Klíčové kompetence jsou terminus technicus, který do českého školního vzdělávání vnesly rámcové vzdělávací programy. České školství se s ním už roky potýká a nikdo přitom pořádně neví jak. Trochu více světla do toho vnáší vůbec první analýza zaměřená na tuto oblast školního vzdělávání, která čerpá z testu klíčových kompetencí vyvinutého a realizovaného společností Scio.
Klíčové kompetence jsou nejčastěji pojímány jako očekávané výstupy školního vzdělávání, které nejsou strukturovány podle předmětů, ale podle oblastí, v nichž by měl žák uspět (kompetence k učení, komunikaci, občanství atp.). Dá se říct, že klíčové kompetence by měly odrážet to, jak je žák připraven do života.
Na základě analýzy testování, které společnost Scio provedla na školách v posledních dvou letech, jsme schopni o klíčových kompetencích a jejich vývoji u žáků na 2. stupni ZŠ sdělit vůbec první relevantní informace.
Souhrn nejdůležitějších zjištění
Kompletní analýza rozvoje klíčových kompetencí na českých ZŠ
Prezentace k tiskové konferenci
Scio: Analýza rozvoje klíčových kompetencí na českých ZŠ
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
14 komentářů:
Jžíšmarjá. Pánbůh s námi a zlé pryč.
Jaké zíslali žáci ze ZŠ klíčové kompetence ukáže až praxe. Dřív to trochu ukazovaly už SŠ, což už v dnešním systému nefunguje.
Jestlize by klicove kompetence mely odrazet to, jak je zak pripraven do zivota, pak se obavam, ze se testovanim formou jakehosi kvizu postihne jen velmi uzky segment udajne pripravenosti, a to jeste s pomerne malou mirou verohodnosti.
Uplne mi tam treba chybi kompetence k bezostysnemu lhani.
Sedych
Je to bez významu. O výsledcích vzdělávání, tedy o všech důležitých kompetencích, které při tom žáci uplatní, to neřekne vůbec nic.
Kolik žáků se umí chovat slušně, kolik jich mlátí spolužáky, jakých průšvihů se dopustili, atd. - nic. Jak by mohlo....
Máte pravdu v tom, že všechno se testem změřit nedá, ale něco ano, a je to víc, než si myslíme. Například nevíme, zda se žák posmívá spolužákům, ale můžeme zjistit, zda umí rozeznat, jak by to mělo být.
Viz například ukázková úloha:
Tvůj spolužák se ti svěří s tím, že mu vadí, že je nejtlustší ze třídy, a rád by to nějak řešil. Je pravda, že má skutečně docela velkou nadváhu. Jak bys mu s tím mohl pomoci a podpořit ho?
(A) „Neměj z toho nervy, Růžička je ještě tlustší.“
(B) „Chápu, že je to nepříjemné. Můžu ti s tím nějak pomoci?“
(C) „Cože, ty a tlustej? To vůbec není pravda.“
(D) „Konečně s tím budeš něco dělat! Alespoň se ti při těláku přestane každý smát!“
Pro zajímavost, průměrná úspěšnost dívek v této úloze je 75 % a chlapců 57 %.
Tak tak. Devcata vedi, kterak se uspesne posmivat urcite lepe nez chlapci.
Sedych
Pane Hučíne, ale jedna věc je, co žáci vědí a znají, a druhá, jak se doopravdy chovají. Oni nejsou vůbec hloupí - perfektně poznají, kdy někdo (žák i učitel) lže, není upřímný, hraje si na něco, co není, předvádí se atd. Taky vědí, jak se mají správně chovat i proč je to tak správně. To vám klidně namalují do dotazníku, pokud nechtějí právě prudit a psát naschvály.
Ale úplně něco jiného je, jak se doopravdy chovají. Váš výzkum může být velmi zavádějící, bude-li z něj někdo chtít cokoli vyvozovat.
Vy jste žáky vlastně zkoušeli z toho, jak se umí chovat nebo jestli vědí, jak se má chovat. To je přece nesmysl!
Nehledě na to, že dotazník s jeho vysokou mírou subjektivity, se dnes vůbec nepovažuje za vědeckou metodu, pouze v kombinaci s jinou metodou.
A kde máte ten "rozvoj kompetencí"? To byste to museli sledovat a měřit v časové přímce.
Které jsou neklíčové kompetence? A nezanedbávají se poněkud? Nemůže jejich nerozvíjení poškodit žáky ve vývinu?
Je to prostě jen zas sciácký tahák peněz ze základek. My třeba teď platíme 7 000 Kč za Mapu školy a bám obavy, že jsou to vyhozené peníze.
Zkusme uvahy o analyze rozvoje predpokladu k pouzitelnosti deti v jejich budouci praxi nabidnout treba hokejovym trenerum.
Dovedu si predstavit, jak jasaji nad testem, kde mali Jagrove uvadeji, jak by urcite se zachovali v te ktere herni situaci. Jestli by spis vystrelili, prihrali ci puk podrzeli. A ze pichat soupere hokejkou pod chranice se prevazne nema.
Soude ovsem podle poslednich vysledku mladeznickeho hokeje to vypada, ze uz tak trenerstvo cini.
Sedych
Pokusím se reagovat.
Ad Anonymní 17:01
Především – klíčových kompetencí v RVP je šest. Ukázková úloha se týkala sociálně-personální a komunikativní, ale v testu byly i úlohy na ostatní, např. úloha na rozpoznání porušení občanských práv, úloha na možná povolání splňující určitá kritéria atd. Čili netestovalo se jen, zda žáci vědí, jak se mají chovat.
Za druhé – jak je z výsledků vidět, žáci „správné chování“ nepoznají vždy perfektně. 43 % chlapců odpovědělo špatně a jistě to u velké části z nich nebyla úmyslná sabotáž.
Souhlasím s tím, že něco jiného je, jak se pak chovají doopravdy. Ale to máte jako s autoškolou. Jak řidič jezdí a zda např. předjíždí přes plnou čáru, je už na něm; i tak má ovšem smysl testovat, zda vůbec zná pravidla a rozumí jim. Podobně má pro školu smysl získat zpětnou vazbu, zda žák pochopil shodu podmětu s přísudkem nebo interpunkci v souvětí, i když je nám jasné, že někde na chatu není gramatika to hlavní.
Ad Anonymní 17:15
Patrně jste nepostřehl(a), že šlo o úlohu, ne otázku v dotazníku. Dotazník sice součástí testu KK byl také, ale jeho zjištění se dávala do souvislosti jednak s výsledky v testu, jednak s demografickými údaji a jednak i se zjištěními z jiných studií.
Také si dovoluji upozornit, že analýza sledovala výsledky testu KK na stejné škále dva roky po sobě, takže časový prvek existuje a o rozvoji má smysl mluvit. Máme dokonce na stejné škále výsledky týchž žáků v obou školních rocích.
Jinak prosím nepoužívejte tvrzení s odvoláním na anonymní autoritu („se dnes vůbec nepovažuje“), to není v diskusi relevantní.
Ad Anonymní 19:13
Vidíte, a přesto řádově stovka základních škol do testování KK šla opakovaně, asi má jiný názor než vy. Věřím, že peníze za Mapu školy vyhozené nebudou, a doufám, že k ní vaše škola nebyla nikým donucena :)
Ad p. Sedych 21:13
Bonmot je to pěkný, ale příprava u videa, simulace herních událostí, taktický výcvik, to je dnes na vrcholové úrovni běžné.
Nejvíc se mi líbí, jak všichni to SCIO žerou, přitom jim o žádné zlepšení vzdělávání či rozvoj klíčových kompetencí vůbec nejde. Je to prosím soukromá firma, která se snaží jen a jen vydělat. Zkuste si třeba všimnout, jak se přizpůsobují trhu. Zavedly se srovnávací testy a co oni na to? Zrušili SCIO testy pro 5. ročník, protože už na nich nevydělají. RVP zavedlo KK a už jsou tu testy na KK. RVP klade důraz na sebeevaulaci školy a hop máme tu mapu školy. Šablony se zaměřují na čtenářskou gramotnost a už to SCIO testuje! Atd. Atd.
Do budoucna předpovídám, že se z těch testů po...... .
"jak se přizpůsobují trhu"
Ano, všímáme si! Jsou pružní a flexibilní, chlapci naši počítačoví, kam my kantoři se hrabeme, my to musíme nechat vše na svém tatíčkovi státu. I když je nesrovnatelně pomalejší a línější, taky méně štikovitý.
Jen se bavím, jak každá, ale opravdu KAŽDÁ aktivita státu, která se v posledních letech rozvinula (ovšem že líně a s chybami, takový obrovský moloch), vzbudí ve SCIu obrovskou negativní odezvu a okamžité útoky. Ta kampaň proti každé státní iniciativě, která by měla vzdělávání u nás trochu posunout vpřed, je až magicky šílená. Jako ta proti nově zvolenému prezidentovi. Ten taky hodně, hodně lidem vadí.
Okomentovat