Přijďte zažít tři možné cesty, kterými se vydá v budoucnosti Česká republika
Přesně za dva týdny, ve čtvrtek 17. ledna 2013, startují hned dvě akce důležité pro budoucnost vzdělávání v České republice. Dopoledne zahájí ministerstvo školství odbornou konferencí přípravu takzvané Strategie vzdělávání 2020, dokumentu, který má pojmenovat, kudy se má školství a vzdělávání v ČR v nejbližších letech vydat. Odpoledne od 17.00 pak představí EDUin, o. p. s. šestiměsíční kampaň Česko mluví o vzdělávání. Odstartuje ji v nové pankrácké budově firmy PWC Česká republika, kde mohou příchozí prožít tři možné scénáře vývoje vzdělávání v České republice.
Hlavním smyslem kampaně je přitáhnout k debatě o školství a vzdělávání širokou veřejnost a seznámit ji s hlavními problémy dnešní vzdělávací politiky. Zahajovací akce se koná v novém pražském sídle PWC Česká republika a kromě informací o kampani Česko mluví o vzdělávání (dále ČMoV) budete mít možnost seznámit se s třemi možnými scénáři, jak může vzdělávání vypadat za dvacet třicet let.
Kampaň ČMoV potrvá od 17. ledna do 31. června 2013:
- Osm diskusních témat, která bude možné rozvíjet a komentovat na webu www.ceskomluvi.cz. Závěry debat dostanou k dispozici zástupci Parlamentu ČR.
- Čtrnáct workshopů ve čtrnácti regionech ČR podle britské metodiky Future Lab, která umožňuje modelovat možné scénáře vývoje společnosti.
- Podpůrné kulturní a diskusní akce, specializovaný web a podpora mnoha firem a neziskových organizací (finančně kampaň podpořili: Nadace Open Society Fund Praha, IBM ČR, Google ČR, Scio.cz, Microsoft ČR, spolupráci na dílčích akcích přislíbili: Prázdninová škola Lipnice, o.s., SKAV – Stálá konference asociací ve vzdělávání, Aisis o.s., ČOSIV o.s., Centrum občanského vzdělávání MU Brno, Jeden svět na školách, Neziskovky.cz, DOX – Centrum současného umění, Česká rada dětí a mládeže, Junák – svaz skautů a skautek ČR, Svaz průmyslu a dopravy, Koučink akademie, odbornou spolupráci přislíbili: CEDU – Centrum pro demokratické učení, Science cafe, Yinachi s.r.o. – komunikační studio, Pomáháme školám k úspěchu, o. p. s., sdružení Tereza, projekt Odyssea, Perfekt Crowd s.r.o., Moderní vyučování, Rodina a škola, IDEA, CERGE-EI).
Pozvánku na zahájení kampaně Česko mluví o vzdělávání naleznete v příloze tiskové zprávy.
Tomáš Feřtek, tiskový mluvčí EDUin, řekl: „Chceme využít faktu, že veřejnost si po sporech o maturitu a plošné testování zvykla mnohem častěji o školství diskutovat. Smyslem kampaně je vysvětlit co největší části veřejnosti, proč vůbec je důležité umět dobře formulovat, kam má vzdělání směřovat. Bez toho, že si jasně a srozumitelně pojmenujeme cíl, těžko můžeme hledat cestu. Jde nám i o to, vyvést debatu o vzdělávání z úzkého ghetta stále stejných odborníků. Proto jsme na úvodní diskusi pozvali lidi z velmi různých oblastí společenského života.“
5 komentářů:
Myslím si, že o vzdělávání se mluví soustavně a že hodně lídí do něj zasahuje. Vše ale končí v černých dírách, protože si mnozí myslí, že se stane zázrak a vzdělávání se u nás posune bez jasných a jednoznačných pravidel, a hlavně bez investic. Ať chceme, nebo ne, bez peněz to opravdu nepůjde. Myslíte si snad, že to půjde jinak? Jen peníze to nezachrání, ale jejich zoufalý a dlouhodobý nedostatek začíná mít fatální následky. Na motivaci lidí, na pomůcky ... Můžeme o tom polemizovat, můžeme s tím nesouhlasit, ale to je všechno, co můžeme.
slova, slova, slova....
Stačí se vrátit ke kvalitnímu vzdělávání od mateřských škol, základních škol, zájmových kroužků, tělovýchovných jednot, kvalitních středních škol, kde maturita měla svou váhu a vzdělání prakticky uplatnitelné, výuční list byl doklad o získané kvalifikaci pro mnoho lidí na celý život a pro kvalitní práci ve svém oboru.
Celoživotnímu vzdělávání se říkalo normálně lidsky - studium při zaměstnání, kdy mohl vyšší vzdělání nebo vzdělání v jiném oboru získat kdokoliv v průběhu života. Večerním nebo dálkovým studiem i se studijními úlevami umožňujícími studium při zaměstnání (večerní průmyslovky, ekonomky, dálkové studium vysoké školy při zaměstnání). Kvalifikační zkoušky dělníků a techniků, postgraduální studium vysokoškolsky vzdělaných odborníků, atestace vyšších stupňů lékařů. Fungovalo to.
Zkuste si dnes najít školu, kde byste mohli získat maturitu při zaměstání. Večerní průmyslovky neexistují. Žádný zaměstnavatel nechce svou pracovní sílu uvolňovat z pracovního procesu nebo mu dokonce platit nějaké náhrady nebo dokonce půjčovat zdarma učebnice. Místo večerního nebo dálkového studia na středních školách se vyskytuje jakési vyšší odborné, mnohdy s úrovní toho, co se dřív nebo i dnes učí na středních školách.
Největší podíl na utváření dětské duše, chování, učení mají paní učitelky na základních školách (a samozřejmě i mateřských).
Nejlepší odborné vzdělávání je ve spojitosti s praxí.
O čem se bude mluvit a mluvit a mluvit? Než všichni řeknou svůj názor a než se názory utřídí, učešou, to bude slov a bitů a bajtů a papíru a času všech zúčastněných. (Někdo zadarmo a někdo zřejmě za honoráře nebo plat)
Při kliknutí na www.ceskomluvi.cz se objeví text:
Web je ve výstavbě
Webové stránky Česko mluví budou spuštěny 7. 1. 2013
Takže je vidět, že se už teď mluví ale moc se neděje.
Dovolím si přidat něco ne zcela vážného - ačkoliv.....ze všeho je možné čerpat nějakou inspiraci.
O několika situacích, které člověka mohou potkat ve škole pojednávají v Partičce SK z 8.12.2012 - viz celý díl na YT počínaje časem 19:55.
Tak mě napadlo, že by třeba pomohlo našemu školství takto podobně názorně a kontrastně inscenovat různé situace a poté by se možná lépe nacházelo optimální řešení všech problémů.
Když pro nic jiného, pro zábavu zhlédnutí vřele doporučuji.
"Jde nám i o to, vyvést debatu o kvantové chromodynamice z úzkého ghetta stále stejných odborníků. Proto jsme na úvodní diskusi pozvali lidi z velmi různých oblastí společenského života.“
Okomentovat