Po zveřejnění článku Stručný obsah novely maturitní vyhlášky v 15. čísle Maturitního zpravodaje se na internetu a sociálních sítích rozhořela debata nad tím, jakou kalkulačku vlastně smí maturant použít při řešení didaktického testu z matematiky. Zatímco závazné katalogy požadavků vymezují výčet povolených pomůcek na „kalkulátor bez grafického režimu“, Maturitní zpravodaj už obsahuje zpřesněnou definici o doplnění „…bez řešení rovnic a úprav algebraických výrazů.“ O co tedy vlastně jde?
Při přípravě maturit 2013 bylo přihlédnuto k tomu, že existují kalkulačky, které umožňují řešení rovnic a úpravy algebraických výrazů a přitom se nevejdou do katalogem citovaného vymezení. Aby CERMAT předešel případné diskriminaci některých maturantů, přistoupil k jasné definici povolených pomůcek. Tu poté zveřejnil v Maturitním zpravodaji a zapracoval ji i do „Metodických pokynů“. Na toto plánované rozšíření však byli učitelé upozorněni již v roce 2012 na seminářích a znovu i v rámci podzimních seminářů pořádaných ve spolupráci s NIDV pro učitele matematiky v podzimním období roku 2012.
CERMAT k tomuto opatření sáhl zejména proto, aby byly vytvořeny srovnatelné podmínky pro všechny žáky a aby didaktický test ověřoval skutečně znalosti a dovednosti. Cílem maturitního didaktického testu totiž přece není ověřovat studentovu schopnost pořídit si pomůcku, která bude příklad řešit místo něj. A určitě by nebylo spravedlivé, aby touto cestou byli diskriminování žáci, kteří na takovou pomůcku nemají dostatek prostředků.
Jakým způsobem lze zajistit to, aby maturanti v průběhu řešení testu používali skutečně pouze povolenou elektronickou pomůcku? Řada škol v uplynulých letech postupovala následujícím způsobem: Ředitel školy, který nese zodpovědnost za hladký průběh maturitní zkoušky ve škole, vybere v rozumném předstihu před konáním zkoušky od žáků povolené pomůcky, v klidu je nechá zkontrolovat a bezpečně je uloží až do doby konání zkoušky. V termínu konání zkoušky je pak maturantům vydá. Zadavatel tak není vystaven stresujícím situacím. To se netýká jen kalkulaček, ale také třeba slovníků pro zkoušky z cizího jazyka.
Co říká legislativa
Rozhodující pro realizaci maturitní zkoušky jsou, v souladu s § 37 Vyhlášky č. 177/2009 Sb., o bližších podmínkách ukončování vzdělávání ve středních školách maturitní zkouškou, metodické postupy, které Centrum zpracovává a vydává pro výkon funkce orgánů zajišťujících maturitní zkoušky, zejména ředitele školy, komisaře, zadavatele a hodnotitele, a sleduje jejich dodržování při přípravě podmínek pro konání zkoušek společné části maturitní zkoušky ve škole, při jejich průběhu a při hodnocení výsledků písemných prací a ústních zkoušek společné části. Tímto zmocněním je umožněno, mimo jiné, pružně reagovat na změny podmínek, za kterých se maturitní zkouška realizuje, v intervalech kratších, než jak to dovolují dokumenty typu katalogu požadavků či prováděcí vyhlášky. Při přípravě metodik pro rok 2013 bylo konstatováno, že vymezení „kalkulátor bez grafického režimu“ zaostalo za technologickým vývojem a tedy i možnostmi některých žáků. Ukázalo se, že existují kalkulačky, které umožňují řešení rovnic a úpravy algebraických výrazů a přitom se nevejdou do katalogem citovaného vymezení. S cílem eliminovat citovaný diskriminační faktor přistoupilo Centrum k diskutované úpravě definice povolených pomůcek.
Jakou kalkulačku použít?
Ke zkoušce z matematiky je povolena kalkulačka bez grafického režimu, řešení rovnic a úprav algebraických výrazů. Kalkulačka nesmí vykreslovat grafy, nesmí zjednodušovat algebraické výrazy obsahující proměnnou a nesmí ani počítat kořeny algebraických nebo jiných rovnic.
Kalkulačka by měla naopak zvládat všechny početní (aritmetické) operace (sčítání, odčítání, násobení dělení, umocňování a odmocňování), měla by počítat hodnoty elementárních funkcí (sinus, kosinus a tangens, logaritmus) a k hodnotám těchto funkcí nalézt argument (resp. hodnoty inverzních funkcí).
Toleruje se mnoho dalších funkcí kalkulaček, např. práce se zlomky, částečné odmocňování (tedy úpravy aritmetických výrazů pouze s čísly), převody úhlů, výpočet faktoriálů a kombinačních čísel, statistické funkce apod.
Funkce kalkulaček lze většinou odhalit ve stručném reklamním výčtu, který se objeví na internetu po zadání typu kalkulačky.
Jako příklad povolené kalkulačky lze uvést takový výčet pro
CASIO FX 350 ES Plus
- Výsledkem výpočtu např. zlomků je zlomek ne číselná hodnota
- 252 integrovaných matematických funkcí
- Variace a kombinace
- Transformace souřadnic
- Statistické výpočty (standardní odchylka, regresní analýza)
- Životnost baterie: 8 700hodin
- Rozměry: 13,7x80x161mm
- Hmotnost: 110g
Casio FX 991 ES PLUS
- Výsledkem výpočtu např. zlomků je zlomek ne číselná hodnota
- Variace a kombinace
- Výpočet integrálů a derivací
- Logické operace
- Maticové výpočty
- Výpočty rovnic
- Rozměry: 12,2x80x164mm
- Hmotnost: 104g
4 komentářů:
chtěla bych se zeptat zda je někde seznam povolených a zakázaných kalkulaček
Typů kalkulaček jsou stovky. Podobný seznam nemůže existovat.
Skoro by se chtělo říci, že rozhodným parametrem je hmotnost kalkulačky.
Kolik žáků bude každý rok od roku 2020 maturovat z matematiky? Jestli by se státu nevyplatilo zajistit jednotně vhodné kalkulačky pro všechny maturanty. Taková dlouhodobá, školní život ulehčující investice.
Pokud doposud platí tvrzení indošího ministra Zemana, že hromadná zakázka u generálního dodavatele je finančně výhodná, pro toho dodavatele pak zejména, dala by se taková jednoduchá kalkulačka pořídit do deseti tisíc celkem bez problémů.
Znejmilejší Pytlíku, mýlíte se: Zeman a jeho spolupracovníci tvrdili, že nejvýhodnější je při takovém počtu pronájem. Ostatně to se učí v ekonomice už na střední škole.
Okomentovat