Prof. Hejný objevil zázračnou metodu, jak učit zlomky. Díky ní se zlomky mohou přesunout do třetí třídy základní školy. Zázrak spočívá v tom, že děti místo memorování překládají papírové dorty.
Na dvou základních školách vyzkoušeli převratnou novinku. Zlomky učí ve třetí třídě metodou prof. Hejného. Tkví v tom, že "učitel neříká dětem nové informace, žáci musí kouzlo matematiky objevovat sami". Toto kouzlo objevují překládáním papírových dortů. A pochodováním po místnosti. Pěkně ve stylu celého našeho školství - jeden krok dopředu, dva kroky zpátky. Jedině tak totiž prý "objeví" mínus jedničku. Jaký to kontrast ve srovnání s "tradičními metodami"! Asi jako mezi Arielem a "běžným pracím práškem"...
Dalibor Martišek: O lámání zlomků a jednom výnosném objevu Ameriky
Celé generace kantorů nenapadlo nikdy nic jiného, než dělat dětem mentora. To až prof. Hejný přišel s tímto objevem, který proto právem navždy ponese jeho jméno. Metodou, která vzbudila světový ohlas - po vzoru jevištního zázraku Járy Cimrmana se tento světový rozruch odehrává zejména v Neratovicích a v Lysé nad Labem. Tam totiž už začali děti učit Hejného metodou. Metodou, kterou lze charakterizovat dvěma slovy - "škola hrou" (viz např. MF DNES, 8. 2. 2013).
Po novinářích asi nemůžeme chtít, aby rozuměli tomu, o čem píší. Každý, kdo má alepoň špetku rozumu, ale jistě ví, že metoda, která se snaží udělat ze školy hru, zcela určitě není metodou profesora Hejného. Pan profesor v lepším případě jen objevil Ameriku, v tom horším se chlubí cizím peřím a díky všeobecné totální nevzdělanosti současných novinářů mu to docela dobře prochází. Pisálkové, kteří o škole nemají ani páru, totiž vynalezli nový literární směr, který by si zasloužil název pedagogický schématismus. Dal by se shrnout do jediné věty: „Tradiční metody“ nutí memorovat bez porozumění a jsou tedy špatné, moderní metody nutí myslet a jsou tedy dobré.
Tak tomu samozřejmě není. Dokonce bych řekl, že je to spíš naopak. Naše školství bylo až do začátku devadesátých let na světové špičce. Jsou to právě „moderní metody“, které si velmi často pletou vzdělání s uměním vyhledávat informace a lidský mozek se skladištěm myšlenek.
„Metoda profesora Hejného“ je stará už čtyři sta let. Objevil ji Jan Ámos Komenský a až do roku 1989 o ní učebnice didaktiky psaly v kapitolách Problémové vyučování a Zásada názornosti. Takto pojatá didaktika ovšem měla tu smůlu, že se osvědčila (mimo jiné) i v socialistické škole. Proto mohla být celkem pohodlně zatracena, prokleta a zlikvidována jako komunistický přežitek. Začalo se učit „moderně“, tj. začali jsme nekriticky přejímat cizí (a podstatně horší) vzory. Celkem logicky následoval prudký pád úrovně, který spolu s všeobecně velmi krátkou pamětí vlivných nevzdělanců umožnil dnešní „objev“ profesora Hejného.
Vzpomínám si, jak jsem před čtyřiceti padesáti lety chodil na základku já. Při výuce zlomků jsme neměli hejnovsky vystřižená kolečka papíru místo dortu. Z výukových důvodů jsme nosili do školy skutečné věci. Čokolády, bonbóny, jablka, mejdlíčka (kdo dnes ví, co to bylo?). A spravedlivě jsme podělovali spolužáky: Jak rozdělit čokoládu mezi tři, mezi čtyři. Po kolika čtverečcích tabulku rozdělit? Kolik jablek jsou čtyři poloviny? Nevíš? No tak si to nakrájej! A pět polovin? V roce 1978 jsem jako student pedagogické fakulty na praxi rozléval s děckama čaj. Litr do čtyř hrnků - co to asi znamená? Soutěžili jsme v tom, kdo nejlépe rozkrojí jablko na šestiny. Co by tomu asi řekly dnešní debilní předpisy? Nůž v rukou desetiletého dítěte? Proboha – takového učitele zavřít!! Jenže možná právě díky tomu už celé generace před dětmi odkojenými profesorem Hejným zcela jasně chápaly, jak je možné, že osm bonbónů je čtvrtina pytlíku. I ty pochody tam a zpět si docela dobře pamatuju. A k tomu zapisování zimních teplot neposedně kmitajících kolem nuly. O kolik je polední teplota vyšší než ta ranní? A půjčování a vracení peněz (opět skutečných, i když samozřejmě drobných). A hromadu dalších „moderních“ věcí, o kterých dnešní novináři ještě nevědí a budou o nich jako o horkých vynálezech psát až zítra a pozítří.
Co kdybych začal prosazovat myšlenku, aby děti při výuce zlomků nestříhaly symbol dortu, ale krájely skutečnou pizzu? Nazval bych to Martiškovou metodou a snažil bych se to zavést už do druhé třídy? Asi bych neuspěl. Dnešní děti už totiž nic nekrájejí. Chleba koupí nakrájený a když už musí "krájet" ve škole kvůli zlomkům, dělají to třeba klepnutím na interaktivní tabuli. Přesto (anebo možná právě proto) ty zlomky dost často opravdu neovládají. Viděl jsem řadu „moderních“ výukových programů. A řeknu vám, jako matematikovi mně mnohdy vstávaly vlasy hrůzou. O tom, co žák umí, anebo neumí, totiž nerozhoduje to, zda je učen moderně, anebo nemoderně. Zda je učen takovou, anebo makovou metodou. Zda používá nůž, anebo počítač, který (světe, div se) ovládá už málem jen hlasem. O tom, co žák umí a neumí, rozhoduje jen a pouze to, zda je učen dobře, anebo špatně.
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
29 komentářů:
Ja pulim rohliky, chleba a podobne.
Bohuzel to musim delat ve fyzice v sedmych az osmych rocnicich. Pochopit, ze tri pulek je 1,5 "toho samyho" je nekdy boj.
Je to hruza.
Kroky dopredu a dozadu jsme jako zaci delali na ZS taky(aspon co si pamatuju) kolem roku 1982-1983.
Kdyby novináři uměli alespoň trochu počítat, nebyli by ohromeni kdejakou prkotinkou.
Možná by nebylo od věci vrátit pojmu "hra" jeho význam ve smyslu "hrát si na něco". Na vojáky, na doktora...
"Škola hrou" v kvasu současného překotného školního reformního třeštění neznamená nic jiného, než "hrát si na školu&;quot;.
Souhlasím s tímto vaším názorem pane Martíšek. Metody používané kdysi v tehdejší ZDŠ jsou z velké části pozapomenuty. Rád navštívím jakýkoliv seminář pana Hejného, kde si budeme "hrát" třeba s lomenými výrazy. Zřejmě se pan Hejný zaměřuje převážně na 1. stupeň ZŠ. Stále si však myslím, že žáci na 1. stupni musí drilem zvládnout základní početní operace s přirozenými čísly. Přimlouvam se i za mechanické zvládnutí třeba takové násobilky,... Ignorant
Každý rozumný učitel prvního stupně tzv. metodu Hejného používá, a to nejen u zlomků. Proč z učitelů furt kdosi dělá paka?
Článek je nesmyslná ultra-povrchní slátanina napsaná právě po vzoru těch nejhorších v něm zmiňovaných novinářů: "Čím méně o tématu skutečně vím, tím delší text dokážu zplodit".
Čekat pod ním smysluplné reakce je jistě marné.
Marnost cekani na smysluplne reakce plati bezezbytku.
Dokonce ani od sebe jsem se nedockal...
Sedych
Učím hudební výchovu a pomáhám učitelům matematiky tím, že učím žáky zlomky vysvětlováním noty celé, půlové, čtvrťové... To jsou také zlomky a v praxi. Vždy jsme to učili a nedělali z toho vědu. Oni by se žáci zlomky naučili, pokud by si hráli s kostkami a stavebnicemi apod.
Základem všeho učení je chtít se učit, problémeme je lenost.
11.2 12:35
Inu, neznámý kolego, tak nás poučte. Prokažte své pedagogické schopnosti a vysvětlete zde fóru zaujatých kolegů, v čem spočívá přínosnost, objevnost a novost páně Hejného metody. Demonstrujte, v čem se pan profesor Martíšek mýlí. Jinak totiž také Vaše reakce ani o píd nepřevyšuje úroveň článku, či následných komentářů.
Já obvykle nejdříve prosiju zdroje a reaguji následně.
Doporučuji tedy plénu např tento odkazy:
http://diskuze.rvp.cz/viewtopic.php?f=555&t=20845
http://www.ceskatelevize.cz/ct24/domaci/113799-cvicme-v-cislech-skoly-zkousi-atraktivnejsi-pocty/
O "novosti" opravdu nejsem přesvědčen.
Například my měli ve třídě magnetickou tabuli s nakreslenou čtvercovou sítí, na které jsme naznačovali nejen zlomky, ale světe div se, i desetinná čísla.
Pamatuji si i na zmiňované sady kartiček s různými výsečemi kruhu, atd z produkce firmy, tuším, Komenia.
Pokud tedy "Hejného metoda" dává těmto dávno vyzkoušeným postupům nějakou ucelenost a systém, nic proti tomu. Ale opravdu není nutno dělat z generací našich učitelů blbce, kteří rigidně tlačili do svých žáků vzorečky, bez souvislostí s životem a světem kolem nás.
Základem všeho učení je chtít se učit
To dokáže v dnešní ZŠ tak 20% žáků prvního stupně a po odsátí žáků na osmiletá gymnázia možná 1-2 žáci druhého stupně. Jistá část žáků se pak "probudí" na SŠ. Ignorant
Zajímalo by mě, zda se autor článku byl podívat ve třídě, kde se podle Hejného metody vyučuje. Možná by pak ten rozdíl pochopil... Takto čerpá jen z novinových článků, což není právě ideální zdroj. Za sebe říkám, že my jsme v 80. letech ve škole nic nekrájeli, ani nic nekrokovali - měli jsme jen množiny. K přemýšlení nás nikdo nevedl. Jen k biflování...
Pokud jste nic nekrajeli a ani nekrokovali, rozumim tomu, ze jste z toho vseho na vetvi. A vite vubec, o co tedy v te Hejneho matematice jde?
V kazdem pripade nejvyssi cas na masove proskoleni vsech matematiku. Kdyz se v ramci SIPVZ podarilo proskolit vsechny ucitele smahem alespon v zakladni urovni informacni gramotnosti, verim ze se to obdobne podari i u matematiku. Tem, kteri prosli pouze obludnymi mnozinami, se nakoupi noze a boty z evropskych fondu.
Sedych
Pro 12. února 2013 2:00
Jsem rocnik 72, mnoziny jsme meli, ale nijak nepozoruju poskozeni a krokovali jsme.
Nemuzu si pomoct, ale problem neni a nebyl IMHO v mnozinach.
Co se tyka zlomku, je mozne (netvrdim, ze je to tak), ze odpor zaku ke zlomkum prameni od ucitelek z prvniho stupne, ktere proste nemely obecne matematiku za oblibenou a zlomek samy mozna vnimaji "slozite" - ale urcite to nepati pro vsechny, mozna pro vetsinu, vyzkum jsem nedelal. Akorat vychazim ze zkusenosti, kdy ucitelka z druheho stupne "humanitniho" zamereni, prohlasi, ze ona procentum nerozumi dodnes. To bych vrazdil.
Do ZDŠ jsem chodila v šedesátých letech. Našla jsem sešit na procvičování z M v 7. třídě a je plný trojčlenek a procent. Myslím, že to u nás mrskali i čtyřkaři. Písemně pod sebou sčítat, odčítat, násobit a dělit umím asi dobře - než mladí někde seženou kalkulátor, mám to s přehledem hotové i se zkouškou správnosti. Stejný pocit "dobrého gruntu" mám ze všech předmětů, co jsme tehdy měli. Je pak těžké věřit, že dnešní metody jsou nejlepší.
Naprosto souhlasím s posledním příspěvkem. On je totiž i dril v matice důležitý. Když bude žáček přemýšlet o jednoduhém postupu, který má mít už zažitý, a bude si furt kdesi cosi odvozovat, tak nikdy jeho mozeček nenajde prostor na pochopení složitější věci, protože bude hold dostatečně zaneprázdněný jednoduchou pitomostí, kterou má mít davno zautomatizovanou.
Vážení a milí, prosím nerozčilujte se. Venku pěkně chumelí, je hezký únorový ten... A ten rozruch kolem "nových" metod je jen PR páně Frause. Jen by mě zajímalo, jak to dělá, že vždy nějakou tu zkušební školu nachytá / přemluví / prostě získá.
Neni pochyb o tom, ze ma-li se cinnost mozku nasmerovat na vyssi myslenkove pochody, na tvurci cinnost, musi proste zakladni veci delat na pozadi. Jinak se v nem sama ocitne.
To, ze interpret muze skladbu procitit teprve az je instrumentalne zdatny, je snad jasne kazdemu. V matematice jen nekomu.
Zazracne metody pro treti tisicileti jsou zname zpravidla uz dva tisice let.
Sedych
Je to tak. Na jedné straně nám nevadí, jak šíleně si sportovci dřou svaly, dopují až zbláznění, aby podávali tělsné výkony. Na druhé se bojíme, aby si někdo nepředřel mozkové závity nebo aby probůh ten svůj orgán duševní práce příliš nenamohl. Těším se na dobu, kdy zmizí kult těla a bude nahražen kultem mysli. V Řecku to prý kdysi uměli.
A možná se začíná blýskat na časy. Petra Paroubková přece miluje na svém muži sexymozek...
Možná jste nepostřehli, že Hejného matematika není o krokování a překládání koleček, ale o přemýšlení. Žáky baví, a proto do ní investují více energie a také pak i více umějí. Nabízí jim zkrátka metody, které žákům vyhovují. Právě biflování hodně žáků od matematiky odradilo... Proč vám vadí metody, které žáky k matematice naopak přivádějí? Kdo z diskutujících viděl alespoň jednu hodinu Hejného matematiky v praxi? Jen hlupák se vyjadřuje k něčemu, co nezná... Bohužel to platí i na autora článku.
Mozna jste taky hlupak, jinak byste pochopil, ze tady nikdo vicemene nic nenamita proti Hejneho metodam, ale to byste musel prece jen zapremyslet...
Spíš se tu sešli obvyklí kverulanti, kteří nadávají vždy a na všechno, aniž by o tom cokoliv věděli...
Jestli žáky Hejného matematika baví, tak je to přeci velký rozdíl mezi matematikou, kterou jsme zažili my i kterou zažívá většina žáků dnes. To si zaslouží velké ocenění práce pana profesora!
2. Někde jsem četl, že pan Jágr si půjčuje klíče od stadionu a chodí trénovat i v noci, protože to není žádný hochštapler. A také tuším, že svoje zkušenosti předává v rámci možností dětem a mládeži.
Skoro bych se vsadil, že kdyby někoho napadlo, "institucionalizovat" jeho počínání jako Jágrovu tréninkovou metodu, asi by se mu hodně upřímně vysmál.
2. Vždycky, když se zjeví věrozvěstové se zaručeným receptem na řešení nějakého problému, a nejen ve školství, začínám být velmi obezřetný až zádumčivý.
3. Škoda přeškoda, že pan profesor Hejný nemá času nezabrousit na Českou školu.
tak je to přeci velký rozdíl mezi matematikou, kterou jsme zažili my i kterou zažívá většina žáků dnes
Netroufl bych si takto generalizovat. Mne bavila matematika ořed 30 lety a mého syna baví i dnes, aniž bychom o metodu profesora Hejného jen pohledem zavadili. Nejspíš to bude ve dvou článcích: učitel + žák.
Pro apoštoly nové víry mám možná překvapivou zprávu. Nikdo zde nezpochybňuje jejich víru, ani jejich guru. Přesně jak napsal anonymní v 20:15.
Jen se některým kolegům zdá, že:
1. Je příliš povyku kolem metody, která je demonstrována jako málem všespasitelná. Což není. Bylo by neštěstím vyučovat budoucí učitele jen této metodě a omezit tak jejich budoucí možnosti volby. Jde jen o jednu z mnoha metod. (Někteří zpochybňují i to, ale to nechme stranou.)
2. Pod vlajkou propagace nové metody jsou ostatní učitelé matematiky stavěni do role pitomců, kteří odmítají "nové", zázračné metody jen kvůli vlastní pohodlnosti, nebo neschopnosti. Pokud se podobného zkresleného uvažování dopouštějí novináři, nikoho to nepřekvapí. Činí-li tak kolegové učitelé, je to smutné.
Být učitelem matematiky, urazil bych se.
3. Pokud zastánci této metody hodlají ostatní přesvědčovat tím, že je označí za hlupáky a kverulanty, pak jen doufám, že podobně se nechovají i vůči svým žákům.
Závěr: Panu profesorovi Hejnému budiž čest za práci, kterou odvedl. I kdyby jen shrnul všechny "dávno známé a vyzkoušené" postupy a finty, stálo by to za to. Ale nedělejme "vědu" z toho, co vědou není. A hlavně nedělejme pitomce z učitelů. Ne všichni si to zaslouží. ;-)
nedělejme pitomce z učitelů
Mnozí se obslouží sami.
... kdy zmizí kult těla a bude nahrazen kultem mysli. V Řecku to prý kdysi uměli...
A jmenuje se to kalokagathia. Jen dodám, že staří Řekové byli tak moudří, že tělo i ducha postavili do rovnováhy, čili nenahrazovali jednu druhým jak po tom voláte vy, a s čímž třeba já osobně nesouhlasím.
čili nenahrazovali jednu druhým jak po tom voláte vy
Pokud jedete dlouho na sever od rovníku, pak se musíte otočit a jet dost dlouho na jih, aby jste se vrátil zpátky na rovník. :-)
Ale já bych byl mnohem skromnější.
Mně by úplně stačilo, kdyby předseda AV ČR, nebo vysokoškolský profesor byl označen ve zpravodajství také za "celebritu", nebo "VIP". Prozatím je totiž mediální hvězdou spíše holčina, která vystrčí holý zadek na kameru v nějaké stupidní reality show.
Pokud jedete dlouho na sever od rovníku, pak se musíte otočit a jet dost dlouho na jih...
Máte pravdu, ale ono to se zdatností českého žactva není taky bůhví jaké. Tedy pokud si někdo myslí, že žactvo místo kultu duchu vyznává kult těla, tak asi dlouho nemluvil s nějakým tělocvikářem.
Tak mě napadá, jakému kultu vlastně dnešní mladí holdují? Nemyslím si, že Facebook nebo PC hry jsou odpovědí, to vidím stále pouze jako prostředek, nástroj. Lze tedy říci, že je baví to, čemu nemusí moc obětovat? Bavit se s přáteli bez nutnosti za nimi jít? Hrát za Real Madrid bez nutnosti kopnout do balonu? Vážně by mě zajímalo, jaká ta naše nejmladší generace je.
Především je baví(většinu, abych nekřivdil těm pár aktivním) nechat se bavit.
Nejlíp to vystihnul kolega po návratu z lyžařského výcviku.
1. Dřív byly děcka otrávené, když náhodou nebyl sníh. Dneska jsou otrávené, když musí jít na svah.
2. Dřív v čase po západu slunce do večerky děcka vymýšlely zábavu pro ostatní - scénky, soutěže, nebo se aspoň hrálo na kytaru a zpívaly písničky. Dneska se zavřou na pokoji, vytáhnou notebooky a pouští si film.
Nedávno jsem po delší době zašel po volejbale s lidima do hospody. Seděl jsem tam a civěl do sklenice s vodou bez bublin za třicet korun, protože nemám mobil.
Podotýkám, že nikomu z přítomných, i učitelů, nebylo pod třicet let.
Moje chyba, kdybych nebyl technologicky opožděný, mohl jsem čučet třeba do něčeho jiného. A nebo aspoň levnějšího.
Okomentovat