Daniel Kříž: Komiks ve vzdělávání

čtvrtek 14. února 2013 ·

Popis vývoje využití komiksů ve výuce s přehledem nejdůležitějších nástrojů pro tvorbu a odkazů na další zajímavé zdroje informací pro další studium této problematiky.


Učitelé často hledají nové nástroje, kterými by zvýšili motivaci žáků k učení. Vedle nových konceptů se však lze opírat i o věci, které jsou starší více než jedno století a jejich použití ve výuce bude mít stále skvělý efekt. Zvláště, jedná-li se o nástroj, který se v době počítačů a moderních technologií stává opět velmi aktuálním. Mluvíme o komiksu.

Historie:

První komiksové stripy se objevily v Americe na sklonku 19. století jako příloha nedělních novin. Vysoký zájem o ně dal vzniknout novému žánru. Největšího boomu komiks dosáhl ve třicátých letech, kdy vycházely celé komiksové časopisy s oblíbenými hrdiny představujícími spravedlnost, sílu a právo. Již v této době se začalo mluvit o vzdělávacím potenciálu komiksu.

V roce 1949 byl proveden první experiment [1] založený na analýze přínosu komiksu pro vzdělávání žáků ve třídách, kde komiks byl součástí kurikula. Již tenkrát vidělo 74% učitelů v komiksu silnou motivační schopnost, 79% učitelů dokonce tvrdilo, že komiks posiluje individuální práci žáků. Učitelé se shodli, že pomocí komiksů se žáci lépe učí.

V 50.tých letech bylo využití komiksu ve vzdělávání velmi kritizováno a k jeho znovuobjevení došlo až v 70. letech. Od té doby opět získává své zastánce, a to i v oblasti pedagogické vědy.

Využití komiksu ve výuce

V čem lze spatřovat silné stránky komiksu a proč ho zařazovat do výuky? Uveďme pár argumentů podporujících jeho výukové využití [2]:
  1. Motivace žáků.
    Vzhledem k přirozené přitažlivosti obrázků pro člověka je komiks vhodný zejména pro udržení zájmu a pozornosti žáka.
  2. Vizuálnost.
    Fotografie a text vzájemným propojením vypráví příběh. Tím lze jakémukoliv tématu nasadit „lidskou tvář“ tak, aby došlo u žáka k propojení emocionální stránky a obsahu vzdělání.
  3. Stálost komiksu.
    Na rozdíl od filmu a animace, kde samo médium diktuje tempo zobrazování, komiks postupuje tempem čtenáře.
  4. Zprostředkování.
    Komiks může zdráhající se čtenáře navnadit a být inspirací pro čtení náročnějších textů. Může se stát základním pilířem pro obtížnější vědní disciplíny.
  5. Rozvoj schopnosti uvažovat.
    Analytické a kritické myšlení může být vyvíjeno pomocí správně zkonstruovaných komiksů.
Mnoho učitelů na všech úrovních škol dnes tento typ média používá, a to bez ohledu na vyučovanou tematiku. Nejčastěji však komiks nachází uplatnění v předmětech zabývajících se historickými událostmi, ve výuce cizích jazyků apod.

Komiks a digitální technologie

Současný rozvoj technologií nabízí netušené možnosti v tvorbě a přípravě komiksů. Existují dvě základní možnosti, jak komiks do vzdělávacích aktivit zařadit. První je využití hotových komiksů.

V tomto případě je třeba prostřednictvím internetu najít již hotové komiksy, které pak lze použít přímo. Bohužel většina jich je v cizím jazyce (Classical Comics). Český server zaměřený na komiksy využitelné ve vzdělání zatím neexistuje. Několik komiksů lze nalézt v našich úložištích digitálních učebních materiálů (např. DUM).

Druhou, z hlediska Bloomovy taxonomie ještě mnohem zajímavější cestou je tvorba vlastních komiksů. Ve světě webu 2.0 existuje celá řada aplikací, pomocí nichž lze vytvářet vlastní komiksy. Liší se pouze v detailech, jako jsou knihovny, zpracováním grafiky, způsobem generování vytvořeného komiksu, rozsahem stripů apod. Uveďme pár příkladů nejrozšířenějších komiksových editorů (desingerů).

Comics Creator
Jednoduchá online aplikace, která umožňuje velmi snadno vytvořit vlastní komiksový strip přímo v prostředí internetového prohlížeče. Nevýhodou je snad jen malý rozsah stripů a jejich povinné zveřejnění online.

Ukázka komiksu vytvořeného pomocí Comics Creator

Stripcreator

Jedná se pravděpodobně o vůbec nejjednodušší nástroj pro rychlou a snadnou tvorbu komiksů. Umožňuje výběr z několika málo postav a pozadí. K dispozici je jen trojdílný komiks, postavičky nelze nijak přemísťovat. V každé části komiksu mohou být maximálně dvě postavy. Možnost vlastního nastavení je minimální, ale pro rychlou a snadnou tvorbu se nejedná o špatný nástroj. Zvláště pokud například potřebujete, aby komiks vypadal vždy stejně a jen se obměňoval text.

Ukázka komiksu vytvořeného pomocí Stripcreator

ToonDoo

Toto prostředí pro tvorbu patří sice ke složitějším, ale zároveň je velmi příjemné. Lze v něm nastavit mnoho detailů u postav, pozadí a písma, a tím dosáhnout velmi atraktivního vzhledu. Stačí se jen zaregistrovat a můžete se dát do práce.

Ukázka komiksu vytvářeného v ToonDoo

Celý článek na spomocnik.rvp.cz

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.