Bořivoj Brdička, Jana Danišková: Singularita podle Vinge

pondělí 11. února 2013 ·

Zpráva o americkém futurologovi jménem Vernor Vinge, který pravděpodobně jako první v roce 1993 v souvislosti s vývojem technologií použil pojem „singularita“, založená na rozhovoru, který s ním nedávno vedl John Moravec.

Nedávno vyšel na webu Education Futures článek Singularita a školy, ve kterém John Moravec zpovídá Vernora Vinge. Je natolik zajímavý, že bude určitě stát za to, abychom vás s jeho přístupem k dnes značně populárnímu pojmu singularita (nespojitost) seznámili.

John Moravec z minnesotské univerzity se zabývá novým paradigmatem vedení lidských zdrojů a vzdělávání v době technologických změn a globalizace. V listopadu 2008 přednášel také v České republice na pedagogické fakultě UK v Praze a na filozofické fakultě Masarykovy univerzity v Brně. Je hlavním editorem příspěvků Education Futures.

Vernor Vinge je emeritní profesor matematiky. Do roku 2002 přednášel počítačové vědy na univerzitě v kalifornském San Diegu. Známější je jako autor science fiction a pětinásobný držitel ceny Hugo, kterou každoročně udílí samotní čtenáři tohoto žánru nejlepším dílům vydaným v uplynulém roce. Vinge patří k představitelům cyberpunku, tj. sci-fi, kde hrají zásadní roli informační technologie, počítače a umělá inteligence.

Stěžejním dílem, které Vinge proslavilo jako technologicky orientovaného futurologa, je esej Příchod technologické singularity, jejíž obsah přednesl v roce 1993 na symposiu NASA VISION-21 (český překlade je zde). Tvrdí v ní, že zrychlující se technologický pokrok vede ke konci lidské éry, tak jak ji známe. Čím více se blíží, tím je svět složitější a pro lidské pozorovatele méně pochopitelný. Stále hůře se dá předpovídat, co se bude dít dál.

Vinge v ní popisuje čtyři cesty, které povedou k rozvoji singularity, a tvrdí, že nastane nejpozději do roku 2030. Formuluje je takto [2]:

  • Mohou být vyvinuty počítače, které budou mít vědomí a nadlidskou inteligenci.
  • Velké počítačové sítě a jejich přidružení uživatelé se mohou "probudit" jako bytosti s nadlidskou inteligencí.
  • Propojení člověka s počítačem se může stát tak těsným, že uživatele bude možno považovat za tvory s nadlidskou inteligencí.
  • Biologie může najít způsoby, jak zlepšit přirozenou lidskou inteligenci.
Myšlenky Vernora Vinge padly na úrodnou půdu a začaly se koncem 90. let minulého století šířit. Asi k nejznámějším osobnostem, které přispěli k popularizaci singularity, patří Ray Kurzweil (též viz Ray Kurzweil, umělá inteligence a výuka jazyků). Konverzace však byla vždy zaměřena spíše na technický determinismus (viz Technologie jako příčina vývojové nespojitosti). Jaké jsou však ve světě sžíraném zrychlujícími se technickými změnami důsledky pro systémy, které mohou být překonány (to se týká hlavně lidí)? A jaký vliv by to mohlo mít na vzdělávání (viz Disrupce vzdělávacího systému podle Siemense a Karnjanaprakorna)? To jsou otázky, které Vernor Vinge obdržel od Johna Moravce teď, kdy od jeho prvního popisu singularity uplynulo již téměř 20 let.

Celý článek na spomocnik.rvp.cz

6 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
11. února 2013 v 12:26  

Kontrolní otázka pro p. Brdičku:
je lynčování příkladem crowdsourcingu v oblasti soudnictví a trestání?

BoBr řekl(a)...
11. února 2013 v 17:01  

Lynčování příkladem crowdsourcingu není prostě z toho důvodu, že vzniká výhradně lokálně jako zájem úzké skupiny lidí. K plnohodnotnému crowdsourcingu (používám raději výraz kolektivní inteligence) může dojít jen v prostředí, kde má možnost se zapojit každý.

Pytlik Blaha řekl(a)...
11. února 2013 v 17:15  

No jo, vlastně, singularita, paradigma, umělá inteligence.
Po těch čtyřiceti letech, co čtu o tom, že zrod vyšší inteligence je na spadnutí, bych se už konečně rád dočkal.
Jestlipak bude umět taky ty zlomky, inteligence jedna?!
Co se lidských zdrojů a vzdělávání týče, možná by se už mohlo jasněji říci, je-li škola spíše přípravou na život, nebo spíše životem samým.

Anonymní řekl(a)...
11. února 2013 v 18:04  

Válka s Mloky na obzoru...

Anonymní řekl(a)...
12. února 2013 v 10:32  

Pro B.B. 11.2.17:01

Nerozumím vaší argumentaci. Platí-li obecně uznávaná definice (viz Wikipedia), základní vlastností crowdsourcingu JE, že vzniká lokálně jako zájem úzké skupiny lidí (firmy, podnikatele, případně jednoho či více soukromých iniciátorů).

A ztotožnění "každý" s "každý, kdo má přístup k internetu a nezbytné dovednosti" je zatraceně problematické.

BoBr řekl(a)...
12. února 2013 v 11:09  

Vzniká možná lokálně, ale má smysl pouze v globálním prostoru. Lynčování lokálně vzniká i končí!
Pokud jste ovšem měl na mysli nějaké analogie lynčování v prostoru globálním, pak je to jiná. To bychom se ale posunuli jinam, např k bublinám - viz http://spomocnik.rvp.cz/clanek/13701/
(nemám náladu ten odkaz pomocí HTML zaktivňovat)

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.