ČŠI: Podpora informačních a komunikačních technologií 2.

Monday, February 11, 2013 ·

Z Výroční zprávy ČŠI za školní rok 2011/2012 vybíráme údaje o počítačích pro učitele na ZŠ. Počet učitelů na jedno PC je na malých základních školách 3.1, na velkých 2. 38 % PC je starších pěti let, přičemž podíl starších se meziročně zvýšil. Podíl notebooků starších 5 let je 11,3 %.

V této oblasti je opět kritický již základní ukazatel, tzn. počet pedagogických pracovníků dělících se o jedno PC. Tento poměr nemá v současné době srovnání v podobě obdobné pozice se srovnatelným stupněm vzdělání a pracovním zaměřením. Tento fakt je zároveň jednou z největších překážek pro efektivní využití ICT při výuce, znemožňuje systematickou přípravu pedagogů na výuku při využití ICT, přičemž pochopitelně ani ve výuce se pak ICT příliš nepoužívá.


Následuje pohled na HW pro učitele z pohledu stáří techniky ovlivňující faktickou využitelnost (např. míru využití soudobého SW). Z dat je zřejmé, že nedostatečnost počtu PC je dále zesílena stářím tohoto vybavení.


Znepokojivý je rovněž trendový pohled – zatímco u žákovské techniky došlo alespoň k výraznějšímu, byť jen krátkodobému skokovému „omlazení“, PC určená pro práci pedagogům v čase spíše zastarala.


Zatímco předchozí data byla vztažena k PC určeným učitelům obecně (pracovní stanice i notebooky), následující tabulka postihuje stáří podskupiny PC – notebooků určených pro práci učitelům. Je možné tvrdit, že pokud učitel disponuje pro svou práci notebookem, jedná se o zařízení odpovídající současným standardům (stáří do 3 let).


12 comments:

Pytlik Blaha said...
February 11, 2013 at 1:20 AM  

Počet učitelů na jedno PC je na malých základních školách 3.1

To jako že třeba jeden češtinář, dva matematici a noha tělocvikáře asi tak do půl stehenní kosti?

BoBr said...
February 11, 2013 at 9:32 AM  

Myslím, že bude brzy směšné zjišťovat, kolik je ve škole PC. Když se mě před více jak rokem jeden pracovník inspekce soukromě ptal, co by měli zjišťovat, odpověděl jsem, že mobilní technologie u žáků i učitelů. Chtělo by se mi teď přidat ještě schopnost je vhodným způsobem ku prospěchu žáků využívat.

Anonymous said...
February 11, 2013 at 9:52 AM  

Misto zjistovani by mohli iniciovat projekt:
'Notas uciteli, padni komu padni.'
To je jako pomahat chudakum ze Sahelu konstatovanim, ze maji jednu kozu na 56,3 obyvatele.
Sedych

Jirka said...
February 11, 2013 at 10:20 AM  

'Notas uciteli, padni komu padni.'

A pak ještě zaplatit externí firmě za ty nervy se správou školní sítě, do které se bude každý (logicky) chtít připojovat, když se předtím podívali noťáskům doma na zoubek všichni odborníci, kteří prošli kolem. Učitelům, kteří se o sítě starají to nikdo nezaplatí. ČŠI by mohla udělat rychlý průzkum mezi řediteli a zjistit, kolik z nich se domnívá, že školní koordinátor ICT = správce školní sítě. Bojím se, že by to číslo bylo větší než účast na volbách. Čím to je, že ostatní koordinátoři se stejnou odměnou nejsou tak vytíženi?

Anonymous said...
February 11, 2013 at 10:42 AM  

P. Brdička: Zatím to ale pořád směšné není. Navíc ta stejná data rád používáte ve svých přednáškách. Krom toho i toto v té zprávě je a dívím se, že si ji nepřečtete celou. A přiznám se, že vůbec nechápu, proč je tu zveřejňována po částech. Asi proto, aby jednotlivé úseky působily směšně, vytrženě a neprovázaně?

Janek Wagner said...
February 11, 2013 at 10:54 AM  

Zprávu jsme zveřejnili celou na http://www.ceskaskola.cz/2013/02/vyrocni-zprava-csi-za-skolni-rok.html, části o testování a ICT publikujeme samostatně na žádost čtenářů.

Anonymous said...
February 11, 2013 at 11:43 AM  

To je taková univerzální výmluva. Takže čtenáři ČŠ chtěli, aby v jednom článku neměli víc než 3 tabulky? Ta pasáž o podpoře ICT má asi 15 stran, takže ten seriál bude mít asi 20 dílů. P. Brdička se svou vytouženou informaci, že mobilní zařízení pořád ve školách skoro vůbec nejsou, doví někde kolem 8. dílu :)

Anonymous said...
February 11, 2013 at 11:53 AM  

Napřed se naučte počítat ;-)

Anonymous said...
February 11, 2013 at 12:41 PM  

Já bych na pana Wagnera nebyl tak přísný. Celá informace o ICT ve školách z té zprávy je - pokud její příjemce dokáže domyslet důsledky - opravdu jen pro silné povahy.

Těm slabším možná není od věci takováto otřesná sdělení radši podávat po kouskách... :)

Pytlik Blaha said...
February 11, 2013 at 1:36 PM  

otřesná sdělení radši podávat po kouskách

Asi jako přepočítaného tělocvikáře.

BoBr said...
February 11, 2013 at 4:06 PM  

Omlouvám se, skutečně jsem to nečetl. Je to hodně dlouhé. Má snaha dozvědět se, jak jsou na tom učitelé, a hlavně žáci, s vlastním výukově využitelným vybavením ICT stejně vyšla naprázdno. Zajímalo by mě též kolik škol je pokryto kompletně wi-fi. Tabulka 49 a 71 podle všeho hovoří o připojení školy. Dále se dozvíme, kolik škol umožňuje žákům se připojit - ale jak a kde?
Konstatuji, že ve zprávě je opět docela dost alarmujících čísel.

Jirka said...
February 11, 2013 at 5:26 PM  

Zajímalo by mě též kolik škol je pokryto kompletně wi-fi.

Zlatej drát! Používáme mobilní učebnu notebooků (volně zaměňte tabletů) a žáci klepou jako zběsilí, protože ze zadrátované učebny jsou zvyklí na rychlejší přísun čehokoli. Připojit bezdrátem třeba notebook u tabule, na které je většina učebnic a programů provozována ze serveru, to je čirý masochismus. A navíc, už dnes se mi nad sokratovskou pleší objevuje tajemné záření, prý připomínající svatozář. Tak nevím, někdy je to očistec.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.