V sídle Senátu Parlamentu ČR se dnes konala tisková konference upozorňující na škrty v oblasti školství v letech 2014-2015 a na snižování platu učitelům. Na TK vystoupil předseda senátního Výboru pro vzdělávání, vědu, kulturu, lidská práva a petice a stínový ministr školství Marcel Chládek, předseda Českomoravského odborového svazu pracovníků školství František Dobšík a Lukáš Matoška, Iniciativa Za svobodné vysoké školy.
„Plánované škrty mohou být v příštích letech pro české školství smrtící. Nedokáži si představit přípravu strategie 2020 bez promyšleného plánu finanční podpory a bez prodiskutování tak důležitého tématu napříč celým politickým spektrem. Z tohoto důvodu otvíráme debatu na půdě Senátu Parlamentu ČR ke strategii 2020, “ řekl Marcel Chládek.
Předseda ČMOS pracovníků školství František Dobšík zdůraznil, že v petici „Za vytvoření podmínek pro kvalitní vzdělávání“, která se projednávala na půdě Senátu, upozorňují na takové problémy jako je dlouhodobá podfinancovanost školství, nízká výdělková úroveň pedagogických, ale i nepedagogických pracovníků a nesplnění vládního příslibu posílit v rozpočtu finanční prostředky na platy pedagogů.
Předseda Výboru pro vzdělávání, vědu, kulturu, lidská práva a petice M. Chládek vyjádřil obavu o budoucí vývoj a uvedl: „V roce 2014/2015 díky tomuto plánovanému výhledu dojde k masivnímu propouštění pedagogů, k poklesu mzdy učitele o 1300 korun a nepedagogů o 700 korun a příslušné orgány by se k tomu měly jasně vyjádřit.“
Senát podporuje vytvoření podmínek pro kvalitní vzdělávání
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
9 komentářů:
Co je kvalitní vzdělávání?
Nepřeju nikomu vidět, jaké máme dnes vysokoškoláky. Na semináře, kde se věci objasňují a diskutuje se, nechodí. Pak přijdou ke zkoušce a skripta si zpracujou do telefonních seznamů. Z každého tématu si vypíšou heslovitě pár údajů. To se našrotí zpaměti. Jak se na něco zeptáte nebo chcete zdůvodnění čehokoli, koukají a neví.
Nechci nic na nikohoho svádět, ale tohle je přece museli někde ve škole naučit - blbě se učit.
A teď - co s tím senát nadělá.
Anonymní 17:40
Nesouhlasím. Mám doma vysokoškoláka a jeho práce vypadá zcela jinak (FF UK).
Jo senát. Co k tomu říct? Např., že řeči se vedou a voda teče. Nebo, že slúbené platí třicet roků, jak říkáme my Valašsi. A ohledně učitelsých platů se zatím slubuje od roku 1989 už téměř 24 rků. No a za šest mažu do důchodu. Tak se asi nedočkám.
Obyčejná učitelka
Zřejmě Vaše ratolest patří do lepší poloviny studentů. Ano, pár se jich najde.
Kolega se po 15ti letech v jiném oboru nechal ukecat na záskok na 2. stupni, plný úvazek, neboť přišel o práci. Po třech týdnech odtud prchá. Děti zvyklé dělat si při hodinách co chtějí, žádné osnovy, žádné učebnice - pár salátových ve skříni, žádné pomůcky, vše rozbité. Žáci zpovykaní, nic neumějí a učit se nehodlají. Tak jde na pracák, radši uchová zdraví.
Poslat do takové školy senátory, aby viděli realitu!
28. ledna 2013 17:40
Jde o to, že zde byla vytvořena představa o co největším počtu vysokoškoláků ve společnosti. Na VŠ jde přibližně 60% populace. Ze zkušenosti však všichni víme, že 30% tam nemá naprosto co dělat. Ignorant
Přesně tak. A těch cca 30 % táhne celou kvalitu dolů, protože na to ani nemají, ani se většinou nesnaží. Prošli už českým systémem a vědí, že se snažit netřeba, stejně jim to nakonec dají.
Já to připomínám jen pro pány nahoře, aby pamatovali, že celé školství jsou spojené nádoby. Neošetříme-li to dole, vymstí se to nahoře. A haldy peněz utíkají všemi dírami.
Na tiskovou konferenci si pánové odskočili v průběhu veřejného slyšení senátního výboru pro vzdělávání (atd.). Taky dobrý, neboť to byla příhodná záminka pro náměstka Nantla ze školství, aby následoval své kolegy Gregora z financí a Seidla ze sociálních věcí a zdekoval se taky.
Od předsedy čmosu Dobšíka jsme se dozvěděli, že jsme na tom dost bledě. Hlavně ty platové stupně a třídy, to je síla. Nejenže nepřidají, ale kolikrát i na platu berou.
Lukáš Matoška z Iniciativy za svobodné vš (trochu mne vykolejila představa vysokých škol Waldorfských) mluvil dlouho, ale hlavopatově, pěkně slova kladl přes Británii do Finska. Což je nadějné. Asi o něm ještě uslyšíme. Já bych třeba rád.
Náměstek Nantl ví, že vzdělání neřeší problémy dneška, ale může předcházet problémům zítřka. A také to, že stavět se má na tom, co funguje, a měnit to, co měnit lze. Nechci být zase uštěpašný nad únosnou míru, ale není on na tom ministerstvu poněkud osamocen?
Hezký termín padl: masifikace vysokých škol. A mně to připadlo jako anexe místní prodejny zdravé výživy.
Hlavní problém dneška ovšem spočívá v konkurenci výdajů na školství, penzijní systém a zdravotnictví. Máme se věru na co těšit.
Náměstek Gregor našel viníka podfinancování regionálního školství. Je to územní roztříštěnost do šesti tisíc dvě stě čtyřiceti osmi obcí. Vydedukoval jsem, že mít tak deset obcí, byli bychom ve vatě.
Náměstek Seidl nastrčil pobledlou pani, která nám sdělila, že zaměstnanost je stabilizována. Až do doby, jak vzkypěl senátor Chládek, než deset tisíc učitelů bude vyraženo.
Odborový místopředseda Pícl přichytil Kalouska na neznalosti způsobu financování škol a to dost přesvědčivě. To si za ráměček nedá a z ostudy má kabát. Ten zpropadený Kalousek.
Paní Štiková ze Svazu měst a obcí oplývá vysokým kultivačním potenciálem projevu. Prý jestli by se ty činovnické proklamace z hub do rukou vraziti ráčily. S geniusem lociusem to ale nejspíš nehnulo.
Po přestávce v diskusi zajiskřili Chládek, Matoška a Nantl, kterého přikovala k mikrofónu paní kolegyně z písecké zš požadavkem, aby odpověděl na Matoškovu otázku, jakkoli se tazatel v té době už vyhříval v refrektorech před tv kamerou.
Za zmínku stojí v podání inspektorského náměstka Andryse nadějná spolupráce s inspekorátem práce. Pokud vás, milé kolegyně ze školek zlotřilý ředitel šoupne do nižší platové třídy, nenechte si to líbit. Je to svinstvo. To říkám já, ne pan Andrys.
Pak jsme se dozvěděli už jen o pohnutém osudu vzpurné kolegyně, o silném hlasu vtipného budoucího kolegy, o zmatlaném výběrovém řízení v diagnostickém ústavu a o duševním pohnutí Aničky Dajdou.
A to je asi tak všechno. Seděl jsem vedle sesle senátora Palase a úplně jsem cítil, jak se mi křiví charakter. Jsem rád, že jsem už doma.
Úžasná reportáž! Jako bych tam byla...
Okomentovat