nebyl "do nebe volající diletant", pochopil byste, že technická generálka nemohla potvrdit žádné studie o výsledcích nebo kvalitě vzdělávání.
Zajímavé. A je tu někdo, kdo si myslí, že až tyhle inspekční testy přejdou do stádia skutečného testování, že se změní jejich obsah, jejich cíle a jejich využití natolik, aby se z nich dalo něco skutečného vyvodit? Myslíte si, že tohle technické kolo nějakým velkým způsobem ovlivnilo obsah (zúženost záběru v předmětech, zúženost pojetí toho, co je v učení a vzdělání důležitého) nebo podobu (zjednodušené myšlení kvůli počítačovému vyhodnocování)? A že to příště už bude testování odborně poučené a pro skutečné učení dětí významné? Já bych se na to těšil, ale jendoduše v to nevěřím. Vždyť klidně mohli začít s dobrým způsobem zjišťování úrovně vzdělávání hned od počátku.
Globální testy jsou prostě nebezpečné, protože příliš svádějí k vytváření podobných srovnání a žebříčků škol.
Ale testy jako zdroj informací a zpětné vazby by užitečné být mohly. Pokud by o jejich výsledky někdo skutečně stál a byl poučený natolik, aby s nimi uměl zacházet. Nevím, zda na MŠMT či ČŠI někoho takového máme.
testy jako zdroj informací a zpětné vazby by užitečné být mohly
Především pak, kdyby výsledky i se slovním hodnocením měli k dispozici sami žáci.
Mají je?
Dovolím si k tomu připodotknout několik věcí.
Nejprve k výzkumu. Že žáci na ZŠ v Ústeckém a Karlovarském kraji ve výsledcích testů zaostávají, víme z analýzy testů STZŠ i testů klíčových kompetencí. Čili nic nového pod sluncem a ani nic překvapivého.
staří, kteří uměli výzkumničit a zajímali se to, jsou před důchodem nebo v něm, a mladí podlehli byznysu, poctivý vydřený výzkum je nezajímá
A tak to mě i společnost Scio poctivé výzkumy zajímají a do důchodu to mám víc než dvacet let, snad to je dostatečný protipříklad. Víme o tom, že naše výzkumy mají ještě metodické rezervy, ale už máme hodně nástrojů, jak to kompenzovat a dospět k věrohodným výstupům.
Teď k jedné tezi v článku: Zároveň nám to ale říká, že by se tamním školám mělo dostat nadprůměrné podpory po stránce dostatku kvalitních učitelů, s čímž jdou ruku v ruce finanční prostředky.
Podle mého názoru je sociální nerovnost bohužel jev přirozený, jakkoliv nepříjemný. Stejně tak vzdělanostní nerovnost i nerovnost v kvalitě vzdělávání. Vždycky budou nějaké děti chytřejší, nějací učitelé schopnější, některé školy s lepšími podmínkami. Změny se nedosáhne tím, že se do škol v ÚS a KV kraji pošlou lepší či lépe placení učitelé. Změny lze dosáhnout tím, že rodiny problematických žáků budou motivovány, aby se žák řádně vzdělával. A když to nepůjde po dobrém, pak nechť jsou na řádné vzdělávání dítěte vázány všechny sociální dávky s dítětem přímo či nepřímo spojené. Jen se to musí politicky ustát. Což, obávám se, je pro nejbližších několik let iluze.
Okomentovat